61st Annual Meeting of the Society of Thrombosis and Hemostasis Research, 15-18 February 2017, Basel, Switzerland NATÜRLICHER SCHUTZ mit dem FVIII/VWF-Komplex Fanhdi® 250 I.E., 500 I.E., 1000 I.E. und 1500 I.E., Trockensubst. u. Lösungsm. zur Herstellung einer Injektionslösung. Wirkstoff: Blutgerinnungsfaktor VIII v. Menschen. Zusammensetzung: 250 I.E., 500 I.E., 1000 I.E. od. 1500 I.E. Blutgerinnungsfaktor VIII v. Menschen (FVIII) u. 300 I.E., 600 I.E., 1200 I.E. od. 1800 I.E. von-WillebrandFaktor (VWF) pro Durchstechflasche. Fanhdi® 250 I.E./500 I.E./1000 I.E. enth. nach Rekonstitution in 10 ml Wasser f. Injektionszwecke ungefähr 25 I.E./50 I.E./100 I.E. Blutgerinnungsfaktor VIII v. Menschen pro ml. Fanhdi® 1500 I.E. enthält nach Rekonstitution in 15 ml Wasser f. Injektionszwecke ungefähr 100 I.E. Blutgerinnungsfaktor VIII v. Menschen pro ml. Sonstige Bestandteile: Arginin, Albumin (human), Histidin, Wasser f. Injektionszwecke (Lösungsmittel). Anwendungsgebiete: Behandlung u. Prophylaxe v. Blutungen bei Patienten mit Hämophilie A (angeborener Faktor-VIII-Mangel). Dieses Produkt kann zur Behandlung v. erworbenem Faktor-VIII-Mangel eingesetzt werden. Gegenanzeigen: Überempfindlichkeit gegen den Wirkstoff, Heparin (theoretisch in Spuren aus dem Herstellungsprozess enthalten) od. einen der sonst. Bestandteile. Nebenwirkungen: Überempfindlichkeit od. allergische Reaktionen (wie z.B. Quincke-Ödem, Brennen u. Stechen an der Einstichstelle, Schüttelfrost, Hitzegefühl, generalisierte Urtikaria, Kopfschmerz, Ausschlag, Hypotonie, Lethargie, Übelkeit, Ruhelosigkeit, Tachykardie, Engegefühl in der Brust, Stechen, Erbrechen, Giemen) wurden selten beobachtet u. können in manchen Fällen zu schwerer Anaphylaxie (mit Schock) führen. In seltenen Fällen wurde Fieber beobachtet. Heparin, welches theoretisch in Spuren aus dem Herstellungsprozess enthalten sein kann, kann allergische Reaktionen hervorrufen u. die Blutplättchenzahl vermindern mit der Folge einer Blutgerinnungsstörung. Patienten, bei denen durch Heparin bedingt allergische Reaktionen aufgetreten sind, sollten heparinhaltige Arzneimittel nicht injiziert werden. Patienten mit Hämophilie A können neutralisierende Antikörper (Hemmkörper) gegen Faktor VIII entwickeln. Treten solche Hemmkörper auf, so manifestiert sich dies in einer ungenügenden klinischen Wirksamkeit. Es wird empfohlen, in diesen Fällen ein spezialisiertes Hämophilie-Zentrum zu kontaktieren. Informationen zur Sicherheit hinsichtlich übertragbarer Krankheiten: s. Fachinformation. Verschreibungspflichtig. Pharm. Unternehmer: Grifols Deutschland GmbH, Lyoner Straße 15, 60528 Frankfurt, Tel.: 069/660 593 100, Fax: 069/660 593 110 Stand der Information: Oktober 2014 Für weitere Information: Grifols Deutschland GmbH Tel. +49 69 660593-100 [email protected] www.grifols.com MAIN PROGRAM www.gth2017.org WIE WIE DEFINIEREN DEFINIEREN SIE SIE PROTEKTION PROTEKTION BEI BEI IHREN IHREN HÄMOPHILIE HÄMOPHILIE AAUND UND BBPATIENTEN? PATIENTEN? Rurioctocog alfa pegol (Recombinant Coagulation Factor VIII) ADYNOVI® vereint die Eigenschaften von ADVATE® mit einer 40–50% längeren Halbwertszeit.1 + efmoroctocog efmoroctocog alfa alfa (rekombinanter (rekombinanter humanerhumaner Gerinnungsfaktor Gerinnungsfaktor VIII, VIII, Fc Fusionsprotein Fc Fusionsprotein [rFVIIIFc])[rFVIIIFc]) Spontane Blutungen und Gelenkblutungen betrugen im Median Null.1 + 96% aller Blutungen wurden mit 1 oder 2 Infusionen gestoppt.1* + Einfache Dosierung: 2x wöchentlich 40–50 I.E./kg 1 + 98% der Patienten benötigten keine Dosisanpassung. = • Elocta • Elocta (rFVIIIFc (rFVIIIFc ) und ) und Alprolix Alprolix (rFIXFc): (rFIXFc): die die ersten, ersten, rekombinanten, rekombinanten, durch durch Fc-Fusionstechnologie Fc-Fusionstechnologie halbwertszeitverlängerten halbwertszeitverlängerten Faktorpräparate Faktorpräparate für für Hämophilie Hämophilie A und A und B Patienten B Patienten 1-4 1-4 • Niedrige • Niedrige Blutungsraten Blutungsraten undund geringe geringe Injektionsfrequenzen Injektionsfrequenzen 5,6 5,6 • Flexibilität • Flexibilität undund individualisierte individualisierte Behandlung Behandlung 7-10 7-10 • > •2 >Jahre 2 Jahre Langzeiterfahrung Langzeiterfahrung mitmit Elocta Elocta undund Alprolix Alprolix 1 Blutungen effektiv vorbeugen. * N= 569/591. 85,4% mit 1 Infusion (n=505), und 10,8% mit 2 Infusionen (n=64). 1. Konkle BA. et al. Pegylated, full-length, recombinant factor VIII for prophylactic and on-demand treatment of severe hemophilia A. Blood 2015; 126(9): 1078-1085. ADYNOVI® · Zusammensetzung: Rurioctocog alfa pegolum (Factor VIII coagulationus humanis (ADNr)); Applikation 250, 500, 1000, 2000 I.E. Indikation: Behandlung und Prophylaxe von Blutungen bei Patienten mit Hämophilie A (kongenitaler Faktor VIII-Mangel). Dosierung/Anwendung: Nach Schweregrad des FVIII Mangels, nach dem Ort und dem Ausmass der Blutung und dem klinischen Zustand des Patienten; intravenöse Verabreichung. Kontraindikation: Bekannte lebensbedrohliche Überempfindlichkeitsreaktionen gegenüber der Ausgangssubstanz ADVATE, Maus- oder Hamsterproteinen, sowie anderen Bestandteilen. Vorsichtsmassnahmen: Die Bildung von neutralisierenden Antikörpern ist möglich und muss mit geeigneten Labortests überwacht werden. Unerwünschte Wirkungen: Die häufigsten Ereignisse in klinischen Studien waren Kopfschmerzen, Diarrhoe, Übelkeit und Hitzewallung. Interaktionen: Wechselwirkungen von ADYNOVI mit anderen Arzneimitteln sind nicht bekannt. Packungen: Lyophilisat mit 250, 500, 1000, 2000 I.E. ADYNOVI/5ml Wasser für Injektionszwecke. Abgabekategorie B. Zulassungsinhaberin: Baxalta Schweiz AG, CH-8604 Volketswil. Stand der Information: August 2016. Ausführliche Informationen finden Sie unter www.swissmedicinfo.ch HEM154 12-2016 SHIRE · BAXALTA SCHWEIZ AG Müllerenstrasse 3, Postfach, CH-8604 Volketswil | Telefon +41 44 564 34 00 | Fax +41 44 564 34 10 | www.ShireSwitzerland.ch 1. Mahlangu, 1. Mahlangu, J. et al. J.Phase et al. 3Phase study3ofstudy recombinant of recombinant factor VIII factor Fc fusion VIII Fc protein fusion protein in severe in hemophilia severe hemophilia A. Blood. A. 2014;123:317-25. Blood. 2014;123:317-25. 2. Young, 2. Young, G. et al.G.Recombinant et al. Recombinant factor VIII factor Fc fusion VIII Fc protein fusion protein for the prevention for the prevention and treatment and treatment of bleeding of bleeding in children in children with severe with hemophilia severe hemophilia A. J Throm A. J Haemost. Throm Haemost. 2015;13:967-77. 2015;13:967-77. 3. Powell, 3. Powell, J. S. Phase J. S.3Phase Study3ofStudy Recombinant of Recombinant Factor IX Factor Fc Fusion IX Fc Protein Fusion Protein in Hemophilia in Hemophilia B. N Engl B. N J Med. Engl 2013;269:2313-23. J Med. 2013;269:2313-23. 4. Kulkarni 4. Kulkarni R et al. RKids et al. B-Long: Kids B-Long: Safety, efficacy, Safety, efficacy, and pharmacokinetics and pharmacokinetics of long-acting of long-acting recombinant recombinant factor IXfactor Fc fusion IX Fc protein fusion protein (rFIXFc)(rFIXFc) in in previously previously treated treated childrenchildren with hemophilia with hemophilia B. 67th Annual B. 67th Annual MeetingMeeting of the National of the National Hemophilia Hemophilia Foundation Foundation (NHF), 13–15 (NHF),August 13–15 August 2015; Dallas, 2015; USA. Dallas, Poster USA. CRCT07. Poster CRCT07. 5. Fachinformation 5. Fachinformation ELOCTA,ELOCTA, Stand: Mai Stand: 2016. Mai6.2016. Fachinformation 6. Fachinformation ALPROLIX, ALPROLIX, Stand: Oktober Stand: Oktober 2016. 7.2016. Sobi™ 7. Press Sobi™Release. Press Release. 9 June 2014. 9 June8.2014. Sobi 8. Press SobiRelease. Press Release. 24 November 24 November 2015. 9.2015. Sobi™ 9. Press Sobi™Release. Press Release. 31 March 312014. March 2014. 10. Biogen™ 10. Biogen™ Press Release. Press Release. 13 May 13 2016 May 2016 ® ® AlprolixAlprolix (Eftrenonacog (Eftrenonacog alfa). I: Behandlung alfa). I: Behandlung und Prophylaxe und Prophylaxe von Blutungen von Blutungen bei vorbehandelten bei vorbehandelten Patienten Patienten mit Hämophilie mit Hämophilie B (kongenitaler B (kongenitaler Faktor-IX-Mangel). Faktor-IX-Mangel). D: Intravenöse D: Intravenöse Anwendung Anwendung nach Rekonstitution. nach Rekonstitution. Berechnung Berechnung der Dosis derinDosis Abhängigkeit in Abhängigkeit von Körpergewicht von Körpergewicht und denund zu erreichenden den zu erreichenden Faktor-IX-Spiegeln. Faktor-IX-Spiegeln. Empfohlene Empfohlene Faktor-VIII-Spiegel Faktor-VIII-Spiegel Hämarthrose Hämarthrose im Frühstadium, im Frühstadium, Muskelblutung Muskelblutung oder orale oderBlutung orale Blutung 20-40 I.E./dl; 20-40 umfangreichere I.E./dl; umfangreichere Hämarthrose, Hämarthrose, Muskelblutung Muskelblutung oder Hämatom oder Hämatom 30-60 I.E./dl; 30-60 lebensbedrohende I.E./dl; lebensbedrohende Blutungen Blutungen 60-100 I.E./dl; 60-100 kleinere I.E./dl; kleinere chirurgische chirurgische EingriffeEingriffe 30-60 I.E./dl; 30-60 grössere I.E./dl; grössere chirurgische chirurgische EingriffeEingriffe 80-100 I.E./dl. 80-100 Individualisierte I.E./dl. Individualisierte Langzeitprophylaxe Langzeitprophylaxe 50 I.E./kg 50 einmal I.E./kg wöchentlich einmal wöchentlich oder 100 oder I.E./kg 100 alle I.E./kg 10 Tage. alle 10 Therapieüberwachung Tage. Therapieüberwachung empfohlen. empfohlen. KI: Überempfindlichkeit KI: Überempfindlichkeit gegenüber gegenüber WirkstoffWirkstoff oder Hilfsstoffen. oder Hilfsstoffen. W/VM: W/VM: allergische allergische Überempfindlichkeitsreaktionen, Überempfindlichkeitsreaktionen, Bildung Bildung neutralisierender neutralisierender Antikörper, Antikörper, Risiko thrombotischer Risiko thrombotischer Komplikationen. Komplikationen. IA: Keine IA:bekannt. Keine bekannt. Unerwünschte Unerwünschte Wirk.: Häufig: Wirk.: Häufig: Kopfschmerzen, Kopfschmerzen, orale Parästhesie, orale Parästhesie, obstruktive obstruktive Uropathie; Uropathie; Gelegentlich: Gelegentlich: verminderter verminderter Appetit,Appetit, Schwindel, Schwindel, Dysgeusie, Dysgeusie, Palpitationen, Palpitationen, Hypotonie, Hypotonie, Mundgeruch, Mundgeruch, Hämaturie, Hämaturie, Nierenkolik, Nierenkolik, Müdigkeit, Müdigkeit, Schmerzen Schmerzen an der an Infusionsstelle der Infusionsstelle P: Pulver P: und Pulver Lösungsmittel und Lösungsmittel zur Herstellung zur Herstellung einer Injektionslösung. einer Injektionslösung. PackungPackung enthält enthält 1 Durchstechflasche 1 Durchstechflasche mit Pulver, mit 5Pulver, ml Lösungsmittel 5 ml Lösungsmittel in einerinFertigspritze, einer Fertigspritze, 1 Kolbenstange, 1 Kolbenstange, 1 Adapter 1 Adapter für die Durchstechflasche, für die Durchstechflasche, 1 Infusionsset, 1 Infusionsset, 2 Alkoholtupfer, 2 Alkoholtupfer, 2 Pflaster, 2 Pflaster, 1 Mullkompresse. 1 Mullkompresse. Verkaufskategorie Verkaufskategorie B. Stand: B.Oktober Stand: Oktober 2016. Zul.-Inh.: 2016. Zul.-Inh.: SwedishSwedish Orphan Biovitrum Orphan Biovitrum AG, Luzern. AG, Luzern. Ausführliche Ausführliche Informationen: Informationen: Arzneimittel-Fachinformation Arzneimittel-Fachinformation unter www.swissmedicinfo.ch. unter www.swissmedicinfo.ch. ® Elocta® Elocta (Efmoroctocog (Efmoroctocog alfa). I: alfa). Behandlung I: Behandlung und Prophylaxe und Prophylaxe von Blutungen von Blutungen bei vorbehandelten bei vorbehandelten Patienten Patienten mit Hämophilie mit Hämophilie A (kongenitaler A (kongenitaler Faktor-VIII-Mangel). Faktor-VIII-Mangel). D: Intravenöse D: Intravenöse Anwendung Anwendung nach nach Rekonstitution. Rekonstitution. Berechnung Berechnung der Dosis derinDosis Abhängigkeit in Abhängigkeit von Körpergewicht von Körpergewicht und denund zu den erreichenden zu erreichenden Faktor-VIII-Spiegeln. Faktor-VIII-Spiegeln. Empfohlene Empfohlene Faktor-VIII-Spiegel Faktor-VIII-Spiegel Hämarthrose Hämarthrose im Frühstadium, im Frühstadium, Muskelblutung Muskelblutung oder orale oderBlutung orale Blutung 20-40 I.E./dl; 20-40 umfangreichere I.E./dl; umfangreichere Hämarthrose, Hämarthrose, Muskelblutung Muskelblutung oder Hämatom oder Hämatom 30-60 I.E./dl; 30-60 lebensbedrohende I.E./dl; lebensbedrohende Blutungen Blutungen 60-100 60-100 I.E./dl; kleinere I.E./dl; kleinere chirurgische chirurgische EingriffeEingriffe 30-60 I.E./dl; 30-60 I.E./dl; grösseregrössere chirurgische chirurgische EingriffeEingriffe 80-100 80-100 I.E./dl. Individualisierte I.E./dl. Individualisierte Langzeitprophylaxe Langzeitprophylaxe 50 I.E./kg 50 alle I.E./kg 3-5alle Tage. 3-5Therapieüberwachung Tage. Therapieüberwachung empfohlen. empfohlen. KI: Überempfindlichkeit KI: Überempfindlichkeit gegenüber gegenüber WirkstoffWirkstoff oder oder Hilfsstoffen. Hilfsstoffen. W/VM: W/VM: Überempfindlichkeitsreaktionen Überempfindlichkeitsreaktionen oder allergische oder allergische Reaktionen, Reaktionen, Bildung Bildung neutralisierender neutralisierender Antikörper. Antikörper. I: KeineI: bekannt. Keine bekannt. Unerwünschte Unerwünschte Wirk.: Gelegentlich Wirk.: Gelegentlich Kopfschmerzen, Kopfschmerzen, Schwindel, Schwindel, Dysgeusie, Dysgeusie, Bradykardie, Bradykardie, Hypertonie, Hypertonie, Hitzewallungen, Hitzewallungen, Angiopathie, Angiopathie, Husten, Husten, Unterbauchschmerzen, Unterbauchschmerzen, Ausschlag, Ausschlag, Arthralgie, Arthralgie, Myalgie,Myalgie, Rückenschmerzen, Rückenschmerzen, Gelenkschwellung, Gelenkschwellung, Unwohlsein, Unwohlsein, Schmerzen Schmerzen im Brustraum, im Brustraum, Kältegefühl, Kältegefühl, Hitzegefühl, Hitzegefühl, positiverpositiver Test auf Test Faktor-VIII-Antikörper, auf Faktor-VIII-Antikörper, Hypotonie Hypotonie im Rahmen im Rahmen des Eingriffs. des Eingriffs. Selten allergische Selten allergische Überempfindlichkeitsreaktionen Überempfindlichkeitsreaktionen bis hin zum bis hin anaphylaktischen zum anaphylaktischen Schock. Schock. Bei unzureichendem Bei unzureichendem klinischen klinischen Ansprechen Ansprechen aufgrundaufgrund Bildung Bildung neutralisierender neutralisierender Antikörper Antikörper gegen Faktor gegen VIII, Faktor einVIII, spezialisiertes ein spezialisiertes Hämophiliezentrum Hämophiliezentrum kontaktieren. kontaktieren. P: Pulver P: und Pulver Lösungsmittel und Lösungsmittel zur Herstellung zur Herstellung einer Injektionslösung. einer Injektionslösung. PackungPackung enthält 1 enthält Durchstechflasche 1 Durchstechflasche mit Pulver, mit 3Pulver, ml Lösungsmittel 3 ml Lösungsmittel in einer inFertigspritze, einer Fertigspritze, 1 Kolbenstange, 1 Kolbenstange, 1 Adapter 1 Adapter für die Durchstechflasche, für die Durchstechflasche, 1 Infusionsset, 1 Infusionsset, 2 Alkoholtupfer, 2 Alkoholtupfer, 2 Pflaster, 2 Pflaster, 1 Mullkompresse. 1 Mullkompresse. Verkaufskategorie Verkaufskategorie B. Stand: B. Stand: Mai 2016. MaiZul.-Inh.: 2016. Zul.-Inh.: SwedishSwedish Orphan Orphan Biovitrum Biovitrum AG, Luzern. AG, Luzern. Ausführliche Ausführliche Informationen: Informationen: Arzneimittel-Fachinformation Arzneimittel-Fachinformation unter unter www.swissmedicinfo.ch. www.swissmedicinfo.ch. Alprolix Alprolix und Elocta und Elocta sind Marken sind Marken von Swedish von Swedish Orphan Orphan Biovitrum Biovitrum AB (publ). AB (publ). © 2015 © 2015 Swedish Swedish Orphan Orphan Biovitrum Biovitrum AB (publ) AB (publ) – Alle–Rechte Alle Rechte vorbehalten vorbehalten Swedish Swedish Orphan Orphan Biovitrum Biovitrum Ag Ag Dammstrasse Dammstrasse 19, CH-6300 19, CH-6300 Zug Zug 3 Welcome Address ................................................................................................................................................... 5 Acknowledgments .................................................................................................................................................. 7 Contacts & Committees ........................................................................................................................................ 8 GTH 2017 Abstract-Reviewers ........................................................................................................................... 9 General information .............................................................................................................................................. 10 Travel information .................................................................................................................................................. 12 Information for Speakers and Presenters ...................................................................................................... 13 Awards and Grants of the GTH ......................................................................................................................... 14 Scientific Program ................................................................................................................................................ 15 Rurioctocog alfa pegol (Recombinant Coagulation Factor VIII) Scientific Program Wednesday ......................................................................................................................... 16 Scientific Program Thursday .............................................................................................................................. 26 ADYNOVI® vereint die Eigenschaften von ADVATE® mit einer 40–50% längeren Halbwertszeit.1 + Spontane Blutungen und Gelenkblutungen betrugen im Median Null.1 + 96% aller Blutungen wurden mit 1 oder 2 Infusionen gestoppt.1* + Einfache Dosierung: 2x wöchentlich 40–50 I.E./kg 1 + 98% der Patienten benötigten keine Dosisanpassung.1 Scientific Program Friday ................................................................................................................................... 42 Scientific Program Saturday ............................................................................................................................... 55 Poster List ............................................................................................................................................................... 60 List of Chairs, Speakers and Authors ............................................................................................................. 70 Industrial Exhibition .............................................................................................................................................. 74 Industrial Exhibition – List of Exhibitors, numerical ..................................................................................... 75 Industrial Exhibition – List of Exhibitors, alphabetical ................................................................................ 76 List of Sponsors .................................................................................................................................................... 77 FSA Disclosure Requirement ............................................................................................................................. 78 Floor Plan Ground Floor ...................................................................................................................................... 79 Floor Plan Second and Third Floor .................................................................................................................. 81 City Map of Basel ................................................................................................................................................. 82 = Blutungen effektiv vorbeugen. * N = 569/591. 85,4% mit 1 Infusion (n=505), und 10,8% mit 2 Infusionen (n=64). 1. Konkle BA. et al. Pegylated, full-length, recombinant factor VIII for prophylactic and on-demand treatment of severe hemophilia A. Blood 2015; 126(9): 1078-1085. ADYNOVI® · Zusammensetzung: Rurioctocog alfa pegolum (Factor VIII coagulationus humanis (ADNr)); Applikation 250, 500, 1000, 2000 I.E. Indikation: Behandlung und Prophylaxe von Blutungen bei Patienten mit Hämophilie A (kongenitaler Faktor VIII-Mangel). Dosierung/Anwendung: Nach Schweregrad des FVIII Mangels, nach dem Ort und dem Ausmass der Blutung und dem klinischen Zustand des Patienten; intravenöse Verabreichung. Kontraindikation: Bekannte lebensbedrohliche Überempfindlichkeitsreaktionen gegenüber der Ausgangssubstanz ADVATE, Maus- oder Hamsterproteinen, sowie anderen Bestandteilen. Vorsichtsmassnahmen: Die Bildung von neutralisierenden Antikörpern ist möglich und muss mit geeigneten Labortests überwacht werden. Unerwünschte Wirkungen: Die häufigsten Ereignisse in klinischen Studien waren Kopfschmerzen, Diarrhoe, Übelkeit und Hitzewallung. Interaktionen: Wechselwirkungen von ADYNOVI mit anderen Arzneimitteln sind nicht bekannt. Packungen: Lyophilisat mit 250, 500, 1000, 2000 I.E. ADYNOVI/5ml Wasser für Injektionszwecke. Abgabekategorie B. Zulassungsinhaberin: Baxalta Schweiz AG, CH-8604 Volketswil. Stand der Information: August 2016. Ausführliche Informationen finden Sie unter www.swissmedicinfo.ch HEM154 12-2016 SHIRE · BAXALTA SCHWEIZ AG Müllerenstrasse 3, Postfach, CH-8604 Volketswil | Telefon +41 44 564 34 00 | Fax +41 44 564 34 10 | www.ShireSwitzerland.ch TABLE OF CONTENTS TABLE OF CONTENTS 5 Dear Colleagues and Fellow researchers after 11 years we have the great pleasure to welcome you back to Basel, Switzerland. The 61st GTH Annual Meeting is being held in the Congress Center Basel at the ever changing Messeplatz, since 2014 dominated by the New Hall with its basket weave texture and huge circular skylight, built by world-renowned, Basel-born architects, Herzog and de Meuron. “Nature is nowhere accustomed more openly to display her secret mysteries than in cases where she shows traces of her workings apart from the beaten paths; nor is there any better way to advance the proper practice of medicine than to give our minds to the discovery of the usual law of nature, by careful investigation of cases of rarer forms of disease.” For a number of years now, rare diseases have received more attention from governmental institutions and funding bodies, as well as the pharmaceutical industry, and already on February 28th 2017 the 10th Rare Disease Day will be held. Entdecken Sie den besten rFVIII, den Bayer je entwickelt hat. Neue Maßstäbe im Herstellungsprozess – komplexere Glykosylierung und besseres Capping1–3 Besser geschütztes Protein mit höherer Stabilität3 2 Ishaque A et al., Biotechnol Bioeng 2007; 97(1): 144–155 Prof. Dr. med. Johanna A. Kremer Hovinga, Bern William Harvey (1578 – 1657) in a letter, dated April 24th 1657, to Dutch physician Johan van Vlakveld of Haarlem, the Netherlands Bayer Symposium Freitag 17.02., 12:15 – 13:45 Uhr Raum: Shanghai 1+2 1 Chan S et al., 2003. US Patent No.: US 2005/0048608 AI Foto: Tanja Läser, Insel Gruppe AG, CH-3010 Bern Im Zeichen des Vertrauens From individual patients to pathophysiological insights 3 Vogel JH et al., Haemophilia 2010; 16(S 4): 1–158, 08P40 Dieses Arzneimittel unterliegt einer zusätzlichen Überwachung. Bitte melden Sie jeden Verdachtsfall einer Nebenwirkung über das Bundesinstitut für Impfstoffe und biomedizinische Arzneimittel Paul-EhrlichInstitut, Website: http://www.pei.de. Bezeichnung des Arzneimittels: Kovaltry 250/500/1000/2000/3000 I. E. Pulver und Lösungsmittel zur Herstellung einer Injektionslösung. (Vor Verschreibung Fachinformation beachten.) Zusammensetzung: Wirkstoff: Jede Durchstechflasche enthält nominal 250/500/1000/2000/3000 I. E. humanen Blutgerinnungsfaktor VIII. Sonstige Bestandteile: Pulver: Sucrose, Histidin, Glycin, Natriumchlorid, Calciumchlorid, Polysorbat 80; Lösungsmittel: Wasser für Injektionszwecke. Anwendungsgebiete: Behandlung u. Prophylaxe