Abstract An appropriate medical decision-making requires high levels of situation awareness and is crucial for the early identification of risk patients. The purpose of this study was to support situation awareness of doctors in visceral surgery to raise the required cognitive skills to identify post-surgery patients at risk of pulmonary aspiration. Pulmonary aspiration, the inhalation of liquid or solids in the lungs, is one of the most feared complications after abdominal surgery, with a high mortality rate up to 30 %. An intervention study was conducted with a sample of 20 doctors. Situation awareness to identify risk patients was measured by 72-hour predictions of patient events related to aspiration pneumonia. Predictions were compared to objective patient outcomes. The intervention consisted of a situation awareness training focussing on aspiration pneumonia. Prediction accuracy was calculated and compared by t-tests. The results show a significant postinterventional improvement of prediction accuracy with a moderate effect of d = .56 . Regular situation awareness trainings to critical issues as further system approaches to support physicians’ situation awareness are recommended. Key words: situation awareness, aspiration pneumonia, intervention, predictions, training Zusammenfassung Die ganzheitliche Erfassung der Patientensituation gilt im Spital als wesentliche Voraussetzung für die frühzeitige Erkennung von Risikopatienten. Ziel dieser Studie war die Unterstützung der Situation Awareness von Ärztinnen und Ärzten des Fachbereichs der Viszeralen Chirurgie, um durch Förderung der notwendigen kognitiven Fähigkeiten die Identifizierung postoperativer Risikopatienten für Aspirationspneumonie zu verbessern. Aspirationspneumonie, die Inhalation von flüssigen oder festen Stoffen in die Lunge, gilt mit einer Sterberate von bis zu 30 % als eine der meistgefürchteten Komplikationen nach grossen chirurgischen Bauch-Eingriffen. Im Rahmen einer Interventionsstudie mit Ärztinnen und Ärzten (n = 20) wurde die Situation Awareness zur Erkennung von Risikopatienten anhand von 72-Stunden-Prognosen zu fünf aspirationspneumonie-assoziierten Patientenereignissen gemessen. Durch Vergleich der Prognosen mit den objektiven Patientendaten wurde die Prognoseabweichung berechnet. Die Intervention bestand aus einer Situation Awareness-Schulung zum Problemthema der Aspirationspneumonie. Die Prognoseabweichung vor und nach der Schulung wurde mit T-Tests verglichen. Die Ergebnisse zeigen eine signifikante Verbesserung der Prognoseabweichung nach der Intervention mit einem mittleren Effekt von d = .56. Für die weitere Unterstützung der Situation Awareness von Ärztinnen und Ärzten sollten regelmässige Schulungen zu sicherheitskritischen Themen sowie systemische Anpassungen in Erwägung gezogen werden. Schlüsselwörter: Situation Awareness, Aspirationspneumonie, Risikopatienten, Intervention, Prognose
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