main program

61st Annual Meeting of the Society of Thrombosis and Hemostasis Research, 15-18 February 2017, Basel, Switzerland
NATÜRLICHER SCHUTZ
mit dem FVIII/VWF-Komplex
Fanhdi® 250 I.E., 500 I.E., 1000 I.E. und 1500 I.E., Trockensubst. u. Lösungsm. zur Herstellung einer Injektionslösung. Wirkstoff: Blutgerinnungsfaktor VIII v. Menschen.
Zusammensetzung: 250 I.E., 500 I.E., 1000 I.E. od. 1500 I.E. Blutgerinnungsfaktor VIII v. Menschen (FVIII) u. 300 I.E., 600 I.E., 1200 I.E. od. 1800 I.E. von-WillebrandFaktor (VWF) pro Durchstechflasche. Fanhdi® 250 I.E./500 I.E./1000 I.E. enth. nach Rekonstitution in 10 ml Wasser f. Injektionszwecke ungefähr 25 I.E./50 I.E./100 I.E.
Blutgerinnungsfaktor VIII v. Menschen pro ml. Fanhdi® 1500 I.E. enthält nach Rekonstitution in 15 ml Wasser f. Injektionszwecke ungefähr 100 I.E. Blutgerinnungsfaktor
VIII v. Menschen pro ml. Sonstige Bestandteile: Arginin, Albumin (human), Histidin, Wasser f. Injektionszwecke (Lösungsmittel). Anwendungsgebiete: Behandlung
u. Prophylaxe v. Blutungen bei Patienten mit Hämophilie A (angeborener Faktor-VIII-Mangel). Dieses Produkt kann zur Behandlung v. erworbenem Faktor-VIII-Mangel
eingesetzt werden. Gegenanzeigen: Überempfindlichkeit gegen den Wirkstoff, Heparin (theoretisch in Spuren aus dem Herstellungsprozess enthalten) od. einen der
sonst. Bestandteile. Nebenwirkungen: Überempfindlichkeit od. allergische Reaktionen (wie z.B. Quincke-Ödem, Brennen u. Stechen an der Einstichstelle, Schüttelfrost,
Hitzegefühl, generalisierte Urtikaria, Kopfschmerz, Ausschlag, Hypotonie, Lethargie, Übelkeit, Ruhelosigkeit, Tachykardie, Engegefühl in der Brust, Stechen, Erbrechen,
Giemen) wurden selten beobachtet u. können in manchen Fällen zu schwerer Anaphylaxie (mit Schock) führen. In seltenen Fällen wurde Fieber beobachtet. Heparin, welches
theoretisch in Spuren aus dem Herstellungsprozess enthalten sein kann, kann allergische Reaktionen hervorrufen u. die Blutplättchenzahl vermindern mit der Folge einer
Blutgerinnungsstörung. Patienten, bei denen durch Heparin bedingt allergische Reaktionen aufgetreten sind, sollten heparinhaltige Arzneimittel nicht injiziert werden. Patienten
mit Hämophilie A können neutralisierende Antikörper (Hemmkörper) gegen Faktor VIII entwickeln. Treten solche Hemmkörper auf, so manifestiert sich dies in einer ungenügenden
klinischen Wirksamkeit. Es wird empfohlen, in diesen Fällen ein spezialisiertes Hämophilie-Zentrum zu kontaktieren. Informationen zur Sicherheit hinsichtlich übertragbarer
Krankheiten: s. Fachinformation. Verschreibungspflichtig. Pharm. Unternehmer: Grifols Deutschland GmbH, Lyoner Straße 15, 60528 Frankfurt, Tel.: 069/660 593 100,
Fax: 069/660 593 110 Stand der Information: Oktober 2014
Für weitere Information: Grifols Deutschland GmbH
Tel. +49 69 660593-100 [email protected]
www.grifols.com
MAIN PROGRAM
www.gth2017.org
WIE
WIE
DEFINIEREN
DEFINIEREN
SIE
SIE
PROTEKTION
PROTEKTION
BEI
BEI
IHREN
IHREN
HÄMOPHILIE
HÄMOPHILIE
AAUND
UND
BBPATIENTEN?
PATIENTEN?