von Blutungen bei Patienten mit Hämophilie A (angeborener Faktor VIII-Mangel). Kovaltry kann bei allen Altersgruppen angewendet werden. Gegenanzeigen: Überempfindlichkeit gegen den Wirkstoff od. einen der sonstigen Bestandteile; bekannte Überempfindlichkeit gegen Maus- od. Hamsterproteine. Warnhinweise u. Vorsichtsmaßnahmen: Allergische Überempfindlichkeitsreaktionen sind möglich. Die Bildung von neutralisierenden Antikörpern (Inhibitoren) gegen Faktor VIII ist eine bekannte Komplikation bei der Behandlung von Patienten m. Hämophilie A. Bei Hämophilie-Patienten m. kardiovaskulären Risikofaktoren od. Erkrankungen kann das gleiche Risiko kardiovaskulärer Ereignisse bestehen wie bei Patienten ohne Hämophilie, nachdem die Gerinnung durch eine FVIII-Behandlung normalisiert wurde. Wenn ein zentralvenöser Katheter (ZVK) erforderlich ist, sollte an das Risiko von ZVK-assoziierten Komplikationen inkl. lokaler Infektionen, Bakteriämie und ZVK-assoziierter Thrombosen gedacht werden. Nebenwirkungen: häufig: Lymphadenopathie, Palpitationen, Sinustachykardie, Bauchschmerzen, abdominale Beschwerden, Dyspepsie, Fieber, Brustbeschwerden, Reaktionen an d. Injektionsstelle (einschl. Extravasat an d. Injektionsstelle, Hämatom, Schmerzen an d. Infusionsstelle, Pruritus, Schwellung), Kopfschmerzen, Schwindel, Insomnie, Pruritus, Ausschlag (Ausschlag, erythematöser Hautausschlag, Ausschlag m. Juckreiz), allergische Dermatitis; gelegentlich: Überempfindlichkeitsreaktionen, Dysgeusie, Urtikaria, Hitzegefühl. Verschreibungspflichtig. Pharmazeutischer Unternehmer: Bayer Pharma AG, 13342 Berlin, Deutschland, Stand: FI/1; 02/2016 In our field of thrombosis and hemostasis, rare diseases and patients with instructive phenotypes have for decades been important in advancing the understanding of pathophysiological mechanisms, have helped to identify causative factors, and provided insights into the complexity of systems biology and indicated targets for drug development. Among the many, only two – with strong links to Switzerland and the 61st GTH congress – are mentioned: ADAMTS13 and Thrombotic Thrombocytopenic Purpura, a discovery that celebrates its 20th anniversary in February 2017; and the exploration of a peculiar bleeding phenotype in a large kindred from a remote valley in Canton Uri, leading to the discovery of coagulation factor XIII. Nature’s experiments continue to fascinate. A wealth of new and powerful molecular tools and animal models boosts our knowledge of pathophysiological mechanisms. They are often the key to understanding more common and complex diseases that affect large numbers of patients and are of vital interest to the community at large. The comprehensive program has the well-known formats of former GTH congresses, such as plenary lectures and state-of-the-art sessions, new, hot or discussed sessions, oral communications of submitted abstracts, poster walks and satellite symposia organized by our partners from the pharmaceutical industry. In addition, there are five highlight sessions, each with a clinical pearl, a personal view on the most remarkable advances of the last 12–18 months in our field of thrombosis and hemostasis and oral communications of the top scoring abstracts. Moreover, as attendee you have the possibility to select the best basic research and clinical science posters from the highest scoring poster abstracts, which are presented in two concise poster sessions, as well as to be in the audience and part of the jury of the first GTH Science slam contest at the Networking event on Friday evening. WELCOME ADDRESS WELCOME ADDRESS 7 6 I would like to thank the Bern and national organization teams, the GTH executive board, all invited speakers who have accepted to share their research and expertise with us, all authors of lecture manuscripts that compile together the two first issues of Hämostaseologie 2017, all researchers who have submitted their abstracts for oral or poster presentation, all colleagues who have accepted to act as chairs, or abstract and manuscript reviewers, as well as our sponsors and partners from the industry. Last but not least, I would like to express my gratitude to the project team of Meister ConCept in Aarau, Lilo Meister, Karin Schaer and Jessica Tobé. Working with you all was a great experience. The Organizers of GTH 2017 gratefully acknowledge the support of the Canton of Basel-Stadt and the following companies: Platinum Sponsors Let me end with a quote by Louis Pasteur (1822 – 1895, on the occasion of his inaugural lecture in Douai/Lille 1854) “… dans les champs de l’observation le hazard ne favorise que les esprits préparés.” Broad knowledge, an opportunity to look deeply into a subject, networking with fellow researchers, an open and associative mind are indispensable for future discoveries. The congress’ educational and research program and venue provide a backbone for this, the rest you have to bring yourself. Enjoy the 61st GTH Congress – Welcome to Basel! Gold Sponsors Yours sincerely, Johanna A. Kremer Hovinga Congress President Silver Sponsor Supporters ACKNOWLEDGEMENTS WELCOME ADDRESS ACKNOWLEDGMENTS 9 8 GTH 2017 ABSTRACT-REVIEWERS Organizer National organization committee Society of Thrombosis and Hemostasis Research Feodor-Lynen-Str. 5 30625 Hanover / Germany P +49 511 532 84 88 F +49 511 532 1684 88 [email protected] Lorenzo Alberio (Lausanne) Manuela Albisetti Pedroni (Zurich) Anne Angelillo-Scherrer (Bern) Lars Asmis (Zurich) Henri Bounameaux (Geneva) Kenneth J. Clemetson (Bern) Silvio Kathriner (Lucerne) Rainer Kobelt (Wabern) Hans-Peter Kohler (Bern) Wolfgang Korte (St. Gallen) Thomas Kühne (Basel) Bernhard Lämmle (Bern/Mainz) Markus G. Mohaupt (Bern) Elsbeth Müller-Kägi (Zurich) Michael Nagler (Bern) Robert Rieben (Bern) Monica Schaller Tschan (Bern) Verena Schröder (Bern) Jan-Dirk Studt (Zurich) Eveline Stutz-Grunder (Bern) Dimitrios Tsakiris (Basel) Nicolas von der Weid (Basel) Walter A. Wuillemin (Lucerne) Congress president Johanna A. Kremer Hovinga Department of Hematology and Central Hematology Laboratory Inselspital Bern University Hospital and Department of Clinical Research University of Bern 3010 Bern / Switzerland [email protected] Professional congress organizer Meister ConCept GmbH Bahnhofstrasse 55 5001 Aarau / Switzerland P +41 62 836 20 90 F +41 62 836 20 97 [email protected] The organizer of the industrial exhibition and the satellite symposia is Meister ConCept GmbH, Aarau / Switzerland. GTH executive board Bettina Kemkes-Matthes (Giessen) Michael Spannagl (Munich) Andreas Tiede (Hanover) Edelgard Lindhoff-Last (Frankfurt am Main) Lorenzo Alberio (Lausanne) Werner Streif (Innsbruck) Barbara Zieger (Freiburg) Ingo Ahrens Lorenzo Alberio Manuela Albisetti Pedroni Konrad Andrassy Anne Angelillo-Scherrer Lars Asmis Günter Auerswald Cihan Ay Tamam Bakchoul Jürg Hans Beer Gregor Bein Christoph Bidlingmaier Christoph J. Binder Arijit Biswas Christoph Bode Henri Bounameaux Hans-Hermann Brackmann Maria Alexandra Brehm Ulrich Budde Heiko Bugger Alessandro Casini Hugo ten Cate Kenneth J. Clemetson Mihaela Delcea Carl-Erik Dempfle Daniel Dürschmied Wolfgang Eberl Sabine Eichinger-Hasenauer Jeroen Eikenboom Margitta Elvers Bernd Engelmann Pierre Fontana Christof Geisen Sylvia Haas Viola Hach-Wunderle Job Harenberg Wolf-Achim Hassenpflug Alexander Haushofer Sabine Herterich Hans-Jürg Hertfelder Katharina Schütt Susanne Holzhauer Ingrid Hrachovinova Kurt Huber Vytautas Ivaskevicius Kerstin Jurk Peter Kalhs Beate Kehrel Malte Kelm Bettina Kemkes-Matthes Karim Kentouche Carl Kirchmaier Robert Klamroth Paul Knöbl Hans-Peter Kohler Stavros Konstantinides Wolfgang Korte Johanna A. Kremer Hovinga Thomas Kühne Karin Kurnik Bernhard Lämmle Florian Langer Hans-Jürgen Laws Thomas Lecompte Marcel Levi Stefan Lorkowski Christoph Male Nikolaus Marx Wolfgang Miesbach Markus G. Mohaupt Jens Müller Wolfgang Muntean Michael Nagler Bernhard Nieswandt Ulrike Nowak-Göttl Helmut Ostermann Ingrid Pabinger-Fasching Anna Pavlova Dirk Peetz Karlheinz Peter Bernd Pötzsch Zoltán Prohászka Peter Quehenberger Eberhard Rabe Birgit Reipert Thomas Renné Robert Rieben Jürgen Ringwald Johannes Rischewski Mattia Rizzi Wolfram Ruf Ulrich Sachs Sentot Santoso Monica Schaller Tschan Rüdiger E. Scharf Inge Scharrer Ute Scholz Wolfgang Schramm Verena Schröder Roger Schutgens Erhard Seifried Rainer Seitz Gabriele Siegert Oliver Söhnlein Michael Spannagl Henri Spronk Udo Steigerwald Erwin Strasser Werner Streif Jan-Dirk Studt Eveline Stutz-Grunder Andreas Tiede Dimitrios Tsakiris Nicolas von der Weid Christian von Heymann Anne Sophie von Krogh Ulrich Walter Alisa Wolberg Walter A. Wuillemin Barbara Zieger GTH 2017 ABSTRACT-REVIEWERS CONTACTS & COMMITTEES CONTACTS & COMMITTEES Congress venue 11 Registration fees Congress Center Basel Messeplatz 21 4058 Basel / Switzerland P +41 58 206 28 28 [email protected] www.congress.ch On-site fees Member of GTH CHF 390.00 CHF 185.00 Non-member CHF 485.00 CHF 220.00 PhD student, MTA, nursing staff, phyCHF 180.00 CHF 120.00 sician in training, retired member (*) Congress website Student (*) www.gth2017.org Patients Saturday only Opening hours Wednesday, 15 February 2017 Thursday, 16 February 2017 Friday, 17 February 2017 Saturday, 18 February 2017 Day tickets** 07:30 – 18:00 07:30 – 18:00 07:30 – 18:00 07:30 – 12:30 CHF 75.00 CHF 40.00 CHF 20.00 * Proof of current status needs to be provided along with the registration or on-site at the latest. Only then can a deduction be granted ** Only one day ticket may be purchased. Congress language Methods of payment at the registration desk The official congress language is English. The educational and scientific lectures will be held in English. All PowerPoint presentations have to be prepared in English only. On-site you can pay in cash or with credit card (Visa, MasterCard, Maestro). The following is included in the registration fee: Simultaneous oral translation is exclusively available for the special symposium TTP & ADAMTS13 on Saturday, 18 February 2017, 08:30 –11:15. • Name badge • Congress bag and congress documents • Opening Ceremony and Get Together on Wednesday, 15 February 2017 • Admission to all scientific sessions and symposia, poster area and industrial exhibition • Free WLAN access Internet Name badges During the meeting wireless internet access is available throughout the venue – you will receive a password at the registration desk. All congress attendees must wear their official name badge at all times to gain admission to the meeting rooms and industrial exhibition area. Registration desk In case of lost or forgotten badges, replacement can be obtained at the registration desk, an administrative fee of CHF 20.00 will be charged. Satellite symposia and workshops will be held in German or English. The registration desk is located in the entrance hall (ground floor). Registration on-site is possible at the registration desk. However, waiting time can be shortened by online registration in advance. Pre-registered participants can pick up their badge at the pre-registered desk in the entrance hall (ground floor). P +41 58 206 28 20 F +41 58 206 21 66 Helpful telephone numbers Police 117 Credit Allowance Social program Certificate of Attendance with EFN codes Wednesday, 15 February 2017, 17:30: Opening Ceremony, room San Francisco followed by Welcome Reception and Get Together in the industrial exhibition. The certificate of attendance can be submitted to the Ärztekammer in Germany where you are registered. In order to issue your certificate, we kindly ask you to scan your EFN codes as well as the barcode on your badge each day in the afternoon. Please note that for technical reasons barcodes cannot be scanned after the congress or on another day. Certificates stating the total of your acquired credits will be available for download on the website www.gth2017.org within four weeks after the congress. Certificate of Attendance without EFN codes The congress is accredited by the following Swiss societies with the following credit amount: SSGIM Swiss Society of General Internal Medicine: 19 AIM/MIG credits SPOG Swiss Paediatric Oncology Group: 12 credits SSH Swiss Society of Hematology: 17.5 credits Wednesday, 15 February 2017: 4 credits Thursday, 16 February 2017: 5.5 credits Friday, 17 February 2017: 6 credits Saturday, 18 February 2017: 2 credits The certificate of attendance can be submitted to the respective “Österreichische Landesärztekammer”. Cloakroom The cloakroom is located in the entrance hall and closes each day 30 minutes after the last session in the program. Friday, 17 February 2017, 18:30: Networking Evening, at the Offene Kirche Elisabethen, Elisabethenstrasse 10–14, 4051 Basel Tickets can be purchased at the Registration desk: CHF 75.00 for GTH members and non-members CHF45.00 for PhD students, MTAs, nursing staff physicians in training, retired members and students. Industrial exhibition Opening hours Wednesday, 15 February 2017 Thursday, 16 February 2017 Friday, 17 February 2017 09:00 – 18:00 07:30 – 18:00 07:30 – 18:00 Please visit the industrial exhibition on the first floor. For further information, please see the list of exhibitors (page 74) and the floor plan (page 81). Disclaimer The organizer and the congress organization disclaim responsibility for any kind of damage to property and persons which may occur in conjunction with the congress. Attendees take part in all events of this congress at their own risk. The organizer reserves the right to make program changes if necessary. No full or partial refunds are made to the attendees in the event of cancellations or other changes in the program or of non-appearance of speakers. Program changes will be posted at the registration desk, at the entrance of the session halls, as well as on the website. Fire 118 Currency Ambulance 144 The currency of Switzerland is CHF (Swiss Francs). You will find cash machines/ATMs next to the Congress Center Basel as well as at the airport and most banks, post offices, hotels and shopping areas in Basel. Currency exchange offices are also widely available at banks and post offices in Basel as well as at the airport and train stations. Taxi + 41 61 222 22 22 Basel City +41 79 655 77 67 Airport Taxi Service GENERAL INFORMATION 10 GENERAL INFORMATION GENERAL INFORMATION 13 INFORMATION FOR SPEAKERS AND PRESENTERS City of Basel (see map on page 82) Arrival by plane Speakers Center / media check Poster exhibition Basel is located in the triangle where Switzerland, France and Germany meet. A beautiful, well-tended old city, the river Rhine – all of this is Basel. Added to this is a wide selection of hotels, restaurants and bars, good shopping and a comprehensive range of possibilities for free-time activities, including some 40 museums – some of which enjoy an international reputation (i.e. the Beyeler Foundation, the Art Museum Basel, or the Tinguely Museum). EuroAirport Basel-Mulhouse-Freiburg is fifteen minutes from the city center. Bus connections to the city center leave every 15 minutes. Take bus Nr. 50 to “Basel SBB” and then Tram No. 2 to “Messeplatz/Exhibition Square”. From Zurich Airport: there are direct train connections to Basel every hour, travel time one hour. The Speakers Center / media check is located on the 2nd floor of the Congress Center. The poster exhibition is located in the foyer on the second floor. Opening hours Arrival by railway Technical requirements Basel is an international rail hub with direct ICE, IC and EC day and night connections to and from Germany, Austria, Italy, France and the Benelux countries. All three of Basel’s railway stations – SBB (Switzerland), SNCF (France) and DB (Basel Badischer Bahnhof, Germany) – are within 5–10 minutes of the Congress Center Basel. With tram No. 1 or 2 from the Swiss or French (SBB/SNCF) railway stations; you can reach the Congress Center Basel in 10 minutes (Messeplatz/Exhibition Square). From the German Railway (DB) station (Basel Badischer Bahnhof) you can be at “Messeplatz / Exhibition Square” in 5 minutes by tram No. 2 or 6. The Speakers Center and all meeting rooms are equipped with Microsoft Windows-based notebooks. For smooth operation of ses sions, speakers are requested not to bring their presentation directly to meeting rooms. All presentations and additional media files have to be uploaded in the speakers center at least 1 hour before the corresponding session starts. It is essential to verify proper function at the speakers center, particularly if video and/or animation are included in the presentation. Please note that internet access will not be available during your presentation. Posters should be prepared in English and be of DINA0 size (841x1189mm), portrait format. Posters have to be mounted on the poster boards provided before Thursday, 16 February 2017 10:00. Posters will remain accessible to all attendees throughout the congress until the end of the poster session on Friday, 17 February 2017. Basel is the oldest university city in Switzerland (550 years) and one of Europe’s leading teaching and research locations for the life sciences, medical research, as well as for energy technology and culture. As Switzerland’s most dynamic economic region and one of the most productive and innovative worldwide, Basel is a key location for the pharmaceutical industry. Public transportation within the city Reservation in a Basel hotel includes the “Mobility Ticket” which allows you to use the public transportation system in and around the city for the duration of your stay free of charge (zones 10, 11, 13 and 15, incl. the way to and from the EuroAirport). On the day of arrival, your printed hotel reservation confirmation guarantees a free transfer by public transport from the train station or the EuroAirport to the hotel, where you will be given the Mobility Ticket upon check-in. No waiting around or puzzling over ticket machines – because you’ve got the Mobility Ticket! Arrival by car Basel is the point where the Swiss, French and German motorway networks meet. Please take the exit “Messe” from the A2 motorway which leads directly to Exhibition Square and the Congress Center Basel. There is a multi-storey car park with space for 1300 vehicles (day rate: CHF 50.00). Wednesday, 15 February 2017 Thursday, 16 February 2017 Friday, 17 February 2017 Saturday, 18 February 2017 07:00 – 18:00 07:00 – 18:00 07:00 – 18:00 07:30 – 12:15 When reviewing your presentation at the spea kers center, make sure all fonts, images, and animations appear as expected and that all audio or video clips are working properly. The following presentation file types are accept able: Microsoft Office PowerPoint (.ppt, .pptx), Adobe Acrobat (.pdf), Media Files (.wmv, .mpg, .avi, .swf, .wav, .mov, .mp3). Please prepare your PowerPoint presentations with an aspect ratio of 16:9. GPS Oral communications of scientific abstracts Parkhaus Messe Basel Riehenstrasse 101 4058 Basel / Switzerland Presenters are advised to finish their presentations well in advance. Steinenberg 14, 5051 Basel-Center P +41 61 268 68 68 Open: Mo-Fr 09:00 –18:30; Sa 09:00 –17:00 Presentation time is 9 min, followed by 3 min for questions/discussion. Please make sure that your presentation does not take longer, chairpersons are advised to follow the schedule strictly and to interrupt if necessary. Tourist information Bahnhof SBB Abstracts Centralbahnstrasse 10 4051 Basel – Basel Hauptbahnhof P +41 61 268 68 68 Open: Mo–Fr 08:00 –18:00; Sa 09:00 –17:00 All abstracts will remain online to enable you sharing with your colleagues and linking to your CV. Tourist information Barfüsserplatz Adhesives to mount your poster can be picked up at the registration desk. Poster session Friday, 17 February 2017 17:15 – 18:15 During this session, poster presenters should be available for questions and discussions. Please remove posters at the end of the poster session. Remaining posters will be disposed of and cannot be stored. Best poster During the sessions “Best Poster Basic Sci ence” on Thursday, 16 February 2017, 11:00 – 12:00 and “Best Poster Clinical Science” on Friday, 17 February 2017, 11:00 –12:00 the ten top scoring poster abstracts will be presented concisely in each session. Presentation time is 3 min, followed by 2 min for questions/discussion. Please make sure that your presentation does not take longer, chairpersons are advised to strictly follow the schedule and to interrupt if necessary. Congress attendees have the possibility to select the best poster in basic science as well as the best poster in clinical science from these 20 abstracts at the designated computer station in the industrial exhibition from Thursday, 16 February 2017 10:00 to Friday, 17 February 2017 14:00. The highest scoring posters will receive the best poster award during the poster viewing session on Friday, 17 February 2017 in the poster area. INFORMATION FOR SPEAKERS AND PRESENTERS 12 TRAVEL INFORMATION TRAVEL INFORMATION SCIENTIFIC PROGRAM Annually, the GTH confers a number of awards and grants. Session types The award and grant recipients of 2017 will be announced in the opening ceremony of the 61st GTH Annual Meeting in Basel, Switzerland on Wednesday, 15 February 2017. The society appreciates it when applicants are present at the opening ceremony of the congress to pick up the respective award or grant in person. Alexander Schmidt Award • For excellent research in hemostasis. Award for Young Researchers • For excellent research by young scientists in the field of thrombosis and vascular medicine. • For excellent research by young scientists in the field of bleeding disorders. Hans-Egli-Research Grant • For young physicians for a 6 months research project on congenital bleeding disorders. Rudolf Marx Grant • For young scientists from German-speaking countries. P SSy SOA HL OC SAT WS Plenary Special symposia State of the Art Highlight Oral communications Satellite symposia Workshops Plenary lectures Ten plenary lectures given by distinguished invited speakers in five sessions (thematically grouped and containing one basic research and one clinically orientated lecture) will provide updates on main topics of the meeting and showcase some of the latest clinical and basic science in the field of thrombosis and hemostasis. Special symposia Two special symposia, one dedicated to FXIII (on Thursday, 16 February 2017), the other to Thrombotic Thrombocytopenic Purpura and ADAMTS13 (on Saturday, 18 February 2017), each with 6 lectures, impart a deep insight into both clinical and basic science in these topics. Additional special symposia on Friday, 17 February and Saturday, 18 February 2017 deal with different aspects of the care of patients with hemophilia and related disorders. The special symposia on Saturday are of special interest to patients and were organized together with patients. State of the Art Fourteen state of the art and two new, hot or discussed sessions usually comprising lectures of three invited speakers introduce the attendee to recent developments in basic and clinical science. 