Wandelroute Achterhoek – Hoog-Keppel

18-1-2014
Hekenbroek, Hummelo en Enghuizen.
We maken een wandeling met Lupus in de Achterhoek rond de dorpen Hoog-Keppel en
Hummelo. De fraaie kerk van Hoog-Keppel ligt op het hoogste punt en stamt uit de 12e
eeuw. Een beeld van twee mannen met een ton herinnert aan het belang vna de
ijzerindustrie in deze streek. Over paden tussen de velden en een smal asfaltweggetje lopen
we langs landgoed en kasteel Ulenpas naar het Hekenbroek, een vochtig loofbos waar bij de
Rode Beek veel verschillende soorten vlinders voorkomen. De route vervolgt over de brede
Oude Zutphenseweg en de eeuwenoude Hessenweg met mooie uitzichten over het
coulisselandschap richting Hummelo. In dit dorp is het bij de Gouden Karper goed
pauzeren. We maken een lus door het prachtige landgoed Enghuizen met koetshuis,
tuinmuur, jachthuis op een eiland en fraaie bruggetjes over de Hummelose beek. De
boerderijen die bij het landgoed horen zijn herkenbaar aan de gekleurde luiken. Na een korte
passage door de bebouwing van Hummelo wandelen we over de Wrange Bult - ooit een
heidense offerplaats - en hebben nog even zicht op de toppen van Kasteel Keppel. Via bosjes
die op oude rivierduinen liggen lopen we terug naar Hoog-Keppel. Percentage verhard onverhard: 20%-80%.
ACHTERHOEK – HOOG-KEPPEL
vertrekt!
• Noodnummer: 112
• Leuke wandeling gehad?
Geef je reactie op de website
Horeca:
•  Onderweg: In Hummelo: De
Gouden Karper.
Auteur:
• Deze routebeschrijving werd
met de grootste zorg
samengestelt door Lupus. Heb
je op de route een probleem
gehad, meldt het ons. Zo help
je de kwaliteit van de routes
op peil te houden.
[email protected]
Routebeschrijving.
1. Vanaf de parkeerplaats met je rug naar de kerk loop je naar de asfaltweg. Rechtsaf en op de
driesprong bij de wegwijzer rechtdoor richting Achter-Drempt. Na huisnummer 5 aan je
linkerhand links, een oprit naar een huis. Voor het houten hek rechts aanhouden en via een
draaihekje een smal paadje tussen hekken volgen. Je passeert opnieuw een draaihekje en
vervolgt het voetpaadje tussen de velden. Je loopt het bos in. Je passeert aan weerszijden
vijvers. Op een driesprong met een pad naar rechts ga je rechtdoor. Het pad met een bocht
naar rechts volgen in de richting van een brede grindweg. Hier ga je linksaf. Kort daarna
neem je het eerste pad naar rechts, een breed karrenspoor tussen de velden. Steeds
rechtdoor. Je passeert een huis aan je rechterhand en dan wordt het een grindweg. Je komt
uit op een asfaltweg.
2. Daar ga je links. Direct daarna op T-splitsing rechtsaf, Tellingstraat. Even daarna op een
driesprong met een weg naar links, Veenweg, ga je rechtdoor. Nu op een driesprong met
weg naar links, Bronksestraat, ook rechtdoor. De eerste onverharde weg naar rechts
negeren. Na ca. 250 meter bij een bank met prullenbak neem je dan de tweede onverharde
weg naar rechts langs een houten afsluitboom en een bordje ‘Opengesteld’, een pad
omzoomd door hoge eikenbomen. Je neemt na ca. 400 meter het eerste pad naar links
langs een bordje van Natuurmonumenten ‘Hekenbroek’. Het pad met een bocht naar rechts
volgen. Op een driesprong met een pad naar rechts en bij een houten bankje aan je
linkerhand ga je rechtdoor. Hierna een pad naar links negeren en rechtdoor, eikenlaan. Op
een driesprong met een pad naar rechts ga je rechtdoor. Je passeert een houten afsluitboom
en je komt uit op een ander pad. Hier ga je rechtsaf. Je komt nu uit op een ander pad bij een
Pagina 1
www.wandelwiki.be
zwarte schuur. Hier ga je linksaf. Op een kruising linksaf, een brede beukenlaan. Je passeert
een houten hek en je komt uit op een asfaltweg.
3. Kort daarna op kruising rechtsaf, Oude Zutphenseweg die al snel overgaat in een brede
onverharde weg. Deze weg blijf je 1,4 km steeds rechtdoor volgen tot de kruising met de
Hessenweg. Daar ga je linksaf, brede zandweg met fietspad. Steeds rechtdoor tot vlak voor
het eind bij asfaltweg. Hier ga je schuin links door een stukje dennenbos. Je komt uit op een
parallelweg. Rechtdoor en direct daarna bij huisnummer 13 links aanhouden over de
klinkers en dan weer rechtdoor, de onverharde weg volgen. Op een kruising voor
huisnummer 6 rechtsaf. De drukke N314 oversteken. Na de schrikhekken aan de overkant
direct links omhoog, een paadje langs de akker aan je rechterhand, weg en sloot aan je
linkerhand. Met de akker meebuigen naar r echts, nu grassig pad in de richting van
bebouwing. Je komt uit op een asfaltweg. Hier linksaf. Nu de eerste weg rechts,
Margrietlaan. Op een driesprong linksaf, Beatrixlaan. Bij de voorrangsweg rechtsaf.