Rurioctocog alfa pegol
(Recombinant Coagulation Factor VIII)
ADYNOVI® vereint die Eigenschaften von ADVATE®
mit einer 40–50% längeren Halbwertszeit.1
+
efmoroctocog
efmoroctocog
alfa
alfa
(rekombinanter
(rekombinanter
humanerhumaner
Gerinnungsfaktor
Gerinnungsfaktor
VIII,
VIII,
Fc Fusionsprotein
Fc Fusionsprotein
[rFVIIIFc])[rFVIIIFc])
Spontane Blutungen und Gelenkblutungen betrugen im Median Null.1
+
96% aller Blutungen wurden mit 1 oder 2 Infusionen gestoppt.1*
+
Einfache Dosierung: 2x wöchentlich 40–50 I.E./kg 1
+
98% der Patienten benötigten keine Dosisanpassung.
=
• Elocta
• Elocta
(rFVIIIFc
(rFVIIIFc
) und
) und
Alprolix
Alprolix
(rFIXFc):
(rFIXFc):
die die
ersten,
ersten,
rekombinanten,
rekombinanten,
durch
durch
Fc-Fusionstechnologie
Fc-Fusionstechnologie
halbwertszeitverlängerten
halbwertszeitverlängerten
Faktorpräparate
Faktorpräparate
für für
Hämophilie
Hämophilie
A und
A und
B Patienten
B Patienten
1-4 1-4
• Niedrige
• Niedrige
Blutungsraten
Blutungsraten
undund
geringe
geringe
Injektionsfrequenzen
Injektionsfrequenzen
5,6 5,6
• Flexibilität
• Flexibilität
undund
individualisierte
individualisierte
Behandlung
Behandlung
7-10 7-10
• > •2 >Jahre
2 Jahre
Langzeiterfahrung
Langzeiterfahrung
mitmit
Elocta
Elocta
undund
Alprolix
Alprolix
1
Blutungen effektiv vorbeugen.
* N= 569/591. 85,4% mit 1 Infusion (n=505), und 10,8% mit 2 Infusionen (n=64).
1. Konkle BA. et al. Pegylated, full-length, recombinant factor VIII for prophylactic and on-demand treatment of severe hemophilia A. Blood 2015;
126(9): 1078-1085.
ADYNOVI® · Zusammensetzung: Rurioctocog alfa pegolum (Factor VIII coagulationus humanis (ADNr)); Applikation 250, 500, 1000, 2000 I.E. Indikation: Behandlung und Prophylaxe von Blutungen bei Patienten mit Hämophilie A (kongenitaler Faktor VIII-Mangel). Dosierung/Anwendung: Nach
Schweregrad des FVIII Mangels, nach dem Ort und dem Ausmass der Blutung und dem klinischen Zustand des Patienten; intravenöse Verabreichung.
Kontraindikation: Bekannte lebensbedrohliche Überempfindlichkeitsreaktionen gegenüber der Ausgangssubstanz ADVATE, Maus- oder Hamsterproteinen, sowie anderen Bestandteilen. Vorsichtsmassnahmen: Die Bildung von neutralisierenden Antikörpern ist möglich und muss mit geeigneten
Labortests überwacht werden. Unerwünschte Wirkungen: Die häufigsten Ereignisse in klinischen Studien waren Kopfschmerzen, Diarrhoe, Übelkeit
und Hitzewallung. Interaktionen: Wechselwirkungen von ADYNOVI mit anderen Arzneimitteln sind nicht bekannt. Packungen: Lyophilisat mit 250,
500, 1000, 2000 I.E. ADYNOVI/5ml Wasser für Injektionszwecke. Abgabekategorie B. Zulassungsinhaberin: Baxalta Schweiz AG, CH-8604 Volketswil.
Stand der Information: August 2016. Ausführliche Informationen finden Sie unter www.swissmedicinfo.ch
HEM154 12-2016
SHIRE · BAXALTA SCHWEIZ AG
Müllerenstrasse 3, Postfach, CH-8604 Volketswil | Telefon +41 44 564 34 00 | Fax +41 44 564 34 10 | www.ShireSwitzerland.ch
1. Mahlangu,
1. Mahlangu,
J. et al. J.Phase
et al. 3Phase
study3ofstudy
recombinant
of recombinant
factor VIII
factor
Fc fusion
VIII Fc protein
fusion protein
in severe
in hemophilia
severe hemophilia
A. Blood.
A. 2014;123:317-25.
Blood. 2014;123:317-25.