15 AWARDS AND GRANTS OF THE GTH Highlight session There are five highlight sessions each with a clinical pearl, a personal view of the invited speaker on the most remarkable advances of the last 12 –18 months in the field of thrombosis and hemostasis, and oral communications of top scoring abstracts (two per session), recognized with a GTH 2017 best abstract award. Oral communications Eight oral communication-sessions of scientific abstracts feature the most interesting developments in various topics. Satellite symposia There are 20 interesting satellite symposia sponsored by our industrial partners, who chose the topics and speakers. Thematically, they outline some of the most innovative treatment options in hemostasis, thrombosis and vascular medicine. Workshops On the first day of the congress workshops are offered for health care professionals. SCIENTIFIC PROGRAM 14 AWARDS AND GRANTS OF THE GTH SESSION TYPES SCIENTIFIC PROGRAM Lima Ground Floor Ärztlicher Beirat der Deutschen Hämophiliegesellschaft MTA-Workshop I (Haemochrom Diagnostica GmbH) Hämophilie und ihre Diagnostik Ständige Kommission Hämophilie AG Thrombotische Mikroangiopathie Ständige Kommission Pädiatrie German Pediatric Hemophilia Research MTA-Workshop II BMA- / MTA-Arbeitskreis State of the Art Laboratory Diagnostics Satellite Symposium Pfizer AG SIPPET and the Future Management of Hemophilia Plenary Highlight Satellite Symposium Daiichi Sankyo Deutschland GmbH Safety first: Antikoagulation auch bei Risikopatienten? Poster Satellite Symposium CSL Behring GmbH Beginn einer neuen Zeitrechnung – neue Optionen zur Individualisierung der Therapie der Hämophilie A und B State of the Art Working Group Weiterbildung für HämophilieAssistentinnen und -Assistenten (Novo Nordisk Pharma GmbH) Hämophiliebehandlung im praktischen Alltag Miscellaneous 08:00 08:30 08:45 09:00 09:15 09:30 09:45 10:00 10:15 10:30 10:45 11:00 11:15 11:30 11:45 12:00 12:15 12:30 12:45 13:00 13:15 13:30 13:45 14:00 14:15 14:30 14:45 15:00 15:15 15:30 15:45 16:00 16:15 16:30 16:45 17:00 17:15 17:30 17:45 18:00 18:15 18:30 18:45 19:00 19:15 Shanghai 1+2 Ground Floor Shanghai 3+4 Ground Floor Sydney 2nd Floor San Francisco 3rd Floor Nurse-Workshop (Bayer) Hämophilie und Schmerz: Was mit Therapie und Kommunikation alles möglich ist AG Perioperative Hämostase AG Women’s Health Aktuelles aus der AG State of the Art Atherothrombosis and Platelets Satellite Symposium Grifols Deutschland GmbH Current Views on Immunology in Hemophilia and von Willebrand Disease State of the Art Perioperative Hemostasis WEDNESDAY Kairo 1+2 Ground Floor State of the Art Hemostasis in the Elderly THURSDAY Delhi Ground Floor Satellite Symposium Biotest AG «Wer die Wahl hat …» BDDH Symposium Thrombophilie und Wirtschaftlichkeitsprinzip Pro und Contra FRIDAY 08:00 08:30 08:45 09:00 09:15 09:30 09:45 10:00 10:15 10:30 10:45 11:00 11:15 11:30 11:45 12:00 12:15 12:30 12:45 13:00 13:15 13:30 13:45 14:00 14:15 14:30 14:45 15:00 15:15 15:30 15:45 16:00 16:15 16:30 16:45 17:00 17:15 17:30 17:45 18:00 18:15 18:30 18:45 19:00 19:15 Boston 1+2 Ground Floor 17 SCIENTIFIC PROGRAM SCIENTIFIC PROGRAM WEDNESDAY, 15 FEBRUARY 2017 Opening ceremony NEW, HOT or DISCUSSED Oral Communication Sat./Lunch Symposium Symposium Workshop SATURDAY 16 SCIENTIFIC PROGRAM WEDNESDAY THURSDAY FRIDAY SATURDAY WEDNESDAY, 15 FEBRUARY 2017 SCIENTIFIC PROGRAM Hämophilie, ein Überblick: Ursachen, Molekular Mechanismen & Genetik A. Karst (Essen, Germany) 09:30 Grundlagen der primären und sekundären Hämostase unter besonderer Berücksichtigung von FVIII und FIX: Thrombozytenfunktion & Zusammenspiel mit den Gerinnungsfaktoren A. Karst (Essen, Germany) 10:30 Kaffeepause 11:00 Therapiekonzepte: Substitution & Gentherapie B. Schuster (Essen, Germany) 11:15 Hämophilie im Gerinnungslabor: Diagnostik der Hämophilie, Monitoring der Therapie & Diagnostik der Faktoreninhibitoren B. Schuster (Essen, Germany) WEDNESDAY Shanghai 1+2 Ende des MTA Workshops Nurse-Workshop (Bayer) Hämophilie und Schmerz: Was mit Therapie und Kommunikation alles möglich ist Ständige Kommission Hämophilie Chairs: R. Klamroth (Berlin, Germany), K. Kurnik (Munich, Germany) Aktuelle Projekte Konstitution der Arbeitsgruppen Treffen der Arbeitsgruppen Wahl der Sprecher MTA Workshop I (Haemochrom Diagnostica GmbH) Hämophilie und ihre Diagnostik 09:00 09:00 – 12:00 11:45 – 12:45 Shanghai 3+4 AG Perioperative Hämostase Chairs: L. Graf (St. Gallen, Switzerland), W. Korte (St. Gallen, Switzerland) Schwerpunkt präoperative Abklärungen: Vorgehensweisen, Vorschlag Feasibility-Studie 13:00 – 13:30 Ständige Kommission Pädiatrie Delhi 13:00 – 14:30 Kairo 1+2 MTA Workshop II BMA-/MTA-Arbeitskreis 13:00 Tätigkeitsbericht “MTA-Arbeitskreis” seit Gründung 2009 G. Stöver (Aschaffenburg, Germany) 13:20 Wahlvorschläge Nachfolge | Wahl neue Sprecherinnen und Sprecher G. Klose (Mannheim, Germany) G. Stöver (Aschaffenburg, Germany) 09:00 Begrüssung 13:40 09:10 Physiotherapeutische Ansätze der Schmerzbehandlung J. Dayo (Frankfurt am Main, Germany) Geräte- bzw. Reagenzprobleme im Alltag | Kurzvorträge diverser Referentinnen und Referenten 14:20 Diskussion 09:50 Schmerz bei Patienten mit Hämophilie und die therapeutischen Optionen K. Holstein (Hamburg, Germany) 10:30 Kaffeepause 11:00 Mit Patienten darüber reden: der Berliner Schmerzfragebogen B. Rothe (Berlin, Germany) S. Gottstein (Berlin, Germany) K. Grosse (Berlin, Germany) 11:50 Feedback aus den Gruppen und Zusammenfassung FRIDAY THURSDAY Delhi WEDNESDAY Kairo 1+2 11:00 – 12:30 THURSDAY 09:00 – 12:30 12:30 SATURDAY Ärztlicher Beirat der Deutschen Hämophiliegesellschaft Delhi FRIDAY 08:00 – 09:45 19 SCIENTIFIC PROGRAM SCIENTIFIC PROGRAM WEDNESDAY, 15 FEBRUARY 2017 SATURDAY 18 SCIENTIFIC PROGRAM WEDNESDAY, 15 FEBRUARY 2017 SCIENTIFIC PROGRAM Begrüssung und Vorstellung K. Andritschke (Moerfelden-Walldorf, Germany), E. Müller-Kägi (Zurich, Switzerland) 13:10 Klinische Messmethoden in der Praxis M. Stemberger (Munich, Germany) 14:30 Kaffeepause 14:45 Hypnose – Wirkungsvolles Skill Set für die Hämophiliebehandlung C. Ceppi (Duebendorf, Switzerland) 16:45 Schlusswort & Auswertung K. Andritschke (Moerfelden-Walldorf, Germany), E. Müller-Kägi (Zurich, Switzerland) 13:00 – 13:45 THURSDAY WEDNESDAY Shanghai 1+2 FRIDAY Update Hämophilietherapie M. Sigl-Kraetzig (Blaubeuren, Germany) AG Women’s Health Aktuelles aus der AG Women’s Health Chairs: R. Bauersachs (Darmstadt, Germany), U. Scholz (Leipzig, Germany) 14:25 Challenges in diagnosing heparin-induced thrombocytopenia M. Nagler (Bern, Switzerland) 14:50 Complement and thrombotic microangiopathy S. Meri (Helsinki, Finland) 14:00 – 15:15 Shanghai 1+2 State of the Art Atherothrombosis and Platelets Chairs: M. Elvers (Duesseldorf, Germany), K. Jurk (Mainz, Germany) 14:00 Effects of omega-3 alpha-linolenic acid on platelets and endothelial cells J. H. Beer (Baden, Switzerland) 14:25 MicroRNA-mediated mechanisms of the cellular stress response in atherosclerosis A. Schober (Munich, Germany) 14:50 Serotonin and thrombosis D. Dürschmied (Freiburg, Germany) 14:00 – 15:15 Sydney State of the Art Hemostasis in the Elderly Chairs: C. Ay (Vienna, Austria), A. ten Cate-Hoek (Maastricht, The Netherlands) 13:00 NOACs und Schwangerschaft B. Linnemann (Frankfurt am Main, Germany) 14:00 Use of DOACs in elderly patients – opportunities and risks J. Beyer-Westendorf (Dresden, Germany) 13:15 NOACs und Menstruation S. Halimeh (Duisburg, Germany) 14:25 VTE in the elderly – insights gained from SWITCO D. Aujesky (Bern, Switzerland) 13:30 Besonderheiten des Von-Willebrand-Syndroms bei Frauen F. Bergmann (Hanover, Germany) 14:50 Hemostasis and Cancer I. Pabinger-Fasching (Vienna, Austria) 13:00 – 13:45 Boston 1+2 13:30 – 14:00 Delhi AG Thrombotische Mikroangiopathie Chair: J. A. Kremer Hovinga (Bern, Switzerland) German Pediatric Hemophilia Research Database (GEPHARD) Chairs: C. Bidlingmaier (Munich, Germany), C. Königs (Frankfurt am Main, Germany) 13:30 – 15:15 Shanghai 3+4 13:30 Quality assurance in thrombelastographic methods – difficulties and results M. Spannagl (Munich, Germany) 13:55 State of the Art Laboratory Diagnostics Chairs: L. Asmis (Zurich, Switzerland), F. Bergmann (Hanover, Germany) Peripartal fibrinogen determination – what is the best way? L. Kaufner (Berlin, Germany) 14:20 Pathophysiological insights into the antiphospholipid syndrome K. Lackner (Mainz, Germany) Anesthesiological management in postpartal hemorrhage in the light of the new 2016 AWMF guideline H. Lier (Cologne, Germany) 14:45 Managing platelet inhibitors in the perioperative setting M. Cattaneo (Milan, Italy) Sitzung der Studienkommission 14:00 – 15:15 Boston 1+2 14:00 State of the Art Perioperative Hemostasis Chair: W. Korte (St. Gallen, Switzerland) WEDNESDAY 13:00 14:00 SATURDAY Weiterbildung für Hämophilie-Assistentinnen und -Assistenten (Novo Nordisk Pharma GmbH) Hämophiliebehandlung im praktischen Alltag THURSDAY Lima FRIDAY 13:00 – 17:00 21 SCIENTIFIC PROGRAM SCIENTIFIC PROGRAM WEDNESDAY, 15 FEBRUARY 2017 SATURDAY 20 SCIENTIFIC PROGRAM WEDNESDAY, 15 FEBRUARY 2017 SCIENTIFIC PROGRAM Satellite Symposium Pfizer AG SIPPET and the Future Management of Hemophilia Chair: T. Lehmann (St. Gallen, Switzerland) 15:48 rVIII-SingleChain: Ein neues Faktorkonzentrat im Übergang von klinischer Studie zur klinischen Praxis G. Goldmann (Bonn, Germany) 15:30 Welcome T. Lehmann (St. Gallen, Switzerland) 16:06 IDELVION®: Ergebnisse aus den Studienprogrammen A. Tiede (Hanover, Germany) 15:35 Factor concentrates: History & Challenges B. T. Colvin (Chislehurst, United Kingdom) 16:24 IDELVION®: Klinische Praxis W.-A. Hassenpflug (Hamburg, Germany) 15:55 Why SIPPET matters: Plasma the resurrected star? N. von der Weid (Basel, Switzerland) 16:42 16:15 SIPPET in context: a critical reflection T. Lehmann (St. Gallen, Switzerland) Herausforderung in der Diagnostik von FVIII/FIX: Was ist zu beachten? U. Scholz (Leipzig, Germany) 16:35 Q&A T. Lehmann (St. Gallen, Switzerland) 16:55 Conclusion and closure T. Lehmann (St. Gallen, Switzerland) 15:30 Welcome and Introduction J. Oldenburg (Bonn, Germany) 15:35 Strategies to minimize incidence of FVIII inhibitors E. Santagostino (Milan, Italy) 15:55 Cost impact of inhibitor development J. Oldenburg (Bonn, Germany) Begrüssung E. Minar (Vienna, Austria), D. Tsakiris (Basel, Switzerland) 16:15 15:35 Einfach und sicher antikoagulieren bei Risiko-Patienten C. Espinola-Klein (Mainz, Germany) The protective role of VWF against FVIII inhibitors S. Lacroix-Desmazes (Paris, France) 16:30 16:00 Thromboseprophylaxe und -therapie bei Tumorpatienten – welche Rolle spielen NOAKs? C. Ay (Vienna, Austria) Acquired von Willebrand Syndrome in patients with ventricular assist device (VAD) or extracorporeal life support (ECLS) B. Zieger (Freiburg, Germany) 16:45 Summary and Discussion J. Oldenburg (Bonn, Germany) 16:25 2037 – Zukunft der Gesundheit: Thesen des Zukunftsforschers G. T. Roos (Lucerne, Switzerland) 16:50 Zusammenfassung und Verabschiedung E. Minar (Vienna, Austria), D. Tsakiris (Basel, Switzerland) 15:30 – 17:00 Kairo 1+2 SATURDAY Satellite Symposium Grifols Deutschland GmbH Current Views on Immunology in Hemophilia and von Willebrand Disease Chair: J. Oldenburg (Bonn, Germany) 15:30 FRIDAY THURSDAY WEDNESDAY Delhi Satellite Symposium Daiichi Sankyo Deutschland GmbH Safety first: Antikoagulation auch bei Risikopatienten? Chairs: E. Minar (Vienna, Austria), D. Tsakiris (Basel, Switzerland) Shanghai 1+2 15:30 Satellite Symposium CSL Behring GmbH Beginn einer neuen Zeitrechnung – neue Optionen zur Individualisierung der Therapie der Hämophilie A und B Chairs: R. Klamroth (Berlin, Germany), I. Pabinger-Fasching (Vienna, Austria) rVIII-SingleChain: Ergebnisse aus den Studienprogrammen A. Veldman (Marburg, Germany) WEDNESDAY 15:30 – 17:00 15:30 – 17:00 THURSDAY Boston 1+2 FRIDAY 15:30 – 17:00 23 SCIENTIFIC PROGRAM SCIENTIFIC PROGRAM WEDNESDAY, 15 FEBRUARY 2017 SATURDAY 22 SCIENTIFIC PROGRAM WEDNESDAY, 15 FEBRUARY 2017 SCIENTIFIC PROGRAM 15:30 – 17:00 Shanghai 3+4 Satellite Symposium Biotest AG “Wer die Wahl hat …” Chair: J. A. Kremer Hovinga (Bern, Switzerland) 15:30 Die Qual der Wahl M. Wehr (Tuebingen, Germany) 15:53 rFVIII-Konzentrate: Welches wählen? C. Escuriola-Ettingshausen (Moerfelden-Walldorf, Germany) 16:16 SIPPET-Studie und PUPs: Hat man eine Wahl? M. Albisetti Pedroni (Zurich, Switzerland) 16:39 Unsere Wahl: “Wie human” J. Schüttrumpf (Dreieich, Germany) 16:15 – 17:15 Sydney 17:30 –*19:15 Welcome Address B. Kemkes-Matthes (Giessen, Germany) Welcome Address Acknowledgments J. A. Kremer Hovinga (Bern, Switzerland) Welcome Address Lukas Engelberger, Member of the Government of the Canton Basel-Stadt Head of the Public Health Department Alexander-Schmidt-Lecture Prognostic factors for remission and survival in acquired hemophilia A. Tiede (Hanover, Germany) BDDH Symposium Thrombophilie und Wirtschaftlichkeitsprinzip: Pro und Contra Chairs: J. Koscielny (Berlin, Germany), U. Scholz (Leipzig, Germany) Keynote Lecture Massimo Rocchi (Basel, Switzerland) Recipient of the Salzburger Stier 1996, the Swiss Award 2005, the Schweizer Kleinkunstpreis 2008 and many other awards as well as of a honory doctorate of the University of Fribourg, Switzerland in 2011. Contra C.-E. Dempfle (Mannheim-Lindenhof, Germany) Pro R. B. Zotz (Duesseldorf, Germany) *approximately Award Ceremony GTH 2017 WEDNESDAY Followed by Welcome Reception and Get Together in the Industrial Exhibition on the first floor (until 21:00). ILLFACT FRIDAY THURSDAY You can rely on LFB THURSDAY FRIDAY Opening Ceremony San Francisco 25 SCIENTIFIC PROGRAM SCIENTIFIC PROGRAM WEDNESDAY, 15 FEBRUARY 2017 WEDNESDAY 24 SCIENTIFIC PROGRAM WEDNESDAY, 15 FEBRUARY 2017 ® Ansprechpartner Deutschland: LFB GmbH, An der Alten Ziegelei 5, 48157 Münster, Deutschland, Tel.: 0251/3270-217, Fax: 0251/3270-212 www.lfb-pharma.de SATURDAY SATURDAY Powder and solvent for solution for injection/infusion SCIENTIFIC PROGRAM State of the Art Platelets Shanghai 1+2 Ground Floor Oral Communications Laboratory Highlight Session I Miscellaneous Best Poster Basic Science Satellite Symposium Satellite Symposium Satellite Symposium Satellite Symposium Bayer Octapharma GmbH Swedish Orphan Moderne AntiChallenges and Biovitrum GmbH koagulation – opportunities in Half-life extension in Von Pionier- zu hemophilia A and hemophilia – A practical Alltagsfragen VWD guide for Fc fusion proteins CSL Behring GmbH Vielfältigkeit von angeborenen Gerinnungsstörungen und Angiopathien – Theorie und Praxis Oral Communications Vascular wall, platelets and acquired problems Oral Communications Innovation and Novelty Satellite Symposium Satellite Symposium Satellite Symposium Satellite Symposium LFB GmbH LEO PHARMA GmbH Novo Nordisk Pharma Stago Die aktuelle Herausfor- Antikoagulation in GmbH Laborkontrolle der derung: atypische Therapie und ProChancen einer Antikoagulation Von-Willebrandphylaxe – wohin geht individualisierten Patienten die Reise? Hämophilietherapie Plenary Highlight Shanghai 3+4 Ground Floor Poster State of the Art Working Group Satellite Symposium Shire – Baxalta Deutschland GmbH ADYNOVI – Von Studienergebnissen zur klinischen Erfahrung Miscellaneous 08:00 08:30 08:45 09:00 09:15 09:30 09:45 10:00 10:15 10:30 10:45 11:00 11:15 11:30 11:45 12:00 12:15 12:30 12:45 13:00 13:15 13:30 13:45 14:00 14:15 14:30 14:45 15:00 15:15 15:30 15:45 16:00 16:15 16:30 16:45 17:00 17:15 17:30 17:45 18:00 18:15 18:30 18:45 19:00 Foyer 2. OG 2nd Floor Montreal 2nd Floor Singapore 2nd Floor Sydney 2nd Floor Special Symposium Factor XIII Structure and Functions State of the Art VTE Management State of the Art Pediatric – Hemostasis San Francisco 3rd Floor Plenary Session I Bayer Thrombosis Award Special Symposium Clinical aspects of Highlight Session II Highlight Session III factor XIII Hemostasis Thrombosis Satellite Symposium Pfizer Pharma GmbH Hämophilie-Therapie in der Zukunft – von guten Prognosen und neuen Behandlungsansätzen Poster Exhibition State of the Art Women issues State of the Art Hemophilia & inhibitors WEDNESDAY State of the Art Von-Willebrand-Factor Kairo 1+2 Ground Floor State of the Art VTE intervention Plenary Session II THURSDAY Delhi Ground Floor FRIDAY 08:00 08:30 08:45 09:00 09:15 09:30 09:45 10:00 10:15 10:30 10:45 11:00 11:15 11:30 11:45 12:00 12:15 12:30 12:45 13:00 13:15 13:30 13:45 14:00 14:15 14:30 14:45 15:00 15:15 15:30 15:45 16:00 16:15 16:30 16:45 17:00 17:15 17:30 17:45 18:00 18:15 18:30 18:45 19:00 Boston 1+2 Ground Floor 27 SCIENTIFIC PROGRAM SCIENTIFIC PROGRAM THURSDAY, 16 FEBRUARY 2017 SATURDAY 26 SCIENTIFIC PROGRAM WEDNESDAY THURSDAY FRIDAY SATURDAY THURSDAY, 16 FEBRUARY 2017 NEW, HOT or DISCUSSED Oral Communication Sat./Lunch Symposium Symposium Workshop SCIENTIFIC PROGRAM State of the Art Von Willebrand Factor Chairs: F. Langer (Hamburg, Germany), B. Zieger (Freiburg, Germany) 08:48 Spatial fibrin clot formation is less affected by clotting factor deficiency than thrombin generation E. Zöhrer, A. Schlagenhauf, S. Pohl, B. Leschnik, H. Haidl, S. Gallistl (Graz, Austria) 08:00 Von Willebrand factor processing M. A. Brehm (Hamburg, Germany) 09:00 Catching microparticles – a methodical comparison C. Plattfaut, F. Gieseler, A. Freund, G. Riemekasten, A. Müller (Luebeck, Germany) 08:25 Acquired Von Willebrand syndrome in patients with aortic valve disease S. Susen (Lille Cedex, France) 08:00 – 09:15 WEDNESDAY Delhi Effect of DDAVP on hemostasis – more than just VWF release L. Alberio (Lausanne, Switzerland) State of the Art Platelets Chairs: K. Jurk (Mainz, Germany), J. Koscielny (Berlin, Germany) 08:00 Indications and triggers for platelet transfusions B. Mansouri Taleghani (Bern, Switzerland) 08:25 In vitro platelet production D. Baruch (Paris, France) 08:50 Platelet proteomics R. Zahedi (Dortmund, Germany) 08:00 – 09:15 Shanghai 1+2 08:12 Diagnosing heparin-induced thrombocytopenia (HIT) in 30 minutes: A prospective evaluation of a rapid diagnostic work-up M. Marchetti, S. Barelli, F. Monnin, N. Nicolas, E. Matthey, C. Gerschheimer, L. Alberio (Lausanne, Switzerland) 08:24 Multianalyte determination of NOAC using LC-MS/MS and comparison with functional coagulation assays L. Slavik, J. Lukes, M. Zhanelova, M. Nemcova, J. Ulehlova, J. Prochazkova, A. Hlusi, M. Palova, J. Vaclavik (Olomouc, Czech Republic) 08:36 Fibrin clot formation properties in patients on treatment with oral anticoagulants correlate with drug concentration and intensity of anticoagulation O. Königsbrügge1, G. Weigel 2, I. Pabinger1, C. Ay1 (1Vienna, Austria, 2Innsbruck, Austria) SATURDAY THURSDAY The implementation of a high-throughput sequencing test for diagnosing inherited bleeding, thrombotic, and platelet disorders: lessons learned from an international study T. Bakchoul, H. Schulze, E. Simeoni, W. Ouwehand, E. Turro (Tuebingen, Germany) FRIDAY 08:00 Oral Communications Laboratory Chairs: L. Graf (St. Gallen, Switzerland), M. Spannagl (Munich, Germany) Montreal Special Symposium Factor XIII Structure and Functions Chairs: H.-P. Kohler (Bern, Switzerland), L. Muszbek (Debrecen, Hungary) 08:00 Novel biochemical and structural aspects of FXIII L. Muszbek (Debrecen, Hungary) 08:25 FXIII and fibrin structure R. Ariëns (Leeds, United Kingdom) 08:50 FXIII-A in energy metabolism M. Kaartinen (Montreal, Canada) 08:00 – 09:15 Singapore State of the Art VTE Management Chairs: R. Bauersachs (Darmstadt, Germany), S. Konstantinides (Mainz, Germany) 08:00 Predictive variables of recurrence – how to choose long-term anticoagulation in VTE P. A. Kyrle (Vienna, Austria) 08:25 Advantages and limitations of patient self-management of oral anticoagulation in VKA W. A. Wuillemin (Lucerne, Switzerland) 08:50 Post-thrombotic syndrome – implications and management A. ten Cate-Hoek (Maastricht, The Netherlands) WEDNESDAY 08:50 08:00 – 09:15 THURSDAY Boston 1+2 FRIDAY 08:00 – 09:15 29 SCIENTIFIC PROGRAM SCIENTIFIC PROGRAM THURSDAY, 16 FEBRUARY 2017 SATURDAY 28 SCIENTIFIC PROGRAM THURSDAY, 16 FEBRUARY 2017 SCIENTIFIC PROGRAM Sydney State of the Art Pediatric – Hemostasis Chairs: K. Kurnik (Munich, Germany), N. von der Weid (Basel, Switzerland) 08:00 Plasma-derived versus recombinant factor concentrates in PUPs: a never ending debate E. Berntorp (Malmö, Sweden) 08:25 Gynecological aspects of adolescents with rare bleeding disorders R. Kulkarni (East Lansing, United States) 08:50 Care, needs and perceptions of adolescents and young adults growing up with hemophilia A or B in Germany D. Richter, C. Heller, M. Heuer, S. Schultze-Strasser, D. Schwabe, C. Königs (Frankfurt am Main, Germany) 09:02 An alternative immune tolerance induction therapy for patients with inhibitors in hemophilia A W.-A. Hassenpflug, J. Schrum, R. Dittmer, R. Schneppenheim (Hamburg, Germany) 10:45 – 12:15 Montreal 10:45 Functional and clinical aspects of FXIII H.-P. Kohler (Bern, Switzerland) 11:10 The first case of congenital FXIII deficiency – A Swiss story V. Schröder (Bern, Switzerland) 11:35 Acquired FXIII deficiency A. Ichinose (Yamagata, Japan) 12:00 Coagulation factor XIII: its possible role in corneal wound healing Z. Z. Orosz1,2, A. Szöor1, Z. Veréb2, Z. Hassan1, E. Katona1, G. Vereb1, A. Facskó2, L. Muszbek1 (1Debrecen, Hungary, 2Szeged, Hungary) 11:00 – 12:00 Boston 1+2 09:30 – 10:30 San Francisco WEDNESDAY 09:30 10:00 10:30 – 10:45 Highlight Session I Miscellaneous Chairs: B. Kehrel (Muenster, Germany), M. Skowronska (Bern, Switzerland) Plenary Session I Chairs: M. A. Brehm (Hamburg, Germany), E. R. Weibel (Bern, Switzerland) 11:00 Life cycle of Weibel Palade bodies H.C.J. Eikenboom (Leiden, The Netherlands) New treatment options for thrombotic thrombocytopenic purpura (TTP) P. Knöbl (Vienna, Austria) 11:20 Regulation of angiogenesis by Von Willebrand factor A. Randi (London, United Kingdom) Clinical Pearl B. Kemkes-Matthes (Giessen, Germany) 11:35 Warfarin inhibits VKORC1 by competitive slow tight binding K. J. Czogalla1, A. Biswas1, K. Höning1, V. Hornung1,2, K. Liphardt1, M. Watzka1, J. Oldenburg1 (1Bonn, Germany, 2Munich, Germany) 11:47 Cardiac Protease-Activated Receptor 2 expression is involved in cardiac fibrosis, diastolic dysfunction and immunological response in the aged heart J. Friebel1, M. Witkowski1, A. Weithäuser1, K. Savvatis2, D. Steffens1, M. Kasner1, T. Tabaraie1, M. Wegner1, U. Landmesser1, U. Rauch-Kröhnert1 (1Berlin, Germany, 2London, United Kingdom) FRIDAY FRIDAY SATURDAY Bayer Thrombosis Award Announcement and Presentation of Awardee Bayer Science and Education Foundation B. Kemkes-Matthes (Giessen, Germany) SATURDAY THURSDAY San Francisco Special Symposium Clinical Aspects of Factor XIII Chairs: A. Ichinose (Yamagata, Japan), V. Schröder (Bern, Switzerland) WEDNESDAY 08:00 – 09:15 31 SCIENTIFIC PROGRAM SCIENTIFIC PROGRAM THURSDAY, 16 FEBRUARY 2017 THURSDAY 30 SCIENTIFIC PROGRAM THURSDAY, 16 FEBRUARY 2017 Shanghai 3+4 11:00 Differential effects of novel anticoagulants: FXa versus FIIa inhibition on coagulation and inflammation S. Nazir1, K. Shahzad1, I. Gadi1, M. Al-Dabet1, S. Kohli1, S. Ranjan1, F. Bock1,2, B. Isermann1 (1Magdeburg, Germany, 2Nashville, United States) 11:06 Annexin A7 (ANX7) regulates collagen-dependent platelet activation and Ca2+ signaling S. Geue, B. Walker-Allgaier, D. Eißler, P. Münzer, F. Lang, M. Gawaz, O. Borst (Tuebingen, Germany) FRIDAY THURSDAY WEDNESDAY 11:12 SATURDAY Best Poster Basic Science – see also poster list page 60ff Chairs: M. Schaller Tschan (Bern, Switzerland), W. A. Wuillemin (Lucerne, Switzerland) P2Y6 depletion enhances metabolic activity and ameliorates outcome of high fat diet induced obesity in mice J. Merz, P. Stachon, P. Albrecht, F. Ünal, S. von Garlen, A. Heidenreich, N. Hoppe, B. Duffner, C. Bode, A. Zirlik (Freiburg, Germany) 11:18 Introduction of a guideline for the treatment of synovitis in patients with hemophilia B. Habermann1, A. Seuser2, T. Hilberg3 (1Mainz, Germany, 2Bonn, Germany, 3Wuppertal, Germany) 11:24 The coagulation Factor XIII (FXIII) A subunit activation peptide directs the evolution of FXIIIA as a proteolytically activated dimeric molecule A. Biswas, S. Singh, V. Ivaskevicius, J. Oldenburg (Bonn, Germany) 11:30 CLIC1 supports mechanisms related to thrombosis and vascular repair L. M. Knowles, P. Niewald, E. Ampofo, A. Drawz, I. Müller, H. Eichler, J. Pilch (Homburg, Germany) 11:00 – 12:00 Singapore Highlight Session II Hemostasis Chairs: W. Miesbach (Frankfurt am Main, Germany), D. Tsakiris (Basel, Switzerland) 11:00 A new era of treatment for patients with hemophilia A with and without inhibitors? R. Klamroth (Berlin, Germany) 11:15 Clinical Pearl J.