Wat is er te doen

Badplaatsjes
Villa Nova de Milfontes. Gezellig kustplaatsje met strandjes langs de rivier de Mira en de kust. Het
uitzicht op de riviermonding is erg mooi. Veel restaurantjes, paar terrasjes en 2 strandtenten. In het
seizoen allerlei winkeltjes en een zigeunermarkt. Ongeveer 20 km.
Zambujeira do Mar. Bekend kustplaatsje met mooi strandje omgeven door kliffen, met bovenop paar
terrasjes. Zomers een hippiemarkt en begin augustus druk met bezoekers van het muziekfestival Sudoeste
vlakbij.
Porto Covo Vooral bekend als badplaats bij mensen uit Lissabon. Niet groot, maar in de zomer wel erg
gezellig. Het strand (ten noorden van de winkelstraat) heeft een gezellige strandtent (Bar da praia) met ’s
avonds clubbie muziek.
Strandjes
Vila Nova de Milfontes. Een strandje met een afgezet stuk om te zwemmen aan de rivier, ook kinderen
kunnen hier terecht in het rustige water. Als je aan de oceaankust over de duinen loopt vind je altijd wel
een rustig plekje op 1 van de kleine strandjes.
Furnas. Aan de overkant van de rivier. Rijdt vanuit Milfontes richting Odemira over de brug over de
Mira. Na een paar kilometer is de afslag naar Furnas. De stranden langs de Mira en langs de oceaan zijn
wat groter en rustiger als in Milfontes.
Almograve. Verder richting Odemira vanuit Milfontes kom je bij het strand van Almograve. Twee mooie
stranden, een grote en een kleine tussen de kliffen. Rechtsaf richting Milfontes (naar het noorden) kan je
prachtig een stukje wandelen bovenop de kliffen en duinen. Er is ook een rondwandeling uitgezet
(rood/geel). Door de rotspoeltjes is dit strand, zeker met laag water, erg geschikt voor kleine kinderen.
Neem een schepnetje mee om visjes en krabbetjes te vangen (wel weer terugzetten!).
Malhão. Vanuit São Luis richting Milfontes, ga op de eerste rotonde niet linksaf naar Milfontes maar
rechts richting Cercal. Op de volgende rotonde (in Brunheiras) ga je links richting Porto Covo. Na een
paar kilometer zie je de afslag richting Praia de Malhão (een uitvoegstrook naar links een onverhard pad
in). Volg het onverharde pad een paar kilometer (rechts zie je een grote camping) en je ziet vanzelf de zee
opdoemen boven het witte zand. Je moet de duin af (en weer op) klauteren om op dit strand te komen.
Vanuit Malhão kan je prachtig richting Milfontes of Porto Covo wandelen over de duinen, en over het
strand waar dit kan.
Stadjes en Steden
Odemira. Geen winkelstad, maar wel leuk om door de smalle straatjes te wandelen. Lekkere koffie bij
café Central. Helena, een Nederlandse weefster die prachtige dingen maakt zit even verderop. Vaak hangt
er wel iets kleurrijks buiten haar winkel zodat je ziet dat ze er is. Er is een natuurvoedingswinkeltje
waarje ook tofu en seitan kunt krijgen. En de chocolaatjes van Beatriz zijn lekker en een bezoek aan haar
winkeltje zeker de moeite waard. Dit ligt even buiten het centrum, ga niet rechtsaf de ijzeren brug over
richting het zuiden, maar ga hier links en direct weer rechts richting de begraafplaats. Je ziet de winkel
van Beatriz al snel boven je aan je linkerhand.
Santiago do Cacem. Groter en best een leuk stadje, maar verwacht hier ook geen hippe winkels (die zijn
er eigenlijk nergens in de Alentejo). Wel een oud kasteel, smalle straatjes, en even buiten de stad de
romeinse opgravingen van Mirobriga.
Beja Een stad met een hoop geschiedenis, in de tijd van Julius Cesar is hier een vredesaccoord getekend
en is de stad Pax Julia genoemd. Later verbasterd tot Beja (behsja). Een klooster en een oud kasteel, een
moorse wijk en een joodse wijk, en mooi uitzicht op de omringende uitgestrekte graanvelden, ooit de
broodmand van de Romeinen.
