Een week varen met de morgenster

Een week varen met de morgenster.
Suzanne van Tilborg.
Ik begon deze week met het gevoel ik heb er zin in en ik zie wel wat we allemaal gaat
gebeuren, ik laat het wel op me afkomen. Na de eerste dag voor anker te hebben gelegen
gingen we dan eindelijk varen, ik had van mr. van Zee wel wat verhalen gehoord van zeeziek
worden maar had zoiets van nou dat gebeurt mij toch niet… niets bleek minder waar. Na nog
geen halve dag te hebben gevaren werd de eerste persoon al zeeziek. Niet veel later werd ik
dat ook, fantastisch… ik zag het echt niet meer zitten en ik dacht alleen maar ik wil naar huis.
Na ongeveer 2 dagen te hebben gevaren ging het eindelijk een beetje over. Toen we uit
eindelijk in Ramsgate aangekomen waren had ik nergens meer last van. Toen werd het ook
weer leuk, het was daarvoor ook leuk natuurlijk, maar als je alleen op bed ligt en kotst is er
weinig aan. We hebben toen bijna de hele dag in Ramsgate doorgebracht waar we zelf rond
mochten lopen. We hebben de avond toen nog afgesloten met een leuk spel.
We zijn toen de volgende dag weer vroeg weggegaan terug naar Den Helder. De terugreis was
echt genieten! Weinig wind, rustige zee en lekker het zonnetje erbij. We hebben nog wat man
overboord oefeningen en brandoefeningen gedaan.
Het eten was trouwens echt elke keer heerlijk. De bemanning is echt heel vriendelijk en
willen je ook graag dingen leren over het zeilen en knopen. Het was echt leuk! Kortom een
geweldige stage, en ik zou het zeker nog een keer doen. Op het zeeziek worden na dan.
Heel erg bedankt voor de leuke, leerzame stage!!!
Stage Morgenster
Maartje Wattel
Toen we vertrokken zondag had ik echt superveel zin in deze week stage. En dat was niet
voor niks! Ik heb het echt super naar mijn zin gehad en van mij hadden ze er wel 2 of 3 weken
van mogen maken. Vooral de terugreis was heerlijk. Het leek meer op het leven van een
plezierjacht dan dat van een zeilschip.
Op de heenweg naar Engeland wisten we nog niet waar we aan zouden leggen. Dat werd dus
Ramsgate. Supergezellig dorpje. Eigenlijk waren die 6/7 uur rondlopen daar een beetje te veel
want groot is het niet echt.
De eerste twee dagen werd bijna iedereen zeeziek. Maar dat had ik eigenlijk al wel
verwacht. Ik heb nog nooit eerder gezeild namelijk.
De bemanning van het schip is zelf net zo enthousiast als wij en is superaardig! Ook de
majoor, sergeant en kwartiermeester waren erg gezellig! Vooral als ze genoeg winegums op
hadden.
Ik heb echt heel veel geleerd op de morgenster. In het begin toen we op de boot kwamen
dacht ik waar dienen in godsnaam al die touwen voor?! Maar ze hebben echt allemaal een
eigen functie en van veel weet ik zelfs welke dat is.
Bedankt voor deze leerzame gezellige week en ik zou het graag nog een keer overdoen!
Stage op de morgenster.
Ik ben een week mee geweest op de morgenster. Ik wist dat het een zeilschip was maar ik wist
nog niet wat ik van de week zou verwachten dus ik ging met volle moed naar de stage. De
eerste dag kwamen we aanboord en we gingen gelijk al varen. We vaarden naar een
ankerplaats tussen den helder en Texel. Toen we voor ankerlagen heb ik een rondje door het
schip gelopen. Ik ben gelijk aan het werk gegaan met klimmen in de mast en met knopen en
steken. De 2 dagen daarna voelde ik me wat beroerd dus heb ik niet heel veel gedaan. toen we
in Ramsgate aankwamen hebben we alles schoongemaakt en goed de taken verdeeld wie wat
zou gaan schoonmaken. Nadat alles schoon was gemaakt en iedereen was omgekleed mochten
we de wal op om even het centrum in te gaan. Ik vond dat een goed plan want dan krijg je
toch een beetje het wal gevoel weer terug en het vrolijkt je weer eren beetje op. Ik kreeg
heerlijk de kans om even te douchen en op te frissen. Sinds we de wal op zijn gegaan voelde
ik me stukke beter en had ik overal zin in. Hadden ze op dek iemand nodig dan was ik degene
die vooraan stond op het wel even te fixen. Ik heb samen met de jongens uit mijn klas lekker
even uitgerust en heerlijk in de mast gezeten, want er moet toch tijd zijn voor ontspanning. Nu
ben ik al bijna weer thuis en ik zal alles goed onthouden met wat voor dingen ik geleerd heb.
