NEUE ONKOLOGIKA | 17. SCHWEIZER ONKOLOGIEPFLEGE KONGRESS | BERN | 4/1/2015 Neue Onkologika Markus Joerger MD‐PhD ClinPharm Department of Medical Oncology Cantonal Hospital St.Gallen – Switzerland [email protected] 1 NEUE ONKOLOGIKA | 17. SCHWEIZER ONKOLOGIEPFLEGE KONGRESS | BERN | 4/1/2015 Übersicht MammaCA: Pertuzumab (Perjeta©), T‐DM1 (Kadcyla©) ProstataCA: Enzalutamide (Xtandi©), Abiraterone (Zytiga©), Radium‐ 223 (Xofigo©) BronchialCA: Afatinib (Giotrif©) BasalzellCA: Vismodegib (Erivedge©) PancreasCA: Nab‐Paclitaxel (Abraxane©) Melanom: Vemurafenib‐Cobimetinib, Dabrafenib‐Trametinib Hämatologische Malignome (Lymphome, CLL): Obinutuzumab (Gazyvaro©), Ofatumumab (Arzerra©), Ibrutinib (Imbruvica©), Idelalisib (Zydelig©) | 2 NEUE ONKOLOGIKA | 17. SCHWEIZER ONKOLOGIEPFLEGE KONGRESS | BERN | 4/1/2015 MammaCA | T‐DM1 | EMILIA Studie | 3 | 4 NEUE ONKOLOGIKA | 17. SCHWEIZER ONKOLOGIEPFLEGE KONGRESS | BERN | 4/1/2015 MammaCA | Pertuzumab | CLEOPATRA Studie | 5 NEUE ONKOLOGIKA | 17. SCHWEIZER ONKOLOGIEPFLEGE KONGRESS | BERN | 4/1/2015 Bronchialkarzinom | Afatinib | 6 NEUE ONKOLOGIKA | 17. SCHWEIZER ONKOLOGIEPFLEGE KONGRESS | BERN | 4/1/2015 Bronchialkarzinom | Afatinib (LUX‐3) 1269 screened, 452 EGFR mutation (+) => 345 randomized Sequist et al, J Clin Oncol. 2013 Sep 20;31(27):3327‐34 | 7 NEUE ONKOLOGIKA | 17. SCHWEIZER ONKOLOGIEPFLEGE KONGRESS | BERN | 4/1/2015 Bronchialkarzinom | Afatinib (LUX‐3) | 8 | 12 | 13 NEUE ONKOLOGIKA | 17. SCHWEIZER ONKOLOGIEPFLEGE KONGRESS | BERN | 4/1/2015 Metastatic BCC (RECIST‐measurable) Locally advanced BCC REGISTRATION Vismodegib | BasalzellCA | ERIVANCE Studie (P2) RECIST Vismodegib Composite endpoint • Progression • Intolerable toxicity • Withdrawal from study • Locally advanced BCC: – Inoperable – Surgery inappropriate • 1 cm • 2 recurrences after surgery and curative resection unlikely and/or anticipated substantial morbidity and/or deformity from surgery RECIST, Response Evaluation Criteria In Solid Tumors | 14 NEUE ONKOLOGIKA | 17. SCHWEIZER ONKOLOGIEPFLEGE KONGRESS | BERN | 4/1/2015 Vismodegib | BasalzellCA | ERIVANCE Studie (P2) mBCC (n=33) laBCC (n=63) Overall Response Rate (ORR) 30% 43% Median Duration of Response (DOR), months 7.6 7.6 Median Progression‐Free Survival (PFS), months 9.5 9.5 Parameter Baseline Week 8 Sekulic et al, New Engl J Med, 366(23):2171-79; 2012 Week 20 | 15 | 16 | 17 NEUE ONKOLOGIKA | 17. SCHWEIZER ONKOLOGIEPFLEGE KONGRESS | BERN | 4/1/2015 BRAF 600E | Melanoma PDGFRb or IGF1R Nazarian et al. Nature 2010 NRASQ61 Nazarian et al. Nature 2010 Villanueva et al. Cancer Cell 2010 BRAF inh CRAF COT PI3Ki or AKTi BRAFV600E Johannessen et al. Nature 2010 MEK MEK-dependent progression PI3K P MEKi Poulikakos et al. Nature 2011 Wagle et al. JCO 2011 AKT MEK-independent progression ERK P Survival | 18 NEUE ONKOLOGIKA | 17. SCHWEIZER ONKOLOGIEPFLEGE KONGRESS | BERN | 4/1/2015 Vemurafenib/Dabrafenib | ‘RAS‐o‐pathy’ | 19 NEUE ONKOLOGIKA | 17. SCHWEIZER ONKOLOGIEPFLEGE KONGRESS | BERN | 4/1/2015 Combined BRAF‐MEK Inhibition | Toxicity Flaherty et al. N Engl J Med. 2012 Nov;367(18):1694-703 | 20 NEUE ONKOLOGIKA | 17. SCHWEIZER ONKOLOGIEPFLEGE KONGRESS | BERN | 4/1/2015 Vemurafenib‐Cobimetinib | CoBrim Studie | 21 NEUE ONKOLOGIKA | 17. SCHWEIZER ONKOLOGIEPFLEGE KONGRESS | BERN | 4/1/2015 Dabrafenib‐Trametinib | Combi‐v Studie | 23 NEUE ONKOLOGIKA | 17. SCHWEIZER ONKOLOGIEPFLEGE KONGRESS | BERN | 4/1/2015 Obinutuzumab (GA101) | anti‐CD20 mAb | CLL | 24 NEUE ONKOLOGIKA | 17. SCHWEIZER ONKOLOGIEPFLEGE KONGRESS | BERN | 4/1/2015 Obinutuzumab (GA101) | anti‐CD20 mAb | CLL | 25 NEUE ONKOLOGIKA | 17. SCHWEIZER ONKOLOGIEPFLEGE KONGRESS | BERN | 4/1/2015 Ofatumumab | anti‐CD20 mAb | CLL Study design: Multinational, open‐label, single‐arm study: in 154 patients with fludarabine‐refractory CLL Cohort A: double‐refractory to both fludarabine and alemtuzumab (n=59) Cohort B: refractory to fludarabine and inappropriate for alemtuzumab due to bulky lymph nodes (>5 cm) (n=79) | 26 NEUE ONKOLOGIKA | 17. SCHWEIZER ONKOLOGIEPFLEGE KONGRESS | BERN | 4/1/2015 Ibrutinib | Bruton‐Tyrosinkinase Inhibitor | MCL | 27 NEUE ONKOLOGIKA | 17. SCHWEIZER ONKOLOGIEPFLEGE KONGRESS | BERN | 4/1/2015 Idelalisib | PI3K‐Inhibitor | CLL NEUE ONKOLOGIKA | 17. SCHWEIZER ONKOLOGIEPFLEGE KONGRESS | BERN | 4/1/2015 Neue Onkologika | Schlusswort Molekulares Targeting > Akzeleration von Neuzulassungen Anspruchsvoll bzgl. Einsatz/Verordnung, Anwendung, Patientenaufklärung, Nebenwirkungs‐Management Zunehmende Heterogenität der Zulassungen per Land Zunehmend off‐label Verwendung von Onkologika Kostenfolgen | 29
© Copyright 2024 ExpyDoc