2. Young,
2. Young,
G. et al.G.Recombinant
et al. Recombinant
factor VIII
factor
Fc fusion
VIII Fc protein
fusion protein
for the prevention
for the prevention
and treatment
and treatment
of bleeding
of bleeding
in children
in children
with severe
with hemophilia
severe hemophilia
A. J Throm
A. J Haemost.
Throm Haemost.
2015;13:967-77.
2015;13:967-77.
3. Powell,
3. Powell,
J. S. Phase
J. S.3Phase
Study3ofStudy
Recombinant
of Recombinant
Factor IX
Factor
Fc Fusion
IX Fc Protein
Fusion Protein
in Hemophilia
in Hemophilia
B. N Engl
B. N
J Med.
Engl 2013;269:2313-23.
J Med. 2013;269:2313-23.
4. Kulkarni
4. Kulkarni
R et al. RKids
et al.
B-Long:
Kids B-Long:
Safety, efficacy,
Safety, efficacy,
and pharmacokinetics
and pharmacokinetics
of long-acting
of long-acting
recombinant
recombinant
factor IXfactor
Fc fusion
IX Fc protein
fusion protein
(rFIXFc)(rFIXFc)
in
in
previously
previously
treated treated
childrenchildren
with hemophilia
with hemophilia
B. 67th Annual
B. 67th Annual
MeetingMeeting
of the National
of the National
Hemophilia
Hemophilia
Foundation
Foundation
(NHF), 13–15
(NHF),August
13–15 August
2015; Dallas,
2015; USA.
Dallas,
Poster
USA. CRCT07.
Poster CRCT07.
5. Fachinformation
5. Fachinformation
ELOCTA,ELOCTA,
Stand: Mai
Stand:
2016.
Mai6.2016.
Fachinformation
6. Fachinformation
ALPROLIX,
ALPROLIX,
Stand: Oktober
Stand: Oktober
2016. 7.2016.
Sobi™
7. Press
Sobi™Release.
Press Release.
9 June 2014.
9 June8.2014.
Sobi 8.
Press
SobiRelease.
Press Release.
24 November
24 November
2015. 9.2015.
Sobi™
9. Press
Sobi™Release.
Press Release.
31 March
312014.
March 2014.
10. Biogen™
10. Biogen™
Press Release.
Press Release.
13 May 13
2016
May 2016
®
®
AlprolixAlprolix
(Eftrenonacog
(Eftrenonacog
alfa). I: Behandlung
alfa). I: Behandlung
und Prophylaxe
und Prophylaxe
von Blutungen
von Blutungen
bei vorbehandelten
bei vorbehandelten
Patienten
Patienten
mit Hämophilie
mit Hämophilie
B (kongenitaler
B (kongenitaler
Faktor-IX-Mangel).
Faktor-IX-Mangel).
D: Intravenöse
D: Intravenöse
Anwendung
Anwendung
nach Rekonstitution.
nach Rekonstitution.
Berechnung
Berechnung
der Dosis
derinDosis
Abhängigkeit
in Abhängigkeit
von Körpergewicht
von Körpergewicht
und denund
zu erreichenden
den zu erreichenden
Faktor-IX-Spiegeln.
Faktor-IX-Spiegeln.
Empfohlene
Empfohlene
Faktor-VIII-Spiegel
Faktor-VIII-Spiegel
Hämarthrose
Hämarthrose
im Frühstadium,
im Frühstadium,
Muskelblutung
Muskelblutung
oder orale
oderBlutung
orale Blutung
20-40 I.E./dl;
20-40 umfangreichere
I.E./dl; umfangreichere
Hämarthrose,
Hämarthrose,
Muskelblutung
Muskelblutung
oder Hämatom
oder Hämatom
30-60 I.E./dl;
30-60 lebensbedrohende
I.E./dl; lebensbedrohende
Blutungen
Blutungen
60-100 I.E./dl;
60-100 kleinere
I.E./dl; kleinere
chirurgische
chirurgische
EingriffeEingriffe
30-60 I.E./dl;
30-60 grössere
I.E./dl; grössere
chirurgische
chirurgische
EingriffeEingriffe
80-100 I.E./dl.
