Routebeschrijving

Begin- en eindpunt
Bijzonderheden
Horeca onderweg
1. Strandpaviljoen De IJzeren Man open in het weekend vanaf 12 uur. In vakanties dagelijks open
2. Restaurant Lef open vanaf 11.30 uur, op di gesloten
3. Restaurant De Rustende Jager (open vanaf 9 uur, sep-jun gesloten op vr)
4. C
afé-manege De Klinkert jun t/m aug en in de weekenden dagelijks geopend vanaf 10 uur. Van sep t/m
mei, geopend vanaf 12 uur en op dinsdag gesloten
5. Centrum Drunen meerdere gelegenheden
Inkortmogelijkheden
U kunt de route op werkdagen inkorten door bij de halte IJzeren Man (1 km korter) of
Cromvoirt of bij de Distelberg te beginnen (ruim 4 km korter). Van ma t/m vr rijdt
buurtbus 239 om .22 (vanaf 14 uur om .17) in 12 minuten van ’s-Hertogenbosch naar
Cromvoirt of halte Nieuwkuijkseweg te Helvoirt (bij de Distelberg). U kunt ook met de
Regiotaxi naar Cromvoirt (St. Lambertusstraat 72). Voor meer info en reservering tel.
0900-549 54 90. De rit kost € 4,80.
Heenreis
De route begint bij de bushalte Snippenlaan in Vught. Doordeweeks 2x per uur
bereikbaar met lijn 140 om .15 en .45 vanuit ‘s-Hertogenbosch. In het weekend 1x
per uur om .15.
Terugreis
In Drunen neemt u de bus naar ’s-Hertogenbosch. Lijn 136 van Veolia vertrekt vanaf de
halte Beethovenlaan (om .17 en .47 (‘s ochtends alleen om .17), za om .18 en zo om .14).
U kunt ook 600 m doorlopen naar het centrum van Drunen, halte Joost van den Vondellaan en met lijn 137 ma t/m vr om .05 en .35 (minder tijdens schoolvakanties), za .07
en .37 (na 18 uur alleen .37) en zo om .42 uur.
Pelgrimspad (LAW 7-1, Amsterdam-’s-Hertogenbosch 205 km )
Vught, Snippenlaan (beginstation ’s-Hertogenbosch)
Drunen, bushalte
Omdat de wandeling gedeeltelijk door mul zand voert, is het een pittige tocht
Beschrijving van de wandeltocht
Inkortmogelijkheid vanuit Cromvoirt
Wanneer u met de rug naar de kerk toe staat, gaat u rechtsaf. Na huisnummer 92 (even
na restaurant Busio) gaat u linksaf, een onverharde landweg. Bij een kruising met een
andere landweg schuin naar links oversteken. Over een bruggetje rechtdoor het pad
vervolgen. Rechtdoor op de verharde Eikendonk. Neem de eerste weg linksaf, Berkendreef. Op driesprong rechtsaf en na ruim 100 m linksaf, Van Splunderlaantje. U komt
uit op een landweg, hier rechtsaf. Vanaf hier volgt u de wit-rode markering van het
Pelgrimspad en de tekst vanaf *.
Start vanaf halte Snippenlaan in Vught
U stapt uit bij de halte Snippenlaan langs de N65 en loopt terug in de richting ’s-Hertogenbosch en passeert restaurant De Vier Kolommen.
kaart 15.1
NS-WANDELTOCHT LOONSE EN DRUNENSE DUINEN 19 KM
1. U loopt over een oude Napoleonweg. Dit is zichtbaar op een plaquette op de zijmuur van boerderij ‘De
Reizende Man’. Napoleon passeerde hier op 6 mei 1810.
© kadaster geo
Pad en beek maken haakse bocht naar rechts. Het smalle pad langs de Broekleij ruim
1 km volgen; halverwege kruist u een asfaltweg (Cromvoirtse Putten). Kruishoeveweg
oversteken bij P-20255/001 en rechtdoor, Oude Loonsebaan. Na 600 m brug over de
Zandleij oversteken. Eerste asfaltweg rechtsaf, Hoenderstraat, overgaand in grindweg.
Op driesprong links aanhouden.
*Doorlopen tot aan kruising met asfaltweg, Nieuwkuijkseweg. Links ziet u boerderij
Hoendernest. (300 m rechtsaf bevindt zich restaurant Lef). Asfaltweg oversteken en
rechtdoor, Hoenderstraat. Op kruising asfaltweg, ’t Hoog oversteken bij boerderij
Hoenderstraat 1 ‘De Reizende Man’. In de Loonse en Drunense Duinen zijn wandelknooppunten uitgezet met nummers in geelgroene
bordjes. De knooppuntnummers (afgekort kp) zijn vermeld.
Bij Y-007175-10 linksaf de Boslaan in en de spoorlijn kruisen. Bij P-23708 rechtdoor.
Direct daarna voorbij twee informatiepanelen schuin linksaf, smal paadje in. Onmiddellijk op een breder pad rechtsaf, langs recreatieplas De IJzeren Man, wordt asfaltpad.
Langs strandpaviljoen De IJzeren Man. Hier links aanhouden, een asfaltweggetje naast
het hek. Na 100 m rechtsaf, breed graspad in het bos. U passeert dus niet de rood-witte
paaltjes op het asfaltweggetje. Na 50 m linksaf naar beneden over een bruggetje. Direct
hierna linksaf, paadje langs beek (Broekleij).
