Lees verder... - Connect College

Maandag 7 april
Wow de eerste dag in Rome, wat een dag. 's Morgens even ontbijten (één croissantje) en toen
vanaf ongeveer half 10 op pad. We zijn in de binnenstad geweest en bij iedere kerk verbaasden
we ons weer dat deze nog mooier was dan de vorige. Nadat we vele kerken bezocht hadden,
kregen we even pauze en konden we ergens iets gaan eten.
Met een volle maag zijn we 's middags naar het piazza Navona geweest. Ook zijn we bij het
Pantheon geweest, een zeer groot en indrukwekkend gebouw met een enorme ronde koepel.
En wat hebben we veel gelopen, velen van ons hadden zelfs na dag 1 al enorme blaren. We
waren blij dat we 's middags even een half uurtje in een park konden gaan liggen. Na een lange
dag gingen we terug naar het hotel. We moesten echter nog gaan eten. Dit moest natuurlijk ook
te voet want we hadden nog niet genoeg gelopen. We gingen naar een nogal apart maar uniek
restaurant. We hebben er alles voorgeschoteld gekregen wat je je maar kan bedenken. Van
orgaanvlees tot spinazie en van witte bonen tot ricotta. Sommige dingen waren lekkerder dan
andere, maar we hebben toch redelijk goed gegeten. Na het eten hebben we nog even een
avondwandeling gemaakt naar de Trevifontein. Dit omdat we nog steeds niet genoeg hadden
gelopen;)
Bij de Trevifontein zagen we de welbekende straatverkopers zoals in iedere grote stad.
Natuurlijk kon voor ons de lol niet op en begonnen we te onderhandelen. Uiteindelijk hebben we
niets gekocht maar wel wat dingetjes cadeau gekregen. Maar we gingen natuurlijk voor de
Trevifontein, die was zo indrukwekkend dat we de pijn aan onze voeten bijna vergaten. De
fontein was ook groter dan de meesten hadden verwacht en was gevuld met zuiver drinkwater.
Na hier eventjes gestaan te hebben en een heerlijk Italiaans ijsje gegeten te hebben liepen we
met moeite terug naar het hotel om nog wat nachtrust mee te pikken en heerlijk te genieten van
een welverdiende slaap.
Dinsdag 8 april 2014
Er was een nieuwe dag in Rome
aangebroken voor de ijverige
studenten van het Connect College.
Iedereen was redelijk uitgerust en
had op tijd ontbeten en zich
klaargemaakt, omdat ze vandaag
iets heel speciaals gingen doen. Op
het dagprogramma stond dat ze
naar de kleinste enclave van
de wereld zouden gaan, namelijk
Vaticaanstad.
Met de hele groep liepen ze naar het
metrostation dat vlakbij het hotel lag
en binnen een mum van tijd stonden
ze in de straat die hen naar
Vaticaanstad zou leiden.
Toen ze op het St. Pietersplein stonden waren ze allemaal onder de indruk van de grootte van
het plein en de St. Pieter zelf. Alles was zo mooi versierd en zag er beter uit dan op de foto’s.
De begeleiders begonnen
enthousiast te vertellen en de
studenten moesten in de
gigantische rij gaan staan om
de Basiliek in te mogen, maar
ze hebben zich niet verveeld
en veel lol gemaakt hierdoor
ging de tijd snel voorbij.
Uiteindelijk moesten ze langs
de douane, maar dat zorgde
niet voor problemen. Bij de
ingang werden kaartjes
gekocht voor de koepel. Het
eerste stuk ging met de lift.
Daarna ging een aantal
leerlingen de trappen op naar
de koepel en vanuit daar konden ze nog verder naar boven totdat ze uitzicht hadden over heel
Vaticaanstad en een stuk van Rome. En mooi dat ze dat vonden!
Na een korte pauze bij de fontein op het plein, liepen ze door naar het Vaticaans museum.
Eindelijk konden ze het immens grote kunstwerk van Rafael bewonderen: De school van
Athene, waar de beroemde Plato en Socrates hun leer uitbeelden. Het schilderij was een stuk
groter dan ze hadden verwacht, het was immens! Zo vaak was het schilderij in de boeken
opgedoken, maar nu konden ze het eindelijk met eigen ogen zien.
Ook de Sixtijnse kapel was erg groot, net als alle dingen in Rome. Heel veel afbeeldingen, heel
veel betekenissen, te veel om hier uit te leggen.
Toen we richting het restaurant liepen, viel Florine van een vervelend randje op de ongelijke
stoep, waardoor ze haar enkelband scheurde, en met twee begeleiders tot half 3 ‘s nachts op
de spoedeisende hulp van het ziekenhuis zat, zonder iets te eten :( Maar gelukkig is ze een
doorzetter en kon ze de volgende dag op twee krukken weer doorgaan.
Woensdag 9 april
We zijn deze dag iets later begonnen dan normaal, Florine was namelijk de avond van tevoren
door haar enkel gegaan, waardoor ze naar het ziekenhuis moest. Hierdoor kwamen zij en haar
geweldige compagnons pas om drie uur ‘s nachts thuis en dus is er een aangepast programma
gemaakt omdat het anders niet gehandeld kon worden.
Rond half tien zijn we met de hele groep met de metro vertrokken richting de basiliek van SintJan van Lateranen. Isabelle heeft voor de basiliek een presentatie gegeven. Nadat we deze
kerk zowel van binnen als van buiten uitvoerig bewonderd hadden, hebben we even pauze
gehouden op het plein.
Daarna zijn we naar de San Clemente gegaan, waar Daniëlle gepresenteerd heeft. Jammer
genoeg was deze kerk dicht en konden we hem niet van binnen zien.
De San Clemente ligt erg dicht bij het Colosseum en dus zijn we hier rond de middag naartoe
gelopen. We hebben het prachtige Colosseum in ongeveer een uurtje volledig onder controle
gekregen, o.a. met behulp van Laura haar presentatie.
Aansluitend aan de bezichtiging van het Colosseum zijn we naar het Forum Romanum gelopen,
het Romeinse marktplein dat aan het Colosseum grenst. Nadat hier door Daphne en Esmee
een presentatie is gegeven (die overigens vaak moest worden aangevuld door de meesterlijke
kennis van Florine en Irene) konden we zelf even rondlopen en de prachtige restanten van de
oudheid bekijken.
Rond half 5 mochten we zelf beslissen wat we gingen doen. Een groep is eerst nog naar het
Capitoolsplein gegaan, waar Irene haar presentatie heeft gehouden en Daphne een rondje op
krukken probeerde te racen. De rest is al winkelend richting Spaanse trappen gelopen.
Om half 8 zijn we allemaal samengekomen bij de Spaanse trappen. Van daaruit hebben we de
metro gepakt terug naar ons hotel, vlakbij station Termini.
Rond een uur of 9, half 10 hebben we wederom de bus gepakt naar de wijk Trastevere, waar
we hebben gegeten in hetzelfde Italiaanse restaurant als de dag ervoor. In het restaurant
kregen we van onze begeleiders nog een souvenir van Rome, heel lief!
Na een heerlijk laatste avondmaal zijn we met de bus teruggegaan richting het hotel. In de buurt
daarvan hebben we met zijn allen nog een lekker Italiaans ijsje gegeten, onder het genot van de
wifi van mutti.
Tenslotte willen we graag nog één keer de begeleiders hartelijk bedanken voor alles. Het was