verslag openen

Pech in Frankrijk
Vrijdag 19 juli
Om 8 uur ging ik rijden. Ik ging bij Breda de grens over. Nog geen file gehad onderweg. In België
begon het verkeer stil te staan op de A1 richting Antwerpen. De eerste afslag ben ik er afgegaan
en ben binnendoor richting Luik gegaan. Ik had geen zin om file te gaan rijden. Bij Hasselt ging ik
de snelweg weer op. Tot en met Luxemburg geen files. Het laatste stuk in Luxemburg kwam er file.
De rest naar Motorherberg La Mouche (3 Les Censeaux 88240 Le Clerjus Tel: 0033-329-307263
Mail: [email protected]) heb ik binnendoor gereden.
Ik kwam er om 19 uur aan. Ik kon zo met de BBQ mee eten. Hij moest nog opgestart worden. Ze
zaten er met een leuk koppeltje. We hebben lekker over koetjes en kalfjes zitten lullen. Voor de
BBQ heb ik mijn tent opgezet.
De Herberg heeft vergunning voor 7 tenten als ik me niet vergis. Je kunt een kamer nemen of de
slaapzaal.
Zaterdag 20 juli
Om 11 uur ging ik gepakt en gezakt richting de motorcamping bij Crest. Lekker binnendoor. Met de
Garmin is dat goed te doen. Ik kon goed doorrijden. Onderweg even gestopt bij supermarkt voor
wat eten en drinken. Als het goed ging zou ik om 19 uur op de camping zijn.
Ongeveer 30 km van Crest af, was de pas (D70) afgesloten. Er was een rally aan de gang.
Om 21 uur zou het afgelopen zijn. Ik probeerde er aan de oostkant er om heen te rijden, maar liep
elke keer vast op een afzetting. Een paar leuke passen gereden maar op de camping kwam ik niet.
Want ik werd elke keer naar de D70 gestuurd. De camping ligt aan de D70.
Om 21 uur kwam ik weer op kruising met het bord 30 km Crest. Daar ben ik eerder geweest. De
rally was gelukkig over, dus ik kon nu over de pas richting camping. De laatste rally-auto’s kwamen
me nog tegemoet, sommigen achter op een aanhanger.
Ik zag er ook één die flink in elkaar lag. De pas was stuk gereden, dus ik heb rustig gereden. Het
werd al donker en er was geen straatverlichting. Ik heb met groot licht gereden. Onder weg nog
een hert en ezels tegen gekomen. De ezels stonden midden op weg. Ze bleven nog rustig staan.
Ik dorst er niet tussendoor te rijden. Ik weet niet wat ze dan gaan doen. Gelukkig gingen ze later
naar één kant, dus ik kon er omheen rijden zonder problemen.
Tegen 23 uur kwam ik na wat zoeken op de camping aan. Na mijn welkomstbiertje heb ik de motor
en motorkleren naar een plek gereden waar ik later mijn tent op ging zetten. Eerst maar een
tweede biertje halen voordat het bedtijd was.
Ik raakte met een stel uit Assendelft aan de praat. Ik heb nog iemand uit Assendelft thuis gebracht
van de zandpadentoertocht zei ik. Zijn MZ wilde niet meer, dus de MZ werd zaterdag door de
ANWB afgevoerd. Hij bleef nog op het treffen. Dus zondag is hij bij mij achterop thuis gebracht. Zij
vroeg nog, heet hij geen Rob en woon hij niet daar en daar. Waar ik op antwoordde, weet ik niet
meer. Toen bleek dat ik hem thuis had gebracht, en zijn nog een deel van zijn motor verzameling
gezien heb. Dan spreek ik niet over maar 3 motoren. Ik ken wel een paar mensen uit zijn
vriendenkring. Die heb ik wel eens op treffens mee gemaakt. Waaronder Benno Graas en boer
Pruim (bekend van het boek Het aarden Beest).
Om uur of 1 heb ik mijn tent opgezet en ben gaan slapen.
Zondag 21 juli
Na het ontbijt ben ik naar de supermarkt gedaan om fruit en geld te halen. Want je kunt niet pinnen
op de camping. Onderweg wilde de motor niet goed ontkoppelen. Ik heb de motor met veel moeite
nog naar de camping gekregen. Eerst denk ik nog dat er weer lucht in het hydroliek zat, maar de
hendel voelde niet licht aan. Ik heb een paar keer gepompt en de hendel vastgezet, om de lucht er
uit te krijgen. Zo ben ik wel een keer uit Denemarken thuis gekomen. Dit is de 4 keer dat de motor
slecht wil ontkoppelen.