Zandweg vervolgen, aan uw linkerhand heeft u weiland/bouwland , aan de rechterhand bos. Na 750 m is er ook links van u bos. Hierna op tweede kruising (na 100 m)
rechtsaf. Bij een rij lage paaltjes aan rechterhand links aanhouden. Na circa 150 m (kp
11) kruist u een sloot en heeft u aan uw linkerhand open grasland. U volgt de bosrand
ruim 1 km. Op driesprong scherp rechtsaf het bos in. Op kruising van paden bij kp9
rechtdoor, langs bord ‘stiltegebied’ en bord ‘Natuurmonumenten’. Na ruim 500 m op
driesprong linksaf. Na 450 m pad kruisen. Op viersprong na 50 m linksaf. Einde weg in
open veld rechtsaf, op driesprong rechtsaf. Haakse bocht naar rechts volgen. Na 100 m,
waar aan uw linkerhand bos begint, gaat u schuin linksaf, bospad. Op eerste driesprong
rechtsaf en bij de volgende driesprong linksaf. Tweemaal op een driesprong links
aanhouden en 200 m verder op volgende bospad rechtsaf. Op viersprong linksaf. U
kruist een pad en komt uit op een fietspad met asfaltweg (Oude Bossche Baan) (kp18).
Op het fietspad gaat u rechtsaf. Bij café-restaurant De Rustende Jager, bij P-21797 en kp84, neemt u het geasfalteerde fietspad richting Waalwijk langs een zandweg. Na
100 m bij een bankje linksaf, een slingerend paadje in. Na 50 m (kp82) een mountainbikepad oversteken en het slingerende paadje blijven volgen, zijpaden negeren. Na
350 m op viersprong linksaf en op volgende driesprong rechtsaf. Een kleine zandvlakte
rechtdoor oversteken, langs kp83. Aan overzijde bospad in. Volg bocht naar links . Op
driesprong rechtsaf. Pad gaat omhoog. Vlak voor een zandvlakte kruist u een ATB-route
en gaat u direct (bij kp34) rechtsaf, mul pad omlaag.
kaart 15.2
NS-WANDELTOCHT LOONSE EN DRUNENSE DUINEN 19 KM
2. De Loonse en Drunense Duinen is een van de meest uitgestrekte natuurgebieden van de Vereniging
Natuurmonumenten en het grootste stuifzandgebied van Europa. Alhoewel naaldbossen en groepjes
eikenbomen het stuivende zand op sommige plaatsen onder controle houden, hebben wind en zand in dit
gebied vrij spel. Momenteel is de Vereniging van Natuurmonumenten bezig veel van de naaldbossen te kappen
en de begroeide deklaag weg te halen om het verstuiven weer te stimuleren. Het stuifzand vormt een bar
leefklimaat. Het is voedselarm, gortdroog en op zonnige dagen kan de temperatuur flink stijgen. Sommige
planten en dieren, zoals de zandloopkever, hebben zich desondanks weten aan te passen.
© kadaster geo
Grote zandvlakte rechtdoor oversteken in noordoostelijke richting, via markeringspaaltjes. Na 600 m loopt u bij de bosrand een zandheuvel op tot aan een bankje. Dit bankje
links houden en na 20 m op driesprong bij kp80 linksaf, een mul pad omlaag. Op
kruising rechtdoor, een ATB-route kruisen en rechtdoor. Bij kp79 op bredere bosweg
linksaf. Aan het eind van de weg linksaf, direct op splitsing rechts aanhouden. Na 50 m
op splitsing rechts aanhouden en meteen een ATB-route kruisen. Na 250 m is er een
grote open plek in het bos bij kp35.
Hier schuin rechtsaf en na 50 m een duidelijk pad rechtdoor volgen. Op driesprong
linksaf. Het pad wordt bochtiger en doorsnijdt een paar keer een heuvelrug. Een
ATB-route kruisen, pad wordt breder. Op splitsing (15 m vóór een kruising van
zandpaden), linksaf, smaller pad. Op breder pad rechtdoor. Op splitsing rechts
aanhouden, ATB-route kruisen en kleine zandvlakte oversteken. Het pad gaat omlaag via
kp36. Beneden meteen rechtsaf. Na circa 50 m linksaf. Na 100 m rechtsaf (breed pad)
naar kp20 en meteen linksaf richting kp75.
kaart 15.3
NS-WANDELTOCHT LOONSE EN DRUNENSE DUINEN 19 KM
Aan het eind van de weg (kp75) rechtsaf en na 200 m bij kp76 linksaf, een slingerpad.
Aan het eind op fietspad met zandweg rechtsaf naar café De Klinkert. Bij de ingang van
café De Klinkert linksaf langs kp74 door een klaphek (Let op: honden aan de lijn). Het
graspad volgen door een half open landschap tot het volgende hek. Bosweg volgen en op
driesprong bij kp72 (25 m vóór een bocht naar rechts) linksaf gaan. Na 600 m rechtsaf
op asfaltweg (Torenstraat). Aan de overzijde van de brug rechtdoor. U verlaat hier het
Pelgrimspad (dat linksaf gaat) en gaat rechtstreeks naar Drunen.
© kadaster geo
Na 1,2 km bij Y-6901 gaat u rechtsaf, naar bushalte Beethovenlaan. U kunt ook bij
Y-6901 rechtdoor lopen. Na 400 m linksaf, Joost van den Vondellaan. De bushalte
bevindt zich verderop in de straat.