Ik heb deze week veel geleerd. Ik het minder leuke dingen gehad maar ook veel goede dingen.
Als ik iets niet snapte en ik liep naar de bemanning toe om even iets uit te leggen hielpen ze
mij gelijk dus dat is wel een groot pluspuntje. Maar zeker actief meedoen en het vele leren
helpt mij bij mijn opleiding en ik heb ondanks de zeeziekte een hele toffe en leuke week
gehad.
Bryan de Wit
Erwin en wesley,
Dag1 begon goed iedereen had er veel zin in en begon met veel motivatie, het was voor
iedereen nieuw en wisten nog niet wat er ging gebeuren,
Dag2 was voor de meeste van ons wat een wat mindere dag, omdat bijna iedereen zeeziek
was, op een paar na, de meeste moesten kotsen. We kregen de vorige dag instructies over hoe
je in de netten moest klimmen, dus daar gingen we allemaal dan, iedereen kwam wel tot de
eerste mast, en sommige moesten naar de tweede om de zeilen los te maken. Dus dat was een
hele leuke ervaring!
Dag 3 begon voor de meeste nog redelijk slecht, iedereen die zeeziek was, was nog niet echt
bij getrokken de volgende ochtend.
Dus het bleek weer een nare dag te worden.
Dinsdag was wel één van de ergste dag voor de mensen die zeeziek waren,het zat er bij zowel
iedereen wel goed in, maar de woensdag was het dan eindelijk ver afgelopen, iedereen trok de
woensdag weer bij, en zo werd de vaarweek weer een stuk leuker, iedereen was vrolijker en
kon weer volop bij alles meedoen.
Donderdag was het dan eindelijk zover, waar iedereen naar uitkeek, we zagen land, Engeland.
De donderdag gingen we ook aan land en gingen we het stadje Ramsgate verkennen, het was
voor de meeste een grote opluchting, weer even terug op het vaste land, maar op je gemak
voelde je je nog niet echt, het draaide wel allemaal nog een beetje, dus prettig was het ook
niet. Het eerste wat iedereen zocht was de McDonald’s.
We hadden ook de tijd om heerlijk te douchen.
We moesten om half 7 weer terug aan boord zijn, en hebben ’s avonds nog wat leuke spellen
gedaan met heel de groep.
Ons team(blauw)had natuurlijk gewonnen, kon niet anders.
De volgende ochtend gingen we vroeg uit de veren, de boot vertrok ongeveer om half 8, en
we gingen weer voor een dag de zee op terug naar Den Helder.
Het was een hele leuke ervaring in Engeland, zeker iets om over naar huis te schrijven.
Over een paar uurtjes liggen we weer in de haven van Den Helder.
We willen ook complimenten geven aan de bemanning en de begeleiding aan boord, die
hebben ons heelveel nieuwe dingen bijgeleerd!
Dit was ons verslag over ons stageweekje naar Engeland, een hele leuke week, zeker iets om
vaker te doen!
Bob post,
Zelf heb ik deze week ervaren hoe het is om op zee te leven en werken op een zeilschip.
hier bij kreeg ik te weten wat de voor en nadelen waren van dit zoals zee ziekte maar ook het
bezoeken van havens.
Er waren genoeg activiteiten om de dag door te komen waarvan ik veel heb geleerd zoals het
in de man overboord oefening in de praktijk.
De eerste dag was het nog een beetje kennis maken met de bemanning, de wacht groep en de
andere school maar na een dag konden we al goed met elkaar opschieten.
verder vond ik dat de bemanning een goed gepland en voorbereid programma had waarbij het
erg duidelijk was wat er deze week zou gebeuren.
ik heb er genoten van deze week