Evora. Je moet wel van autorijden houden om hier een dag naar toe te gaan, het is al snel 3 uur rijden. Een
prachtig aquaduct en een romeinse tempel gewijd aan Diana. Spannende smalle straatjes, leuke pleintjes
en een grote joodse wijk. Nog veel mooie oude panden. Evora is nu echt een studentenstad, en kan in de
zomer heel erg warm zijn! We hebben een beschrijving van een rondwandeling door de stad. Als je hier
toch bent is het een aanrader om de vlakbijgelegen steencirkel, Os Almendros, op te zoeken. Vraag bij de
toeristeninfo naar de route. Een heel bijzondere plek!
Lissabon. Zeker te doen in een dag, vroeg weg en laat thuis dan is het best de moeite waard. Het is ruim 2
uur rijden. Geen stad van bijzondere sights, zeker niet zo levendig en hip als bijvoorbeeld Barcelona,
maar gewoon erg gezellig met z’n steile smalle straatjes, vele cafeetjes, z’n leuke trammetjes en mooie
uitzichtpunten.
We hebben een plattegrond van Lissabon en reisgidsen met meer info over de stad te leen.
Autoritjes/dagtochtjes
We hebben diverse reisgidsen met meer informatie over de genoemde plekken die je mee kunt nemen.
Cabo de São Vicente. Het uiterste zuidwest puntje van Europa. Op zich niet zo bijzonder, een kale
rotspunt met een vuurtoren erop, maar leuk om eens geweest te zijn. Als je de ‘letze bratwurst für
Amerika’ koopt krijg je er een certificaat bij.
Het is vooral de rit ernaartoe die het mooi maakt, met onderweg de prachtige strandjes van Odeceixe,
Arrifana, Monte Clerigo, Carrapateira en Bordeira. Ga bij Carrapateira richting Praia de Bordeira en volg
de rondweg (onverhard) langs de kust. Echt prachtig met uitzicht op allerlei surfstrandjes, boardwalks
over de kliffen waar je soms een blow-hole tegenkomt waar de lucht gemengd met zeewater met kracht
omhoog komt als er een grote golf in de onderliggende grot binnenstormt.
Beja/Mertola. Voor als het eens een dagje minder warm is. Een bezoekje aan Beja (zie hierboven) en het
stadje Mertola, gelegen aan de rivier de Guardiana, in het oosten van de Alentejo. Ongeveer 2 uur rijden.
Mooi gelegen op een rotspunt boven het samenvloeien van 2 rivieren, met duidelijke moorse invloeden.
Cercal/Santiago de Cacem/Lagoa de Santo Andre. Cercal ligt dichtbij Vila Nova de Milfontes maar het is
een wereld van verschil. Het is een traditioneel plattelandsstadje, waar veel mensen uit de omgeving, die
allemaal op afgelegen boerderijtjes wonen, samen komen. Voor boodschappen, bankzaken en een kopje
koffie. Op het plein kan je gezellig koffie en een cakeje eten, op de straat in de richting van Milfontes zit
een traditionele pottenbakker aan de rechterkant. Ga van Cercal richting Sines en neem dan de binnenweg
naar Santiago de Cacem (zie hierboven). Vanuit dit middeleeuwse stadje (van waaruit een pelgrimsroute
loopt naar Santiago de Compostella) loopt een mooie weg naar de Lagoa de Santo Andre, een azuurblauw
binnenmeer aan zee, waar je heerlijk kunt afkoelen en wat bekend is bij vogelspotters. De kortste route
terug naar ‘huis’ gaat via Sines, houdt hier de borden ‘Algarve’ aan. 1 Afslag is erg onduidelijk
aangegeven, mocht je deze missen rijdt dan door tot de rotonde en keer daar om. Of doe eerst even
boodschappen bij de Intermarche vlak bij deze rotonde (je kunt hier ook goedkoop tanken).
Santa Clara/Monchique. De weg van Odemira naar Santa Clara is een slingerende prachtige weg door het
binnenland. Het stuwmeer van Santa Clara is groot, met lange blauwe tongen tussen de groene heuvels.
Drink een kopje koffie in het plaatsje Santa Clara, neem eventueel een duik in het meer en rijdt daarna
door naar het bergdorpje Monchique. Vanuit hier kan je of doorrijden naar Portimão voor een grote
ronde, of via Aljezur en Odeceixe terug naar Odemira.
Algarve. Lagos is slechts 1,5 uur rijden hiervandaan. In het hoogseizoen kan het hier erg druk zijn , maar
het is zeker een gezellig plaatsje. En een boottochtje langs de rode rotsen is prachtig. Ook het
middeleeuwse stadje Silves is een bezoekje waard, of de kleine strandjes tussen Albufeira en Portimão.
