Shanghai Sister Cities Youth Camp 2014

Shanghai Sister Cities Youth Camp is een internationaal uitwisselingsprogramma van zustersteden
van Shanghai dat jaarlijks wordt gehouden in de zomervakantie. Er doen 18 landen van over de hele
wereld aan mee. Het Erasmiaans mag 6 vierdeklassers sturen. Dit jaar waren de gelukkigen Yaron
den Hoedt, Cheng Hao Yang, Hélena van Houweninge, Sever Latysov, Jordi van der Put en ik, Dasha
Fedorushkova. Onze begeleider was meneer Feijer.
Na hard gewerkt te hebben in de laatste schoolweken vertrokken we op dinsdag 15 juli in de vroege
morgen vanaf Rotterdam Centraal. Gespannen en vol met verwachtingen stapten we in de trein
richting Schiphol Airport. Daar vlogen we eerst naar het vliegveld van Helsinki, om vervolgens een
halve dag later in Shanghai aan te komen!
Het eerste wat opviel toen we in China aankwamen, waren de scherpe contrasten tussen de je-kanje-vingers-verbranden-aan-de-stenen-hitte buiten en de laten-we-Antartica-nabootsen-airco binnen.
Vooral de eerste paar dagen moest iedereen even acclimatiseren. We verbleven gelukkig op de
campus van de No. 2 Highschool of East-China, dus de kamers waren prima (met uitzondering van het
matras, dat aanvoelde als een stuk hout). Ons ontbijt bestond uit allerlei soorten zachte broodjes en
leek totaal niet op ons eigen Hollandse ontbijt. Alle maaltijden werden overigens gegeten met behulp
van eetstokjes. Zo waren we na veertien dagen bijna vergeten hoe je moest eten met mes en vork!
De Nederlanders kregen twee Chinese vrijwilligers toebedeeld, Liam en Lucy Li. Zij begeleidden ons
overal op deze reis: van de aankomst tot het vertrek op het vliegveld aan toe! Lucy en Liam legden
ons geduldig sommige onbegrijpelijke staaltjes Chinese cultuur uit en vertaalden Chinese zinnen voor
ons. Bij problemen konden we altijd naar ze toe gaan, maar bovendien werden ze onze vrienden.
De woensdag van onze aankomst in China mochten we grotendeels in onze kamers doorbrengen om
uit te pakken en nog wat te slapen, maar de volgende dag moesten we toch echt aan de bak. We
bezochten het Science and Technology Museum, waar we ons Nederlands architectuurtalent ten
toon spreidden, en maakten ’s avonds een onvergetelijke cruise over de Hang Pu rivier. De skyline
van Shanghai, met al haar fonkelende lichten, is in het echt nog mooier!
Op vrijdag was dan eindelijk de openingsceremonie die, geheel naar Chinese gebruiken, groots werd
uitgevoerd. Het was een show, compleet met een accordeonkoor uit Sint-Petersburg en kleine
kinderen in glitterpakjes op rolschaatsen. Die middag bezochten we één van de bekendste gebouwen
van Shanghai, de Oriental Pearl TV Tower, waarin je werkelijk een fantastisch uitzicht had over de
gigantische stad.
Zaterdag was, ironisch genoeg, de eerste dag dat we (Chinese) les hadden. ’s Ochtends hadden we les
in het Mandarijn en ’s middags een cultuurles. We maakten stempels en beoefenden de
eeuwenoude sport Tai Chi. Die avond werd er een welkomstfeestje gegeven, waarbij er allerlei
spellen werden gespeeld en veel werd gelachen en gedanst. De avonden waren overigens erg leuk.
Na het avondprogramma was er voldoende tijd om met leerlingen van andere landen in contact te
komen, waardoor er al gauw hechte vriendschappen ontstonden.
