Route wandelloop zaterdag 8 maart 2014

km
(Met alternatieve route voor mensen met honden en
wandelaars die de lange trap willen vermijden)
Vertrek van de Grote Zaal van Recreatiepark ‘het Grote Bos’ en wandel rechtdoor langs de gekleurde blokken
naar de statige beukenlaan, ‘Reeënlaan’. Bij de grote kruising, voor het zwembad, rechtsaf, ‘Lijsterlaan’.
Loop langs het sportveld, op kruising rechtdoor de klinkerweg op, later grindweg. Ga tegenover huisje 610
links tussen de 4 paaltjes het park uit en ga direct links af, een statige beukenlaan. Zijweg rechts negeren. Het
pad wordt smaller en maakt een bocht naar rechts. Loop door tot aan het fietspad bij een idyllisch huisje bij
het paardenveld.
Ga rechtsaf het fietspad op en loop na ca. 250 meter langs de groene slagboom waarop ‘’t Heihuis’ staat
vermeld. Bij tweede kruising linksaf, een stijgend zandpad. Sla op de kruising linksaf bij de slagboom langs
bordje “’t Heihuis”. De oude beukenlaan wordt verderop een jonge beukenlaan. Ga de 3e laan rechtsaf, een
stijgend pad naar het open veld. Na ca 100 m. rechtdoor gaan en het pad volgen met het veld aan de linker
en het bos aan de rechter kant. Volg bocht naar links en even later een bocht naar rechts. Daarna bij drie
witte paaltjes rechtdoor gaan. Bij de volgende twee witte paaltjes linksaf slaan. Aan de rechterkant een bank
en even daarna een slagboom. Loop verder naar het brede pad en sla rechtsaf. Ga op de kruising links en
direct rechts langs een witte slagboom met bordje ‘Landgoed Stameren’. Weer een prachtige beukenlaan.
Loop deze laan bijna helemaal uit tot 50 meter voor een witte slagboom en asfaltweg. Ga hier linksaf, een
smal bospad dat uitkomt op een breder pad, ga hier rechtsaf.
Steek een oprijlaan van Landgoed Stameren over en ga langs de slagboom richting heideveldje en ga direct
voor de tamme kastanje weer naar rechts. Volg het pad langs de heide. Aan het einde langs de slagboom
rechtsaf de holle weg op. Vervolg dit pad 500 meter, negeer 2 zijpaden en een ruiterpad links en daarna een
smal paadje. Ga het volgende pad links, langs slagboom en bordje ‘Stameren’, ca 100 meter. Loop dit pad uit
tot bij een fietspad naast een asfaltweg.
Kies vanaf hier voor de route door de Zanderij of bovenlangs (zonder trap en voor mensen met
honden):
Door de Zanderij:
Steek fietspad en weg over en ga rechts over het nieuwe paadje achter de houten vangrail naar de luie trap
naar de Zanderij. Hier naar beneden en loop rechtsom, tegen de klok in, om het meertje heen. Het pad
bovenop heeft een mooi uitzicht over het water en het steneneiland.
Als u naar beneden gaat, let op! Het gras en mos kunnen heel glad zijn!
U komt via beide paden langs de resten van de keerspoorlijn van de oude bestemming van de Zanderij. Loop
parallel aan de A12 en ga de brug over. Volg het pad tot informatiebord bij de 170 treden tellende trap naar
boven! Haal diep adem en bestijg de Maarnse Berg!
Geniet boven van de prestatie en van het uitzicht! Het vervolg van de route staat aan de achterkant bij
#
ZOZ voor het vervolg van de route en voor de honden- en de trap-vermijd-route!
Hondenroute en trap-vermijd-route
Sla linksaf op het fietspad langs de asfaltweg en volg het pad omhoog, langs tweemaal een uitzichtpunt. Bij het
2e uitzichtpunt kunt u de route weer oppakken bij
#
# Ga met de rug naar het uitzichtpunt naast de trap staan, rechtdoor de half verharde/zandweg op, richting
‘Onder de Pannen’. Op de kruising rechtsaf, verderop rechts is (optioneel) de koffiestop.
Na de koffie (optioneel) terug naar de kruising. Ga hier rechtsaf langs het veld, over het dalende pad, weer
terug naar het ‘’t Heihuis’ bij het paardenveld. Ga tegenover het huis het hek van het Grote Bos in en sla
direct rechtsaf ‘Egelpad’. Volg het pad langs de buitenrand van het recreatiegebied. Bij huisje ‘Doornhoeve’
(nr 82) rechts aanhouden. Na een bocht naar links tussen vier paaltjes door wandelen (aan beide zijden een
veld met caravans). Wandel langs de ketting, ga rechtdoor tot kruising bij het zwembad, hier naar rechts en u
komt weer bij het startpunt, waar de erwtensoep klaar staat.
t
U kunt de route wandelen met behulp van kaart, beschrijving en
pijlen.
t
Rode pijlen 10 km route, groene pijlen 5 km route.
t
Let op! soms lopen de routes samen, soms niet.
t
Ga rechtdoor als niet anders is aangegeven.
t
Er staan geen vrijwilligers langs de route.
Koffie kunt u (voor eigen rekening) gebruiken in restaurant ‚ Onder de
pannen’ .
Laat geen afval achter.
Bij calamiteiten kunt u bellen: 06-10476383
t
Er is geen na-controle van de route.