Verslag Berlijnexcursie klas drie Esdal College

Woensdagmorgen 24 september om 6.00 uur precies vertrok de bus, met 53 goed gemutste
leerlingen, richting "Berlijn". We reden via Hamburg, want via Hannover zou langer duren vanwege
wegwerkzaamheden. Na een redelijk voorspoedige reis waren we om 14.00 uur bij het hotel. Vlot
werden de kamers ingedeeld en daarna gingen we op stap.
Het zal half drie geweest zijn dat we de U-bahn (metro) instapten. Iedereen haastte zich naar binnen.
De eerste bezienswaardigheid was de "Gedachtnis Kirche" aan de Kurfurstendam. Hier kregen we
ook de eerste voordracht van twee leerlingen. Deze hadden ze tijdens de aardrijkskunde- en
geschiedenislessen al voorbereid. Amper van de indrukken bekomen zaten we al weer in de
U-bahn richting Alexanderplatz. Vanuit hier begon een lange, ja echt lange wandeling en zagen we de
de Fernsehturm, das Rotes Rathaus, die Neptunbrunnen, das Holocaust Denkmal op het
Potzdammerplatz, de Brandenburger Tor en de Reichstag.
Moe en hongerig schoven we om 18.30 aan de spaghetti. Er werd goed gegeten zodat er extra eten
bijgehaald moest worden. Daarna: hup hup optutten en drie kwartier later waren we, wederom met
de U-bahn, onderweg naar de "Avondshow". We zagen life-optredens van verschillende artiesten
met imitaties van onder andere Tina Turner en de Blues Brothers. Om deze acts op te leuken en
kracht bij te zetten waren vijf achtergronddanseressen met wisselende costuums ingezet. Zo te
horen aan de reacties droegen ook deze dames zeker bij tot een succesvolle avond.
Iedereen sliep vrij snel. Dat was ook wel nodig, want de volgende morgen ontbeten we alweer om
7.00 uur.
Dag 2
Vrijdagochtend vroeg uit de veren, want er wachtte nog een druk programma in Berlijn voor het
vertrek naar Sachsenhausen in de loop van de middag. Om 8.00 uur in de eetzaal waren allen op tijd
aanwezig voor het ontbijt en voor het maken van het lunchpakket. De koffers werden gepakt en al in
de bus opgeborgen. Daarna gingen we de stad in. Eerst bezochten we het Holocaustmonument bij de
Brandenburger Tor. Het monument omvat 2711 betonblokken die de isolatie en desoriëntatie van
het Joodse volk gedurende de Tweede Wereldoorlog symboliseren. Dat werd door een van de
leerlingen prima verwoord. Daarna gingen we naar de Brandenburger Tor. Er werden dranghekken
geplaatst want zaterdag zou er een grote marathon worden gelopen. Verder waren er
cameraploegen op de been i.v.m. een overleg tussen diplomaten uit Rusland en Oekraïne. Ook hier
weer uitleg door de leerlingen. Leuk en leerzaam. Toen met de U-bahn naar Alexanderplatz waar de
Fernsehturm staat. Door laaghangende bewolking was er nu niet echt sprake van een vergezicht als
we deze zouden bezoeken. Dus door naar het DDR museum aan de Spree, maar het was hier zo druk,
dat we besloten terug te gaan naar Alexanderplatz. De Primark bij de ingang van de U-bahn bleek
een goed alternatief voor het museum. Daarna snel met de U-bahn naar de bus bij het hotel want er
stond nog een bezoek aan Sachsenhausen, een concentratie- c.q. werkkamp uit de Tweede
Wereldoorlog, op het programma. De leerlingen kregen door middel van een electronische gids een
rondleiding door het kamp. Indrukwekkend en leerzaam. Daarna richting Emmen waar we rond 23.00
uur aan kwamen. Het einde van twee leuke dagen Berlijn.