80-100 Individualisierte
I.E./dl. Individualisierte
Langzeitprophylaxe
Langzeitprophylaxe
50 I.E./kg
50 einmal
I.E./kg wöchentlich
einmal wöchentlich
oder 100
oder
I.E./kg
100 alle
I.E./kg
10 Tage.
alle 10
Therapieüberwachung
Tage. Therapieüberwachung
empfohlen.
empfohlen.
KI: Überempfindlichkeit
KI: Überempfindlichkeit
gegenüber
gegenüber
WirkstoffWirkstoff
oder Hilfsstoffen.
oder Hilfsstoffen.
W/VM: W/VM:
allergische
allergische
Überempfindlichkeitsreaktionen,
Überempfindlichkeitsreaktionen,
Bildung Bildung
neutralisierender
neutralisierender
Antikörper,
Antikörper,
Risiko thrombotischer
Risiko thrombotischer
Komplikationen.
Komplikationen.
IA: Keine
IA:bekannt.
Keine bekannt.
Unerwünschte
Unerwünschte
Wirk.: Häufig:
Wirk.: Häufig:
Kopfschmerzen,
Kopfschmerzen,
orale Parästhesie,
orale Parästhesie,
obstruktive
obstruktive
Uropathie;
Uropathie;
Gelegentlich:
Gelegentlich:
verminderter
verminderter
Appetit,Appetit,
Schwindel,
Schwindel,
Dysgeusie,
Dysgeusie,
Palpitationen,
Palpitationen,
Hypotonie,
Hypotonie,
Mundgeruch,
Mundgeruch,
Hämaturie,
Hämaturie,
Nierenkolik,
Nierenkolik,
Müdigkeit,
Müdigkeit,
Schmerzen
Schmerzen
an der an
Infusionsstelle
der Infusionsstelle
P: Pulver
P: und
Pulver
Lösungsmittel
und Lösungsmittel
zur Herstellung
zur Herstellung
einer Injektionslösung.
einer Injektionslösung.
PackungPackung
enthält enthält
1 Durchstechflasche
1 Durchstechflasche
mit Pulver,
mit 5Pulver,
ml Lösungsmittel
5 ml Lösungsmittel
in einerinFertigspritze,
einer Fertigspritze,
1 Kolbenstange,
1 Kolbenstange,
1 Adapter
1 Adapter
für die Durchstechflasche,
für die Durchstechflasche,
1 Infusionsset,
1 Infusionsset,
2 Alkoholtupfer,
2 Alkoholtupfer,
2 Pflaster,
2 Pflaster,
1 Mullkompresse.
1 Mullkompresse.
Verkaufskategorie
Verkaufskategorie
B. Stand:
B.Oktober
Stand: Oktober
2016. Zul.-Inh.:
2016. Zul.-Inh.:
SwedishSwedish
Orphan Biovitrum
Orphan Biovitrum
AG, Luzern.
AG, Luzern.
Ausführliche
Ausführliche
Informationen:
Informationen:
Arzneimittel-Fachinformation
Arzneimittel-Fachinformation
unter www.swissmedicinfo.ch.
unter www.swissmedicinfo.ch.
®
Elocta® Elocta
(Efmoroctocog
(Efmoroctocog
alfa). I: alfa).
Behandlung
I: Behandlung
und Prophylaxe
und Prophylaxe
von Blutungen
von Blutungen
bei vorbehandelten
bei vorbehandelten
Patienten
Patienten
mit Hämophilie
mit Hämophilie
A (kongenitaler
A (kongenitaler
Faktor-VIII-Mangel).
Faktor-VIII-Mangel).
D: Intravenöse
D: Intravenöse
Anwendung
Anwendung
nach nach
Rekonstitution.
Rekonstitution.
Berechnung
Berechnung
der Dosis
derinDosis
Abhängigkeit
in Abhängigkeit
von Körpergewicht
von Körpergewicht
und denund
zu den
erreichenden
zu erreichenden
Faktor-VIII-Spiegeln.
Faktor-VIII-Spiegeln.