-D. Studt (Zurich, Switzerland) 11:30 IPS derived endothelial cells from hemophilia A patients with nonsense mutations contain endogenous FVIII and the high risk inhibitor mutation R1941X shows abnormal intracellular trafficking of the FVIII heavy chain H. Singer, N. Nuesgen, J. Oldenburg, O. El-Maarri (Bonn, Germany) 11:47 Targeting anticoagulant protein S to achieve hemostasis in hemophilia S. Calzavarini1, L. Bologna1, R. Prince1, M. Manetti2, D. Melchiorre2, I. Rosa2, N. Dewarrat1, P. Amini1, J.A. Fernandez3, C. Quarroz1, Y. Matsumura4, J. A. Kremer Hovinga1, J.H. Griffin3, H.-U. Simon1, L. Ibba Maneschi2, F. Saller5, A. Angelillo-Scherrer1 (1Bern, Switzerland, 2Florence, Italy, 3La Jolla, United States,4Chiba, Japan, 5Paris, France) 11:00 – 12:00 Sydney Highlight Session III Thrombosis Chairs: L. Asmis (Zurich, Switzerland), I. Pabinger-Fasching (Vienna, Austria) 11:00 Highlight Thrombosis R. E. Scharf (Duesseldorf, Germany) 11:20 Clinical Pearl C. Ay (Vienna, Austria) 11:36 Collagen V alpha 2 as a direct target of miR-143 in arteriogenesis T. Hammerschick1, K. Troidl2, K. T. Preissner1, S. Fischer1 (1Giessen, Germany, 2Bad Nauheim, Germany) 11:42 Phosphorylation of the protein phosphatase 2A inhibitor alphaendosulfine (ENSA) at two distinct sites, serine 67 and serine 109, in human platelets E. Walter1, O. Pagel2, R. Zahedi2, A. Smolenski3, S. Gambaryan1,4, U. Walter1, K. Jurk1 (1Mainz, Germany, 2Dortmund, Germany, 3Dublin, Ireland, 4St. Petersburg, Russian Federation) 11:35 Clinical course of isolated distal deep vein thrombosis in patients with active cancer: a large multicenter cohort study F. Dentali1, S. Pegoraro1, S. Barco2, M. di Minno2, D. Mastroiacovo3, F. Pomero4, C. Lodigiani5, F. Bagna6, W. Ageno1, M. di Nisio1,7 (1Varese, Italy, 2Mainz, Germany, 3Naples, Italy, 4Avezzano, Italy, 5Cuneo, Italy, 6Rozzano-Milano, Italy, 7Chieti, Italy) 11:48 Fucoidans inhibit cellular responses to the chemokine IL-8 and the anaphylatoxin C5a better than heparin S. Alban, K. Ehrig, I. Liewert (Kiel, Germany) 11:47 Platelet transcriptome analysis of mice with altered thrombin signaling S. Schubert, F. Marini, C. Santos, H. Binder, W. Ruf (Mainz, Germany) 11:54 FSAP and altered fibrin clot structure: Is there a link to FXIII? M. Etscheid, N. Beer, R. Seitz, J. Dodt (Langen, Germany) 33 SCIENTIFIC PROGRAM 11:00 – 12:00 WEDNESDAY SCIENTIFIC PROGRAM THURSDAY SCIENTIFIC PROGRAM FRIDAY THURSDAY, 16 FEBRUARY 2017 SATURDAY 32 SCIENTIFIC PROGRAM THURSDAY, 16 FEBRUARY 2017 SCIENTIFIC PROGRAM Voncento®: Studiendaten und klinische Anwendung C. Bidlingmaier (Munich, Germany) 12:38 Angeborene Thrombozytopathien und Differentialdiagnose B. Zieger (Freiburg, Germany) 13:00 Facetten des VWS: Angiodysplasien W. Eberl (Braunschweig, Germany) 13:22 Faktor IX – ein faszinierendes Molekül J. A. Kremer Hovinga (Bern, Switzerland) FRIDAY THURSDAY WEDNESDAY Kairo 1+2 Satellite Symposium Bayer Moderne Antikoagulation – Von Pionier- zu Alltagsfragen Chairs: B. Kemkes-Matthes (Giessen, Germany), W. Korte (St. Gallen, Switzerland) 12:15 – 13:45 Shanghai 1+2 Satellite Symposium Octapharma GmbH Challenges and opportunities in hemophilia A and VWD Chairs: I. Hegemann (Zurich, Switzerland), K. Schmitt (Linz, Austria) 12:15 Inhibitor development in hemophilia A – A lifelong challenge C. Escuriola-Ettingshausen (Moerfelden-Walldorf, Germany) 12:35 How to start treatment in hemophilia A PUPs in the light of the SIPPET study – single center experience S. Halimeh (Duisburg, Germany) 13:00 Management of surgeries in VWD – maintaining the balance L. Graf (St. Gallen, Switzerland) 13:20 Current aspects of prophylaxis in VWD U. Nowak-Göttl (Kiel, Germany) 12:15 – 13:45 Shanghai 3+4 Satellite Symposium Swedish Orphan Biovitrum GmbH Half-life Extension in Hemophilia – A Practical Guide for Fc Fusion Proteins Chairs: D. Tsakiris (Basel, Switzerland), N. von der Weid (Basel, Switzerland) 12:15 Begrüssung W. Korte (St. Gallen, Switzerland) 12:15 Introduction D. Tsakiris (Basel, Switzerland), N. von der Weid (Basel, Switzerland) 12:20 Venöse Thromboembolien – Studienlage und Realität zu Behandlungskonzepten und Therapieansätzen S. Haas (Munich, Germany) 12:20 Features of recombinant Factor Fc – Immunological potential F. Nimmerjahn (Erlangen, Germany) 12:40 NOAKs im Alltag – Gibt es noch Überraschungen? J. Beyer-Westendorf (Dresden, Germany) 12:40 Elocta & Alprolix – Long term data in adults and adolescents R. Klamroth (Berlin, Germany) 12:55 Diskussion 13:00 Elocta & Alprolix – Long term data in children C. Wermes (Hanover, Germany) 13:00 Triple-Therapie mit NOAK – Praxis und Studienlage C. Bode (Freiburg, Germany) 13:20 How to use Elocta – Real world experience from Bonn G. Goldmann (Bonn, Germany) 13:20 Praktisches Management in besonderen Situationen – Do’s and Dont’s W. A. Wuillemin (Lucerne, Switzerland) 13:40 13:40 Diskussion Conclusion & Discussion G. Goldmann (Bonn, Germany) R. Klamroth (Berlin, Germany) F. Nimmerjahn (Erlangen, Germany) Zusammenfassung B. Kemkes-Matthes (Giessen, Germany) D. Tsakiris (Basel, Switzerland) N. von der Weid (Basel, Switzerland) C. Wermes (Hanover, Germany) WEDNESDAY 12:15 12:15 – 13:45 SATURDAY Satellite Symposium CSL Behring GmbH Vielfältigkeit von angeborenen Gerinnungsstörungen und Angiopathien – Theorie und Praxis Chairs: A. Huth-Kühne (Heidelberg, Germany), J. A. Kremer Hovinga (Bern, Switzerland) THURSDAY Boston 1+2 FRIDAY 12:15 – 13:45 35 SCIENTIFIC PROGRAM SCIENTIFIC PROGRAM THURSDAY, 16 FEBRUARY 2017 SATURDAY 34 SCIENTIFIC PROGRAM THURSDAY, 16 FEBRUARY 2017 Sydney Satellite Symposium Pfizer Pharma GmbH Hämophilie-Therapie in der Zukunft – von guten Prognosen und neuen Behandlungsansätzen Chairs: C. Königs (Frankfurt am Main, Germany), J. Oldenburg (Bonn, Germany), J. Rischewski (Lucerne, Switzerland) 12:15 Neue Konzepte in der Hämophiliebehandlung – Grundlagen der Gentherapie R. M. Linden (London, United Kingdom) 12:45 Fallstricke der Faktorenmessung im Hämostase-Labor U. Scholz (Leipzig, Germany) 13:15 Haemoassist 2 – eine gute Prognose A. Tiede (Hanover, Germany) 14:00 – 15:15 Shanghai 1+2 Oral Communications Vascular Wall, Platelets, and Acquired Problems Chairs: T. Bakchoul (Tuebingen, Germany), C.-E. Dempfle (Mannheim-Lindenhof, Germany) Role of platelet factor 4 (PF4) and anti-PF4/polyanion IgG in human platelet FcRIIA mediated anti-bacterial activity R. Palankar, T. Kohler, N. Medvedev, J. Wesche, K. Krauel, S. Hammerschmidt, A. Greinacher (Greifswald, Germany) 14:12 Platelet activation and aggregation provoked by Staphylococcus aureus secreted proteins U. Binsker1, J. Wesche1, R. Palankar1, T. P. Kohler1, J. Prucha1, B. Bröker1, U. Mamat2, J. Pané-Farré1, F. Schmidt1, A. Greinacher1, S. Hammerschmidt1 (1Greifswald, Germany, 2Borstel, Germany) 14:24 Altered platelet lipidomic profile influences thrombotic disposition: modulation by the CXCL12-CXCR4-CXCR7 axis M. Chatterjee, D. Rath, J. Schlotterbeck, J. Rheinlaender, B. Walker-Allgaier, T. E. Schäffer, M. Lämmerhofer, M. Gawaz (Tuebingen, Germany) 14:36 Metformin alters the epigenetic regulation of tissue factor in diabetes M. Witkowski1, A. Weithauser1, T. Tabaraie1, D. Steffens1, J. Friebel1, A. Doerner1, M. Kasner1, B. Stratmann2, D. Tschoepe2, U. Landmesser1, U. Rauch1(1Berlin, Germany, 2Bad Oeynhausen, Germany) Microvascular flow model to study clot formation in real-time L. Jenny1, J. Dobó2, P. Gál2, W. Lam3, V. Schröder1 (1Bern, Switzerland, 2Budapest, Hungary, 3Atlanta, United States) 14:12 rhADAMTS13 treatment improves ventricular remodelling and functionality after cardiac injury in mice T. Witsch1,2, K. Martinod2, D. D. Wagner2 (1Freiburg, Germany, 2Boston, United States) 14:48 D-dimer, but not the Khorana score predicts venous thromboembolism in lung cancer patients E. Grilz, O. Königsbrügge, J. Riedl, J. Thaler, R. Pirker, C. Ay, I. Pabinger (Vienna, Austria) 14:24 Activated protein C is a sensitive biomarker to monitor the activity level of the hemostatic system after activation by recombinant activated factor VII H. Rühl, C. Berens, F. I. Winterhagen, J. Müller, J. Oldenburg, B. Pötzsch (Bonn, Germany) 15:00 14:36 In vitro evaluation of aptamer-based reversible inhibition of anti coagulant activated protein C as a novel supportive hemostatic approach N. Shahidi Hamedani1, H. Rühl1, S. Gasper1, J. J. Zimmermann1, T. Heiseler2, J. Oldenburg1, G. Mayer1, B. Pötzsch1, J. Müller1 (1Bonn, Germany, 2Dreieich, Germany) Randomized, double-blind, placebo-controlled trial of recombinant human C1 inhibitor for prophylaxis of hereditary angioedema attacks B. Giannetti1, V. Grivcheva Panovska2, D. Moldovan3, A. Reshef4, S. Andrejevic5, R. Hakl6, S. Kivity7, L. Bellizzi1, A. Relan1, B. Giannetti1, M. Cicardi8 (1Leiden, The Netherlands, 2Skopje, Republic of Macedonia, 3Tirgu Mures, Romania, 4Tel-Hashomer, Israel, 5Belgrade, Serbia, 6Brno, Czech Republic, 7Tel Aviv, Israel, 8Milan, Italy) SATURDAY FRIDAY 14:00 WEDNESDAY 14:00 THURSDAY Boston 1+2 Oral Communications Innovation and Novelty Chairs: Z. Cermakova (Ostrava, Czech Republic), R. Rieben (Bern, Switzerland) 14:00 – 15:15 14:48 Regulation of complement and contact system activation via C1 inhibitor potentiation and factor XIIa activity modulation by heparins, glycosaminoglycans and other sulfated glycans S. Alban, E. Lahrsen, A.-K. Schoenfeld (Kiel, Germany) 15:00 Interim results from a dose escalating study of AMT-060 (AAV5-hFIX) gene transfer in adult patients with severe hemophilia B W. Miesbach1, M. Tangelder1, K. Meijer2, G. Castaman3, F. Cattaneo4, M. Coppens1, P. Kampmann5, R. Klamroth6, R. Schutgens7, E. Seifried8, J. Schwaeble8 (1Amsterdam, The Netherlands, 2Groningen, The Netherlands, 3Florence, Italy, 4Parma, Italy, 5Copenhagen, Denmark, 6Berlin, Germany, 7Utrecht, The Netherlands, 8Frankfurt am Main, Germany) 14:00 – 15:15 Montreal State of the Art Women Issues Chairs: Y. Fujimura (Nara, Japan), B. Lämmle (Mainz, Germany) 14:00 Management of pregnancy in carriers of hemophilia and rare bleeding disorders U. Scholz (Leipzig, Germany) 14:25 Insights into preeclampsia and HELLP M. Mohaupt (Bern, Switzerland) 14:50 Pregnancy in patients with acquired and hereditary TTP A. S. von Krogh (Trondheim, Norway) 37 SCIENTIFIC PROGRAM 12:15 – 13:45 WEDNESDAY SCIENTIFIC PROGRAM THURSDAY SCIENTIFIC PROGRAM FRIDAY THURSDAY, 16 FEBRUARY 2017 SATURDAY 36 SCIENTIFIC PROGRAM THURSDAY, 16 FEBRUARY 2017 Singapore 14:00 14:25 14:50 14:00 – 15:15 WEDNESDAY Sydney THURSDAY FRIDAY Role and mode of action of T cells in inhibitor formation in hemophilia A K. Pratt (Bethesda, United States) Immune tolerance treatment in children and in adults with hemophilia and inhibitors R. d’Oiron (Le Kremlin-Bicêtre, France) Insights into the autoimmune response in acquired hemophilia A A. Tiede (Hanover, Germany) State of the Art VTE Intervention Chairs: V. Hach-Wunderle (Frankfurt am Main, Germany), M. Schindewolf (Bern, Switzerland) 14:00 How to prevent chronic thromboembolic pulmonary hypertension after PE/VTE S. Konstantinides (Mainz, Germany) 14:25 Minimal-invasive endovascular treatment of acute deep vein thrombosis N. Kucher (Bern, Switzerland) 14:50 Surgical and interventional therapy for chronic thromboembolic pulmonary hypertension (CTEPH) C. B. Wiedenroth (Bad Nauheim, Germany) 15:30 – 16:30 San Francisco Plenary Session II Chairs: P. A. Kyrle (Vienna, Austria), E. Lindhoff-Last (Frankfurt am Main, Germany) 15:30 Fibrinogen, factor XIII, and red blood cells in thrombosis A. S. Wolberg (Chapel Hill, United States) 16:00 Thrombophilia and pregnancy complications S. Middeldorp (Amsterdam, The Netherlands) 16:45 – 18:15 Boston 1+2 SATURDAY State of the Art Hemophilia & Inhibitors Chairs: G. Auerswald (Bremen, Germany), C. Königs (Frankfurt am Main, Germany) 16:45 16:50 Satellite Symposium LFB GmbH Die aktuelle Herausforderung: atypische Von-Willebrand-Patienten Chairs: J. Koscielny (Berlin, Germany), W. Miesbach (Frankfurt am Main, Germany) Begrüssung und Einführung J. Koscielny (Berlin, Germany), W. Miesbach (Frankfurt am Main, Germany) Individuelle Behandlung atypischer VWD-Patienten C.-E. Dempfle (Mannheim-Lindenhof, Germany) 17:10 Diskussion 17:15 Von-Willebrand-Faktor bei Patienten in der Herzchirurgie U. Scholz (Leipzig, Germany) 17:35 Diskussion 17:40 Prevention of hemorrhage after implantation of mechanical circulatory support S. Susen (Lille Cedex, France) 18:00 Diskussion 18:05 Zusammenfassung J. Koscielny (Berlin, Germany), W. Miesbach (Frankfurt am Main, Germany) 16:45 – 18:15 Satellite Symposium LEO PHARMA GmbH Antikoagulation in Therapie und Prophylaxe – wohin geht die Reise? Chair: H. Riess (Berlin, Germany) Delhi 16:45 VTE-Prophylaxe im klinischen Alltag – Hochrisikopatienten und perioperatives Management im Fokus C. von Heymann (Berlin, Germany) 17:15 Update 2017: Was gibt es Neues in der Behandlung tumorassoziierter Thromboembolien? H. Riess (Berlin, Germany) 17:45 German Evaluation of Cancer Associated Thrombosis (GECAT) – Eine pro spektive Registerstudie zur Versorgung onkologischer Patienten mit VTE R. Klamroth (Berlin, Germany) 16:45 – 18:15 Satellite Symposium Novo Nordisk Pharma GmbH Chancen einer individualisierten Hämophilietherapie – spezialisierte Physiotherapie – gewichtsadaptierte Dosierung – individuelle Pharmakokinetik Chairs: G. Auerswald (Bremen, Germany), J. A. Kremer Hovinga (Bern, Switzerland) Kairo 1+2 16:45 Bedeutung der individualisierten Physiotherapie aus der Sicht des Hämostaseologen, Orthopäden und Physiotherapeuten – ein Expertendialog S. Halimeh (Duisburg, Germany), M. Rosenthal (Duisburg, Germany), A. Seuser (Bonn, Germany) 17:25 GuardianTM9: Untersuchung der Pharmakokinetik von Turoctocog alfa im Verhältnis zum BMI G. Goldmann (Bonn, Germany) 17:45 Individual pharmacokinetic assessment – the WAPPS-Hemo Project A. McEneny-King (Waterloo, Canada) 39 SCIENTIFIC PROGRAM 14:00 – 15:15 WEDNESDAY SCIENTIFIC PROGRAM THURSDAY SCIENTIFIC PROGRAM FRIDAY THURSDAY, 16 FEBRUARY 2017 SATURDAY 38 SCIENTIFIC PROGRAM THURSDAY, 16 FEBRUARY 2017 Ansprechrate Shanghai 1+2 100 % Ansprechrate1,2 16:45 Monitoring der Heparine: APTT, Thrombinzeit oder Anti-FXa? W. A. Wuillemin (Lucerne, Switzerland) 17:05 Diskussion 17:15 Monitoring der DOAC: Wann, wie, bei wem? D. Peetz (Berlin, Germany) 17:35 Diskussion 17:45 Thrombophilie-Screening und Interferenzen durch die DOAC S. Eichinger-Hasenauer (Vienna, Austria) 18:05 Diskussion, Zusammenfassung und Schlussbemerkungen 16:45 – 18:15 Shanghai 3+4 24 Stunden nach initialer Dosierung von OBIZUR (n=28/28) Messung der FVIII Aktivität mittels eines Standard-Assays, um das Ansprechen zu objektivieren1.2 Schnelle Evaluierung (nach 30 Min.), ob die verabreichte Dosis den gewünschten FVIII Anstieg bewirkt1 Satellite Symposium Shire – Baxalta Deutschland GmbH One size does not fit all – Individualisierte Behandlungsziele unter ADYNOVI-Prophylaxe Chair: A. Huth-Kühne (Heidelberg, Germany) 16:45 Begrüssung und Einleitung A. Huth-Kühne (Heidelberg, Germany) 16:55 Die Evolution der Hämophilie A Behandlung F. Langer (Hamburg, Germany) 17:25 Der pädiatrische EHL-Patient – alles gleich oder doch ganz anders? C. Bidlingmaier (Munich, Germany) 17:50 Wer EHL sagt, muss auch PK sagen I. Hegemann (Zurich, Switzerland) FRIDAY Individuelle Dosiseinstellung reduziert das Risiko einer Unter- oder Überdosierung1 Satellite Symposium Stago Laborkontrolle der Antikoagulation Chair: D. Tsakiris (Basel, Switzerland) WEDNESDAY 100 % 16:45 – 18:15 THURSDAY Das erste und einzige rekombinante porcine-Sequenz FVIII Produkt zur Behandlung der erworbenen Hemmkörperhämophilie A. 41 SCIENTIFIC PROGRAM SCIENTIFIC PROGRAM THURSDAY, 16 FEBRUARY 2017 SATURDAY OBIZUR® ZUSAMMENSETZUNG Susoctocogum alfa; Applikation 500E. INDIKATION Behandlung von Blutungsepisoden bei erwachsenen Patienten mit erworbener Hämophilie, die durch Antikörper gegen den Faktor VIII verursacht wird. OBIZUR ist für die Behandlung angeborener Hämophilie A nicht indiziert. DOSIERUNG/ANWENDUNG Die Dosis, Häufigkeit und Dauer der Therapie mit OBIZUR richten sich nach dem Ort, Ausmass und Schweregrad der Blutungsepisode, nach den angestrebten Faktor VIII Spiegeln und dem klinischen Zustand des Patienten; intravenöse Verabreichung. KONTRAINDIKATION Bekannte anaphylaktische Reaktionen gegen den Wirkstoff, gegen Hamsterproteine, sowie gegen einen der Hilfsstoffe. VORSICHTSMASSNAHMEN Bei Auftreten von Überempfindlichkeitsreaktionen wie Ausschlag, generalisierte Urtikaria, Engegefühl in der Brust, Keuchatmung, Hypotonie und Anaphylaxie sollte die Verabreichung gestoppt werden. Neutralisierende Antikörper gegen porcinen Faktor VIII wurden vor und nach der OBIZUR-Exposition festgestellt. Es wird empfohlen die Behandlung auf der klinischen Beurteilung zu basieren und nicht auf der Bestimmung von inhibierenden Antikörpern. SCHWANGERSCHAFT Anwendung nur bei eindeutiger Indikationsstellung. UNERWÜNSCHTE WIRKUNGEN Häufigstes Ereignis in der klinischen Studiewar ein positiver Test für Antikörper gegen porcinen Faktor VIII. Überempfindlichkeit und allergische Reaktionen sind möglich. INTERAKTIONEN Es wurde über keine Interaktionen von OBIZUR mit anderen Arzneimitteln berichtet. PACKUNGEN Lyophilisat mit 500E. OBIZUR/1ml Wasser für Injektionszwecke. Abgabekategorie B. ZULASSUNGSINHABERIN Baxalta Schweiz AG, CH-8604 Volketswil. Stand derInformation: Juni 2016. Ausführliche Informationen finden Sie unter www.swissmedicinfo.ch. HEM 150 02-2017 Referenzen: 1 OBIZUR Fachinformation, Stand der Information Juni 2016. 2 Kruse-Jarres R et al. Efficacy and safety of OBI-1, an antihaemophilic factor VIII (recombinant), porcine sequence, in subjects with acquired haemophilia A. Haemophilia. 2015 Mar;21(2):162-70 & Supplement. SCIENTIFIC PROGRAM Oral Communications Bleeding disorders – Basic science Shanghai 1+2 Ground Floor Shanghai 3+4 Ground Floor Oral Communications Vascular Wall Special Symposium (Bayer) Highlight Session IV Workshop Schmerz und Pediatric and Women Hämophilie – Interdisziplinäre Issues Falldiskussionen mit Experten Best Poster Clinical Science Satellite Symposium Satellite Symposium Satellite Symposium Satellite Symposium Satellite Symposium Bristol-Myers Squibb Aspen Germany GmbH Shire – Baxalta Bayer Alexion Pharma Germany GmbH & Co. KGaA und HIT oder nicht HIT – Deutschland GmbH Ein Jahr im Zeichen GmbH Pfizer Pharma GmbH das ist hier die Frage! Neue Behandlungswevon Kovaltry® Thrombosen unklarer Moderne Gerinnungshemge bei Hemmkörpern Ätiologie – Herausfordemung – Was gehört dazu, was ist zu beachten? Plenary Highlight rungen im klinischen Alltag Poster State of the Art Working Group Miscellaneous 08:00 08:30 08:45 09:00 09:15 09:30 09:45 10:00 10:15 10:30 10:45 11:00 11:15 11:30 11:45 12:00 12:15 12:30 12:45 13:00 13:15 13:30 13:45 14:00 14:15 14:30 14:45 15:00 15:15 15:30 15:45 16:00 16:15 16:30 16:45 17:00 17:15 17:30 17:45 18:00 18:15 18:30 18:45 19:00 Foyer 2. OG 2nd Floor Montreal 2nd Floor Singapore 2nd Floor Sydney 2nd Floor State of the Art Pediatric Thrombosis State of the Art Aging with Hemophilia Oral Communications Venous Thrombosis NEW, HOT or DISCUSSED II VTE: Diagnosis and Treatment Issues Highlight Session V Platelets Plenary Session III NEW, HOT or DISCUSSED I Hemophilia Poster Exhibition WEDNESDAY Kairo 1+2 Ground Floor GTH General Assembly THURSDAY Delhi Ground Floor Plenary Session IV FRIDAY 08:00 08:30 08:45 09:00 09:15 09:30 09:45 10:00 10:15 10:30 10:45 11:00 11:15 11:30 11:45 12:00 12:15 12:30 12:45 13:00 13:15 13:30 13:45 14:00 14:15 14:30 14:45 15:00 15:15 15:30 15:45 16:00 16:15 16:30 16:45 17:00 17:15 17:30 17:45 18:00 18:15 18:30 18:45 19:00 Boston 1+2 Ground Floor 43 SCIENTIFIC PROGRAM SCIENTIFIC PROGRAM FRIDAY, 17 FEBRUARY 2017 Poster viewing session SATURDAY 42 SCIENTIFIC PROGRAM WEDNESDAY THURSDAY FRIDAY SATURDAY FRIDAY, 17 FEBRUARY 2017 NEW, HOT or DISCUSSED Oral Communication Sat./Lunch Symposium Symposium Workshop Boston 1+2 08:00 08:12 THURSDAY WEDNESDAY 08:24 Investigating the pathomolecular mechanisms an in-frame heterozygous von Willebrand factor large deletion in a von Willebrand disease patient with significant bleeding history H. Yadegari1, N. Marquardt1, V. Ivaskevicius1, O. Rawley2, L. Swystun2, D. Lillicrap2, J. Oldenburg1 (1Bonn, Germany, 2Kingston, Canada) Possible role of protein disulfide isomerase PDIA1 in mechanisms of von Willebrand disease type 3 M. A. Brehm, S. Vollmers, T. Obser, R. Schneppenheim (Hamburg, Germany) Synergistic effects of a procoagulant bispecific antibody and rescue therapy on thrombin generation – a potential safety risk? R. Hartmann1, S. Knappe1, B. Goldstein2, B. Ewenstein2, L. Valentino3, F. Scheiflinger1 (1Vienna, Austria, 2Cambridge, United States, 3Bannockbum, United States) 08:36 Calcium binding sites of coagulation factor XIII (FXIII) A subunit and their functional relevance to the activation of FXIII A subunit S. Singh1, C. Krettler 2, C. Reinhart 2, J. Dodt 3, V. Ivaskevicius1, J. Oldenburg1, A. Biswas1 (1Bonn, Germany, 2Frankfurt am Main, Germany, 3Langen, Germany) 08:48 Hemophilia macrophages exhibit specific defects relating to wound healing J. Pilch, D. Lessig, M. Bernard, E. C. Schwarz, H. Eichler, L. M. Knowles (Homburg, Germany) 09:00 08:00 – 09:15 Shanghai 1+2 FRIDAY 08:00 08:12 SATURDAY Oral Communications Bleeding disorders – Basic science Chairs: C. von Auer (Mainz, Germany), W.-A. Hassenpflug (Hamburg, Germany) Plasma derived FVIII concentrates induce neutrophil activation and neutrophil extracellular trap formation B. E. Kehrel, A. Bertling, M. F. Brodde (Muenster, Germany) Oral Communications Vascular Wall Chairs: M. Gawaz (Tuebingen, Germany), A. Zirlik (Freiburg, Germany) Early atheroprotection through fostamatinib fails in established disease when local macrophage proliferation dominates lesion progression C. Härdtner1, A. Lindau1, B. Dufner1, N. Hoppe1, F. K. Swirski2, P. Libby2, C. S. Robbins3, C. Bode1, A. Zirlik1, I. Hilgendorf1 (1Freiburg, Germany, 2Boston, United States, 3Toronto, Canada) The role of the purinergic receptor P2X7 in the pathogenesis of atherosclerosis S. von Garlen, A. Heidenreich, P. Stachon, J. Merz, S. Geis, B. Dufner, N. Hoppe, N. Anto Michel, C. Bode, M. Idzko, A. Zirlik (Freiburg, Germany) 08:24 Targeting coagulation factor Xa with rivaroxaban reduces the onset and progression of atherosclerosis and enhances plaque stability in ApoE null mice J. Posthuma1, J. Posma1, R. van Gorp1, A. Jaminon1, P. Leenders1, R. van Oerle1, S. Heitmeier2, L. Schurgers1, H. ten Cate1, H. Spronk1 (1Maastricht, The Netherlands, 2Wuppertal, Germany) 08:36 MicroRNA-23a regulates the tissue factor alternative splicing and thrombogenicity T. Tabaraie, M. Witkowski, J. Friebel, A. Doerner, U. Landmesser, U. Rauch (Berlin, Germany) 08:48 ADAMTS13 activity, neutrophil extracellular traps (NETs) and platelet functional capacity in patients with strokes from different etiologies H. S. Bölting, M. Rumpf, R. Dittrich, J. Minnerup, L. Schuengel, M. F. Brodde, M. Ritter, B. E. Kehrel (Muenster, Germany) 09:00 The cross talk between coagulation cascade and endothelial cells in a porcine limb ischemia reperfusion injury model and the protective role of C1-INH M. Abdelhafez, J. Shaw, D. Sutter, J. Schnider, H. Jenni, E. Voegelin, M. Constantinescu, R. Rieben (Bern, Switzerland) 08:00 – 09:15 State of the Art Pediatric Thrombosis Chairs: M. Albisetti Pedroni (Zurich, Switzerland), R. Knöfler (Dresden, Germany) Montreal 08:00 Thrombophilia in pediatric cancer A. K. C. Chan (Hamilton, Canada) 08:25 Thrombophilia screening in adolescents U. Nowak-Göttl (Kiel, Germany) 08:50 Cerebral venous thrombosis in neonates, children and adolescents; results from the German pediatric surveillance unit for rare pediatric diseases (ESPED) S. Holzhauer1, K. Kentouche2, A. Kruempel3, C. Heller4, R. Knoefler5, R. Straeter3, U. Nowak-Göttl6 (1Berlin, Germany, 2Jena, Germany, 3Muenster, Germany, 4Frankfurt am Main, Germany, 5Dresden, Germany, 6Kiel, Germany) 09:02 Faster spatial fibrin clot formation in neonates than in adults A. Schlagenhauf1, S. Pohl, E. Zöhrer, B. Leschnik, H. Haidl, S. Gallistl, W. Muntean (Graz, Austria) 45 SCIENTIFIC PROGRAM 08:00 – 09:15 WEDNESDAY SCIENTIFIC PROGRAM THURSDAY SCIENTIFIC PROGRAM FRIDAY FRIDAY, 17 FEBRUARY 2017 SATURDAY 44 SCIENTIFIC PROGRAM FRIDAY, 17 FEBRUARY 2017 SCIENTIFIC PROGRAM 08:25 Treatment of hepatitis C – what the hemostasiologist should know J.