Chimay, trappist met trappers

Behalve de bekende trappist van Chimay, staat deze tocht ook in het teken van de hoeves. Je
passeert er een negental. Hun oorsprong gaat terug tot halfweg 19de eeuw, toen Charles
Lamarche het bos van Thiérache verwierf en er negen hoeves neerpootte, die helaas door de
invoer van Amerikaans graan, niet rendabel bleken. Ook Lamarcheville, een project van de
nazaten van Lamarche om op het platteland een stad te bouwen, is er niet gekomen. Dan maar
genieten van de heerlijke rust en schoonheid van het zacht glooiende veld en bos in het uiterste
zuiden van Henegouwen en over de grens met Frankrijk. Een tocht die je overigens kunt
inkorten met 7,5 km.
1. Afspraak aan de Auberge de Poteaupré (V) in Bourlers. Met de auberge aan je linkerkant ga je
van start, richting Frankrijk. Op het eerste kruispunt (rechts gaat het naar de abdij) fiets je
rechtdoor, richting Cul-des-Sarts en Rièzes. Je steekt het riviertje La Wartoise over en dan zie je
rechts achter je de abdij boven de bomen uitsteken. Raar maar waar, dit is het mooiste zicht dat je
van de abdij kunt opvangen. Je fietst tussen een kruis en een kapel door. La Flamande heet deze
plek.
Aan de Ferme Belle-Vue, negeer je links de weg naar Rièzes en bol je richting Signy-le-Petit. Trek
je niets aan van zijwegen en fiets verder tot in Frankrijk. Vanaf nu volg je de D10. Je fietst voorbij
een kapel met lievevrouwenbeeldjes en hebt er een zicht op de kerk van Brognon. Op het
kruispuntje met het bushokje, na het bord van Brognon, fiets je rechtdoor richting Signy-le-Petit.
Blijf alle zijwegen negeren, steek de Gland over en fiets verder tot op de splitsing. Hier volg je de
D34 naar rechts, richting la Neuville-aux-Joutes en Cendron. Je bolt voorbij Le Château, een wat
verwaarloosde kasteelhoeve. Voorbij het bord van la Neuville-aux-Joutes kies je op de splitsing
rechts, richting Cendron en Chimay. Steek opnieuw de Gland over en je bolt door het centrum en
langs de kerk van la Neuville.
Na een klimmetje fiets je voorbij het kerkhof, een hoeve met een kapel rechts en een kapel links.
Neem daarna, na het bord dat het einde van la Neuville-aux-Joutes aangeeft, links le Gravier du
Bois. Je fiets nu over een smaller asfaltpad, richting bos. Blijf deze weg volgen, voorbij Le Merle
Blanc, tot op de splitsing. Hier draai je linksaf en bol
je even verder het Forêt Domaniale de Saint-Michel in, meer bepaald over de Route Forrestière des
Colonies. Deze smalle bosweg volg je tot op het Rond Point de Watigny (1). Op dit punt komen
vijf boswegen samen
en staat er een infobord over de Maginotlinie. De route Sur les Traces de Maginot hoef je niet te
volgen en dat is maar goed ook, want na een afdaling sta je voor een kaarsrechte muur die je op zou
moeten.
2. Je neemt de eerste bosweg rechts, de route de Cendron. Hou er wel rekening mee dat deze route
kan afgesloten zijn in het jachtseizoen, voornamelijk tussen half oktober en eind december. Dit is
een kaarsrechte weg, maar zacht golvend en verboden voor motorvoertuigen en transistors. Fiets
langs de slagboom en geniet van 3,5 km rust door het stiltegebied. Op het einde kom je aan een
voormalig, fel gekleurd Stella-café op een asfaltweg. Linksaf. Je zit nu vlakbij de Frans-Belgische
grens en nog wel op een bijzonder plekje. Net voor de Wartoise en op de grens staat een
gedenkteken voor de geallieerde troepen die hier in 1944 België binnenkwamen.
Aan de oude wegwijzer zwenk je linksaf en fiets je richting Macquenoise en Hirson. Je bolt voorbij
het bord Macquenoise en op de eerste splitsing neem je links de chemin du Saule, een smalle
tekst door Stan Verelst
Dit document kwam tot stand in het kader van de wandel- en fietssite www.wandelenpasar.be / www.fietsenpasar.be
van PASAR, gerealiseerd door Uitgeverij Lannoo, Tielt – www.lannoo.be
Niets van deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt zonder voorafgaande schriftelijke
toestemming van de uitgever.
asfaltweg over de Saule en langs Maison du Saule. Aan de Ferme de l’Artoise bocht je met de weg
mee naar rechts. Fiets verder door het zacht golvende landschap en steek het kruispunt met de villa
en de Ferme de l’Ermitage over. Vervolg je weg rechtdoor langs de Ferme Monastière de
l’Ermitage en draai op de volgende viersprong, met het Belgisch-Amerikaans
oorlogsmonumentje (2), rechtsaf. Op de hoek staat de Ferme de la Distillerie wat verborgen in het
groen. Links kun je genieten van een golvend panorama.