Rechtdoor naar kerk.
4. Direct na Hotel De Gouden Karper aan je linkerhand linksaf naar de parkeerplaats. Je loopt
over de parkeerplaats. Je passeert een infobord met wandelroutes aan je linkerhand en je
loopt rechtdoor, een onverharde weg tussen de velden. Asfaltweggetje oversteken en
rechtdoor, onverharde pad vervolgen. Je passeert een bordje ‘Opengesteld’. Je kruist een
onverharde weg en je gaat rechtdoor. Je passeert twee grote witte palen en opnieuw een
bordje ‘Opengesteld’. Een pad schuin naar rechts naar een huis negeren. Het wordt een
grindweg, blijven volgen. Je passeert een groot koetshuis aan je rechterhand en direct
daarna ga je rechtsaf, een laan met dubbele rijen eiken en aan je linkerhand oude stenen
muur. Nu steeds rechtdoor, verderop een beukenlaan. Je passeert een brede beek en een
bankje. Kort daarna ga je op de kruising rechtsaf. Je passeert twee houten palen en een
metalen hek en je komt uit op betonplaten voor een boerderij. Hier ga je rechtsaf. Direct
rechts aanhouden en weer meebuigen naar links langs metalen hekken. Je volgt een breed
karrenspoor met aan je rechterhand grasland. Je komt uit in de bocht van een asfaltweg.
5. Hier ga je linksaf. Direct daarna rechtsaf, een onverhard pad langs een bordje
‘Opengesteld’. Een brug over en rechtdoor. Je komt op en driesprong met aan je
rechterhand een bruggetje. Hier links aanhouden. Even daarna op volgende driesprong
linksaf. Dit paadje tussen hoge eikenbomen met een bocht naar rechts blijven volgen. Je
komt uit op een brede onverharde weg. Hier ga je rechts en direct daarna bij vervallen
schuren aan je rechterhand ga je linksaf. Je passeert een bankje met prullenbak en je volgt
een asfaltweg rechtdoor in de richting van een boerderij met gekleurde luiken. Je passeert
het bord ‘Hummelo’ en volgt deze weg tot het eind. Daar ga je rechtsaf. Je passeert bakkerij
Leon Ebbers en dan steek je de weg naar links over.
Je loopt langs een brievenbus en je volgt een asfaltpad. Een pad naar links negeren en dit
pad met een bocht naar rechts volgen. Even daarna op een splitsing bij een prullenbak en
een watergang rechtdoor en direct meebuigen naar links. Je loopt dan langs het water.
Asfaltpad gaat over in trottoir langs de Westerbeek van Eertenweg. Langs het water blijven
lopen. Aan het eind van de watergang kom je op een kruising. Daar ga je linksaf en alweer
snel na huisnummer 21 rechtsaf, een asfaltpad. Dit asfaltpad met een bocht naar rechts
volgen. Aan het eind rechtsaf, klinkerweggetje. Meebuigen naar links en deze
Hennendalseweg blijven volgen. Aan het eind bij huisnummer 13 linksaf, een tegelpad voor
voetgangers tussen schrikhekken door. Bij twee banken steek je naar links het gras over
naar het fietspad. De Zelhemseweg oversteken. Bij fietswegwijzer rechtsaf en meebuigen
naar de volgende fietswegwijzer.
6. Daar ga je linksaf richting Graafschapspad, brede zandweg met naastliggend fietspad. Je
neemt het eerste bospad naar rechts langs een bordje ‘Opengesteld’ in de richting van een
heuveltop. De heuvel opklimmen en bovenop ga je rechtdoor, pad gemarkeerd met geelrood. Naar beneden en daar op een driesprong met een pad naar links ga je rechtdoor. Vlak
voor het einde van het pad steek je een kruisinkje met een smal paadje over en direct
Pagina 2
www.wandelwiki.be
daarna kom je op een karrenspoor. Hier ga je rechtsaf langs de rand van het grasland. Je
ziet aan je linkerhand de torens van kasteel Laag-Keppel. Het pad blijven volgen tot je
uitkomt in de bocht van een ander pad met rechts voor je een schuur. Je loopt voor de
schuur langs naar de asfaltweg. Hier oversteken en rechtdoor, een asfaltweg tussen hoge
beukenbomen.
7. Nu op kruising met Oude Zutphenseweg rechtdoor. Zijwegen naar links negeren, rechtdoor
Jan de Jagerlaan. Je passeert huisnummer 7 aan je linkerhand en dan ga je rechtsaf, een
onverhard pad. Direct het eerste bospad links langs een bordje ‘Opengesteld’. Op kruisinkje
rechtdoor. Je passeert een heuvel aan je rechterhand. Op volgende brede kruising links
richting witte villa. Op de hoek van het hek aan je linkerhand ga je rechtsaf. Aan het eind
van dit pad rechtsaf. Op kruising met brede zandweg met fietspad ga je rechtdoor. Je
passeert een bordje ‘Opengesteld’. Nu op een driesprong linksaf. Dit pad ruim 400 meter
steeds rechtdoor blijven volgen tot je uitkomt bij een asfaltweg. Hier rechtsaf. Op kruising
linksaf, A.G. Noyweg. Steeds rechtdoor, ook op kruising, dan Burg. Vrijlandweg in de
richting van de kerk en de parkeerplaats.