De volgende dag bezochten we de familie van Lucy Li, die ontzettend gastvrij was en ons verheugd in
hun midden verwelkomde. We maakten dumplings en vergaapten ons aan het werkelijk prachtige
interieur van het appartement. In de middag bezochten we eindelijk de fake markets, waar afdingen
de normaalste zaak was. Dit is heel vreemd om te ervaren, en stiekem voel je je heel schuldig. Van
tevoren werd ons verteld een pokerface op te zetten en vooral niet te laten zien hoe graag je het
product wilt hebben. Andere tactieken waren weglopen, vertellen hoe goedkoop je vriendin het had
gekocht bij de buurman, of blijven herhalen dat het ‘fake’ is. Al met al een grappige ervaring!
Op maandag waren er weer Chinese lessen. ’s Middags maakten we tijdens de cultuurlessen allerlei
leuke dingen met papier en hielden we een echte theeceremonie. Die avond hielden we een
presentatie over Nederland, Rotterdam en onze school, die goed werd ontvangen. Inmiddels zijn
onze stroopwafels een populaire snack geworden!
Dinsdag volgden we min of meer hetzelfde programma. ’s Middags hadden we Chinese schilderles en
kalligrafielessen, wat erg leuk was om te doen. Die avond stond er een sportcompetitie op het
programma, wat uiteindelijk één groot buitenspeelfestijn bleek te zijn, compleet met hoelahoeps en
springtouwen.
Op woensdag gingen we naar een Kungfu museum, waar ook een grappig interactief gedeelte was.
Vervolgens bezochten we Yu Garden en de vele tempels en winkels die eromheen lagen. De tuin was
heel erg mooi, een knap staaltje Chinese architectuur. In de tempels hebben wij allen buitensporig
veel tijd besteed bij de God van Studie, in de hoop dat die ons het komende leerjaar zal behoeden
voor teveel toetsen.
Woensdagavond bezochten we een acrobatiekshow genaamd “ERA: Intersection of Time”. Deze was
spectaculair en betoverend om te zien. Denk aan een ronde kooi waarin 8 (!) mannen op een motor
rondreden.
Op donderdag waren onze laatste lessen Chinese taal en cultuur. We hebben Chinese knopen
gemaakt en met nunchaku’s (gevechtstokjes) geoefend. ’s Avonds werd er een feest gegeven.
Vrijdag kregen we de hele dag vrij! We hebben de Bund bezocht, een soort boulevard langs de
wolkenkrabbers van Shanghai, en natuurlijk hebben we ook lekker geshopt. Ook hebben we nog het
museum van Shanghai bezocht.
Zaterdag was onze laatste dag in Shanghai. ’s Ochtends bezochten we het (erg drukke) Shanghai
Ocean Aquarium en ’s middags stapten we op de bus naar Oriental land! Dit is een groot park net
buiten Shanghai, waar een recreatiegedeelte, een overnachtinggedeelte en een legerbasis is. Ja, een
paar honderd meter naast onze appartementen trainde het Chinese leger. Gelukkig hebben we er
niks van gemerkt!
Nadat we onze spullen naar onze kamers hadden gebracht, moesten we gelijk de bus weer in, nu
naar Zhouzhuang. Zhouzhuang wordt ook wel het Venetië van het Oosten genoemd. Dit was geheel
terecht: overal liepen kleine kanaaltjes door de stad, met bijpassende bruggetjes en smalle huizen.
We bezochten hier een voorstelling die niet bepaald klein werd uitgevoerd. Hierbij moet je denken
aan vuurwerk en (alweer) mensen op rolschaatsen.
Onze laatste dagen in Shanghai spendeerden we met vliegeren, het afleggen van een
hindernissenbaan, een watergevecht en een drakenbootrace. Ook moesten we een speech geven
(‘Shanghai in my heart’) en hadden we een afscheidsfeestje, dat erg emotioneel werd.
Toen was het alweer tijd om naar huis te gaan. Op dinsdag 29 Juli kwamen we uitgeput, maar vol
geweldige ervaringen thuis aan. Ook nu nog houden we contact met andere landen. Dit was een
onvergetelijke reis, waarin we de prachtige cultuur van China hebben gezien en hechte
vriendschappen hebben gesloten. Shanghai, you will be in our hearts forever.
Zie ook de foto’s in het fotoalbum.