Net voorbij een witte hoeve kom je bij een kruispuntje met het bord Forge-Philippe. Draai hier
rechtsaf. Links staat een kapel in een groene driehoek. Op de T-splitsing fiets je rechtsaf. Je daalt
door een holle weg tussen twee hoeves door en langs een andere boerderij tot je de eerste weg links,
de rue du Cimetière, kunt indraaien. Dat is net voor de Ferme de Cendron. Je volgt andermaal een
kaarsrechte weg, richting Place de l’Eglise. Het mooiste uitzicht heb je aan je rechterkant, want
links gaat het omhoog en is het zicht beperkt. Je bolt voorbij het agglomeratiebord van ForgePhilippe en langs het kerkhof. Het gaat dan terug bergaf. Er komt een weg bij van rechts en direct
erna draai je linksaf, richting La Trappe.
3. Je fietst even door de rue de la Forge en neemt voor een witte hoeve rechts de rue de la Grotte.
Een kilometer verder fiets je inderdaad langs een Lourdesgrot (3). Op de splitsing erna volg je
links de rue Léopold, richting Semoignes, La Trappe en... toutes directions. Je bolt langs de Etang
du Vieux-Gauchy tot op de volgende viersprong (4).
Hier heb je de keuze. Ofwel kies je voor de korte rit en draai je rechtsaf. Ofwel kies je voor de
volledige tocht en steek je het kruispuntje over.
4. Je fietst in de rue Albert langs de Ferme de la Pouillette en daarna langs de Ferme de la Petite
Pouillette. Ze hebben allebei een witte kleur en de ene is al indrukwekkender dan de andere. Neem
dan de eerste weg links. Dit is de rue des Combes. Je steekt direct een bruggetje over de Griffon
over en fietst langs de Hostellerie de l’Oise en het Relais du Domaine de Griffon met camping. Blijf
de rue des Combes volgen, rechts bos, links open landschap met weiden. Op het einde volg je de
rue de Malapaire naar links. Volg deze kaarsrechte, golvende weg langs de Chapelle de Malapaire
(1751) (5) tot op de viersprong aan Loge Wactiaux. De kapel die je op de viersprong voor je ziet,
zag je daarstraks ook al. Draai hier linksaf, richting la Trappe en Rièzes. Je fietst nu door de Rue
des Fosses, een kaarsrechte weg tussen weiden. Je negeert een weg rechts en bolt dan over het
kruispuntje waar je daarstraks ook al langs kwam.
Vanaf hier vallen de circuits van de lange en de korte tocht terug samen.
5. Blijf rechtdoor trappen. De straat krijgt opeenvolgende namen zoals Rue des Oiseaux, Rue des
Trappistes, Rue de la Trappe. Je komt langs de Ferme de la Grande Pouillette. Daarmee heb je alle
Pouillettehoeves gezien. Blijf rechtdoor fietsen tot op le Rond Point. Onverharde wegen meegeteld
sta je nu op een zevensprong. Fiets er rechtdoor, in de Rue de la Trappe, langs de vervallen Villa
Lamarche (6) (eigenlijk Villa Belle Avoine) richting La Trappe, Rièzes en Auberge de Poteaupré.
Je bolt door een agrarisch landschap met rechts een gele en links een witte hoeve. Je nadert de
bosrand. Een beetje verder fiets je voorbij de ingang van de Abdij van Chimay(7) die in het
gehucht Scourmont staat. In de abdij wordt kaas gemaakt en één van de zes echte trappisten van
België. Wereldwijd worden er nog 7 trappist bieren gemaakt waarvan 6 in België. Fiets verder tot
op de viersprong en draai daar linksaf. De Auberge de Poteaupré is nu vlakbij.
PRAKTISCH
Afstand: 44,5 km, kan ingekort worden tot 37 km.
Bewegwijzering: geen
Vertrekpunt: Auberge de Poteaupré in Bourlers.
Aard van de weg: verkeersluwe of verkeersvrije wegen.
Kaarten: ING-kaarten 1/25.000 Macquenoise-Forge-Philippe 62/1-2, Rièzes-Cul-des-Sarts 62/3-4 en
Signy-le-Petit 2808E
Rièzes
TOESTAND VAN DE WEGEN
F R A N K R I J K
• Verkeersluwe of verkeersvrije wegen.