Empfohlene
Empfohlene
Faktor-VIII-Spiegel
Faktor-VIII-Spiegel
Hämarthrose
Hämarthrose
im Frühstadium,
im Frühstadium,
Muskelblutung
Muskelblutung
oder orale
oderBlutung
orale Blutung
20-40 I.E./dl;
20-40 umfangreichere
I.E./dl; umfangreichere
Hämarthrose,
Hämarthrose,
Muskelblutung
Muskelblutung
oder Hämatom
oder Hämatom
30-60 I.E./dl;
30-60 lebensbedrohende
I.E./dl; lebensbedrohende
Blutungen
Blutungen
60-100 60-100
I.E./dl; kleinere
I.E./dl; kleinere
chirurgische
chirurgische
EingriffeEingriffe
30-60 I.E./dl;
30-60 I.E./dl;
grösseregrössere
chirurgische
chirurgische
EingriffeEingriffe
80-100 80-100
I.E./dl. Individualisierte
I.E./dl. Individualisierte
Langzeitprophylaxe
Langzeitprophylaxe
50 I.E./kg
50 alle
I.E./kg
3-5alle
Tage.
3-5Therapieüberwachung
Tage. Therapieüberwachung
empfohlen.
empfohlen.
KI: Überempfindlichkeit
KI: Überempfindlichkeit
gegenüber
gegenüber
WirkstoffWirkstoff
oder
oder
Hilfsstoffen.
Hilfsstoffen.
W/VM: W/VM:
Überempfindlichkeitsreaktionen
Überempfindlichkeitsreaktionen
oder allergische
oder allergische
Reaktionen,
Reaktionen,
Bildung Bildung
neutralisierender
neutralisierender
Antikörper.
Antikörper.
I: KeineI: bekannt.
Keine bekannt.
Unerwünschte
Unerwünschte
Wirk.: Gelegentlich
Wirk.: Gelegentlich
Kopfschmerzen,
Kopfschmerzen,
Schwindel,
Schwindel,
Dysgeusie,
Dysgeusie,
Bradykardie,
Bradykardie,
Hypertonie,
Hypertonie,
Hitzewallungen,
Hitzewallungen,
Angiopathie,
Angiopathie,
Husten, Husten,
Unterbauchschmerzen,
Unterbauchschmerzen,
Ausschlag,
Ausschlag,
Arthralgie,
Arthralgie,
Myalgie,Myalgie,
Rückenschmerzen,
Rückenschmerzen,
Gelenkschwellung,
Gelenkschwellung,
Unwohlsein,
Unwohlsein,
Schmerzen
Schmerzen
im Brustraum,
im Brustraum,
Kältegefühl,
Kältegefühl,
Hitzegefühl,
Hitzegefühl,
positiverpositiver
Test auf Test
Faktor-VIII-Antikörper,
auf Faktor-VIII-Antikörper,
Hypotonie
Hypotonie
im Rahmen
im Rahmen
des Eingriffs.
des Eingriffs.
Selten allergische
Selten allergische
Überempfindlichkeitsreaktionen
Überempfindlichkeitsreaktionen
bis hin zum
bis hin
anaphylaktischen
zum anaphylaktischen
Schock. Schock.
Bei unzureichendem
Bei unzureichendem
klinischen
klinischen
Ansprechen
Ansprechen
aufgrundaufgrund
Bildung Bildung
neutralisierender
neutralisierender
Antikörper
Antikörper
gegen Faktor
gegen VIII,
Faktor
einVIII,
spezialisiertes
ein spezialisiertes
Hämophiliezentrum
Hämophiliezentrum
kontaktieren.
kontaktieren.
P: Pulver
P: und
Pulver
Lösungsmittel
und Lösungsmittel
zur Herstellung
zur Herstellung
einer Injektionslösung.
einer Injektionslösung.
PackungPackung
enthält 1
enthält
Durchstechflasche
1 Durchstechflasche
mit Pulver,
mit 3Pulver,
ml Lösungsmittel
3 ml Lösungsmittel
in einer inFertigspritze,
einer Fertigspritze,
1 Kolbenstange,
1 Kolbenstange,
1 Adapter
1 Adapter
für die Durchstechflasche,
für die Durchstechflasche,
1 Infusionsset,
1 Infusionsset,
2 Alkoholtupfer,
2 Alkoholtupfer,
2 Pflaster,
2 Pflaster,
1 Mullkompresse.
1 Mullkompresse.
Verkaufskategorie
Verkaufskategorie
B. Stand:
B. Stand:
Mai 2016.
MaiZul.-Inh.:
2016. Zul.-Inh.:
SwedishSwedish
Orphan Orphan
Biovitrum
Biovitrum
AG, Luzern.
AG, Luzern.
