More Medicines for Minors Arzneimittelzulassung für Kinder und Jugendliche verbessern Birka Lehmann Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte | Das BfArM ist ein Bundesinstitut im Geschäftsbereich des Bundesministeriums für Gesundheit More Medicines for Minors! Kinder sind keine kleinen Erwachsenen! Ziel der Verodnung (EG) Nr 1901/2006 Verbesserung der Gesundheit der Kinder in Europa durch • • • die Entwicklung und die Zugänglichkeit von Arzneimitteln zur Verwendung bei der pädiatrischen Bevölkerungsgruppe zu erleichtern, zu gewährleisten, dass die zur Behandlung der pädiatrischen Bevölkerungsgruppe verwendeten Arzneimittel im Rahmen ethisch vertretbarer und qualitativ hochwertiger Forschungsarbeiten entwickelt und eigens für die pädiatrische Verwendung genehmigt werden, sowie die über die Verwendung von Arzneimitteln bei den verschiedenen pädiatrischen Bevölkerungsgruppen verfügbaren Informationen zu verbessern. Diese Ziele sollten verwirklicht werden, ohne die pädiatrische Bevölkerungsgruppe unnötigen klinischen Prüfungen zu unterziehen und ohne die Genehmigung eines Arzneimittels für andere Altersgruppen zu Kearns et al 2003 nverzögern. engl j med 349;12 www.nejm.org september 18, 2003 Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte | Das BfArM ist ein Bundesinstitut im Geschäftsbereich des Bundesministeriums für Gesundheit 2 Arzneimittel für Kinder Studien Studien Studien Studien Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte | Das BfArM ist ein Bundesinstitut im Geschäftsbereich des Bundesministeriums für Gesundheit 3 Verordnung (EG) Nr. 1901/2006 Anreize & Bonusse Artikel 7 (alle) neue(n) Arzneimittel Artikel 8 patentgeschützte Arzneimittel bei Anträgen auf Zulassung, - neue Indikation - neue Darreichungsform - neuen Verabreichungsweg Verlängerung der Patentschutzzeit (Schutzzertifikat) um 6 Monate („Orphan Drugs“) Verlängerung der Marktexklusivität von 10 auf 12 Jahre Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte | Das BfArM ist ein Bundesinstitut im Geschäftsbereich des Bundesministeriums für Gesundheit Verordnung (EG) Nr. 1901/2006 Anreize & Bonusse Artikel 30 „Paediatric Use Marketing Authorisation“ (PUMA) Genehmigung für die pädiatrische Verwendung 10 Jahre Schutz für Daten und Inverkehrbringen für die Kinderindikation & entsprechender Darreichungsform Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte | Das BfArM ist ein Bundesinstitut im Geschäftsbereich des Bundesministeriums für Gesundheit Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte | Das BfArM ist ein Bundesinstitut im Geschäftsbereich des Bundesministeriums für Gesundheit 6 Opinions on paediatric investigations plans and waivers Overall 2011 – 2014 Paediatric investigations plans = 381 Waivers = 188 Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte | Das BfArM ist ein Bundesinstitut im Geschäftsbereich des Bundesministeriums für Gesundheit 7 3.8 Paediatric clinical trials by year of authorisation (or, if not available, by year of protocol upload into EudraCT). Overall 2011 – 2014 Trials (children & adolescents included): 1542 Trials paediatrics only: 963 Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte | Das BfArM ist ein Bundesinstitut im Geschäftsbereich des Bundesministeriums für Gesundheit 8 3.8 Number of children planned to be enrolled in clinical trials, by age by year of authorisation (or, if not available, by year of protocol upload into EudraCT). Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte | Das BfArM ist ein Bundesinstitut im Geschäftsbereich des Bundesministeriums für Gesundheit 9 EMA Auskunft: Arzneimittelzulassungen mit Pädiatrischer Information Zulassungen Mit pädiatrischer Indikation: Mit pädiatrischer Indikation (variation or line extension): 2012 10 14 2013 20 12 Informationen in der Fachinformation= aktualisierte Zulassungen: 26 Freistellungen 27 Rückstellungen 124 Änderungen Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte | Das BfArM ist ein Bundesinstitut im Geschäftsbereich des Bundesministeriums für Gesundheit 10 3.9. Paediatric use marketing authorisation In the past year, the CHMP granted a paediatric use marketing authorisation (PUMA) for Hemangiol for the treatment of proliferating infantile haemangioma, which are benign tumours of blood vessels. PUMAs can be granted for medicines which are already authorised but no longer under patent or supplementary certificate protection, and that have been developed specifically for children. As an incentive to stimulate the development of existing medicines for the treatment of children, PUMA medicines are granted ten years of market protection. This is the second PUMA authorised since the beginning of the Paediatric Regulation. Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte | Das BfArM ist ein Bundesinstitut im Geschäftsbereich des Bundesministeriums für Gesundheit 11 05 /09/2013 Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte | Das BfArM ist ein Bundesinstitut im Geschäftsbereich des Bundesministeriums für Gesundheit 12 5-Jahresbericht der Europäischen Kommission zu Umsetzung der Verordnung (EU) Nr. 1901/2006 5.2. The PUMA concept: a disappointment Thus, the main goal of the PUMA concept is to stimulate research in The Paediatric Regulation of marketing authorisation — theby Paediatric Use existing introduced products.a new Thistype scheme has been supported EU funding Marketing Authorisation (PUMA). As an incentive to carry out research into the potential paediatric use EU Framework for Research and Technological of off-patentthrough medicinalthe products that have beenProgrammes authorised for adults, this marketing authorisation offers 8 years of data and 10 years of market exclusivity to any new off-patent product Development developed exclusively for use in the paediatric population. Thus, the main goal of the PUMA concept is to stimulate research in existing products. This scheme has been supported by EU funding through the EU Framework Programmes for Research and Technological Development. However, to date only one PUMA has been granted, with a few more projects currently in the pipeline. Neither industry nor academic networks have embraced this opportunity as fully as the Regulation intended. It would seem that the incentive of data and market exclusivity does not work for these products, or at least that the market opportunities in this sector are currently considered insufficient to outweigh the inherent economic risks of pharmaceutical development. Researchers are not engaging in trials with medicines that have been on the market for years. Companies seem to fear that market exclusivity will not prevent physicians from continuing to use competitor products with the same active ingredient off-label, at lower costs, or that substitution for cheaper adult forms takes place at the level of pharmacies. Moreover, national pricing and reimbursement rules in Member States often do not allow for the additional research needed to obtain the PUMA to be rewarded in price negotiations. Against this background the PUMA concept has failed so far to fulfil the initial expectations. The EMA will in future accept paediatric investigation plans for a PUMA that cover only certain age groups and not the entire paediatric population. This may offset some of the reservations that currently hamper better endorsement of the PUMA concept. Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte | Das BfArM ist ein Bundesinstitut im Geschäftsbereich des Bundesministeriums für Gesundheit 13 European Research networks supported by the European Commission • Funding is provided through the European Union Framework Programmes for the development of medicines, with a view to the submission of a PUMA. • The European Medicines Agency's Paediatric Committee (PDCO) adopted a priority list of off-patent medicinal products for which studies are required. • Preparations for Horizon 2020, are underway. As a result, the Agency adopted a revised provisional priority list in July 2013 after a public consultation. Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte | Das BfArM ist ein Bundesinstitut im Geschäftsbereich des Bundesministeriums für Gesundheit Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte | Das BfArM ist ein Bundesinstitut im Geschäftsbereich des Bundesministeriums für Gesundheit 15 BfArM Beteiligung an Europäisch geförderten Studien für bekannte Arzneimittel (Abtl. 5) Examples: TINN 1 and TINN2 Ciprofloxacin Azithromycin Fluconazole Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte | Das BfArM ist ein Bundesinstitut im Geschäftsbereich des Bundesministeriums für Gesundheit 5-Jahresbericht der Europäischen Kommission zu Umsetzung der Verordnung (EU) Nr. 1901/2006 5.2. The PUMA concept: a disappointment The Paediatric Regulation introduced a new type of marketing authorisation — the Paediatric Use Marketing Authorisation (PUMA). As an incentive to carry out research into the potential paediatric use of off-patent medicinal products that have been authorised for adults, this marketing authorisation offers 8 years of data and 10 years of market exclusivity to any new off-patent