‘s Middags heb ik mijn tent verhuisd naar een schaduwplek. Daarna heb ik gekeken of de motor
wel weer een beetje wou ontkoppelen. Hij wilde helemaal niet weer ontkoppelen. Om daarmee nog
maar een BMW zaak te rijden was niet meer te doen. Dat werd bellen. Met mijn mobiel lukte het
niet, want KPN lag er uit. Dan maar bij de receptie bellen. Met behulp van de receptie en BMWService werd geregeld dat mijn motor op dinsdag naar een BMW-zaak in Valence gebracht zou
worden. Want maandag zijn de motorzaken dicht.
De rest van de dag en maandag maar een beetje rondhangen op de Camping. Ik had geen zin om
te gaan wandelen. Het was vrij warm, dus ik heb mij maar beetje rustig gehouden.
Rob uit Assendelft ging een BMW-rijder helpen. Hij had last met de benzinetoevoer en
afvoerleiding. De afvoerleiding werd met een op maat gemaakt pijpje gerepareerd. Er werd een
proefrit gemaakt. De motor hield niet meer in. Maar toen hij de motor bij de zijn tent zette rook hij
benzine. Gelukkig was dat de benzinebrander van buren.
‘s Avonds was het weer gezellig, maar ik ging wel op tijd naar de tent, want de motor zou op tijd
opgehaald worden.
Dinsdag 22 juli
Na het ontbijt heb ik de motor naar de receptie gerold. En heb ik zitten wachten tot hij opgehaald
zou worden. Naar lang wachten werd de receptie gebeld. Toen kreeg ik te horen dat de BMW-zaak
geen tijd en zin had om de motor te kijken. De motor zou naar de motor zaak in Crest gebracht
worden. Weer wachten. Eind van de middag werd de motor pas opgehaald.
Nu wisten we nog niet wat er ging gebeuren. Want ik denk niet dat het zaakje de koppeling kan
maken. En aan het eind van de werkdag werd er niet meer naar gekeken. Ze moesten alleen even
vaststellen dat de motor niet binnen een paar dagen te maken was.
Woensdag 23 juli
De hele dag maar op de camping hangen, in afwachting wat er met de motor gebeurde. Hier en
daar een praatje maken. Er was een vrouwtje die zou vandaag een nieuwe achterband halen bij
een motorzaak in Crest. Ze zou ook vragen wat er met mijn motor ging gebeuren. Het liep al tegen
de middag ik had nog niets gehoord.
Om half 2 ging het vrouwtje naar de motorzaak. En om 4 uur belde ze maar de camping om te
zeggen, of ik met mijn verzekering een goedkeuring wou regelen voor een reparatie van 250 euro.
Want dan kon het onderdeel vandaag besteld worden en vrijdag als het binnen was, kon de motor
gemaakt worden. Ik zei, dat feest gaat niet door. Die motorzaak kan niet voor 250 euro een hele
koppeling vervangen. En ik denk dat het een dag werk was. De motor moest op transport. Dan kon
ik vervangend vervoer krijgen. Ik moest maandag weer te werk en wou zondag thuis zijn.
Ik heb toen BMW Service gebeld en dit doorgegeven. Ik zou teruggebeld worden, want er moest
eerst nog contact met de motorzaak opgenomen worden. Even later werd ik teruggebeld. De motor
ging op transport en ik zou een huurauto krijgen. De huurauto kon vandaag niet meer geregeld
worden. En voor het motortransport moest ik ook contact opnemen met de ANWB, want die nemen
de motor weer over van BMW-Service. Weer bellen, ik moest alles weer uitleggen. Daar had ik
geen zin in, dus ik zei, geef het dossiernummer maar, dan regelt BMW-service het verder wel. Ik
belde BMW-service weer om het dossiernummer door te geven.
Ze vertelde me nog dat het onderdeel dat de motorzaak wilde vervangen niet vrijdag geleverd zou
worden maar dinsdag. Nu weet ik niet wat de doorslag is geweest om de motor op transport te
zetten. Was het het niet op tijd binnenkomen van het onderdeel of wat ik denk wat er stuk was aan
mijn motor (drukgroep en/of koppelingplaten)?
Donderdag 24 juli
Weer wachten op telefoon van BMW-service over de leenauto. Zelf maar weer gebeld. Gelukkig
kon ik weer een paar dagen met mijn eigen telefoon bellen. KPN deed het weer.
Ze hadden een inhuurauto bij Europcar in Pierrelatte. 80 km naar het zuiden. Dichterbij was niets
meer te krijgen. Anders zou het vrijdag worden. Ik wilde wel naar huis, ik was het helemaal zat. Ik
moest zelf een taxi regelen om de auto op te halen. Eerst wilde de receptie dat niet voor mij
regelen, want het lukte haar nooit om een taxi te krijgen. Met wat aandringen ging ze het toch
proberen. BMW-service zag het niet zitten om het vanuit Nederland te regelen. Om 1 uur zou de
taxi er zijn. Van de receptie zeiden ze nog: “Pak je spullen maar alvast in, en meen ze maar mee.”