Ausführliche
Ausführliche
Informationen:
Informationen:
Arzneimittel-Fachinformation
Arzneimittel-Fachinformation
unter unter
www.swissmedicinfo.ch.
www.swissmedicinfo.ch.
Alprolix
Alprolix
und Elocta
und Elocta
sind Marken
sind Marken
von Swedish
von Swedish
Orphan
Orphan
Biovitrum
Biovitrum
AB (publ).
AB (publ).
© 2015
© 2015
Swedish
Swedish
Orphan
Orphan
Biovitrum
Biovitrum
AB (publ)
AB (publ)
– Alle–Rechte
Alle Rechte
vorbehalten
vorbehalten
Swedish
Swedish
Orphan
Orphan
Biovitrum
Biovitrum
Ag Ag
Dammstrasse
Dammstrasse
19, CH-6300
19, CH-6300
Zug Zug
3
Welcome Address ................................................................................................................................................... 5
Acknowledgments .................................................................................................................................................. 7
Contacts & Committees ........................................................................................................................................ 8
GTH 2017 Abstract-Reviewers ........................................................................................................................... 9
General information .............................................................................................................................................. 10
Travel information .................................................................................................................................................. 12
Information for Speakers and Presenters ...................................................................................................... 13
Awards and Grants of the GTH ......................................................................................................................... 14
Scientific Program ................................................................................................................................................ 15
Rurioctocog alfa pegol
(Recombinant Coagulation Factor VIII)
Scientific Program Wednesday ......................................................................................................................... 16
Scientific Program Thursday .............................................................................................................................. 26
ADYNOVI® vereint die Eigenschaften von ADVATE®
mit einer 40–50% längeren Halbwertszeit.1
+
Spontane Blutungen und Gelenkblutungen betrugen im Median Null.1
+
96% aller Blutungen wurden mit 1 oder 2 Infusionen gestoppt.1*
+
Einfache Dosierung: 2x wöchentlich 40–50 I.E./kg 1
+
98% der Patienten benötigten keine Dosisanpassung.1
Scientific Program Friday ................................................................................................................................... 42
Scientific Program Saturday ............................................................................................................................... 55
Poster List ............................................................................................................................................................... 60
List of Chairs, Speakers and Authors ............................................................................................................. 70
Industrial Exhibition .............................................................................................................................................. 74
Industrial Exhibition – List of Exhibitors, numerical ..................................................................................... 75
Industrial Exhibition – List of Exhibitors, alphabetical ................................................................................ 76
List of Sponsors .................................................................................................................................................... 77
FSA Disclosure Requirement ............................................................................................................................. 78
Floor Plan Ground Floor ...................................................................................................................................... 79
Floor Plan Second and Third Floor .................................................................................................................. 81
City Map of Basel ................................................................................................................................................. 82
=
Blutungen effektiv vorbeugen.
* N = 569/591. 85,4% mit 1 Infusion (n=505), und 10,8% mit 2 Infusionen (n=64).
1. Konkle BA. et al. Pegylated, full-length, recombinant factor VIII for prophylactic and on-demand treatment of severe hemophilia A. Blood 2015;
126(9): 1078-1085.
ADYNOVI® · Zusammensetzung: Rurioctocog alfa pegolum (Factor VIII coagulationus humanis (ADNr)); Applikation 250, 500, 1000, 2000 I.E. Indikation: Behandlung und Prophylaxe von Blutungen bei Patienten mit Hämophilie A (kongenitaler Faktor VIII-Mangel). Dosierung/Anwendung: Nach
Schweregrad des FVIII Mangels, nach dem Ort und dem Ausmass der Blutung und dem klinischen Zustand des Patienten; intravenöse Verabreichung.
Kontraindikation: Bekannte lebensbedrohliche Überempfindlichkeitsreaktionen gegenüber der Ausgangssubstanz ADVATE, Maus- oder Hamsterproteinen, sowie anderen Bestandteilen. Vorsichtsmassnahmen: Die Bildung von neutralisierenden Antikörpern ist möglich und muss mit geeigneten
Labortests überwacht werden. Unerwünschte Wirkungen: Die häufigsten Ereignisse in klinischen Studien waren Kopfschmerzen, Diarrhoe, Übelkeit
und Hitzewallung. Interaktionen: Wechselwirkungen von ADYNOVI mit anderen Arzneimitteln sind nicht bekannt. Packungen: Lyophilisat mit 250,
500, 1000, 2000 I.E. ADYNOVI/5ml Wasser für Injektionszwecke. Abgabekategorie B. Zulassungsinhaberin: Baxalta Schweiz AG, CH-8604 Volketswil.