-F. Dufour (Bern, Switzerland) 08:50 Value of factor prophylaxis in elderly patients with hemophilia J. Oldenburg (Bonn, Germany) 08:00 – 09:15 FRIDAY THURSDAY WEDNESDAY Sydney SATURDAY Management of cardiovascular disease in aging patients with hemophilia R. Schutgens (Utrecht, The Netherlands) Montreal DOACs dose adherence during initial and long term VTE management. Practical implications, findings from the RIETE registry. E. Papadakis1, J. Trujillo-Santos2, P. Di Micco3, F. Dentali4, J.-A. DiazPeromingo5, M.-J. Nunez6, I. Canas7, D. Mastroiacovo8, M.-S. De Sousa9, A. Banti1, M. Monreal10 (1Thessaloniki, Greece, 2Murcia, Spain, 3Naples, Italy, 4Varese, Italy, 5Santiago de Compostela, Spain, 6Pontevedra, Spain, 7Barcelona, Spain, 8Avezzano, Italy, 9Vila Nova de Gaia, Portugal, 10Badalona, Spain) 08:12 Patterns of VTE treatment with rivaroxaban in cancer patients – Results of the prospective Dresden NOAC registry (NCT01588119) S. Endig, S. Marten, A. Reitter, K. Daschkow, L. Tittl, J. Beyer-Westendorf (Dresden, Germany) Survival and recurrent venous thromboembolism in 834 subjects after a first episode of isolated distal or proximal deep vein thrombosis without pulmonary embolism S. Barco1, M. Corti2, A. Trinchero1, C. Picchi2, S.V. Konstantinides1, C. Ambaglio2, F. Dentali3, M. Barone2 (1Mainz, Germany, 2Pavia, Italy, 3Varese, Italy) 08:36 Clinical outcomes of a management strategy consisting of tailored anticoagulant treatment based on residual vein thrombosis: contemporary data M. Nagler1, H. ten Cate2, M. Prins2, A. ten Cate-Hoek2 (1Bern, Switzerland, 2Maastricht, The Netherlands) 08:48 Innate effector-memory T cell activation regulates post-thrombotic vein wall inflammation and thrombus resolution F. Shahneh, N. Luther, M. Brähler, F. Krebs, S. Jäckel, P. Wenzel, K. Schäfer, C. Becker (Mainz, Germany) 09:00 Genotype phenotype association in a large cohort of subjects with protein C or protein S deficiency L. Böff1, F. Bergmann2, A. Czwalinna2, C. Heller1, M. Krause3, W. Miesbach1, S. Körber1, E. Seifried1, C. Geisen1 (1Frankfurt am Main, Germany, 2Hanover, Germany, 3Wiesbaden, Germany) Plenary Session III Chairs: A. Angelillo-Scherrer (Bern, Switzerland), B. Zieger (Freiburg, Germany) 09:30 Diagnosis and management of immune thrombocytopenia in childhood T. Kühne (Basel, Switzerland) 10:00 How a protein becomes an autoantigen, lessons learned from HIT A. Greinacher (Greifswald, Germany) 10:45 – 12:00 Delhi Oral Communications Venous Thrombosis Chairs: J. Beyer-Westendorf (Dresden, Germany), S. Schellong (Dresden, Germany) 08:00 08:24 09:30 – 10:30 Special Symposium (Bayer) Workshop Schmerz und Hämophilie – Interdisziplinäre Falldiskussionen mit Experten Chair: K. Holstein (Hamburg, Germany) Unter der Mitwirkung von - M. Bernateck (Hanover, Germany) - C. Gura (Berlin, Germany) - P. H. Pennekamp (Cologne, Germany) - A. Tiede (Hanover, Germany) werden Fälle aus der Praxis und die verschiedenen Behandlungsoptionen diskutiert. 11:00 – 12:00 Boston 1+2 Highlight Session IV Pediatric and Women Issues Chairs: W. Eberl (Braunschweig, Germany), U. Scholz (Leipzig, Germany) 11:00 Highlight: Myocardial infarction in a neonate: Lessons for neonatal and internal medicine W. Streif (Innsbruck, Austria) 11:20 Clinical Pearl M. Albisetti Pedroni (Zurich, Switzerland) 11:35 The staphylococcal toxin Panton-Valentine Leukocidin induces neutrophil extracellular trap (NET) formation that leads to platelet activation M. F. Brodde1, A. Bertling1, S. Niemann1, A. C. Fender2, H. Van de Vyver1, B. Schlott3, C. Heilmann1, G. Peters1, B. Löffler3, B. E. Kehrel1 (1Muenster, Germany, 2Duesseldorf, Germany, 3Jena, Germany) 11:47 Prothrombin fragment F1+2 in pregnancy is associated with thrombo philic risk factors and a history of venous thromboembolism (VTE) R. B. Zotz1, R. E. Scharf1, A. Gerhardt2,1 (1Duesseldorf, Germany, 2Ulm, Germany) WEDNESDAY 08:00 State of the Art Aging with Hemophilia Chairs: A. Huth-Kühne (Heidelberg, Germany), W. Schramm (Munich, Germany) THURSDAY Singapore FRIDAY 08:00 – 09:15 47 SCIENTIFIC PROGRAM SCIENTIFIC PROGRAM FRIDAY, 17 FEBRUARY 2017 SATURDAY 46 SCIENTIFIC PROGRAM FRIDAY, 17 FEBRUARY 2017 SCIENTIFIC PROGRAM 11:06 SATURDAY FRIDAY THURSDAY WEDNESDAY 11:12 Development and evaluation of a novel FVIII domain-specific immunoassay for characterization of anti-FVIII antibodies B. Pezeshkpoor, A.-C. Berkemeier, J. Müller, T. Albert, J. Oldenburg (Bonn, Germany) Blood clotting supports glioma invasion and colonization J. Pilch, A. Burkardt, C. Wolter, S. Urbschat, R. Ketter, D. Lessig, I. Müller, H. Eichler, L. M. Knowles (Homburg, Germany) rVIII-SingleChain: Results of a Phase III PK, efficacy and safety study in children less than 12 years of age with severe hemophilia A I. Pabinger1, O. Stasyshyn2, G. Iosava3, C. Djambas Khayat4, J. Ong5, K. Fischer6, F. Abdul Karim7, A. Veldman8, K. St. Ledger9 (1Vienna, Austria, 2Lviv, Ukraine, 3Tbilisi, Georgia, 4Beirut, Lebanon, 5Davao, Philippines, 6Ultrecht, The Netherlands, 7Kuala Lumpur, Malaysia, 8Marburg, Germany) 11:18 Comparison of biomarkers and immunological parameters between haemophilia patients, rheumatoid arthritis patients, and control subjects R. Toenges1, A. Wittenbrinck1, S. Gundermann1, M. Wahle2, R. Schäfer1, W. Miesbach1 (1Frankfurt am Main, Germany, 2Augsburg, Germany) 11:24 Activation and Inactivation of rVIII-SingleChain C. Horn, H.J. Metzner (Marburg, Germany) 11:30 Molecular genetic investigations and demonstration of founder effect in Osler-Rendu-Weber disease R. Gindele1, T. Major2, Z. Szabo1, K. B. Kovács1, G. Pfliegler1, Z. Bereczky1 (1Debrecen, Hungary, 2Eger, Hungary) 11:36 11:42 11:48 11:54 The special role of anti-ADAMTS13-IgA in acquired TTP: Production induced by infectious microorganisms? I. Scharrer, J. Falk (Mainz, Germany) Variable linkage with platelet functions of genetic mutations in ORAI1, STIM1 or FERMT3 in patients with severe immune deficiencies M. Nagy1, T. G. Mastenbroek1, N. J. A. Mattheij1, S. de Witt1, K. J. Clemetson2, J. Kirschner3,A. S. Schulz4, J. M. E. M. Cosemans1, B. Zieger3, J. W. M. Heemskerk1 (1Maastricht, The Netherlands, 2Bern, Switzerland, 3Freiburg, Germany, 4Ulm, Germany) Development and application of methods for the selective measurement of the human single amino acid exchange variant factor IX Padua A. Weber1, A. Engelmaier1, D. Voelkel2, R. Pachlinger2, F. Scheiflinger1, H. Rottensteiner1 (1Vienna, Austria, 2Orth, Austria) Development, validation and application of a polysialylation-dependent FVIII activity assay to measure SHP656 (BAX 0826), a next generation extended half-life recombinant factor VIII product A. Weber, S. Haindl, G. Mohr, A. Engelmaier (Vienna, Austria) 10:45 – 12:00 Montreal NEW, HOT or DISCUSSED I Hemophilia Chairs: C. Escuriola-Ettingshausen (Moerfelden-Walldorf, Germany), K. Kentouche (Jena, Germany) 10:45 Many new factor concentrates – what to know and consider before switching C. Male (Vienna, Austria) 11:10 New FVIII and FIX products – laboratory requirements B. Pötzsch (Bonn, Germany) 11:35 Possibilities to rebalance hemostasis in hemophilia A. Angelillo-Scherrer (Bern, Switzerland) 10:45 – 12:00 Singapore NEW, HOT or DISCUSSED II Venous Thrombosis: Diagnosis and Treatment Issues Chairs: B. Kemkes-Matthes (Giessen, Germany), H. ten Cate (Maastricht, The Netherlands) 10:45 Rivaroxaban or fondaparinux for superficial-vein thrombosis – a randomized controlled non-inferiority trial J. Beyer-Westendorf1,2, S. Schellong1, H. Gerlach3, E. Rabe4, J. Weitz5, K. Jersemann1, K. Sahin6, R. Bauersachs7,8 (1Dresden, Germany, 2London, United Kingdom, 3Mannheim, Germany, 4Bonn, Germany, 5Hamilton, Canada, 6Cologne, Germany, 7Darmstadt, Germany, 8Mainz, Germany) 11:00 Thrombophilia screening – Which patients, when, and what is appropriate E. Lindhoff-Last (Frankfurt am Main, Germany) 11:30 How to reverse anticoagulation – options for vitamin K antagonists and DOACs S. Eichinger-Hasenauer (Vienna, Austria) 11:00 – 12:00 Sydney Highlight Session V Platelets Chairs: L. Alberio (Lausanne, Switzerland), C. Mannhalter (Vienna, Austria) 11:00 Highlight: Platelet granules – secretory and secretive K. Jurk (Mainz, Germany) 11:20 Clinical Pearl: Inherited thrombocytopenia due to ANKRD26 mutation J. Rufener (Bern, Switzerland) 11:35 Phospholipase D1 is a regulator of inflammatory platelet-endothelial interactions under high shear conditions M. Klier1, N. Gowert1, S. Jäckel2, C. Reinhardt2, M. Elvers1 (1Duesseldorf, Germany, 2Mainz, Germany) 11:47 Heterogeneous regulation of platelet adhesive-receptor shedding in thrombus formation C. C. F. M. J. Baaten1, F. Swieringa1, T. Misztal2, T. G. Mastenbroek1, M. A. H. Feijge1, M. M. P. C. Donners1, P. W. Collins3, P. E. J. van der Meijden1, J. W. M. Heemskerk1 (1Maastricht, The Netherlands, 2Bialystok, Poland, 3Cardiff, United Kingdom) WEDNESDAY 11:00 Best Poster Clinical Science – see also poster list page 60ff Chairs: F. Langer (Hamburg, Germany), M. Nagler (Bern, Switzerland) THURSDAY Shanghai 1+2 FRIDAY 11:00 – 12:00 49 SCIENTIFIC PROGRAM SCIENTIFIC PROGRAM FRIDAY, 17 FEBRUARY 2017 SATURDAY 48 SCIENTIFIC PROGRAM FRIDAY, 17 FEBRUARY 2017 SCIENTIFIC PROGRAM Wie setzt man die oralen Antikoagulanzien am besten ein? C.-E. Dempfle (Mannheim-Lindenhof, Germany) 12:45 Antikoagulation und Schlaganfallprophylaxe M. Moser (Freiburg, Germany) 13:15 Behandlung und Rezidivprophylaxe von VTE R. Bauersachs (Darmstadt, Germany) THURSDAY WEDNESDAY Delhi Shanghai 1+2 Satellite Symposium Bayer Ein Jahr im Zeichen von Kovaltry® Chairs: A. Huth-Kühne (Heidelberg, Germany), R. Knöfler (Dresden, Germany) 12:15 Einführung 12:20 Pharmakokinetik in der Hämophilie-Therapie D. Garmann (Wuppertal, Germany) 12:40 Faktor VIII im Labor – eine Frage des Assays J. Müller (Bonn, Germany) 13:00 Ein Jahr Kovaltry – Erfahrungen aus der klinischen Praxis mit pädiatrischen Patienten C. Bidlingmaier (Munich, Germany) 13:15 Ein Jahr Kovaltry – Erfahrungen aus der klinischen Praxis mit erwachsenen Patienten G. Goldmann (Bonn, Germany) Satellite Symposium Aspen Germany GmbH HIT oder nicht HIT – das ist hier die Frage! Chair: A . Greinacher (Greifswald, Germany) 12:15 – 13:45 Satellite Symposium Alexion Pharma Germany GmbH Thrombosen unklarer Ätiologie – Herausforderungen im klinischen Alltag Chair: M. Spannagl (Munich, Germany) 12:15 Einführung und Begrüssung A. Greinacher (Greifswald, Germany) 12:25 HIT – im Alltag relevant? E. Lindhoff-Last (Frankfurt am Main, Germany) 12:15 12:45 HIT? HIT! Vom Verdacht zur Diagnose T. Bakchoul (Tuebingen, Germany) Umfelddiagnostik bei spontanen Thrombosen F. Langer (Hamburg, Germany) 12:45 13:05 Therapieansätze beim HIT-Patienten A. Greinacher (Greifswald, Germany) Thrombosen bei hämatologischen Erkrankungen H. K. Al-Ali (Halle, Germany) 13:15 13:25 Der HIT-Patient in der Praxis J. H. Beer (Baden, Switzerland) Fallbeispiel atypische Thrombosen bei PNH J. Chromik (Frankfurt am Main, Germany) 12:15 – 13:45 Kairo 1+2 FRIDAY 12:15 – 13:45 Satellite Symposium Shire – Baxalta Deutschland GmbH Neue Behandlungswege bei Hemmkörpern Chair: A . Tiede (Hanover, Germany) 12:15 Begrüssung und Einleitung A. Tiede (Hanover, Germany) 12:25 Die individualisierte Therapie bei erworbener Hemmkörper Hämophilie P. Knöbl (Vienna, Austria) 12:55 40 Jahre FEIBA: Erfahrungen während der ITI J. Oldenburg (Bonn, Germany) 13:20 Bypassing Agenzien während der ITI: Interim Analyse der ObsITI Studie C. Escuriola-Ettingshausen (Moerfelden-Walldorf, Germany) Shanghai 3+4 14:00 – 15:30 GTH General Assembly Montreal 16:00 – 17:00 Montreal Plenary Session IV Chairs: K. J. Clemetson (Bern, Switzerland), J. Oldenburg (Bonn, Germany) 16:00 Therapeutic genome editing with engineered nucleases T. Cathomen (Freiburg, Germany) 16:30 Phenotypic disorder profiling and next generation sequencing in bleeding disorders W. H. Ouwehand (Cambridge, United Kingdom) WEDNESDAY 12:15 12:15 – 13:45 SATURDAY Satellite Symposium Bristol Myers Squibb GmbH & Co KGaA und Pfizer Pharma GmbH Moderne Gerinnungshemmung – Was gehört dazu, was ist zu beachten? Chairs: R. Bauersachs (Darmstadt, Germany), V. Hach-Wunderle (Frankfurt am Main, Germany) THURSDAY Boston 1+2 FRIDAY 12:15 – 13:45 51 SCIENTIFIC PROGRAM SCIENTIFIC PROGRAM FRIDAY, 17 FEBRUARY 2017 SATURDAY 50 SCIENTIFIC PROGRAM FRIDAY, 17 FEBRUARY 2017 SCIENTIFIC PROGRAM 17:15 – 18:15 Einziges NMH mit Zulassung zur Behandlung und anschliessenden Rezidivprophylaxe symptoma tischer VTE bei Krebspatienten in der Schweiz.1 Poster viewing session Foyer 2nd Floor Approx. 18:00 Presentation of Best Poster Awards 53 NEU SCIENTIFIC PROGRAM FRIDAY, 17 FEBRUARY 2017 Eine Operation, Chemotherapie und intensive Betreuung. WEDNESDAY Ein ThromboembolieRezidiv könnte alles zunichte machen.* Behandlung und anschliessende Rezidivprophylaxe ® Fragmin (Natriumdalteparin). Indikationen: Thromboembolieprophylaxe, u.a. Prophylaxe bei immobilisierten symptomatischer VTE Patienten; Gerinnungshemmung während Hämodialyse/Hämofiltration; Therapie akuter tiefer Venenthrombosen bei Krebspatienten1 THURSDAY *fiktives Patientenbeispiel Pfizer PFE Switzerland GmbH, Schärenmoosstrasse 99, Postfach, 8052 Zürich From 18:30 Door opening Networking Evening at the Offene Kirche Elisabethen Elisabethenstrasse 10 –14, 4051 Basel SATURDAY 62100-0208-02/16 und Lungenembolien, wenn keine thrombolytische Behandlung oder Embolektomie indiziert ist; Behandlung und anschliessende Rezidivprophylaxe symptomatischer venöser Thromboembolien bei Krebspatienten; instabile koronare Herzkrankheit. Dosierung: Thromboembolieprophylaxe: 2500-5000 IE s.c. 1x täglich; Patienten mit eingeschränkter Mobilität: 5000 IE s.c. 1x täglich während 12-14 Tagen oder länger; Gerinnungshemmung während Hämodialyse/Hämofiltration: Bolusinjektion von 5000 IE i.v. oder 30-40 IE/kg KG und anschliessend i.v. Infusion von 10-15 IE/kg KG/h; akute tiefe Venenthrombosen und Lungenembolien: 200 IE/kg KG s.c. 1x täglich; Behandlung und anschliessende Rezidivprophylaxe symptomatischer venöser Thromboembolien bei Krebspatienten: Dosierungsschemata siehe Arzneimittel-Fachinformation; instabile koronare Herzkrankheit: 120 IE/kg KG s.c. 2x täglich kombiniert mit ASS. Kontraindikationen: Überempfindlichkeit auf Dalteparin/Heparine (z.B. immunol. bedingte heparininduzierte Thrombozytopenie); schwere Gerinnungsstörungen; akute, klinisch bedeutsame Blutungen; bakterielle Endokarditis; drohende Fehlgeburt; operative Eingriffe am ZNS/Auge/Ohr; rückenmarksnahe Regionalanästhesie bei Dosen >5000 IE/24 h; Mehrfach-Stechampulle: Schwangerschaft, Neu-/Frühgeborene (wegen Gehalt an Benzylalkohol). Vorsichtsmassnahmen: Spinal-/Epiduralanästhesie; mit einem Blutungsrisiko verbundene Erkrankungen; Lungenembolie mit hämodynamischer Instabilität; Beckenvenenthrombosen; Thrombozytopenie; Auswirkungen auf Laborparameter (Transaminasen); Patienten mit HyperkaliämieRisiko; Osteoporose; Herzklappenprothesen; Untergewicht;. Kinder; peripartale Anwendung. Interaktionen: Vorsicht bei gleichzeitiger Anwendung mit Thrombolytika, oralen Antikoagulantien, Thrombozytenaggregationshemmern, NSAR, Dextran, systemischen Glucocorticoiden, Clopidogrel, Glykoproteinantagonisten. Unerwünschte Wirkungen: Thrombozytopenie (Typ I), Hämorrhagien, vorübergehender Anstieg der Transaminasen (AST, ALT), Schmerzen und Hämatome an der Injektionsstelle. Packungen: s. Arzneimittel-Fachinformation. Verkaufskategorie B. Zulassungsinhaberin: Pfizer PFE Switzerland GmbH, Zürich. Ausführliche Informationen siehe Arzneimittel-Fachinformation unter www.swissmedicinfo.ch. (V017) FRIDAY 1. Fragmin® (Dalteparin): aktuelle Fachinformation unter www.swissmedicinfo.ch. NEU: Nur 1 Injektion für bis zu 14 Tage Schutz in der Langzeitprophylaxe* – mit IDELVION® Special Symposium Neue Möglichkeiten (und Grenzen?) durch eine standardisierte Ultraschall-Untersuchung früher Gelenkveränderungen (HEAD-US) bei Patienten mit schwerer Blutungsneigung – Theorie und praktische Demonstrationen für Behandler und Patienten Plenary IDELVION®: Erster und einziger rIX mit Albumin-Fusionstechnologie – für eine neue Zeitrechnung in der Hämophilie-B-Therapie • FIX-Aktivität: Talspiegel von > 5 % – auch nach 14 Tagen‡,1, 4 • Mediane AsBR von 0,00†, 1 ® Sydney 2nd Floor Special Symposium TTP & ADAMTS13 Oral Communications Bleeding Disorders – Clinical Studies State of the Art Inflammation Special Symposium TTP & ADAMTS13 Special Symposium HIV-Langzeitüberlebende nach Infektion durch Blutprodukte Oral Communications Platelets Plenary Session V Closing ceremony Highlight NEW, HOT or DISCUSSED • Verlängerte Wirksamkeit von bis zu 14 Tagen mit nur 1 Injektion 1 - bis zu 75 % weniger Injektionen!# Singapore 2nd Floor Poster State of the Art Oral Communication Working Group Sat./Lunch Symposium Miscellaneous Symposium Workshop WEDNESDAY 08:00 08:30 08:45 09:00 09:15 09:30 09:45 10:00 10:15 10:30 10:45 11:00 11:15 11:30 11:45 12:00 12:15 12:30 Montreal 2nd Floor THURSDAY TOR! T OR! FAK Delhi Ground Floor SCIENTIFIC PROGRAM SCIENTIFIC PROGRAM H Ä M O P H I L I E - B - T H E R A P I E FREISTOSS INS LEBEN 55 SATURDAY, 18 FEBRUARY 2017 # im Vergleich zur bisherigen prophylaktischen Therapie laut Fachinformationen 2, 3 ‡ bei Anwendung von 50 I.E./ kg IDELVION ® † im Beobachtungszeitraum in den klinischen Phase-IIIStudien bei vorbehandelten Erwachsenen und Kindern1 1 Santagostino et al., Blood 2016;127(1):1761– 9. 2 Fachinformation IDELVION ®, Stand: April 2016. 3 Fachinformation BeneFIX® 250/500/1000/2000/3000 I.E., Stand: Okt. 2015. 4 Santagostino et al., Blood 2012;120(12):2405 –11. IDELVION® 250 I.E./500 I.E./1000 I.E./2000 I.E. Pulver und Lösungsmittel zur Herstellung einer Injektionslösung. Wirkstoff: Rekombinantes Fusionsprotein aus Blutgerinnungsfaktor IX und Albumin. Zusammensetzung: IDELVION® 250 I.E./500 I.E./1000 I.E./2000 I.E. enth. nominal 250 I.E. (100 I.E./ ml), 500 I.E. (200 I.E./ ml), 1000 I.E. (400 I.E./ml) bzw. 2000 I.E. (400 I.E./ml) rekombinantes Fusionsprotein aus Blutgerinnungsfaktor IX und Albumin (Albutrepenonacog alfa). Sonst. Bestandteile: Tri-Natriumcitrat Dihydrat, Polysorbat 80, Mannitol, Saccharose, HCl. Lösungsmittel: Wasser f. Injektionszwecke. Anwendungsgebiete: Therapie u. Prophylaxe von Blutungen bei Pat. mit Hämophilie B (kongenitaler Faktor-IX-Mangel). Gegenanzeigen: Überempfindlichkeit gg. den Wirkstoff od. sonst. Bestandteile des Präparates, bekannte allergische Reaktion auf Hamsterprotein. Nebenwirkungen: Häufig: Reaktionen a. d. Injektionsstelle, Kopfschmerzen. Gelegentlich: Schwindel, Überempfindlichkeit, Nesselsucht, Ekzem. Selten: Überempfindlichkeitsreaktionen od. allerg. Reaktionen (z. B. Angioödem, Brennen u. Stechen a. d. Injektions- / Infusionsstelle, Schüttelfrost, Hautrötung mit Hitzegefühl, generalisierte Nesselsucht, Kopfschmerzen, quaddelartigen Hautausschlag, Hypotonie, Lethargie, Übelkeit, Unruhe, Tachykardie, Engegefühl i. d. Brust, Zittern, Erbrechen od. Stridor ) können sich in manchen Fällen zu schweren Anaphylaxie (inkl. Schock) ent wickeln. In Fällen schwerer Anaphylaxie traten diese in engem zeitlichen Zusammenhang mit der Entwicklung von Faktor-IX-Hemmkörpern auf. Nephrotisches Syndrom (nach versuchter Immuntoleranz-Induktion bei Hämophilie-B-Patienten mit Faktor IX-Hemmkörpern u. bekannter allerg. Reaktion). Sehr selten: Entwicklung von Antikörpern gg. Hamsterproteine nach d. Anwendung von Faktor IX Produkten aus CHO Zellen., Bildung neutralisierender Antikörper (Hemmkörper) gegen Faktor IX. Häufigkeit nicht bekannt: Thromboembol. Ereignisse (Risiko bei weniger gut gereinigten Präparaten höher). Verschreibungspflichtig. Pharmazeutischer Unternehmer: CSL Behring GmbH, Emil-von-Behring-Str. 76, 35041 Marburg. Stand: April 2016 SATURDAY * Patienten ≥ 12 Jahre: Manche Patienten, die auf ein einmal wöchentliches Therapieschema gut eingestellt sind, können mit bis zu 75 I.E./ kg in einem Intervall von 10 oder 14 Tagen behandelt werden. FRIDAY Faktor IX (rekombinant), Albumin-Fusionsprotein Delhi Special Symposium Neue Möglichkeiten (und Grenzen?) durch eine standardisierte Ultraschall-Untersuchung früher Gelenkveränderungen (HEAD-US) bei Patienten mit schwerer Blutungsneigung – Theorie und praktische Demonstrationen für Behandler und Patienten Chairs: B. Habermann (Mainz, Germany), M. Sigl-Kraetzig (Blaubeuren, Germany) 08:30 Einleitung – wieso Ultraschall zur Bildgebung bei hämophiler Arthropathie? M. Sigl-Kraetzig (Blaubeuren, Germany) 08:35 Synovitis bei Patienten mit schwerer Blutungsneigung – frühe pathologische Veränderungen bei Hämophiler Arthropathie und neue Erkenntnisse im Rahmen der Erstellung einer neuen Leitlinie zu Diagnostik und Therapie. B. Habermann (Mainz, Germany) 08:50 Ultraschall - wie funktioniert das? Technische Grundlagen, Artefakte, Chancen und Grenzen der Methode zur Bildgebung an Gelenken L. Steffgen (Mainleus, Germany) 09:10 Ultraschall als Tool des Behandlers zur Darstellung von Gelenkver änderungen bei Patienten mit Blutungsneigung M. Sigl-Kraetzig (Blaubeuren, Germany) 09:30 Der HEAD-US-Score: untersucherunabhängige Einteilung der durch standardisierten Ultraschall darstellbaren Gelenkveränderungen I. Hegemann (Zurich, Switzerland) 09:45 Kernspintomographie oder standardisierter Ultraschall zur Darstellung von Gelenkveränderungen bei Blutungsneigung – was ist besser? M. Püsken (Cologne, Germany), M. Sigl-Kraetzig (Blaubeuren, Germany) 10:05 Falldemonstrationen von Patienten mit sonographisch darstellbaren Gelenkveränderungen (Probanden für die praktische Demonstration) R. Kobelt (Wabern, Switzerland) 10:15 Praktische Demonstration des Untersuchungsganges der standardisierten Gelenksonographie nach der Methode von C. Martinoli (HEAD-US) an Probanden I. Hegemann (Zurich, Switzerland), M. Sigl-Kraetzig (Blaubeuren, Germany) 08:30 – 09:45 Montreal Special Symposium TTP & ADAMTS13 (with simultaneous oral translation English-Deutsch / Deutsch-English) Chairs: P. Knöbl (Vienna, Austria), J. A. Kremer Hovinga (Bern, Switzerland) 08:30 Historical perspective of TTP and ADAMTS13 B. Lämmle (Mainz, Germany) 08:55 ADAMTS13 interaction with VWF K. Vanhoorelbeke (Kortrijk, Belgium) 09:20 Insights into the immune response to ADAMTS13 in acquired TTP M. Schaller Tschan (Bern, Switzerland) 08:30 – 09:45 Singapore Oral Communications Bleeding Disorders – Clinical Studies