Neue Onkologika - Onkologiepflege Schweiz

NEUE ONKOLOGIKA | 17. SCHWEIZER ONKOLOGIEPFLEGE KONGRESS | BERN | 4/1/2015
Neue Onkologika
Markus Joerger MD‐PhD ClinPharm
Department of Medical Oncology Cantonal Hospital St.Gallen – Switzerland
[email protected]
1
NEUE ONKOLOGIKA | 17. SCHWEIZER ONKOLOGIEPFLEGE KONGRESS | BERN | 4/1/2015
Übersicht
 MammaCA: Pertuzumab (Perjeta©), T‐DM1 (Kadcyla©)
 ProstataCA: Enzalutamide (Xtandi©), Abiraterone (Zytiga©), Radium‐
223 (Xofigo©)
 BronchialCA: Afatinib (Giotrif©)
 BasalzellCA: Vismodegib (Erivedge©)
 PancreasCA: Nab‐Paclitaxel (Abraxane©)
 Melanom: Vemurafenib‐Cobimetinib, Dabrafenib‐Trametinib
 Hämatologische Malignome (Lymphome, CLL): Obinutuzumab (Gazyvaro©), Ofatumumab (Arzerra©), Ibrutinib (Imbruvica©), Idelalisib (Zydelig©)
| 2
NEUE ONKOLOGIKA | 17. SCHWEIZER ONKOLOGIEPFLEGE KONGRESS | BERN | 4/1/2015
MammaCA | T‐DM1 | EMILIA Studie
| 3
| 4
NEUE ONKOLOGIKA | 17. SCHWEIZER ONKOLOGIEPFLEGE KONGRESS | BERN | 4/1/2015
MammaCA | Pertuzumab | CLEOPATRA Studie
| 5
NEUE ONKOLOGIKA | 17. SCHWEIZER ONKOLOGIEPFLEGE KONGRESS | BERN | 4/1/2015
Bronchialkarzinom | Afatinib
| 6
NEUE ONKOLOGIKA | 17. SCHWEIZER ONKOLOGIEPFLEGE KONGRESS | BERN | 4/1/2015
Bronchialkarzinom | Afatinib (LUX‐3)
1269 screened, 452 EGFR mutation (+) => 345 randomized
Sequist et al, J Clin Oncol. 2013 Sep 20;31(27):3327‐34
| 7
NEUE ONKOLOGIKA | 17. SCHWEIZER ONKOLOGIEPFLEGE KONGRESS | BERN | 4/1/2015
Bronchialkarzinom | Afatinib (LUX‐3)
| 8
| 12
| 13
NEUE ONKOLOGIKA | 17. SCHWEIZER ONKOLOGIEPFLEGE KONGRESS | BERN | 4/1/2015
Metastatic BCC
(RECIST‐measurable) Locally advanced BCC
REGISTRATION
Vismodegib | BasalzellCA | ERIVANCE Studie (P2)
RECIST
Vismodegib
Composite
endpoint
• Progression
• Intolerable toxicity
• Withdrawal from
study
• Locally advanced BCC:
– Inoperable
– Surgery inappropriate
• 1 cm • 2 recurrences after surgery and curative resection unlikely and/or anticipated substantial morbidity and/or deformity from surgery
RECIST, Response Evaluation Criteria In Solid Tumors
| 14
NEUE ONKOLOGIKA | 17. SCHWEIZER ONKOLOGIEPFLEGE KONGRESS | BERN | 4/1/2015
Vismodegib | BasalzellCA | ERIVANCE Studie (P2)
mBCC
(n=33)
laBCC
(n=63)
Overall Response Rate (ORR)
30%
43%
Median Duration of Response (DOR), months
7.6
7.6
Median Progression‐Free Survival (PFS), months
9.5
9.5
Parameter
Baseline
Week 8
Sekulic et al, New Engl J Med, 366(23):2171-79; 2012
Week 20
| 15
| 16
| 17
NEUE ONKOLOGIKA | 17. SCHWEIZER ONKOLOGIEPFLEGE KONGRESS | BERN | 4/1/2015
BRAF 600E | Melanoma
PDGFRb or IGF1R
Nazarian et al.
Nature 2010
NRASQ61
Nazarian et al.
Nature 2010
Villanueva et al.
Cancer Cell 2010
BRAF inh
CRAF
COT
PI3Ki or AKTi
BRAFV600E
Johannessen et al.
Nature 2010
MEK
MEK-dependent
progression
PI3K
P
MEKi
Poulikakos et al.
Nature 2011
Wagle et al.
JCO 2011
AKT
MEK-independent
progression
ERK
P
Survival
| 18
NEUE ONKOLOGIKA | 17. SCHWEIZER ONKOLOGIEPFLEGE KONGRESS | BERN | 4/1/2015
Vemurafenib/Dabrafenib | ‘RAS‐o‐pathy’
| 19
NEUE ONKOLOGIKA | 17. SCHWEIZER ONKOLOGIEPFLEGE KONGRESS | BERN | 4/1/2015
Combined BRAF‐MEK Inhibition | Toxicity
Flaherty et al. N Engl J Med. 2012 Nov;367(18):1694-703
| 20
NEUE ONKOLOGIKA | 17. SCHWEIZER ONKOLOGIEPFLEGE KONGRESS | BERN | 4/1/2015
Vemurafenib‐Cobimetinib | CoBrim Studie
| 21
NEUE ONKOLOGIKA | 17. SCHWEIZER ONKOLOGIEPFLEGE KONGRESS | BERN | 4/1/2015
Dabrafenib‐Trametinib | Combi‐v Studie
| 23
NEUE ONKOLOGIKA | 17. SCHWEIZER ONKOLOGIEPFLEGE KONGRESS | BERN | 4/1/2015
Obinutuzumab (GA101) | anti‐CD20 mAb | CLL
| 24
NEUE ONKOLOGIKA | 17. SCHWEIZER ONKOLOGIEPFLEGE KONGRESS | BERN | 4/1/2015
Obinutuzumab (GA101) | anti‐CD20 mAb | CLL
| 25
NEUE ONKOLOGIKA | 17. SCHWEIZER ONKOLOGIEPFLEGE KONGRESS | BERN | 4/1/2015
Ofatumumab | anti‐CD20 mAb | CLL
Study design: Multinational, open‐label, single‐arm study: in 154 patients with fludarabine‐refractory CLL
 Cohort A: double‐refractory to both fludarabine and alemtuzumab (n=59)  Cohort B: refractory to fludarabine and inappropriate for alemtuzumab due to bulky lymph nodes (>5 cm) (n=79)
| 26
NEUE ONKOLOGIKA | 17. SCHWEIZER ONKOLOGIEPFLEGE KONGRESS | BERN | 4/1/2015
Ibrutinib | Bruton‐Tyrosinkinase Inhibitor | MCL
| 27
NEUE ONKOLOGIKA | 17. SCHWEIZER ONKOLOGIEPFLEGE KONGRESS | BERN | 4/1/2015
Idelalisib | PI3K‐Inhibitor | CLL
NEUE ONKOLOGIKA | 17. SCHWEIZER ONKOLOGIEPFLEGE KONGRESS | BERN | 4/1/2015
Neue Onkologika | Schlusswort
 Molekulares Targeting > Akzeleration von Neuzulassungen
 Anspruchsvoll bzgl. Einsatz/Verordnung, Anwendung, Patientenaufklärung, Nebenwirkungs‐Management
 Zunehmende Heterogenität der Zulassungen per Land  Zunehmend off‐label Verwendung von Onkologika
 Kostenfolgen
| 29