Stand der Information: August 2016. Ausführliche Informationen finden Sie unter www.swissmedicinfo.ch
HEM154 12-2016
SHIRE · BAXALTA SCHWEIZ AG
Müllerenstrasse 3, Postfach, CH-8604 Volketswil | Telefon +41 44 564 34 00 | Fax +41 44 564 34 10 | www.ShireSwitzerland.ch
TABLE OF CONTENTS
TABLE OF CONTENTS
5
Dear Colleagues and Fellow researchers
after 11 years we have the great pleasure to welcome
you back to Basel, Switzerland.
The 61st GTH Annual Meeting is being held in the Congress
Center Basel at the ever changing Messeplatz, since 2014
dominated by the New Hall with its basket weave texture
and huge circular skylight, built by world-renowned,
Basel-born architects, Herzog and de Meuron.
“Nature is nowhere accustomed more openly to display her
secret mysteries than in cases where she shows traces of her
workings apart from the beaten paths; nor is there any better
way to advance the proper practice of medicine than to give
our minds to the discovery of the usual law of nature, by careful investigation of cases of rarer forms of disease.”
For a number of years now, rare diseases have received more attention from governmental institutions and funding bodies, as well as the pharmaceutical industry, and already on February 28th
2017 the 10th Rare Disease Day will be held.
Entdecken Sie den besten rFVIII, den Bayer
je entwickelt hat.
Neue Maßstäbe im Herstellungsprozess –
komplexere Glykosylierung und besseres Capping1–3
Besser geschütztes Protein mit höherer Stabilität3
2 Ishaque A et al., Biotechnol Bioeng 2007; 97(1): 144–155
Prof. Dr. med. Johanna A. Kremer
Hovinga, Bern
William Harvey (1578 – 1657) in a letter, dated April 24th 1657, to Dutch physician Johan van Vlakveld of
Haarlem, the Netherlands
Bayer Symposium
Freitag 17.02., 12:15 – 13:45 Uhr
Raum: Shanghai 1+2
1 Chan S et al., 2003. US Patent No.: US 2005/0048608 AI
Foto: Tanja Läser, Insel Gruppe AG, CH-3010 Bern
Im Zeichen
des Vertrauens
From individual patients to pathophysiological insights
3 Vogel JH et al., Haemophilia 2010; 16(S 4): 1–158, 08P40
Dieses Arzneimittel unterliegt einer zusätzlichen Überwachung. Bitte melden Sie jeden Verdachtsfall einer Nebenwirkung über das Bundesinstitut für Impfstoffe und biomedizinische Arzneimittel Paul-EhrlichInstitut, Website: http://www.pei.de. Bezeichnung des Arzneimittels: Kovaltry 250/500/1000/2000/3000 I. E. Pulver und Lösungsmittel zur Herstellung einer Injektionslösung. (Vor Verschreibung Fachinformation beachten.)
Zusammensetzung: Wirkstoff: Jede Durchstechflasche enthält nominal 250/500/1000/2000/3000 I. E. humanen Blutgerinnungsfaktor VIII. Sonstige Bestandteile: Pulver: Sucrose, Histidin, Glycin, Natriumchlorid, Calciumchlorid, Polysorbat 80; Lösungsmittel: Wasser für Injektionszwecke. Anwendungsgebiete: Behandlung u. Prophylaxe von Blutungen bei Patienten mit Hämophilie A (angeborener Faktor VIII-Mangel). Kovaltry kann bei
allen Altersgruppen angewendet werden. Gegenanzeigen: Überempfindlichkeit gegen den Wirkstoff od. einen der sonstigen Bestandteile; bekannte Überempfindlichkeit gegen Maus- od. Hamsterproteine. Warnhinweise u.