Chairs: C. Bidlingmaier (Munich, Germany), R. Klamroth (Berlin, Germany) 08:30 Immunogenicity of BAX 855 in previously treated patients with congenital severe hemophilia A F. M. Horling1, P. Allacher2, H. Koppensteiner1, W. Engl1, F. Scheiflinger1, B. Abbühl1, B. M. Reipert1 (1Vienna, Austria, 2Krems, Austria) 08:42 Danger signal-dependent activation of human immune cells by factor VIII products L. Miller, K. M. Kistner, E. Ringler, Z. Waibler, on behalf of the ABIRISK consortium (Langen, Germany) 08:54 Immune tolerance induction (ITI) with factor IX and combined immunosuppressive therapy in two patients with severe hemophilia B, longstanding inhibitors and previous allergic reactions K. Holstein, M. Voigtländer, C. Dicke, F. Langer (Hamburg, Germany) 09:06 Very low-dose recombinant activated factor VII for treatment of major surgical bleeding T. Hoffmann, S. Sixt, A. Albert, A. Dierksen, E. Roussel, A. Lichtenberg, A. Assmann (Duesseldorf, Germany) 09:18 Identification of eight novel mutations and one recurrent mutation in F13B gene leading to inherited, heterozygous FXIII deficiency V. Ivaskevicius1, A. Biswas1, S. Singh1, G. Kappert2, S. Halimeh2, H. Rott2, S. Flommersfeld3, H. Trobisch2, U. Kreibich4, M. Olivieri5, J. Oldenburg1(1Bonn, Germany, 2Duisburg, Germany, 3Marburg, Germany, 4Zwickau, Germany, 5Munich, Germany) 09:30 Characterization of GGCX mutations identified in VKCFD1 patients S. Ghosh1, K. J. Czogalla1, K. Liphardt 1, J. Müller 1, K. Höning 1, V. Hornung1,2, M. Watzka1, J. Oldenburg1 (1Bonn, Germany, 2Munich, Germany) 08:30 – 09:45 Sydney State of the Art Inflammation Chairs: W. Korte (St. Gallen, Switzerland), V. Schröder (Bern, Switzerland) 08:30 DAMPs in systemic inflammation: where they come from and how to get rid of them? S. Zeerleder (Amsterdam, The Netherlands) 08:55 Complement activation in sepsis and trauma M. Huber-Lang (Ulm, Germany) 09:20 Tissue factor and inflammatory mediators of thrombosis W. Ruf (Mainz, Germany) 57 SCIENTIFIC PROGRAM 08:00 – 11:00 WEDNESDAY SCIENTIFIC PROGRAM THURSDAY SCIENTIFIC PROGRAM FRIDAY SATURDAY, 18 FEBRUARY 2017 SATURDAY 56 SCIENTIFIC PROGRAM WEDNESDAY THURSDAY FRIDAY SATURDAY SATURDAY, 18 FEBRUARY 2017 SCIENTIFIC PROGRAM 10:25 Treatment of acquired TTP P. Coppo (Paris, France) 10:50 Hereditary TTP (Upshaw-Schulman syndrome) Y. Fujimura (Nara, Japan) 10:00 – 11:30 Singapore 10:00 FRIDAY THURSDAY WEDNESDAY 10:20 SATURDAY Leben mit TTP – Sicht der Betroffenen S. Könen (Niestetal, Germany) Bericht aus Sicht der DHG (Deutsche Hämophilie Gesellschaft) W. Kalnins (Nettersheim, Germany) Bericht aus Sicht der Betroffenen M. Diederich (Ulm, Germany) Bericht aus Sicht der Politik H. Schmidbauer (Nürnberg, Germany) 11:00 Schweizer Perspektive R. Schwabe (Bern, Switzerland) 11:20 Diskussionsrunde mit allen Vortragenden Sydney Reelin is important for PLCgamma2 phosphorylation upon platelet activation and integrin outside-in signaling I. Krueger, M. Klier, N. S. Gowert, M. Elvers (Duesseldorf, Germany) 10:36 Platelets are a previously unrecognized source of immune-modulatory CXCL14 A. Witte, J. Lu, M. Gawaz (Tuebingen, Germany) 10:48 Specific inhibition of extracellular CyPA affects platelet and monocyte functions in vitro and in vivo S. von Ungern-Sternberg1, B. Walker-Allgaier1, S. Vogel1, E. Kremmer2, O. Borst1, T. Billar3, A. May1, M. Gawaz1, P. Seizer1 (1Tuebingen, Germany, 2Munich, Germany, 3Pittsburgh, United States) 11:00 High shear induced platelet rolling velocity and adhesion onto von Willebrand factor are mediated by GpIb alpha clustering as demonstrated by FRET/FLIM and can be inhibited by alpha linolenic acid S. Stivala1,2, D. van den Heuvel3, S. De Meyer4, S. Gobbato1, N. Bonetti1, H. Deckmyn4, G. G. Camici1, T. F. Lüscher1, R. Urbanus3, H. Gerritsen3, J. H. Beer1,2 (1Zurich, Switzerland, 2Baden, Switzerland, 3Utrecht, The Netherlands, 4Kortrijk, Belgium) Special Symposium HIV-Langzeitüberlebende nach Infektion durch Blutprodukte Chairs: S. Flommersfeld (Marburg, Germany), R. Zimmermann (Heidelberg, Germany) 10:40 10:00 – 11:15 10:24 Oral Communications Platelets Chairs: L. Alberio (Lausanne, Switzerland), D. Dürschmied (Freiburg, Germany) 10:00 A novel splice-specific GFI1B mutation in a family with recessive macrothrombocytopenia H. Schulze1, A. Schlagenhauf2, G. Manukjan1, O. Andres1, E. Klopocki1, S. Panzer3, C. Beham-Schmid2, K. Althaus4, A. Greinacher4, T. Bakchoul4, M. G. Seidel2 (1Wuerzburg, Germany, 2Graz, Austria, 3Vienna, Austria, 4Greifswald, Germany) 10:12 Antibody-mediated platelet-desialylation: a potential role in platelet destruction in autoimmune thrombocytopenia R. Jouni1, J. Alex2, I. Marini2, L. Janzen2, A. Greinacher2, T. Bakchoul1 (1Tuebingen, Germany, 2Greifswald, Germany) 11:30 – 12:30 Montreal Plenary Session V Chairs: S. Eichinger-Hasenauer (Vienna, Austria), M. Nagler (Bern, Switzerland) 11:30 Choosing wisely with the help of risk scores – balancing the risk of stroke and bleeding in atrial fibrillation G. Y. Lip (Birmingham, United Kingdom) 12:00 How the hemostatic system modulates atherosclerosis H. ten Cate (Maastricht, The Netherlands) 12:30 – 12:45 Closing Ceremony Montreal Farewell and Handover J. A. Kremer Hovinga (Bern, Switzerland) WEDNESDAY 10:00 Special Symposium TTP & ADAMTS13 (with simultaneous oral translation English-Deutsch / Deutsch-English) Chairs: Z. Cermakova (Ostrava, Czech Republic) A. S. von Krogh (Trondheim, Norway) THURSDAY Montreal Sabine Eichinger-Hasenauer and Paul Alexander Kyrle (Vienna, Austria) FRIDAY 10:00 – 11:15 59 SCIENTIFIC PROGRAM SCIENTIFIC PROGRAM SATURDAY, 18 FEBRUARY 2017 SATURDAY 58 SCIENTIFIC PROGRAM SATURDAY, 18 FEBRUARY 2017 No. Title Authors Acquired problems and alterations of coagulation 1 Blood clotting supports glioma invasion and colonization 2 Improved values regarding acquired von Willebrand syndrome in patients with HeartMate III compared to HeartMate II 61 POSTER LIST J. Pilch, A. Burkardt, C. Wolter, S. Urbschat, R. Ketter, D. Lessig, I. Müller, H. Eichler, L. M. Knowles (Homburg, Germany) U. Geisen1, K. Brehm1, G. Trummer1, F. Beyersdorf1, M. Berchtold-Herz1, C. Heilmann1, J. Schelling1, A. Schlagenhauf2, B. Zieger1 (1Freiburg, Germany, 2Graz, Austria) 3 Reconstituted whole blood using fresh frozen plasma versus coagulation factor concentrates: an in vitro study G. E. Iapichino1,2, M. Ponschab1,3, C. J. Schlimp1,4, S. Süssner3, J. Cadamuro5, H. Redl1, H. Schöchl1,5 (1Vienna, Austria, 2Milan, Italy, 3Linz, Austria, 4Edinburgh, United Kingdom, 5Salzburg, Austria) 4 Hemostatic potential of reconstituted whole blood using fresh frozen plasma versus increasing concentration of lyoplasma G. E. Iapichino1,2, M. Ponschab1,3, C. J. Schlimp1,4, C. Gabriel3, J. Cadamuro5, H. Redl1, H. Schöchl1,5 (1Vienna, Austria, 2Milan, Italy, 3Linz, Austria, 4Edinburgh, United Kingdom, 5Salzburg, Austria) 5 Trend in hospital cases of acquired hemophilia A (AHA) 2010 – 2014 in Germany S. Wahler1, A. Tiede2 (1Hamburg, Germany, 2Hanover, Germany) 6 Procoagulant microparticles and nanoparticles from whole blood reconstituted with age-different blood components M. Ponschab1,2, C. J. Schlimp1,3, L. Wisgrill1, A. Spittler1, C. Gabriel2, J. Zipperle1, G. E. Iapichino1,4, H. Redl1, H. Schöchl1,5 (1Vienna, Austria, 2Linz, Austria, 3Edinburgh, United Kingdom, 4Milan, Italy, 5Salzburg, Austria) 7 Longitudinal analyses of microparticle-associated tissue factor E.-M. Reitter, A. Kaider, C. Ay, J. Thaler, C. Marosi, I. Pabinger activity and venous thromboembolism (VTE) in cancer patients (Vienna, Austria) No. Title Authors 18 Single-center experience with thrombolysis in high- and intermediate-risk pulmonary embolism N. Herr, C. Bode, T. Wengenmayer, D. Duerschmied (Freiburg, Germany) 19 Real life efficacy and safety of edoxaban for stroke prevention in atrial fibrillation – Results of the prospective NOAC registry (NCT01588119) L. Tittl, J. Hecker, L. Wunder, T. Schreier, A. Reitter, J. Beyer-Westendorf (Dresden, Germany) N. Mumoli1, S. Barco2, M. Cei3, M. Giorgi-Pierfranceschi3, 20 Prevention and treatment of venous thromboembolism in patients with solid brain neoplasms: results of a survey among M. Campanini4, A. Fontanella5, W. Ageno6, F. Dentali6 (1Livorno, Italy, 2Mainz, Germany, 3Piacenza, Italy, 4Novara, Italy, 5Napoli, Italian physicians Italy, 6Varese, Italy) 21 CONKO-011: Rivaroxaban in the treatment of venous thrombembolism (VTE) in cancer patients – a randomized phase III study M. Sinn1, A. Jühling1, J. Heinz2, M. Hellmann3, R. U. Trappe4, T. Südhoff5, B. Günther6, L. Wislocka1, J. Striefler1, U. Pelzer1, H. Riess1 (1Berlin, Germany, 2Freiburg, Germany, 3Cologne, Germany, 4Bremen, Germany, 5Passau, Germany, 6Duesseldorf, Germany) 22 Long-term clinical outcomes of patients with CYP2C9 and VKORC1 variants treated with vitamin K antagonists: A prospective, multicenter cohort study of elderly patients with venous thromboembolism M. Nagler1, A. Angelillo-Scherrer1, M. Mean1, A. Limacher1, C. Abbal2, M. Righini3, H.-J. Beer4, J. Osterwalder5, B. Frauchiger6, M. Aschwanden7, C. Matter8, N. Kucher1, J. Cornuz2, M. Banyai9, M. Husmann8, D. Staub7, L. Mazzolai2, O. Hugli2, N. Rodondi1, D. Aujesky1 (1Bern, Switzerland, 2Lausanne, Switzerland, 3Geneva, Switzerland, 4Baden, Switzerland, 5St. Gallen, Switzerland, 6Frauenfeld, Switzerland, 7Basel, Switzerland, 8Zurich, Switzerland, 9Lucerne, Switzerland) 23 Clinical observations on potential interactions of phenprocoumon, colchicine and rivaroxaban in a patient with compound homozygosity for FV Leiden and familial Mediterranean fever (FMF, M680I) L. Graf, K. Jung, W. Korte (St. Gallen, Switzerland) 8 Thrombin formation capacity in patients with two different left-ventricular assist devices and after heart transplantation A. Schlagenhauf1, U. Geisen2, K. Brehm2, G. Trummer2, F. Beyersdorf2, M. Berchtold-Herz2, B. Zieger2 (1Graz, Austria, 2Freiburg, Germany) 9 Chronic disseminated intravascular coagulation in a patient with antiphospholipid antibodies and acquired protein S deficiency C. Dicke, K. Holstein, M. Voigtländer, F. Stahl, U. Schnoor, C. Bokemeyer, F. Langer (Hamburg, Germany) 24 Activation of neutrophils – but not endothelial cells – is regulated by serotonin during myocardial reperfusion injury M. Mauler, F. Glatzki, N. Herr, C. Schoenichen, T. Witsch, D. Stallmann, C. Bode, I. Ahrens, I. Hilgendorf, D. Duerschmied (Freiburg, Germany) 10 Successful inhibitor eradication with ofatumumab in a patient with acquired hemophilia A R. Fischer, M. Alrifai, K. Heidinger, B. Kemkes-Matthes (Giessen, Germany) 25 Protein C and factor X activities from patients with ischemic stroke and type II diabetes mellitus O. Kravchenko, O. Savchuk, T. Tsarenko, L. Ostapchenko (Kiev, Ukraine) 11 Is a too low plasminogen level in the plasma of kidney transplant recipients the reason of irreversible rejection reactions? H. E. Karges (Marburg, Germany) 26 Inhibition of coagulation factor Xa attenuates myocardial ischemia reperfusion injury in mice J. J. Posma, J. J. Posthuma, R. Van Oerle, H. ten Cate, H. H. Spronk (Maastricht, The Netherlands) 12 Venous thromboembolism and vascular access thrombosis in patients with end-stage renal disease on chronic hemodialysis: results of the VIVALDI study O. Königsbrügge, E. Grilz, I. Pabinger, M. Säemann, C. Ay (Vienna, Austria) 27 Idiopathic catastrophic thrombosis with happy end – a case report J. Heid, H. A. Katus, O. Müller (Heidelberg, Germany) 13 Dual mechanical assistance with veno-arterial extracorporeal membrane oxygenation and percutaneous continuous-flow device: double trouble for von Willebrand factor A. Rauch, F. Vincent, E. Jeanpierre, C. Caron, A. Dupont, N. Rousse, A. Vincentelli, E. Robin, E. Van Belle, J. Goudemand, S. Susen (Lille, France) 14 Direct oral thrombin inhibitor dabigatran etexilate is able to control chronic disseminated intravasal coagulation: a case report W. Korte, L. Graf (St. Gallen, Switzerland) 15 Management of epidural bleeding in a patient with acquired hemophilia A masked by phenprocoumon therapy M. Alrifai, R. Fischer, K. Heidinger, B. Kemkes-Matthes (Giessen, Germany) Antithrombotic treatment 16 Arterial thrombosis J. J. Michiels1,2 (1Antwerp, Belgium, 2Rotterdam, The Nether28 The molecular etiology and pathophysiology of platelet-melands) diated aspirin responsive erythromelalgia and microascular thrombosis in JAK2, CALR and MPL mutated thrombocythemia 29 Effect of alpha-2 plasmin inhibitor p.Arg6Trp polymorphism and antigen level on the risk of myocardial infarction in young patients Bleeding disorders, coagulation and fibrinolytic factors rVIII-SingleChain: results of a phase III PK, efficacy and 31 Comparison of biomarkers and immunological parameters R. Toenges1, A. Wittenbrinck1, S. Gundermann1, M. Wahle2, R. Schäfer1, W. Miesbach1 (1Frankfurt am Main, Germany, 2Augsburg, Germany) safety study in children less than 12 years of age with severe hemophilia A Differential effects of novel anticoagulants: fXa versus fIIa S. Nazir1, K. Shahzad1, I. Gadi1, M. Al-Dabet1, S. Kohli1, S. Ranjan1, F. Bock1,2, B. Isermann1 (1Magdeburg, Germany, 2Nashville, United States) D. Bertaggia Calderara1, D. Kröll2, C. Gerschheimer1, N. Nicolas1, G. Stirnimann2, L. Alberio1 (1Lausanne, Switzerland, 2Bern, Switzerland) I. Pabinger1, O. Stasyshyn2, G. Iosava3, C. Djambas Khayat4, J. Ong5, K. Fischer6, F. Abdul Karim7, A. Veldman8, K. St. Ledger9 (1Vienna, Austria, 2Lviv, Ukraine, 3Tbilisi, Georgia, 4Beirut, Lebanon, 5Davao, Philippines, 6Ultrecht, The Netherlands, 7Kuala Lumpur, Malaysia, 8Marburg, Germany, 9King of Prussia, United States) 30 inhibition on coagulation and inflammation 17 How to assess in vivo anticoagulant effect of Rivaroxaban E. Katona, A. Orosz, Z. Mezei, L. Balogh, Z. Bereczky, I. Edes, L. Muszbek (Debrecen, Hungary) between hemophilia patients, rheumatoid arthritis patients and control subjects POSTER LIST 60 POSTER LIST POSTER LIST No. Title 32 Authors Introduction of a guideline for the treatment of synovitis in patients with hemophilia 33 The coagulation factor XIII (FXIII) A subunit activation peptide directs the evolution of FXIIIA as a proteolytically activated dimeric molecule 34 FSAP and altered fibrin clot structure: Is there a link to B. Habermann1, A. Seuser2, T. Hilberg3 (1Mainz, Germany, 2Bonn, Germany, 3Wuppertal, Germany) No. Title M. Etscheid, N. Beer, R. Seitz, J. Dodt (Langen, Germany) 36 What hemophilia patients expect from the new extended half-life (EHL) products and their willingness to switch – Results from the DACH region S. von Mackensen1, W. Kalnins1, L. Hostettler2, J. Krucker2, M. Albisetti3, J. Weiss4, I. Pabinger4, J. Oldenburg5 (1Hamburg, Germany, 2Altstaetten, Switzerland, 3Zurich, Switzerland, 4Vienna, Austria, 5Bonn, Germany) 37 Monitoring of perioperative factor VIII treatment in a remote hospital by electronic diary smart medicationTM W. Mondorf, D. Schmoldt (Frankfurt am Main, Germany) 38 An Asp94Gly missense mutation in GP1BB causes severe Bernard-Soulier syndrome in an Iraqi family D. Boeckelmann, E. Lerner, J. Schelling, K. Neubauer, K. Sandrock-Lang, B. Zieger (Freiburg, Germany) 39 Impact of maintaining higher FVIII trough levels with BAX 855: Rationale and design of the PROPEL study H.-Y. Lee1, B. E. Abbuehl2, A. Hafeman3, W. Engl2, L. Patrone3, L. A. Valentino4, B. M. Ewenstein5 (1Zurich, Switzerland, 2Vienna, Austria, 3Westlake Village, United States, 4Chicago, United States, 5Cambridge, United States) 40 Nonacog beta pegol in adult and paediatric patients: pooled data from the paradigmTM clinical program J. Oldenburg1, M. Carcao2, S. R. Lentz3, J. Mahlangu4, M. Mancuso5, T. Matshushita6, C. Négrier7, W. H. Ong Clausen8, S. Ehrenforth8, G. Young9 (1Bonn, Germany, 2Toronto, Canada, 3Iowa, United States, 4Johannesburg, South Africa, 5Milan, Italy, 6Nagoya, Japan, 7Lyon, France, 8Søborg, Denmark, 9Los Angeles, United States) 41 Challenges in immune tolerance induction in an adult patient with non-severe hemophilia A P. Kuta1, S. Achenbach1, T. Zöller2, R. Zimmermann1 (1Erlangen, Germany, 2Coburg, Germany) 42 Prevalence of overweight and obesity in children, adolescents and young adults with severe hemophilia A – results of 3 German pediatric hemophilia treatment centers M. Olivieri1, C. Königs2, S. Horneff3, C. Bidlingmaier1 (1Munich, Germany, 2Frankfurt am Main, Germany, 3Bonn, Germany) 43 Pharmacokinetic results of two studies with a novel fibrinogen W. Stevens1, A. Bellon1, F. Bridey1, Ph. de Moerloose2 (1Les Ulis, France, 2Geneva, Switzerland) concentrate in subjects with afibrinogenaemia 44 Pitfalls in carrier testing of hemophilia A B. Preisler1, I. Radermacher1, I. Schwarze1, R. Kuhlemann1, R. Maurer1, J. Beckedahl1, L. Rothbrust1, J. Junen1, U. Scholz2, B. Pezeshkpoor1, B. A. Pavlova1, J. Oldenburg1 (1Bonn, Germany, 2Leipzig, Germany) 45 Long-term use of recombinant fusion protein linking coagulation factor IX with albumin (rIX-FP) in previously treated patients with hemophilia B S. Halimeh1, A. Lubetsky2, U. Martinowitz2, T. Lissitchkov3, A. Veldman4, E. Santagostino5 (1Duisberg, Germany, 2Tel Hashomer, Israel, 3Sofia, Bulgaria, 4Marburg, Germany, 5Milan, Italy) 46 Resolution of target joints during once-weekly prophylaxis with rIX-FP in patients with hemophilia B H. J. Laws1, H. Hanabusa2, C. Négrier3, T. Lissitchkov4, G. Castaman5,6, A. Tagliaferri7, K. Fukutake2, M. F. López Fernández8, A. Veldman9, E. Santagostino10 (1Duesseldorf, Germany, 2Tokyo, Japan, 3Lyon, France, 4Sofia, Bulgaria, 5Vicenza, Italy, 6Florence, Italy, 7Parma, Italy, 8La Coruña, Spain, 9Marburg, Germany, 10Milan, Italy) S. Wahler1, A. Müller2 (1Hamburg, Germany, 2Munich, Germany) Authors 48 Efficacy and safety of a VWF/FVIII concentrate in surgical procedures – results from the ongoing study Wilate-STATE S. Halimeh1, M. Daoud1, M. Rieke2, T. Lang2, J. Kadar3, S. Alesci4, J. Koscielny5, J. Feddern6, S. Seeger6 (1Duisburg, Germany, 2Hohne, Germany, 3Cologne, Germany, 4Bad Homburg, Germany, 5Berlin, Germany, 6Langenfeld, Germany) 49 Combined congenital deficiency of coagulation factors VII and X in two siblings with heterozygous factor V Leiden mutation (R506Q) K. Heidinger1, R. Fischer1, M. Alrifai1, A. Pavlova2, B. Kemkes-Matthes1 (1Gießen, Germany, 2Bonn, Germany) 50 Efficacy and safety of rVIII-SingleChain in 21 major surgeries J. Oldenburg1, C. Djambas Khayat2, J. Mahlangu3, R. Baker4, C. Leissinger5, E. Santagostino6, M. F. Lopez-Fernandez7, F. Abdul Karim8, A. Veldman9, K. St. Ledger10, I. Pabinger11 (1Bonn, Germany, 2Beirut, Lebanon, 3Johannesburg, South Africa, 4Nedlands, Australia, 5New Orleans, United States, 6Milan, Italy, 7La Coruña, Spain, 8Kuala Lumpur, Malaysia, 9Marburg, Germany, 10King of Prussia, United States, 11Vienna, Austria) 51 A preliminary study to find novel interaction partners for the coagulation factor XIII (FXIII) B subunit free form S. Singh1, J. Dodt2, A. Reuter2, V. Ivaskevicius1, J. Oldenburg1, A. Biswas1 (1Bonn, Germany, 2Langen, Germany) 52 Determining the causality of heterozygous missense mutations detected in F13A1 and F13B genes and reported from patients with mild coagulation factor XIII (FXIII) deficiency A. Biswas1, A. Thomas1, J. Dodt2, H. Philippou3, E. Heathershaw3, H. E. Jürgen1, V. Ivaskevicius1, J. Oldenburg1 (1Bonn, Germany, 2Langen, Germany, 3Leeds, United Kingdom) 53 Annual bleeding vs. factor VIII/IX consumption – comparison of result in 2014 and 2015 according to electronic diary smart-medicationTM R. Fischer1, H. Eichler2, K. Holstein3, R. Klamroth4, A. Nimtz-Talaska5, H. Richter6, K. Severin7, C. Wermes8, W. Mondorf9 (1Giessen, Germany, 2Homburg/Saar, Germany, 3Hamburg, Germany, 4Berlin, Germany, 5Frankfurt an der Oder, Germany, 6Muenster, Germany, 7Cologne, Germany, 8Hanover, Germany, 9Frankfurt am Main, Germany) 54 The regulatory profile of the 5´ untranslated region of F13A1 gene of coagulation factor XIII (FXIII) A subunit M. A. Jamil, S. Singh, V. Ivaskevicius, O. El-Maarri, J. Oldenburg, A. Biswas (Bonn, Germany) 55 Long-term immunogenicity, safety and efficacy of human-cl rhFVIII in previously treated children with severe hemophilia A J. Bichler1, A. Klukowska2, V. Vdovin3, T. Szczepanski4, I. Dzhunova1, R. Liesner5 (1Lachen, Switzerland, 2Warsaw, Poland, 3Moscow, Russian Federation, 4Katowice, Poland, 5London, United Kingdom) 56 Individualized prophylaxis with Nuwiq® (human-cl rhFVIII) in adult PTPs with severe hemophilia A J. Bichler1, C. Kessler2, K. Meijer3, A. Armstrong4, S. Knaub1, G. Pezeshki5, M. Wang6 (1Lachen, Switzerland, 2Washington DC, United States, 3Groningen, The Netherlands, 4Helsinki, Finland, 5Hoboken, United States, 6Aurora, United States) 57 Efficacy and safety of Nuwiq® in clinical trials with previously treated patients with severe hemophilia A R. Klamroth1, J. Bichler2, M. Jansen3, L. Belyanskaya2, S. Knaub2, R. Liesner4, J. Oldenburg5, A. Tiede6, C. Kessler7 (1Berlin, Germany, 2Lachen, Switzerland, 3Vienna, Austria, 4London, United Kingdom, 5Bonn, Germany, 6Hanover, Germany, 7Washington DC, United States) 58 Interim bleeding data of 522 hemophilia A patients from the international AHEAD Study after 3 years of observation K. Steinitz-Trost1, J. Oldenburg2, D. A. Tsakiris3, C. Hermans4, K. Khair5, R. Liesner5, M. G. Mazzucconi6, G. Spotts7, A. J. Reininger1, A. Gringeri1 (1Vienna, Austria, 2Bonn, Germany, 3Basel, Switzerland, 4Brussels, Belgium, 5London, United Kingdom, 6Rome, Italy, 7Westlake Village, United States) 59 Feiba global outcome study (FEIBA-GO): first demographic data from a real world study on FEIBA in patients with inhibitors K. Steinitz-Trost1, C. Escuriola Ettingshausen2, C. Hermans3, P. A. Holme4, C. Negrier5, S. Rangarajan6, A. Rocino7, J. Windyga8, A. Gringeri1, R. Crea1, A. R. Cid9 (1Vienna, Austria, 2FrankfurtMoerfelden, Germany, 3Brussels, Belgium, 4Oslo, Norway, 5Bron, France, 6Basingstoke, United Kingdom, 7Naples, Italy, 8Warsaw, Poland, 9Valencia, Spain) A. Biswas, S. Singh, V. Ivaskevicius, J. Oldenburg (Bonn, Germany) FXIII? 35 Amidolytic thrombin activity under the ischemic stroke peptide T. Katrii, O. Savchuk (Kiev, Ukraine) pool influence 47 Epidemiological insights about hemophilia B by analysis of German hospital quality reports 63 POSTER LIST POSTER LIST 62 POSTER LIST POSTER LIST No. Title Authors 60 Inhibitor development in previously untreated patients with severe hemophilia A treated with human-cl rhFVIII, a new generation recombinant FVIII of human origin 65 POSTER LIST A. Russo1, C. Altisent2, A. Borel-Derlon3, H. Chambost4, M. Gattens5, Y. Gruel6, A. Klukowska7, C. Koenigs8, T. Lambert9, R. J. Liesner10, M. Sigaud11, M. Abashidze12, O. Aleinkova13, M. J. Belletrutti14, M. Carcao15, A. K. C. Chan16, L. Dubey17, J. Ducore18, N. A. Fouzia19, N. Kavardakova20, M. El Khorassani21, S. Lohade22, V. Turea23, J. K. M. Wu24, V. Vdovin25 (1Mainz, Germany, 2Barcelona, Spain, 3Caen, France, 4Marseille, France, 5Cambridge, United Kingdom, 6Tours, France, 7Warsaw, Poland, 8Frankfurt am Main, Germany, 9Le Kremlin Bicetre, France, 10London, United Kingdom, 11Nantes, France, 12Tbilisi, Georgia, 13Minsk, Belarus, 14Edmonton, Canada, 15Toronto, Canada, 16Hamilton, Canada, 17Lviv, Ukraine, 18Sacramento, United States, 19Vellore, India, 20Kiev, Ukraine) 61 Autologous serum infusion induces no thrombin formation but generation of activated protein C C. Berens, H. Rühl, J. Rossa, A. Winterhagen, J. Oldenburg, J. Müller, B. Pötzsch (Bonn, Germany) 62 Treatment of acquired hemophilia A with recombinant porcine FVIII in Germany C. Hart1, A. Huth-Kühne2, R. Klamroth3, M. Angstwurm4, M. Stemberger4, M. Spannagl4 (1Regensburg, Germany, 2Heidelberg, Germany, 3Berlin, Germany, 4Munich, Germany) K. Holstein, M. Voigtländer, C. Dicke, F. Langer (Hamburg, 63 Pulmonary embolism in a patient with severe factor VII deficiency after femoral neck fracture despite thromboprophylaxis Germany) with low-molecular-weight heparin No. Title Authors 74 Platelet aggregation testing on a routine coagulation analyzer W. Miesbach, B. Zwinge, R. Toenges, L. Karmal, V. Makki, S. Müller, S. Gundermann (Frankfurt am Main, Germany) 75 Unambiguous and sensitive measurement of active coagulation proteases A. Weber, A. Engelmaier, G. Prodinger (Vienna, Austria) 76 Quantification of TAFI in human plasma by LC-MS/MS M. Rauh, S. Weiß, K. Heußner, M. Chada, J. Zierk, W. Rascher, H.