Abstract

Abstract
An appropriate medical decision-making requires high levels of situation awareness and is crucial for
the early identification of risk patients. The purpose of this study was to support situation awareness
of doctors in visceral surgery to raise the required cognitive skills to identify post-surgery patients at
risk of pulmonary aspiration. Pulmonary aspiration, the inhalation of liquid or solids in the lungs, is one
of the most feared complications after abdominal surgery, with a high mortality rate up to 30 %. An
intervention study was conducted with a sample of 20 doctors. Situation awareness to identify risk
patients was measured by 72-hour predictions of patient events related to aspiration pneumonia.
Predictions were compared to objective patient outcomes. The intervention consisted of a situation
awareness training focussing on aspiration pneumonia. Prediction accuracy was calculated and
compared by t-tests. The results show a significant postinterventional improvement of prediction
accuracy with a moderate effect of d = .56 . Regular situation awareness trainings to critical issues as
further system approaches to support physicians’ situation awareness are recommended.
Key words: situation awareness, aspiration pneumonia, intervention, predictions, training
Zusammenfassung
Die ganzheitliche Erfassung der Patientensituation gilt im Spital als wesentliche Voraussetzung für die
frühzeitige Erkennung von Risikopatienten. Ziel dieser Studie war die Unterstützung der Situation
Awareness von Ärztinnen und Ärzten des Fachbereichs der Viszeralen Chirurgie, um durch Förderung
der notwendigen kognitiven Fähigkeiten die Identifizierung postoperativer Risikopatienten für
Aspirationspneumonie zu verbessern. Aspirationspneumonie, die Inhalation von flüssigen oder festen
Stoffen in die Lunge, gilt mit einer Sterberate von bis zu 30 % als eine der meistgefürchteten
Komplikationen nach grossen chirurgischen Bauch-Eingriffen. Im Rahmen einer Interventionsstudie mit
Ärztinnen und Ärzten (n = 20) wurde die Situation Awareness zur Erkennung von Risikopatienten
anhand von 72-Stunden-Prognosen zu fünf aspirationspneumonie-assoziierten Patientenereignissen
gemessen. Durch Vergleich der Prognosen mit den objektiven Patientendaten wurde die
Prognoseabweichung berechnet. Die Intervention bestand aus einer Situation Awareness-Schulung
zum Problemthema der Aspirationspneumonie. Die Prognoseabweichung vor und nach der Schulung
wurde mit T-Tests verglichen. Die Ergebnisse zeigen eine signifikante Verbesserung der
Prognoseabweichung nach der Intervention mit einem mittleren Effekt von d = .56. Für die weitere
Unterstützung der Situation Awareness von Ärztinnen und Ärzten sollten regelmässige Schulungen zu
sicherheitskritischen Themen sowie systemische Anpassungen in Erwägung gezogen werden.
Schlüsselwörter: Situation Awareness, Aspirationspneumonie, Risikopatienten, Intervention, Prognose