Mooie plekjes
Cabo Sardão. Ga van Odemira richting Vila Nova de Milfontes en vervolgens richting Cabo Sardão. Hier
staat de vuurtoren die je ook vanaf PNL kunt zien. Op deze rotspunt heb je een prachtig uitzicht over de
kust richting het zuiden, bij helder weer kan je kijken tot aan de Cabo de São Vicente in het uiterste
zuidwesten. Maar vooral speciaal aan deze plek zijn de ooievaars die in het voorjaar op de rotsen onder
de kliffen nestelen. Je kijkt zo bovenop de nesten, die ze trouwens tot ver in de zomer nog bewonen.
Pego das Pias. Een klein paradijsje. Voor wie de film gezien heeft: de vrijscenes in House of the spirits
(van Isabel Allende) zijn hier opgenomen. Richting Odemira kom je ongeveer halverwege over een witte
brug. Neem na de brug het eerste pad links, volg dit 1800 meter (het gaat eerst een stukje terug parallel
aan de asfaltweg en buigt dan af het binnenland in). Na 1800 meter zie je een klein veldje met daarna een
pad naar links. Hier moet je in. Parkeer hier ergens de auto, rijdt eventueel een stukje het pad op. Later
wordt het slechter. Het is nu ongeveer een kilometer lopen, langs de rivier de Torgal, tot aan een prachtig
meertje met een grote steen in het midden. Je kunt in het meertje zwemmen tussen schildpadjes en
kikkers, en een stukje over de rotsen door de kloof lopen tot aan een volgend poeltje en diverse
stroomversnellingen.
Wandelen
Vraag ons om een uitgebreidere beschrijving.
Troviscais kort/lang: direct vanuit PNL (6,5 km) of vanuit het dorp (14,5 km, Rood/geel uitgepijld) naar
de rivier de Mira en via een andere route weer terug naar het dorp. Erg mooi, wel pittig als het warm is.
São Luis/São Domingos: Rood/geel uitgepijld. Een wandeling vanuit het dorp Sào Luis naar een
uitzichtpunt over de hele omgeving, waar ook de brandwacht zit. Hiervandaan weer terug naar het dorp of
de rest van de wandeling afmaken door de heuvels aan de andere kant van de weg (slecht aangegeven
helaas, er missen paaltjes).
Almograve. Rood/geel uitgepijld. Vanaf het dorp Almograve is een rondwandeling langs de prachtige
kust en terug door het binnenland. Ongeveer 10 km. Het is aan te raden langs de kust weer terug te lopen,
daar het binnenlandse stuk vrij saai is en slecht aangegeven.
Malhão-Milfontes. Vanaf het strand van Malhão kan je over de duinen en kliffen naar het zuiden
(Milfontes) of naar het noorden (Porto Covo) lopen. Altijd mooi, zelfde weg terug.
Malhão-Ilha de Pessequeros-PortoCovo. Zie hierboven. Helemaal naar Porto Covo en terug is erg veel
voor 1 dag.
Pego das Pias. Vanuit het dorp Troviscais is het 4 kilometer tot aan de Torgal en vervolgens ongeveer 5
km naar Pego das Pias. Eventueel kan je de eerste 3 km vanaf het dorp met de auto doen. Zelfde weg
terug of vraag ons om je op te pikken (met eigen auto).
De zingende molen. Korte wandeling vanuit Troviscais naar de molen die nog regelmatig meel maalt
bovenop de heuvel achter het dorp. Aan de draden tussen de wieken zijn allemaal kruikjes vastgemaakt
waar de wind in zingt.
Andere activiteiten
MTB. Zoveel mogelijkheden hier! En zo mooi! Vraag ons om routes. Je hebt wel je eigen fiets nodig.
Paardrijden. Dit moeten we van te voren regelen en navragen waar plaats beschikbaar is, paardrijden
langs het strand in Milfontes of bij Porto Covo of door de heuvels bij São Luis.
Kanoën. Over de rivier de Mira. Diverse mogelijkheden, informeer even bij ons.
Surfen Het is vooral de kust iets ten zuiden van hier (rond Aljezur) die bekend is om het surfen. Maar ook
hier rond Milfontes wordt er veel gesurfd. In Milfontes zit een surfschool die je meeneemt naar het strand
waar de surf op dat moment het beste is.
Adrenaline activiteiten: check de folders of vraag het ons. Er wordt steeds meer georganiseerd hier.