-G. Topf (Erlangen, Germany) 77 Diagnostic challenges of von Willebrand disease S. Schneppenheim, R. Dittmer, H. El-Abd Müller, U. Budde (Hamburg, Germany) 78 A rapid and simple assay for the determination of ADAMTS-13 M. Griffiths, H. Vetr, N. B. Binder (Vienna, Austria) activity 79 Evaluation and clinical validation of a chromogenic FIX assay for reliable post infusion measurements of recombinant and next generation factor IX products J. Müller, J. Oldenburg, B. Pötzsch (Bonn, Germany) 80 TechnoZym® ADAMTS-13 activity assay for determination of inhibitory antibodies against ADAMTS-13 L. Wagner, F. Nasufi, M. Kafka, N. B. Binder (Vienna, Austria) 81 Measuring direct oral anticoagulants in standardized fully automated thrombin generation on Ceveron® alpha L. Wagner1, E. Wimmer2, J. Seier2, N. B. Binder1, A. C. Haushofer2 (1Vienna, Austria, 2Wels, Austria) 82 Evaluation of DOAC Interferences on Technoclot® PT Owren L. Rosenmayr, L. Wagner, N. B. Binder (Vienna, Austria) 83 Difficulties in diagnosing antiphospholipid syndrome in patients undergoing DOAC therapy T. Flieder1, M. Weiser1, T. Eller2, M. Dittrich3, K. von Bargen1, F. Knüttgen1, A. Hohbein1, J. Kuhn1, C. Knabbe1, I. Birschmann1 (1Bad Oeynhausen, Germany, 2Bad Salzuflen, Germany, 3Wuerzburg, Germany) 84 Performance of a recombinant fusion protein linking coagulation factor IX with recombinant albumin (rIX-FP) in the one-stage assay A. Veldman1, A. Feussner1, U. Kalina1, K. St. Ledger2 (1Marburg, Germany, 2King of Prussia, United States) 85 A. Weber, S. Haindl, G. Mohr, A. Engelmaier (Vienna, Austria) 64 Genetic therapy for hemophilia: What’s new? M.-K. Holz1, K. Waack-Buchholz1, D. Reinhardt1, H. Hanenberg2 (1Essen, Germany, 2Duesseldorf, Germany) 65 In-vitro analysis of siRNA based inhibition of function of activated protein C (APC): Towards an alternative therapeutic option for hemophilia D. Mirgal1, V. Pujari1, K. Ghosh2, S. Shetty1 (1Mumbai, India, 2Surat, India) 66 Novel insights in the molecular etiology of recessive von Willebrand disease 2N due to D’D3 Factor VIII-binding site mutations of von Willebrand factor J. J. Michiels1,2, F. Hansen3, R. Dingle3, A. Batorova4, T. Prigancova4, P. Smejkal5, M. Penka5, I. Vangenechten1, A. Gadisseur1 (1Edegem, Belgium, 2Rotterdam, The Netherlands, 3London, United Kingdom, 4Bratislava, Slovakia, 5Brno, Czech Republic) 67 Protein S and purpura fulminans: What’s new? R. Prince1, S. Calzavarini1, M. Yasuhiro2, J. H. Griffin3, J. A. Fernández3, F. Saller4, A. Angelillo-Scherrer1 (1Bern, Switzerland, 2Chiba, Japan, 3La Jolla, United States, 4Le Kremlin-Bicetre, France) 86 rVIII-SingleChain plasma activity can be measured using both the one-stage and the chromogenic substrate assay: Results from an international field study A. Veldman1, A. Feussner1, U. Kalina1, H. Metzner1, C. Horn1, A. Stowers1, K. St. Ledger2 (1Marburg, Germany, 2King of Prussia, United States) 68 Successful factor VIII re-exposure after long-term aPCC prophylaxis in two hemophilia A patients with inhibitors C. Königs1, A. Siegemund2, D. Stichel1, A. Orlowski1, C. Heller1, J. Kahle1, D. Schwabe1, U. Scholz2 (1Frankfurt am Main, Germany, 2Leipzig, Germany) 87 Platelet-dependent von Willebrand factor activity – an important constituent of the diagnostic repository to classify von Willebrand syndrome O. Tiebel, K. Trautmann, U. Platzbecker, R. Knöfler, G. Siegert (Dresden, Germany) 69 rVIII-SingleChain in hemophilia A patients: A population pharmacokinetic model Y. Zhang2, J. Roberts2, D. Bensen-Kennedy2, A. Veldman1, K. S. Ledger2, J. Sidhu3 (1Marburg, Germany, 2King of Prussia, United States, 3Parkville, Australia) 88 Rapid immunoassays for diagnosis of heparin-induced thrombocytopenia: comparison of diagnostic accuracy, reproducibility, and costs in clinical practice A. Bankova1, Y. Andres2, M. Horn3, L. Alberio4, M. Nagler3 (1Lucerne, Switzerland, 2Muri, Switzerland, 3Bern, Switzerland, 4Lausanne, Switzerland) 70 Comparison of data security of the electronic patient diary smart medicationTM with manual documentation in a paper diary A. Roesch1, R. Fischer2, W. Mondorf3, D. Schmoldt1 (1Dreieich, Germany, 2Giessen, Germany, 3Frankfurt am Main, Germany) 89 Is platelet aggregation testing dependent on fibrinogen level? L. Graf, J. Worden, W. Korte (St. Gallen, Switzerland) 90 Replacing the aPTT for monitoring of unfractionated heparin with the Prothrombinase induced Clotting Time (PiCT) – significant influence on dosing W. Korte, L. Graf, C. Knöpfel (St. Gallen, Switzerland) B. Pezeshkpoor, A.-C. Berkemeier, J. Müller, T. Albert, J. Oldenburg (Bonn, Germany) 91 Clauss fibrinogen assay obviously underestimates fibrinogen level not confirmed in thromboelastometry – A case report T. Lang1, M. Rieke1, M. Bachler2, B. Schenk2, M. Hermann2, M. Tollnick1, D. Fries2 (1Hohne, Germany, 2Innsbruck, Austria) C. Horn, H. J. Metzner (Marburg, Germany) 92 A Flow cytometer-based platelet aggregation assay permits platelet function testing in small blood volumes S. Liedtke, J. Wesche, K. Althaus, T. Thiele, A. Greinacher (Greifswald, Germany) 93 Genetic heterogeneity in patients with von Willebrand disease type I: a regional study from Northeast Germany M. Steiner, D. Jenzen, R. Toenges, D. Friday, B. Krammer-Steiner (Rostock, Germany) Laboratory tests 71 Development and evaluation of a novel FVIII domain- specific immunoassay for characterization of anti-FVIII antibodies 72 Activation and inactivation of rVIII-SingleChain 73 Protein Z – Does its analyzation make any clinical sense? G. Kappert, M. Daoud, M. Siebert, H. Rott, S. Halimeh (Duisburg, Germany) Development, validation and application of a polysialyla- tion-dependent FVIII activity assay to measure SHP656 (BAX 0826), a next generation extended half-life recombinant factor VIII product POSTER LIST 64 POSTER LIST POSTER LIST No. Title Authors 94 Comparison of factor VIII assays using physiological triggers G. J. Praefcke, M. Kusch, C. Grundmann, S. Keitel, A. Hunfeld, R. Seitz (Langen, Germany) Pediatric and neonatal thrombosis and hemostasis No. Title Authors 114 Evaluation of platelet activation after electric cardioversion J. Gaugler, A. Schlagenhauf, B. Egner, W. Schwinger, E. Bisping, S. Gallistl, H. Haidl (Graz, Austria) 115 Platelet dense granule production and dense granule release defects in pediatric patients with storage pool disorder J. Eilenberger1, G. Manukjan1, O. Andres1, C. Schambeck2, S. Eber2, H. Schulze1 (1Wuerzburg, Germany, 2Munich, Germany) 116 Practical limitations of diagnostic algorithms in heparin induced thrombocytopenia: A case report S. Nowak-Harnau, S. Enkel, B. Zimmermann, C. Reiss, T. Bakchoul (Tuebingen, Germany) 117 Supra-normal closure time caused by recombinant von Willebrand factor in PFA T. Kragh, M. Spannagl (Munich, Germany) Z. Cermakova1, P. Kovarova1, J. A. Kremer Hovinga2 (1Ostrava, Czech Republic, 2Bern, Switzerland) 95 The „German Pediatric Hemophilia Research Database“ (GEPHARD) – a project of the `Standing Committee Pediatrics of the Society for Thrombosis and Hemostasis Research´ to improve the quality of hemophilia care for children C. Bidlingmaier1, C. Escuriola Ettingshausen2, K. Kentouche3, M. Olivieri1, W. Eberl4, B. Zieger5, K. Kurnik1, C. Königs6, for the GEPHARD Study Group (1Munich, Germany, 2Moerfelden, Germany, 3Jena, Germany, 4Braunschweig, Germany, 5Freiburg, Germany, 6Frankfurt am Main, Germany) 96 Acquired von Willebrand disease in infants with aortopulmonary shunt G. Wiegand1, V. Icheva1, U. Budde2, M. Hofbeck1 (1Tuebingen, Germany, 2Hamburg, Germany) 118 Prophylactic plasma treatment in patients with hereditary thrombotic thrombocytopenic purpura 97 Late onset of thrombosis in siblings with homozygous protein C deficiency C. Wermes, M. Suslovych, C. Detering, M. von Depka (Hanover, Germany) Vascular wall biology and disorders 98 Adolescent male suffering from thrombosis is not uncommon I. Wieland1, A. Biering2, K. W. Sykora1 (1Hanover, Germany, 2Wolfsburg, Germany) 99 Thrombotic events in the neonatal period – a case series of common manifestations M. Rohde, V. Vaillant, H. Ehrhardt, K.-P. Zimmer, B. KemkesMatthes, C. Mauz-Körholz, H. Hauch (Giessen, Germany) 100 Anterior spinal artery syndrome in pediatric patients: diagnostic and therapy A. M. Cseh, J. Kirschner, H. Meinicke, H. Fuchs, B. Zieger (Freiburg, Germany) 101 Systemic mast cell activation disease during adolescence and heparin levels in blood plasma M. Vysniauskaite, A. Selbitz, S. Unkrig, F.-J. Dumoulin, J. Homann, J. Oldenburg, G. J. Molderings, H.-J. Hertfelder (Bonn, Germany) Platelets – Physiology and Disorders of platelet number and function 102 Annexin A7 (ANX7) regulates collagen-dependent platelet S. Geue, B. Walker-Allgaier, D. Eißler, P. Münzer, F. Lang, M. Gawaz, O. Borst (Tuebingen, Germany) activation and Ca2+ signaling 103 The special role of anti-ADAMTS13-IgA in acquired TTP: Production induced by infectious microorganisms? 104 Variable linkage with platelet functions of genetic mutations in ORAI1, STIM1 or FERMT3 in patients with severe immune deficiencies 105 Phosphorylation of the protein phosphatase 2A inhibitor alpha-endosulfine (ENSA) at two distinct sites, serine 67 and serine 109, in human platelets 67 POSTER LIST J. Falk, T. Vigh, I. Scharrer (Mainz, Germany) M. Nagy1, T. G. Mastenbroek1, N. J. A. Mattheij1, S. de Witt1, K. J. Clemetson2, J. Kirschner3, A. S. Schulz4, J. M. E. M. Cosemans1, B. Zieger3, J. W. M. Heemskerk1 (1Maastricht, The Netherlands, 2Bern, Switzerland, 3Freiburg, Germany, 4Ulm, Germany) E. Walter1, O. Pagel2, R. Zahedi2, A. Smolenski3, S. Gambaryan1,4, U. Walter1, K. Jurk1 (1Mainz, Germany, 2Dortmund, Germany, 3Dublin, Ireland, 4St. Petersburg, Russian Federation) 119 120 121 Molecular genetic investigations and demonstration of founder effect in Osler-Rendu-Weber disease CLIC1 supports mechanisms related to thrombosis and vascular repair Collagen V alpha 2 as a direct target of miR-143 in arteriogenesis 122 Activated protein C protects against accelerated atherosclerosis in diabetes by restricting p66shc expression in macrophages R. Gindele1, T. Major2, Z. Szabo1, K. B. Kovács1, G. Pfliegler1, Z. Bereczky1 (1Debrecen, Hungary, 2Eger, Hungary) L. M. Knowles, P. Niewald, E. Ampofo, A. Drawz, I. Müller, H. Eichler, J. Pilch (Homburg, Germany) T. Hammerschick1, K. Troidl2, K. T. Preissner1, S. Fischer1 (1Giessen, Germany, 2Bad Nauheim, Germany) K. Shahzad1, I. Gadi1, S. Nazir1, M. Al-Dabet1, S. Kohli1, S. Ranjan1, F. Bock1,2, B. Isermann1 (1Magdeburg, Germany, 2Nashville, United States) 123 Autophagy status in factor VIII secreting endothelial cells M. A. Jamil, H. Singer, N. Nüsgen, J. Oldenburg, O. El-Maarri (Bonn, Germany) 124 Analysis of proteolytic von Willebrand factor (VWF) fragments in patients with VWF-related diseases J. Irle1, K. Schwierczek1, H. Rossmann1, T. Falter1, C. von Auer1, A. Trinchero1, K. Lackner1, Z. Ruggeri2, B. Lämmle1, K. Jurk1 (1Mainz, Germany, 2La Jolla, United States) 125 In patients with uncontrolled arterial hypertension platelets and coagulation factor XI are responsible of modifications of thrombin generation J. Lagrange, Y. Weihert, S. Kossmann, T. Münzel, S. Karbach, P. Wenzel (Mainz, Germany) 126 Investigating the interconnection between complement and coagulation in xenotransplantation R. Sfriso1, N. Klymiuk2, E. Wolf2, J. Seebach3, R. Rieben1 (1Bern, Switzerland, 2Munich, Germany, 3Geneva, Switzerland) 127 Platelet-localized FXI promotes a vascular coagulation-inflam- S. Kossmann1, J. Lagrange1, S. Jackel1, K. Jurk1, M. Ehlken1, A. Daiber1, U. Walter1, T. Renné2,3, W. Ruf1,4, T. Münzel1, matory circuit in arterial hypertension P. Wenzel1 (1Mainz, Germany, 2Hamburg, Germany, 3Stockholm, Sweden, 4La Jolla, United States) 106 Immunoglobulin G subclass distribution of anti-ADAMTS13 antibodies in a cohort of 47 patients with acquired thrombotic thrombocytopenic purpura G. Sinkovits, M. Réti, Z. Prohászka (Budapest, Hungary) 107 Intra- and intercellular fate of iron oxide nanoparticles in platelets K. Aurich, J. Wesche, R. Koch, J. Fuhrmann, A. Greinacher (Greifswald, Germany) 128 Clinical relevance of marginal low Protein S P. Lodemann1, D. Peetz1, T. Held1, W. Ludwig1, J. Oldenburg2 (1Berlin, Germany, 2Bonn, Germany) 108 Frequency and analysis of hospital cases of heparin induced thrombocytopenia type 2 (HIT 2) in Germany S. Wahler1, A. Müller2 (1Hamburg, Germany, 2Munich, Germany) 129 Characterisation of previously unknown protein C gene variants 109 Phenotyping platelets from patients with inherited platelet disorders by immunofluorescence microscopy K. Althaus1, C. Blumentritt1, U. Strobel1, T. Bakchoul2, A. Greinacher1 (1Greifswald, Germany, 2Tuebingen, Germany) S. Körber1, L. Böff1, F. Bergmann2, A. Czwalinna2, B. Bomke3, C. Heller1, M. Krause4, B. Luxembourg1, K. Kurnik5, W. Miesbach1, C. Geisen1 (1Frankfurt am Main, Germany, 2Hanover, Germany, 3Duesseldorf, Germany, 4Wiesbaden, Germany, 5Munich, Germany) 110 Initiation of a prospective observational cohort study of patients with acquired thrombotic thrombocytopenic purpura (TTP) T. Falter1, A. Trinchero1, K. Jurk1, H. Roßmann1, K. Lackner1, B. Lämmle1,2, C. von Auer1 (1Mainz, Germany, 2Bern, Switzerland) A. Jühling, M. Sinn, E. T. Wolter, S. Bischoff, U. Pelzer, L. Wislocka, J. K. Striefler, F. Brandes, H. Riess, R. Klamroth (Berlin, Germany) 111 Evaluation of platelet parameters in pediatric thrombocytopenic patients R. Knöfler, S. Hackel, B. Arneth, J. Lohse, J. Stächele, O. Tiebel (Dresden, Germany) 130 GE-CAT – German Evaluation of Cancer associated Thrombosis A prospective register trial for patients with hematological and oncological diseases and venous thromboembolism in Berlin 131 Study of fibrinolytic parameters in Indian patients with venous thrombosis A. Prabhudesai1, S. Shetty1, K. Ghosh2, B. Kulkarni1 (1Mumbai, India, 2Surat, India) 132 Characterization of antithrombin variants in thrombotic patients with normal and reduced activity R. Deshpande1, B. Kulkarni1, K. Ghosh2, S. Shetty1 (1Mumbai, India, 2Surat, India) Venous thrombosis 112 This abstract has been withdrawn 113 The power of large platelets: Comprehensive functional characterization of large and small platelets from healthy volunteers S. Handtke, R. Palankar, M. Ferrara, S. Cauhan, A. Greinacher, T. Thiele (Greifswald, Germany) POSTER LIST 66 POSTER LIST POSTER LIST No. Title 69 POSTER LIST Authors No. Title Authors 133 Application of massive parallel sequencing searching for rare genetic variants associated with thrombophilia – implementation to clinical practice P. Vrtel, L. Slavik, R. Vodicka, R. Vrtel, L. Slavik, J. Ulehlova, J. Prochazkova, A. Hlusi, M. Palova, M. Prochazka (Olomouc, Czech Republic) 150 Identification of novel mutations in FGA fibrinogen gene in Pakistani congenital afibrinogenemia patients T. Khan1, A. Naz1, A. Biswas2, N. Ahmed3, S. Ahmed1, T. Shamsi1, J. Oldenburg2 (1Karachi, Pakistan, 2Bonn, Germany, 3Lahore, Pakistan) 134 Advances in diagnosis, classification and management of lower extremity deep vein thrombosis (DVT), prevention of DVT recurrence and the post-thrombotic syndrome: personal experiences and appraisal of the literature J. J. Michiels1,2, W. Moossdorff1, J. M. Michiels1,3, M. U. Lao1, H. Maasland1, H. Smeets1, M. Han1, P. Dulicek4, V. Stvrtinova4,5, Z. Pecsvarady4, P. Poredos4,6, A. Gadisseur7, W. Schroyens7 (1Rijnmond Rotterdam, The Netherlands, 2Rotterdam, The Netherlands, 3Rotterdam-Zuid, The Netherlands, 4Prague, Czech Republic, 5Bratislava, Slovakia, 6Ljubljana, Slovenia, 7Antwerp, Belgium) 152 Quantification of the antimetastatic effects of heparins by Single-cell force spectroscopy H. Schillers, A. Schmidt, S. Bobe, N. Martins-Castanheira (Muenster, Germany) 153 Gene polymorphism of plasminogen activator inhibitor-1 is a risk factor of thrombosis in patients with antiphospholipid syndrome L. Mukhametova, R. Aisina, T. Reshetnyak, L. Patrushev, K. Gershkovich (Moscow, Russian Federation) 135 The role of an endothelial specific g-protein coupled receptor in thrombosis L. Gottlob1, P. Dusart1, L. Fagerberg2, D. A. Trégouët3, P. Morange4, M. Germain3, M. Civelek5, T. Renne1,6, J. Odeberg1, L. Butler1 (1Stockholm, Sweden, 2Solna, Sweden, 3Paris, France, 4Marseille, France, 5Charlottesville, United States, 6Hamburg, Germany) 155 Combinations of recombinant staphylokinase (STA) and single-chain urokinase-type plasminogen activator (scuPA) induce synergistic thrombolysis in vitro R. Aisina, L. Mukhametova, K. Gershkovich, S. Varfolomeyev (Moscow, Russian Federation) 156 Positive and negative role of oxidative stress in the prognosis of patients with gastric cancer. M. K dzierska, J. Kolodziejczyk-Czepas, J. Jakubik, J. Piekarski, A. Jeziorski, P. Nowak, P. Potemski (Lodz, Poland) Women issues in thrombosis and hemostasis 136 Angiogenesis in a porcine von Willebrand disease model M. von Depka, H. Allerkamp, C. Pfarrer, M. Ekhlasi-Hundrieser, C. Detering, S. Lehner (Hanover, Germany) 137 Successful pregnancy in patient with homozygous sickle cell disease and prior pulmonary embolism – a case report J. Notter, G. Amstad, B. Drexler, K. Loukidis (Basel, Switzerland) 138 Highly procoagulant extracellular vesicles in amniotic fluid J. Thaler1, L. Hell1, L. Wisgrill1, C. Ay1, A. Spittler1, M. Schwameis1, B. Jilma1, P. Altevogt2, I. Pabinger1 (1Vienna, Austria, 2Heidelberg, Germany) 139 Dead fetus syndrome (DFS) in 2017 – a no more existing entity? From individual patients to pathophysiological insights F. Bergmann1, A. Czwalinna2, H. Groening1, R. Schwerdfeger1, R. Schild1, U. Budde2 (1Hanover, Germany, 2Hamburg, Germany) 140 Risk of pregnancy-associated recurrent venous thromboembolism (VTE) in women with a history of first venous thrombosis A. Gerhardt1,2, R. E. Scharf2, R. B. Zotz2 (1Ulm, Germany, 2Duesseldorf, Germany) 141 Comparison of two laboratory methods for thrombin generation in pregnancy with high risk for thrombosis M. Schwethelm, M. Martinez, I. Hoesli, D. Tsakiris (Basel, Switzerland) 142 Bernard Soulier syndrome in pregnancy and delivery – a case report K. Liebscher, I. Niemann, I. Bogner, A. Siegemund, M. Krause, U. Scholz (Leipzig, Germany) 143 Successful pregnancy outcome in a case of JAK2 positive essential thrombocytemia after treatment with peginterferon alpha-2b M.-V. Teleanu, S. Jaramillo, S. Schönsteiner, S. Estenfelder, P. Schwarzwälder, C. Langer, M. Kull (Ulm, Germany) Innovation and Novelty 144 P2Y6 depletion enhances metabolic activity and amelio rates outcome of high fat diet induced obesity in mice J. Merz1, P. Stachon, P. Albrecht, F. Ünal, S. von Garlen, A. Heidenreich, N. Hoppe, B. Duffner, C. Bode, A. Zirlik (Freiburg, Germany) 145 Development and application of methods for the selective A. Weber1, A. Engelmaier1, D. Voelkel2, R. Pachlinger2, F. Scheiflinger1, H. Rottensteiner1 (1Vienna, Austria, 2Orth, Austria) 146 Fucoidans inhibit cellular responses to the chemokine measurement of the human single amino acid exchange variant factor IX Padua S. Alban, K. Ehrig, I. Liewert (Kiel, Germany) IL-8 and the anaphylatoxin C5a better than heparin Late breaking posters 147 The effect of storage on the platelet hemostatic activity E. V. Roitman, I. M. Kolesnikova (Moscow, Russian Federation) 148 Evaluation of platelet hemostatic capacity using new thrombo- E. V. Roitman, I. M. Kolesnikova (Moscow, Russian Federation) elastography-based assay 149 Blood rheology factors for thrombus formation in some oncohematological diseases E. V. Roitman, I. M. Kolesnikova (Moscow, Russian Federation) POSTER LIST 68 POSTER LIST POSTER LIST Abdelhafez, Mai45 Aisina, Roza69 Al-Ali, Haifa Kathrin 51 Alban, Susanne 32, 36, 68 Alberio, Lorenzo 28, 49, 58 Albisetti Pedroni, Manuela 24, 45, 47 Alrifai, Mohammed60 Althaus, Karina66 Andritschke, Karin20 Angelillo-Scherrer, Anne 47, 49 Ariëns, Robert29 Asmis, Lars 20, 33 Auerswald, Günter 38, 39 Aujesky, Drahomir21 Aurich, Konstanze66 Ay, Cihan 21, 22, 33 Baaten, Constance C. F. M. J. 49 Bakchoul, Tamam 28, 37, 50, 58 Bankova, A.65 Barco, Stefano 33, 46, 61 Baruch, Dominique28 Bauersachs, Rupert 20, 29, 50 Beer, Jürg Hans 21, 50 Berens, Christina64 Bergmann, Frauke 20, 68 Bernateck, Michael47 Berntorp, Erik30 Bertaggia Calderara, Debora 60 Beyer-Westendorf, Jan 21, 34, 46, 49 Bichler, J.63 Bidlingmaier, Christoph20, 34, 41, 51, 57, 66 Binsker, Ulrike37 Biswas, Arijit 32, 62, 63 Bode, Christoph34 Boeckelmann, Doris62 Böff, L.46 Bölting, H. S. 45 Brehm, Maria Alexandra 28, 30, 44 Brodde, M. F. 44 Calzavarini, Sara33 Cathomen, Toni51 Cattaneo, Marco21 ten Cate, Hugo 49, 59 ten Cate-Hoek, Arina 21, 29 Ceppi, Camilla20 Cermakova, Zuzana 36, 58, 67 Chan, Anthony K. C. 45 Chatterjee, Madhumita37 Chromik, Jörg51 Clemetson, Kenneth J. 51 Colvin, Brian T. 22 Coppo, Paul58 Cseh, Annamaria66 Czogalla, Katrin Jeannette 31 Dayo, John18 Dempfle, Carl-Erik 24, 37, 38, 50 Deshpande, Rutuja67 Dicke, Christina60 Diederich, Michael58 D’Oiron, Roseline38 Dufour, Jean-François46 Dürschmied, Daniel 21, 58 Eberl, Wolfgang 34, 47 Eichinger-Hasenauer, Sabine41, 49, 59 Eikenboom, H. C. J. 30 Eilenberger, J.67 Elvers, Margitta21 Engelberger, Lukas25 Endig, S.46 Escuriola-Ettingshausen, 24, 35, 49, 50 Carmen Espinola-Klein, Christine22 Etscheid, Michael 32, 62 Falk, Jennifer66 Falter, Tanja66 Fischer, Ronald 60, 63 Flieder, Tobias65 Flommersfeld, Sabine58 Friebel, Julian31 Fujimura, Yoshihiro 37, 58 Garmann, Dirk 51 Gaugler, J.67 Gawaz, Meinrad44 Gerhardt, Andrea68 Geue, Sascha 32, 66 Ghosh, Suvoshree57 Giannetti, B.37 Gindele, Réka 48, 67 Goldmann, Georg 23, 35, 39, 51 Gottlob, Leonardo68 Gottstein, Saskia18 Graf, Lukas19, 28, 35, 61, 65 Greinacher, Andreas 47, 50 Griffiths, M.65 Grilz, Ella37 Grosse, Katrin18 Gura, Christoph47 Haas, Sylvia34 Habermann, Björn 32, 56, 62 Hach-Wunderle, Viola 38, 50 Halimeh, Susan 20, 35, 39, 62 Hammerschick, Thomas 32, 67 Handtke, Stefan66 Härdtner, Carmen44 Hart, Christina64 Hassenpflug, Wolf-Achim 23, 30, 44 Hegemann, Inga 35, 41, 56 Heid, Julia61 Heidinger, Kathrin63 Herr, Nadine61 71 LIST OF CHAIRS, SPEAKERS AND AUTHORS Hoffmann, Till57 Holstein, Katharina 18, 47, 57, 64 Holz, Maj-Kristin64 Holzhauer, Susanne45 Horling, Frank M. 57 Horn, Carsten 48, 64 Huber-Lang, Markus57 Huth-Kühne, Angela 34, 41, 46, 51 Iapichino, Giacomo60 Ichinose, Akitada31 Irle, J.67 Ivaskevicius, Vytautas57 Jamil, Muhammad Ahmer 63, 67 Jühling, Anja67 Jurk, Kerstin 21, 28, 49 Kaartinen, Mari29 Kalnins, Werner58 Kappert, Günther64 Karges, Hermann E. 60 Karst, Andreas18 Katona, Éva61 Katrii, Tetiana62 Kaufner, Lutz21 K dzierska, Magdalena69 Kehrel, Beate 31, 47 Kemkes-Matthes, Bettina25, 30, 31, 34, 49 Kentouche, Karim49 Khan, Tehmina69 Klamroth, Robert19, 22, 33, 35, 39, 57, 63 Klier, Meike49 Klose, Gudrun19 Knappe, S.44 Knöbl, Paul 31, 50, 56 Knöfler, Ralf 45, 51, 66 Knowles, L. M. 32, 67 Kobelt, Rainer56 Kohler, Hans-Peter 29, 30 Könen, Susanne58 