De taxi ziet mij al aankomen met al die spullen. Ik moest als ik de auto had, toch weer naar het
noorden. Dus kon ik beter bij de camping terugkomen. En ik dacht niet dat het deze dag nog
richting huis werd.
Om 1uur stond de taxi bij de receptie. BMW-service had het adres en nog wat informatie naar de
camping gemaild. Met de uitgeprinte e-mail in de hand stapte ik in de taxi. De taximan sprak alleen
Frans. Ik kon hem laten zien waar ik heen moest. BMW-service vergoedt taxikosten tot 60 euro.
De rest moest ik op de reisverzekering verhalen. Ik moest het natuurlijk eerst zelf betalen.
Nu zag ik eindelijk wat meer van Frankrijk dan de camping. Ik zag de meter van de taxi al op
lopen. Er begon meer op de teller te staan dan ik in mijn zak had zitten. In Pierrelatte stond de
teller al bijna op 150 euro. Even met de bankpas aangeven dat ik nog geld moest pinnen. Hij reed
eerst richting centrum voor een bank. Ze kwamen nog niet beeld. Uiteindelijk bij een plein met
terrassen zagen we een bank. Er werd gestopt en ik eruit richting de bank. Ondertussen nog een
paar motorrijders gegroet die ook op camping stonden. Ze zaten op een terras aan de koffie (denk
ik). Ik had geen tijd voor een praatje. Geld gepind en terug naar de taxi, want de meter liep door.
Bij Europcar aangekomen moest ik bijna 150 euro aftikken. De man van Europcar spraak gelukkig
Engels. Ik moest wel mijn Visa-kaart laten zien voor de borg.
Even later reed ik met een Renault Captur 90 DCI terug richting de Camping. Ik ben niet over de
tolweg gegaan. Nog even wat van Frankrijk zien. Ik vond het te laat om nu richting huis te gaan.
Bij Crest even zoeken naar de Camping.
De camping heeft een aparte parkeerplaats voor auto’s. En die stond aardig vol met auto’s en
aanhangers. Ik kon hem gelukkig kwijt.
Op camping sprak ik de mensen die ik in Pierrelatte op het terras gezien had. “Als we geweten
hadden dat je in Pierrelatte, een auto moest ophalen, had je wel achterop gekund.” Ik had niet
verwacht dat er mensen zijn die met het warme weer zo ver gingen toeren.
Vrijdag 25 juli
Na het ombijt alles ingepakt en naar de auto gebracht. Gelukkig stond er een stenenkruiwagen. Ik
heb 2 keer met kruiwagen vol naar de auto moeten lopen. Zoveel spullen had ik mee op de motor.
Ik stond natuurlijk een eind van de autoparkeerplaats.
Het was 10 uur eer ik op pad ging. Ik moest er wel aan wennen dat de motor van de auto stopte
als je stilstond in de file. En weer startte als je de koppeling intrapte. Gelukkig had ik niet zo veel
file. Ik kon lekker doorrijden. Ik ging over de tolwegen.
Ik merkte wel dat de benzinepompen aan de snelweg andere benzine en diesel (E10 en zo) had
dan de pompen die heen had op de binnen door wegen. Ik kon uit meerdere soorten diesel kezen.
Ze stonden wel raar te kijken bij de pomp toen ik uitstapte, vooral Nederlanders. “Stapt een man
op klompen uit een auto met Frans kenteken.”
Om 22 uur reed ik Luik al voorbij. Dus ik besloot om door te rijden naar huis. Ik was niet moe en
nog ergens te over nachten zag ik niet zitten. Zaterdag om 1 uur was ik thuis.
Zaterdag 26 juli
Voor 12 uur de auto afgeleverd bij Europcar in Haarlem. Ik moest hem voor 12 uur maandag 29 juli
ingeleverd hebben. Maandag gaat niet want dan zit ik op mijn werk. En zondag zijn ze dicht.
Zaterdag waren ze tot 12 uur open.
Dinsdag 13 augustus
De motor is afgeleverd bij Motoport Wormerveer. Het zou hooguit 10 dagen duren. Dat kreeg ik te
horen van BMW-service. Dat ging 1 augustus in. Volgens mij is de motor 25 juli op transport
gegaan.
Zaterdag 19 augustus
Kreeg ik eindelijk te horen wat er met motor aan de hand was. De drukgroep en de koppelingsplaat
moesten vervangen worden, dat is een dag werk. Dat dacht ik al. Dat kost geen 250 euro. Dat
grapje kost 1200 euro.
Donderdag 5 september
Motor is gemaakt en opgehaald.