product developed exclusively for use in the paediatric population. Thus, the main goal of the PUMA concept is to stimulate research in existing products. This scheme has been supported by EU funding through the EU The Programmes EMA will for in Research future and accept paediatric investigation Framework Technological Development. However, to date only PUMAthat has been granted, a few more currently in the pipeline. plans for a one PUMA cover onlywith certain ageprojects groups Neither industry nor academic networks have embraced this opportunity as fully as the Regulation and notseem thethat entire paediatric This does maynot work for these intended. It would the incentive of datapopulation. and market exclusivity products, or atsome least that market opportunities that in this sector are currently considered insufficient to offset ofthethe reservations currently hamper outweigh the inherent economic risks of pharmaceutical development. Researchers are not engaging in trials with medicines have been on the of market years. Companies betterthat endorsement theforPUMA conceptseem to fear that market exclusivity will not prevent physicians from continuing to use competitor products with the same active ingredient off-label, at lower costs, or that substitution for cheaper adult forms takes place at the level of pharmacies. Moreover, national pricing and reimbursement rules in Member States often do not allow for the additional research needed to obtain the PUMA to be rewarded in price negotiations. Against this background the PUMA concept has failed so far to fulfil the initial expectations. The EMA will in future accept paediatric investigation plans for a PUMA that cover only certain age groups and not the entire paediatric population. This may offset some of the reservations that currently hamper better endorsement of the PUMA concept. Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte | Das BfArM ist ein Bundesinstitut im Geschäftsbereich des Bundesministeriums für Gesundheit 17 Modification der Leitlinie für die Antragstellung ‚Pädiatrische Prüfpläne‘ OJ 27.09.2014 INFORMATION FROM EUROPEAN UNION INSTITUTIONS, BODIES, OFFICES AND AGENCIES EUROPEAN COMMISSION COMMUNICATION FROM THE COMMISSION Guideline on the format and content of applications for agreement or modification of a paediatric investigation plan and requests for waivers or deferrals and concerning the operation of the compliance check and on criteria for assessing significant studies Paediatric population Applications subject to the requirements of Article 7 or 8 of the Paediatric Regulation should cover all subsets of the paediatric population (1) unless there are grounds for a waiver. The paediatric population encompasses several subsets, as defined e.g. in international guidelines (2): pre-term and term neonates from 0 to 27 days; infants (or toddlers) from 1 month to 23 months; children from 2 years to 11 years; and adolescents from 12 up to 18 years. However, when it is considered more appropriate to use different subsets (e.g. based on gender or stage of pubertal development), this may be acceptable, but the choice of subsets should be explained and justified. A PIP application intended to support a future paediatric use marketing authorisation (PUMA) may be limited to certain paediatric subsets; it is not required to address all subsets. Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte | Das BfArM ist ein Bundesinstitut im Geschäftsbereich des Bundesministeriums für Gesundheit 18 Paediatric use marketing authorisation (PUMA-Zulassung) • Die europäische IST-Situation Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte | Das BfArM ist ein Bundesinstitut im Geschäftsbereich des Bundesministeriums für Gesundheit 19 Die europäische IST-Situation PUMAS: Zugelassene Arzneimittel: Buccolam (midazolam, oromucosal use) Indikation Treatment of convulsive seizures Hemangiol (propanolol, oral use) Treatment of proliferating infantile haemangioma Rücknahme im Zulassungsverfahren: Fluad (influenza vaccine) – Treatment of influenza Im Zulassungsverfahren: Sialanar (glycopyrronium bromide, oral use) – Treatment of sialorrhoea Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte | Das BfArM ist ein Bundesinstitut im Geschäftsbereich des Bundesministeriums für Gesundheit 20 Die europäische IST-Situation Pädiatrische Studienpläne mit Bezug zu einer späteren PUMA Zulassung: Entscheidungen des Pädiatrieausschusses: • • • 22 positive Entscheidungen 6 sind in der Bewertung 13 Anträge wurden zurückgenommen Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte | Das BfArM ist ein Bundesinstitut im Geschäftsbereich des Bundesministeriums für Gesundheit 21 Beispiel: Enalapril Paediatric Investigation Plan Indication(s) targeted by the PIP Treatment of hypertension. Subset(s) of the paediatric population concerned by the paediatric development: From birth to less than 18 years of age. Pharmaceutical form(s) Tablet for oral suspension and Orodispersible film Opinion: Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte | Das BfArM ist ein Bundesinstitut im Geschäftsbereich des Bundesministeriums für Gesundheit 22 Beispiel: Enalapril Paediatric Investigation Plan Indication(s) targeted by the PIP Treatment of heart failure Subset(s) of the paediatric population concerned by the paediatric development : From birth to less than 18 years of age. Pharmaceutical form(s): Solution for oral use. Opinion: Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte | Das BfArM ist ein Bundesinstitut im Geschäftsbereich des Bundesministeriums für Gesundheit 23 PUMA (Padiatric Use Markeitng Authorisation) Studien Studien Studien Definierte Altersgruppen Studien Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte | Das BfArM ist ein Bundesinstitut im Geschäftsbereich des Bundesministeriums für Gesundheit 24 5-Jahresbericht der Europäischen Kommission zu Umsetzung der Verordnung (EU) Nr. 1901/2006 5.2. The PUMA concept: a disappointment It would seem that the incentive oftype data and market exclusivity not work The Paediatric Regulation introduced a new of marketing authorisation — thedoes Paediatric Use for these Marketing Authorisation (PUMA). an incentive to carry out research the potential paediatricconsidered use products, or at least that theAsmarket opportunities in thisinto sector are currently of off-patent medicinal products that have been authorised for adults, this marketing authorisation insufficient outweigh inherent economic ofnew pharmaceutical development. offers 8 years to of data and 10the years of market exclusivityrisks to any off-patent product developed exclusively for use in the paediatric Thus, the main of the PUMA is Researchers are not engaging in trialspopulation. with medicines that goal have been on concept the market for to stimulate research in existing products. This scheme has been supported by EU funding through the years. Companies seem fear that market exclusivity will not prevent physicians from EU Framework Programmes forto Research and Technological Development. However, to date onlycompetitor one PUMA hasproducts been granted, with a few moreactive projectsingredient currently in the pipeline.at lower continuing to use with the same off-label, Neither industry nor academic networks have embraced this opportunity as fully as the Regulation costs, or Itthat substitution cheaper adult formsexclusivity takes place level of pharmacies. intended. would seem that thefor incentive of data and market doesat notthe work for these products, ornational at least that the market in this sector considered Moreover, pricing andopportunities reimbursement rulesare incurrently Member States insufficient often do to not allow outweigh the inherent economic risks of pharmaceutical development. Researchers are not engaging in additional research the PUMA totobefear rewarded trialsfor withthe medicines that have been on needed the marketto forobtain years. Companies seem that marketin price exclusivity will not prevent physicians from continuing to use competitor products with the same active negotiations. ingredient off-label, at lower costs, or that substitution for cheaper adult forms takes place at the level of pharmacies. Moreover, national pricing and reimbursement rules in Member States often do not allow for the additional research needed to obtain the PUMA to be rewarded in price negotiations20. Against this background the PUMA concept has failed so far to fulfil the initial expectations. The EMA will in future accept paediatric investigation plans for a PUMA that cover only certain age groups and not the entire paediatric population. This may offset some of the reservations that currently hamper better endorsement of the PUMA concept. Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte | Das BfArM ist ein Bundesinstitut im Geschäftsbereich des Bundesministeriums für Gesundheit 25 Herzlichen Dank für Ihre Aufmerksamkeit Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte | Das BfArM ist ein Bundesinstitut im Geschäftsbereich des Bundesministeriums für Gesundheit
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