Königs, Christoph 20, 36, 38, 64 Königsbrügge, Oliver 28, 60 Konstantinides, Stavros 29, 38 Körber, S.67 Korte, Wolfgang19, 21, 34, 57, 60, 65 Koscielny, Jürgen 24, 28, 38, 39 Kossmann, Sabine67 Kragh, Thorsten67 Kravchenko, Olha61 Kremer Hovinga, Johanna A.20, 24, 25, 34, 39, 56, 59 Krueger, Irena59 Kucher, Nils38 Kühne, Thomas47 Kulkarni, Roshni30 Kurnik, Karin 19, 30 Kuta, Piotr62 Kyrle, Paul A. 29, 38, 59 Lackner, Karl20 Lacroix-Desmazes, Sébastien23 Lagrange, Jérémy67 Lämmle, Bernhard 37, 56 Lang, Thomas65 Langer, Florian 28, 41, 48, 51 Laws, H. J. 62 Lee, Hye-Youn62 Lehmann, Thomas22 Liebscher, K.68 Liedtke, S.65 Lier, Heiko21 Linden, R. Michael 36 Lindhoff-Last, Edelgard 38, 49, 50 Linnemann, Birgit20 Lip, Gregory Y. 57 Lodemann, Peter67 Male, Christoph49 Mannhalter, Christine49 Mansouri Taleghani, Behrouz28 Marchetti, Matteo28 Mauler, Maximilian61 McEneny-King, Alanna 39 Meri, Seppo21 Merz, Julian 32, 68 Michiels, Jan Jacques 61, 64, 68 Middeldorp, Saskia38 Miesbach, Wolfgang 33, 36, 38, 39, 65 Miller, Lilija57 Minar, Erich22 Mirgal, Darshana64 Mohaupt, Markus37 Mondorf, Wolfgang62 Moser, Martin50 Mukhametova, Lilia69 Müller, Jens 51, 65 Müller-Kägi, Elsbeth20 Muszbek, László29 21, 46, 48, 59, Nagler, Michael 61 Nagy, Magdolna 48, 66 Nazir, S. 32, 60 Nimmerjahn, Falk35 Notter, Julia68 Nowak-Göttl, Ulrike 35, 45 Nowak-Harnau, S.67 23, 36, 46, 50, Oldenburg, Johannes 51, 62, 63 Olivieri, Martin62 Orosz, Zsuzsanna Z. 31 Ouwehand, Willem H. 51 Pabinger-Fasching, Ingrid21, 22, 33, 48, 61 Palankar, Raghavendra37 Papadakis, Emmanouil46 Peetz, Dirk41 Pennekamp, Peter H. 47 Pezeshkpoor, Behnaz 48, 64 Pilch, Jan 44, 48, 60 Plattfaut, Corinna29 Posma, Jens J. 61 Posthuma, Jelle45 Pötzsch, Bernd49 Prabhudesai, Aniket67 Praefcke, Gerrit J. 66 Pratt, Kathleen38 Preisler, Barbara62 Prince, Raja64 Püsken, Michael56 Randi, Anna30 Rauh, Manfred65 Reitter, Eva-Maria60 Richter, D.30 Rieben, Robert36 Riess, Hanno39 Rischewski, Johannes36 Rocchi, Massimo25 Roesch, Andreas64 Rohde, Marius66 Roitman, E. V. 68 Roos, Georges T. 22 Rosenmayr, L.65 Rosenthal, Marc39 Rothe, Beatrice18 Ruf, Wolfram57 Rufener, Janine49 Rühl, Heiko36 Russo, A.64 Santagostino, Elena23 Schaller Tschan, Monica 32, 56 Scharf, Rüdiger E. 33 Scharrer, I.48 Schellong, Sebastian46 Schillers, Hermann69 Schindewolf, Marc38 Schlagenhauf, Axel 45, 60 Schmidbauer, Horst58 Schmitt, Klaus35 Schneppenheim, Sonja65 Schober, Andreas21 20, 23, 24, 36, Scholz, Ute 37, 39, 47 Schramm, Wolfgang46 Schröder, Verena 31, 36, 57 Schubert, Sebastian 33 Schulze, Harald58 Schuster, Bernhard18 Schutgens, Roger46 Schüttrumpf, Jörg24 Schwabe, Rudolf58 Schwethelm, M.68 Seeger, S.63 Seuser, Axel39 Sfriso, Riccardo67 Shahidi Hamedani, Nasim36 Shahneh, Fatemeh46 Shahzad, Khurrum67 Siegert, G. 65 Sigl-Kraetzig, Michael 20, 56 Singer, Heike33 Singh, Sneha 44, 63 Sinkovits, György66 Sinn, Marianne61 Skowronska, Magdalena31 Slavik, Ludek28 Spannagl, Michael 21, 28, 51 Steffgen, Ludwig56 Steiner, Michael65 Steinitz-Trost, Katharina63 Stemberger, Michaela20 Stevens, W.62 Stivala, Simona59 Stöver, Gertrud19 Streif, Werner47 Studt, Jan-Dirk33 Susen, Sophie 28, 39, 60 Tabaraie, T.45 Teleanu, Maria-Veronica68 Thaler, Johannes68 Tiede, Andreas23, 25, 36, 38, 47, 50 Tittl, Luise61 Toenges, Rosa 48, 61 22, 33, 35, 41 Tsakiris, Dimitrios Vanhoorelbeke, Karen56 Veldman, Alex 22, 64, 65 von Auer, Charis 44 von Depka, M. 68 von der Weid, Nicolas 22, 30, 35 von Garlen, Sunaina44 von Heymann, Christian 39 von Krogh, Anne Sophie 37, 58 von Mackensen, Sylvia62 von Ungern-Sternberg, Saskia59 Vrtel, P.68 Vysniauskaite, M.66 Wagner, L.65 Wahler, Steffen 60, 62, 66 Walter, E. 32, 66 Weber, Alfred 48, 65, 68 Wehr, Marco24 Weibel, Ewald R. 30 Wermes, Cornelia 35, 66 LIST OF CHAIRS, SPEAKERS AND AUTHORS 70 LIST OF CHAIRS, SPEAKERS AND AUTHORS LIST OF CHAIRS, SPEAKERS AND AUTHORS HEM152 12-2016 Wiedenroth, Christoph B. 38 Wiegand, Gesa66 Wieland, Ivonne66 Witkowski, Marco37 Witsch, Thilo36 Witte, Alexander59 Wolberg, Alisa S. 38 Wuillemin, Walter A. 29, 32, 34, 41 Yadegari, Hamideh44 Unerfüllter Bedarf erfordert unvergleichliches Engagement. Das Leben jener Menschen zu verändern, die mit seltenen oder komplexen Erkrankungen leben – das ist unsere Bestimmung. Weitere Informationen auf: www.ShireSwitzerland.ch Shire, Baxalta Schweiz AG | CH - 8604 Volketswil Zahedi, René28 Zeerleder, Sacha57 Zieger, Barbara23, 28, 34, 47, 60 Zimmermann, Rainer58 Zirlik, Andreas44 Zöhrer, E.29 Zotz, Rainer B. 24, 47 73 LIST OF CHAIRS, SPEAKERS AND AUTHORS LIST OF CHAIRS, SPEAKERS AND AUTHORS INDUSTRIAL EXHIBITION INDUSTRIAL EXHIBITION INDUSTRIAL EXHIBITION first floor 28 27b 27a 1 29 26 Info- and voting desk for participants and Lounge area 30 25 2 31 24 23 32 Halle 4.1 20 19 17 17a 33 Saal Singapore Auditorium Montreal 4 22 21 5 Saal Sydney 16 34 18 35 12 11 Foyer 2.Stock Büro Büro Büro second floor Poster exhibition 1.52 40 44 7 14 36 41 42 6 10 Büro 9 75 LIST OF EXHIBITORS – NUMERICAL No. Company City Country 1 Swedish Orphan Biovitrum GmbH Martinsried Germany 2 Stago Asnières sur Seine Cedex France 4 CSL Behring GmbH Hattersheim Germany 5 Probe & go Labordiagnostica GmbH Lemgo Germany 6 Mitsubishi Tanabe Pharma GmbH Zurich Switzerland 7 Technoclone GmbH Vienna Austria 9 International Society on Thrombosis and Haemostasis (ISTH) Carrboro United States 10 GTH – Gesellschaft für Thrombose und Hämostaseforschung Hanover Germany 11 Schattauer GmbH Stuttgart Germany 12 Schweizerische Hämophilie-Gesellschaft SHG Altstätten Switzerland 14 DSM Nutritional Products Ltd Aesch Switzerland 16 Chugai Pharma Europe Ltd. Frankfurt am Main Germany 16 Roche Diagnostics Deutschland GmbH Mannheim Germany 16 Roche Pharma AG Grenzach-Wyhlen Germany 17 Sekisui Diagnostics GmbH Pfungstadt Germany 17a Bucher Biotec AG Basel Switzerland 18 Bristol-Myers Squibb GmbH & Co. KGaA und Pfizer Pharma GmbH Munich / Berlin Germany 18 Pfizer Pharma GmbH Berlin Germany 19 ABBOTT AG Baar Switzerland 20 LEO Pharma GmbH Neu-Isenburg Germany 21 Intersero GmbH Walluf Germany 22 Haemochrom Diagnostica GmbH Essen Germany 23 Octapharma GmbH Langenfeld Germany 24 Novo Nordisk Pharma GmbH Mainz Germany 25 Bayer Leverkusen Germany 26 Shire Unterschleissheim Germany 27a BPL Bioproducts Laboratory GmbH Neu-Isenburg Germany 27b Helena Biosciences Europe Gateshead, Tyne and Wear United Kingdom 28 Daiichi Sankyo Deutschland GmbH Munich Germany 29 Alexion Pharma Germany GmbH Munich Germany 30 LFB GmbH Muenster Germany 31 Biotest AG Dreieich Germany 32 Grifols Deutschland GmbH Frankfurt am Main Germany 33 Axon Lab AG Baden Switzerland 33 Werfen GmbH Kirchheim bei München Germany 34 Pfizer PFE Switzerland GmbH Zurich Switzerland 35 CoaChrom Diagnostica GmbH Maria Enzersdorf Austria 35 ENDOTELL AG Allschwil Switzerland 36 Siemens Healthcare Diagnostics GmbH Eschborn Germany 40 ISMAAP (International Self Monitoring Association of oral Anticoagulated Patients) Geneva Switzerland 41 Orphanet Switzerland Geneva Switzerland 42 VFTH e.V. Frankfurt am Main Germany 44 S. Karger Verlag für Medizin und Naturwissenschaften GmbH Freiburg Germany INDUSTRIAL EXHIBITION 74 FLOOR PLAN Company 77 INDUSTRIAL EXHIBITION LIST OF SPONSORS City Country No. Company City Country ABBOTT AG Baar Switzerland 19 Abbott AG Baar Switzerland Alexion Pharma Germany GmbH Munich Germany 29 Alexion Pharma Germany GmbH Munich Germany Axon Lab AG Baden Switzerland 33 Aspen Germany GmbH Munich Germany Bayer Leverkusen Germany 25 Baxalta Schweiz AG Volketswil Switzerland Biotest AG Dreieich Germany 31 Bayer Leverkusen Germany BPL Bioproducts Laboratory GmbH Neu-Isenburg Germany 27a Biotest AG Dreieich Germany Bristol-Myers Squibb GmbH & Co. KGaA und Pfizer Pharma GmbH Munich / Berlin Germany 18 Bristol-Myers Squibb GmbH & Co. KGaA und Pfizer Pharma GmbH Munich / Berlin Germany Bucher Biotec AG Basel Switzerland 17a CSL Behring GmbH Hattersheim Germany Chugai Pharma Europe Ltd. Frankfurt am Main Germany 16 Daiichi Sankyo Deutschland GmbH Munich Germany CoaChrom Diagnostica GmbH Maria Enzersdorf Austria 35 Grifols Deutschland GmbH Frankfurt am Main Germany CSL Behring GmbH Hattersheim Germany 4 Leinhardt Diagnostics Lenzburg Switzerland Daiichi Sankyo Deutschland GmbH Munich Germany 28 LEO Pharma GmbH Neu-Isenburg Germany DSM Nutritional Products Ltd Aesch Switzerland 14 LFB GmbH Muenster Germany ENDOTELL AG Allschwil Switzerland 35 Novo Nordisk Pharma GmbH Mainz Germany Grifols Deutschland GmbH Frankfurt am Main Germany 32 Octapharma GmbH Langenfeld Germany GTH – Gesellschaft für Thrombose und Hämostaseforschung Hanover Germany 10 Pfizer AG Zurich Switzerland Haemochrom Diagnostica GmbH Essen Germany 22 Pfizer PFE Switzerland GmbH Zurich Switzerland Helena Biosciences Europe Gateshead, Tyne and Wear United Kingdom 27b Pfizer Pharma GmbH Berlin Germany International Society on Thrombosis and Haemostasis (ISTH) Carrboro United States 9 Regierungsrat des Kantons Basel-Stadt Basel Switzerland Intersero GmbH Walluf Germany 21 Roche Pharma (Schweiz) AG Reinach Switzerland ISMAAP (International Self Monitoring Association of oral Anticoagulated Patients) Geneva Switzerland 40 Shire Unterschleissheim Germany LEO Pharma GmbH Neu-Isenburg Germany 20 Stago Asnières sur Seine Cedex France LFB GmbH Muenster Germany 30 Swedish Orphan Biovitrum GmbH Martinsried Germany Mitsubishi Tanabe Pharma GmbH Zurich Switzerland 6 Technoclone GmbH Vienna Austria Novo Nordisk Pharma GmbH Mainz Germany 24 Octapharma GmbH Langenfeld Germany 23 Orphanet Switzerland Geneva Switzerland 41 Pfizer PFE Switzerland GmbH Zurich Switzerland 34 Pfizer Pharma GmbH Berlin Germany 18 Probe & go Labordiagnostica GmbH Lemgo Germany 5 Roche Diagnostics Deutschland GmbH Mannheim Germany 16 Roche Pharma AG Grenzach-Wyhlen Germany 16 S. Karger Verlag für Medizin und Naturwissenschaften GmbH Freiburg Germany 44 Schattauer GmbH Stuttgart Germany 11 Schweizerische Hämophilie-Gesellschaft SHG Altstätten Switzerland 12 Sekisui Diagnostics GmbH Pfungstadt Germany 17 Shire Unterschleissheim Germany 26 Siemens Healthcare Diagnostics GmbH Eschborn Germany Stago Asnières sur Seine Cedex France 36 2 Swedish Orphan Biovitrum GmbH Martinsried Germany 1 Technoclone GmbH Vienna Austria 7 VFTH e.V. Frankfurt am Main Germany 42 Werfen GmbH Kirchheim bei München Germany 33 LIST OF SPONSORS 76 INDUSTRIAL EXHIBITION LIST OF EXHIBITORS – ALPHABETICAL Company Contribution Baxalta Deutschland GmbH (now part of Shire) Exhibition space Hospitality Lounge Symposium CHF69,500.00 Bayer Advertising Bag inserts Exhibition space Hospitality Lounge Symposium CHF117,600.00 Biotest AG Exhibition space Symposium CHF33,250.00 Bristol-Myers Squibb GmbH & Co. KGaA und Pfizer Pharma GmbH Bag inserts Exhibition space Hospitality lounge Symposium CHF27,660.00 Daiichi Sankyo Deutschland GmbH Exhibition space Symposium CHF21,000.00 Mitsubishi Tanabe Pharma GmbH Exhibition space CHF2,370.00 Novo Nordisk Pharma GmbH Advertising Exhibition space Scientific Lounge Symposium Workshop CHF86,750.00 Pfizer AG Symposium CHF12,500.00 Pfizer PFE Switzerland GmbH Advertising Exhibition space CHF8,425.00 Pfizer Pharma GmbH Bag inserts Exhibition space Hospitality lounge Symposium CHF41,490.00 Roche Diagnostics Deutschland GmbH Exhibition space CHF17,775.00 Swedish Orphan Biovitrum GmbH Advertising Exhibition space Hospitality lounge Symposium CHF44,200.00 79 FLOOR PLAN GROUND FLOOR FLOOR PLAN GROUND FLOOR 78 FSA DISCLOSURE REQUIREMENT FSA DISCLOSURE REQUIREMENT second floor Xarelto . Test im Praxisalltag bestanden ® Umfangreiche Daten zur Schlaganfall-Prophylaxe bei nicht valvulärem Vorhofflimmern* aus dem Praxisalltag . 1 www.xarelto.de * Prophylaxe v. Schlaganfällen und system. Embolien bei erwachsenen Patienten m. nicht valvulärem Vorhofflimmern und einem od. mehreren Risikofaktoren wie kongestive Herzinsuffizienz, Hypertonie, Alter ab 75 J., Diab. mell., vorherigem Schlaganfall od. transitorischer ischämischer Attacke i.d. Anamnese 1 Camm, A. J. et al.,Eur Heart J 2015; DOI:10.1093/eurheartj/ehv466 L.DE.MKT.GM.03.2016.2771 Dieses Arzneimittel unterliegt einer zusätzlichen Überwachung. Bitte melden Sie jeden Verdachtsfall einer Nebenwirkung über das Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte: www.bfarm.de Xarelto 15 mg/20 mg Filmtabletten. Wirkstoff: Rivaroxaban. Vor Verschreibung Fachinformation beachten. Zusammensetzung: Wirkstoff: 15 mg/20 mg Rivaroxaban. Sonstige Bestandteile: Mikrokristalline Cellulose, Croscarmellose-Natrium, Lactose-Monohydrat, Hypromellose, Natriumdodecylsulfat, Magnesiumstearat, Macrogol (3350), Titanoxid (E171), Eisen(III)oxid (E172). Anwendungsgebiete: Prophylaxe von Schlaganfällen und systemischen Embolien bei erwachsenen Patienten mit nicht-valvulärem Vorhofflimmern und einem oder mehreren Risikofaktoren, wie kongestiver Herzinsuffizienz, Hypertonie, Alter ab 75 Jahren, Diabetes mellitus, Schlaganfall oder transitorischer ischämischer Attacke in der Anamnese. Behandlung von tiefen Venenthrombosen (TVT) und Lungenembolien (LE) sowie Prophylaxe von rezidivierenden TVT und LE bei Erwachsenen. Besondere Patientengruppen: Patienten, die kardiovertiert werden sollen: Bei Patienten, bei denen eine Kardioversion erforderlich sein kann, kann die Behandlung mit Xarelto begonnen oder fortgesetzt werden. Gegenanzeigen: Überempfindlichkeit gegen Rivaroxaban oder einen d. sonst. Bestandteile; akute, klinisch relevante Blutungen; Läsionen od. Situationen, wenn diese als signifikantes Risiko für eine schwere Blutung angesehen werden; gleichzeitige Anwendung von anderen Antikoagulanzien außer in der speziellen Situation der Umstellung der Antikoagulationstherapie od. wenn unfrakt. Heparin in Dosen gegeben wird, die notwendig sind, um die Durchgängigkeit eines zentralvenösen oder arteriellen Katheters zu erhalten; Lebererkrankungen, die mit einer Koagulopathie u. einem klinisch relevanten Blutungsrisiko, einschließlich zirrhotischer Patienten mit Child Pugh B und C, verbunden sind; Schwangerschaft u. Stillzeit. Vorsichtsmaßnahmen und Warnhinweise: Klinische Überwachung in Übereinstimmung mit der antikoagulatorischen Praxis während der gesamten Behandlungsdauer empfohlen. Die Gabe von Xarelto sollte bei Auftreten einer schweren Blutung unterbrochen werden. Mit zunehmendem Alter kann sich d. Blutungsrisiko erhöhen. Die Anwendung von Rivaroxaban wird nicht empfohlen bei Patienten: - mit einer schweren Nierenfunktionsstörung (Kreatinin-Clearance < 15 ml/min), - die gleichzeitig eine systemische Behandlung mit Wirkstoffen erhalten, die sowohl CYP3A4 als auch P-gp stark inhibieren, z. B. Azol-Antimykotika oder HIV-Proteaseinhibitoren, - mit erhöhtem Blutungsrisiko, - die gleichzeitig mit starken CYP3A4 Induktoren behandelt werden, es sei denn, d. Patient wird engmaschig auf Zeichen u. Symptome einer Thrombose überwacht; da keine Daten vorliegen, bei Patienten: - unter 18 Jahren, - mit künstlichen Herzklappen, - mit einer LE, die hämodynamisch instabil sind oder eine Thrombolyse oder pulmonale Embolektomie benötigen, - die zeitgleich mit Dronedaron behandelt werden. Die Anwendung sollte mit Vorsicht erfolgen bei Erkrankungen, die mit einem erhöhten Blutungsrisiko einhergehen; bei Patienten: - mit einer schweren Nierenfunktionsstörung (Kreatinin-Clearance 15 – 29 ml/min), - mit einer Nierenfunktionsstörung, wenn gleichzeitig andere Arzneimittel eingenommen werden, die zu erhöhten Rivaroxaban Plasmaspiegeln führen, - die gleichzeitig auf die Gerinnung wirkende Arzneimittel erhalten; bei Anwendung von neuraxialer Anästhesie oder Spinal/Epiduralpunktion. Für Patienten mit einer mittelschweren oder schweren Nierenfunktionsstörung sowie für Patienten mit einer TVT/LE, deren abgeschätztes Blutungsrisiko überwiegt, gelten spezielle Dosisempfehlungen. Bei Patienten mit dem Risiko einer ulzerativen gastrointestinalen Erkrankung kann eine ulkusprophylaktische Behandlung erwogen werden. Obwohl d. Behandlung mit Rivaroxaban keine Routineüberwachung d. Exposition erfordert, können d. mit einem kalibrierten quantitativen Anti-Faktor Xa-Test bestimmten Rivaroxaban-Spiegel in Ausnahmesituationen hilfreich sein. Xarelto enthält Lactose. Nebenwirkungen: Häufig: Anämie, Schwindel, Kopfschmerzen, Augeneinblutungen, Hypotonie, Hämatome, Epistaxis, Hämoptyse, Zahnfleischbluten, gastrointestinale Blutungen, gastrointestinale u. abdominale Schmerzen, Dyspepsie, Übelkeit, Verstopfung, Durchfall, Erbrechen, Pruritus, Hautrötung, Ekchymose, kutane und subkutane Blutung, Schmerzen in den Extremitäten, Blutungen im Urogenitaltrakt (Menorrhagie sehr häufig bei Frauen < 55 Jahre b. d. Behandlung d. TVT, LE sowie Prophylaxe von deren Rezidiven), Nierenfunktionseinschränkung, Fieber, periphere Ödeme, verminderte Leistungsfähigkeit, Transaminasenanstieg, postoperative Blutungen, Bluterguss, Wundsekretion. Gelegentlich: Thrombozythämie, allergische Reaktion, allergische Dermatitis, zerebrale und intrakranielle Blutungen, Synkope, Tachykardie, trockener Mund, Leberfunktionsstörung, Urtikaria, Hämarthros, Unwohlsein, Anstieg von: Bilirubin, alkalischer Phosphatase im Blut, LDH, Lipase, Amylase, GGT. Selten: Gelbsucht, Blutung in einen Muskel, lokale Ödeme, Anstieg von konjugiertem Bilirubin, vaskuläres Pseudoaneurysma. Häufigkeit nicht bekannt: Kompartmentsyndrom oder (akutes) Nierenversagen als Folge einer Blutung. Erfahrungen seit der Marktzulassung (Häufigkeit nicht abschätzbar): Angioödeme u. allergische Ödeme, Cholestase und Hepatitis (einschließlich hepatozelluläre Schädigung), Thrombozytopenie. Verschreibungspflichtig. Stand: FI/15; Juli 2015 Bayer Pharma AG, 13342 Berlin, Deutschland third floor 81 FLOOR PLAN SECOND AND THIRD FLOOR FLOOR PLAN SECOND AND THIRD FLOOR 82 CITY MAP OF BASEL WIE DEFINIEREN SIE PROTEKTION BEI IHREN CITY MAP OF BASEL HÄMOPHILIE A UND B PATIENTEN? 9 A 1 8 4 6 3 2 B efmoroctocog alfa (rekombinanter humaner Gerinnungsfaktor VIII, Fc Fusionsprotein [rFVIIIFc]) • Elocta (rFVIIIFc ) und Alprolix (rFIXFc): die ersten, rekombinanten, durch Fc-Fusionstechnologie halbwertszeitverlängerten Faktorpräparate für Hämophilie A und B Patienten 7 • Niedrige Blutungsraten und geringe Injektionsfrequenzen1-4 • Flexibilität und individualisierte Behandlung5,6 5 A Congress Center Basel Messeplatz 21 4058 Basel B Offene Kirche Elisabethen Elisabethenstrasse 10 4051 Basel 1 Swissôtel Le Plaza, Messeplatz 25, 4005 Basel 2 Hotel The Passage, Steinengraben 51, 4051 Basel 3 Hotel Basel, Münzgasse 12, 4001 Basel 4 Hotel D, Blumenrain 19, 4051 Basel 5 Hotel Novotel Basel City, Grosspeterstrasse 12, 4052 Basel 6 Hotel Krafft, Rheingasse 12, 4058 Basel 7 Hotel Schweizerhof Basel, Centralbahnplatz 1, 4002 Basel 8 Aparthotel Adagio City Basel, Hammerstrasse 46, 4058 Basel • > 2 Jahre Langzeiterfahrung mit Elocta und Alprolix7-10 1. Mahlangu, J. et al. Phase 3 study of recombinant factor VIII Fc fusion protein in severe hemophilia A. Blood. 2014;123:317-25. 2. Young, G. et al. Recombinant factor VIII Fc fusion protein for the prevention and treatment of bleeding in children with severe hemophilia A. J Throm Haemost. 2015;13:967-77. 3. Powell, J. S. Phase 3 Study of Recombinant Factor IX Fc Fusion Protein in Hemophilia B. N Engl J Med. 2013;269:2313-23. 4. Kulkarni R et al. Kids B-Long: Safety, efficacy, and pharmacokinetics of long-acting recombinant factor IX Fc fusion protein (rFIXFc) in previously treated children with hemophilia B. 67th Annual Meeting of the National Hemophilia Foundation (NHF), 13–15 August 2015; Dallas, USA. Poster CRCT07. 5. Fachinformation ELOCTA, Stand: Mai 2016. 6. Fachinformation ALPROLIX, Stand: Oktober 2016. 7. Sobi™ Press Release. 9 June 2014. 8. Sobi Press Release. 24 November 2015. 9. Sobi™ Press Release. 31 March 2014. 10. Biogen™ Press Release. 13 May 2016 Alprolix® (Eftrenonacog alfa). I: Behandlung und Prophylaxe von Blutungen bei vorbehandelten Patienten mit Hämophilie B (kongenitaler Faktor-IX-Mangel). D: Intravenöse Anwendung nach Rekonstitution. Berechnung der Dosis in Abhängigkeit von Körpergewicht und den zu erreichenden Faktor-IX-Spiegeln. Empfohlene Faktor-VIII-Spiegel Hämarthrose im Frühstadium, Muskelblutung oder orale Blutung 20-40 I.E./dl; umfangreichere Hämarthrose, Muskelblutung oder Hämatom 30-60 I.E./dl; lebensbedrohende Blutungen 60-100 I.E./dl; kleinere chirurgische Eingriffe 30-60 I.E./dl; grössere chirurgische Eingriffe 80-100 I.E./dl. Individualisierte Langzeitprophylaxe 50 I.E./kg einmal wöchentlich oder 100 I.E./kg alle 10 Tage. Therapieüberwachung empfohlen. KI: Überempfindlichkeit gegenüber Wirkstoff oder Hilfsstoffen. W/VM: allergische Überempfindlichkeitsreaktionen, Bildung neutralisierender Antikörper, Risiko thrombotischer Komplikationen. IA: Keine bekannt. Unerwünschte Wirk.: Häufig: Kopfschmerzen, orale Parästhesie, obstruktive Uropathie; Gelegentlich: verminderter Appetit, Schwindel, Dysgeusie, Palpitationen, Hypotonie, Mundgeruch, Hämaturie, Nierenkolik, Müdigkeit, Schmerzen an der Infusionsstelle P: Pulver und Lösungsmittel zur Herstellung einer Injektionslösung. Packung enthält 1 Durchstechflasche mit Pulver, 5 ml Lösungsmittel in einer Fertigspritze, 1 Kolbenstange, 1 Adapter für die Durchstechflasche, 1 Infusionsset, 2 Alkoholtupfer, 2 Pflaster, 1 Mullkompresse. Verkaufskategorie B. Stand: Oktober 2016. Zul.-Inh.: Swedish Orphan Biovitrum AG, Luzern. Ausführliche Informationen: Arzneimittel-Fachinformation unter www.swissmedicinfo.ch. Elocta® (Efmoroctocog alfa). I: Behandlung und Prophylaxe von Blutungen bei vorbehandelten Patienten mit Hämophilie A (kongenitaler Faktor-VIII-Mangel). D: Intravenöse Anwendung nach Rekonstitution. Berechnung der Dosis in Abhängigkeit von Körpergewicht und den zu erreichenden Faktor-VIII-Spiegeln. Empfohlene Faktor-VIII-Spiegel Hämarthrose im Frühstadium, Muskelblutung oder orale Blutung 20-40 I.E./dl; umfangreichere Hämarthrose, Muskelblutung oder Hämatom 30-60 I.E./dl; lebensbedrohende Blutungen 60-100 I.E./dl; kleinere chirurgische Eingriffe 30-60 I.E./dl; grössere chirurgische Eingriffe 80-100 I.E./dl. Individualisierte Langzeitprophylaxe 50 I.E./kg alle 3-5 Tage. Therapieüberwachung empfohlen. KI: Überempfindlichkeit gegenüber Wirkstoff oder Hilfsstoffen. W/VM: Überempfindlichkeitsreaktionen oder allergische Reaktionen, Bildung neutralisierender Antikörper. I: Keine bekannt. Unerwünschte Wirk.: Gelegentlich Kopfschmerzen, Schwindel, Dysgeusie, Bradykardie, Hypertonie, Hitzewallungen, Angiopathie, Husten, Unterbauchschmerzen, Ausschlag, Arthralgie, Myalgie, Rückenschmerzen, Gelenkschwellung, Unwohlsein, Schmerzen im Brustraum, Kältegefühl, Hitzegefühl, positiver Test auf Faktor-VIII-Antikörper, Hypotonie im Rahmen des Eingriffs. Selten allergische Überempfindlichkeitsreaktionen bis hin zum anaphylaktischen Schock. Bei unzureichendem klinischen Ansprechen aufgrund Bildung neutralisierender Antikörper gegen Faktor VIII, ein spezialisiertes Hämophiliezentrum kontaktieren. P: Pulver und Lösungsmittel zur Herstellung einer Injektionslösung. Packung enthält 1 Durchstechflasche mit Pulver, 3 ml Lösungsmittel in einer Fertigspritze, 1 Kolbenstange, 1 Adapter für die Durchstechflasche, 1 Infusionsset, 2 Alkoholtupfer, 2 Pflaster, 1 Mullkompresse. Verkaufskategorie B. Stand: Mai 2016. Zul.-Inh.: Swedish Orphan Biovitrum AG, Luzern. Ausführliche Informationen: Arzneimittel-Fachinformation unter www.swissmedicinfo.ch. Alprolix und Elocta sind Marken von Swedish Orphan Biovitrum AB (publ). © 2015 Swedish Orphan Biovitrum AB (publ) – Alle Rechte vorbehalten 9 Hotel Basilisk, Klingentalstrasse 1, 4057 Basel Swedish Orphan Biovitrum Ag Dammstrasse 19, CH-6300 Zug
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