Vorsichtsmaßnahmen: Allergische Überempfindlichkeitsreaktionen sind möglich. Die Bildung von neutralisierenden Antikörpern (Inhibitoren) gegen Faktor VIII ist eine bekannte Komplikation bei der Behandlung von Patienten
m. Hämophilie A. Bei Hämophilie-Patienten m. kardiovaskulären Risikofaktoren od. Erkrankungen kann das gleiche Risiko kardiovaskulärer Ereignisse bestehen wie bei Patienten ohne Hämophilie, nachdem die Gerinnung durch
eine FVIII-Behandlung normalisiert wurde. Wenn ein zentralvenöser Katheter (ZVK) erforderlich ist, sollte an das Risiko von ZVK-assoziierten Komplikationen inkl. lokaler Infektionen, Bakteriämie und ZVK-assoziierter Thrombosen gedacht werden. Nebenwirkungen: häufig: Lymphadenopathie, Palpitationen, Sinustachykardie, Bauchschmerzen, abdominale Beschwerden, Dyspepsie, Fieber, Brustbeschwerden, Reaktionen an d. Injektionsstelle
(einschl. Extravasat an d. Injektionsstelle, Hämatom, Schmerzen an d. Infusionsstelle, Pruritus, Schwellung), Kopfschmerzen, Schwindel, Insomnie, Pruritus, Ausschlag (Ausschlag, erythematöser Hautausschlag, Ausschlag m.
Juckreiz), allergische Dermatitis; gelegentlich: Überempfindlichkeitsreaktionen, Dysgeusie, Urtikaria, Hitzegefühl. Verschreibungspflichtig.
Pharmazeutischer Unternehmer: Bayer Pharma AG, 13342 Berlin, Deutschland, Stand: FI/1; 02/2016
In our field of thrombosis and hemostasis, rare diseases and patients with instructive phenotypes
have for decades been important in advancing the understanding of pathophysiological mechanisms, have helped to identify causative factors, and provided insights into the complexity of
systems biology and indicated targets for drug development. Among the many, only two – with
strong links to Switzerland and the 61st GTH congress – are mentioned: ADAMTS13 and Thrombotic Thrombocytopenic Purpura, a discovery that celebrates its 20th anniversary in February
2017; and the exploration of a peculiar bleeding phenotype in a large kindred from a remote
valley in Canton Uri, leading to the discovery of coagulation factor XIII. Nature’s experiments
continue to fascinate. A wealth of new and powerful molecular tools and animal models boosts
our knowledge of pathophysiological mechanisms. They are often the key to understanding more
common and complex diseases that affect large numbers of patients and are of vital interest to
the community at large.
The comprehensive program has the well-known formats of former GTH congresses, such as
plenary lectures and state-of-the-art sessions, new, hot or discussed sessions, oral communications of submitted abstracts, poster walks and satellite symposia organized by our partners
from the pharmaceutical industry. In addition, there are five highlight sessions, each with a clinical
pearl, a personal view on the most remarkable advances of the last 12–18 months in our field of
thrombosis and hemostasis and oral communications of the top scoring abstracts. Moreover, as
attendee you have the possibility to select the best basic research and clinical science posters
from the highest scoring poster abstracts, which are presented in two concise poster sessions,
as well as to be in the audience and part of the jury of the first GTH Science slam contest at the
Networking event on Friday evening.
WELCOME ADDRESS
WELCOME ADDRESS
7
6
I would like to thank the Bern and national organization teams, the GTH executive board, all
invited speakers who have accepted to share their research and expertise with us, all authors
of lecture manuscripts that compile together the two first issues of Hämostaseologie 2017, all
researchers who have submitted their abstracts for oral or poster presentation, all colleagues who
have accepted to act as chairs, or abstract and manuscript reviewers, as well as our sponsors
and partners from the industry. Last but not least, I would like to express my gratitude to the
project team of Meister ConCept in Aarau, Lilo Meister, Karin Schaer and Jessica Tobé. Working
with you all was a great experience.
The Organizers of GTH 2017 gratefully acknowledge the support of the Canton of Basel-Stadt
and the following companies:
Platinum Sponsors
Let me end with a quote by Louis Pasteur (1822 – 1895, on the occasion of his inaugural lecture
in Douai/Lille 1854) “… dans les champs de l’observation le hazard ne favorise que les esprits
préparés.” Broad knowledge, an opportunity to look deeply into a subject, networking with fellow
researchers, an open and associative mind are indispensable for future discoveries.
The congress’ educational and research program and venue provide a backbone for this, the rest
you have to bring yourself.
Enjoy the 61st GTH Congress – Welcome to Basel!
Gold Sponsors
Yours sincerely,
Johanna A. Kremer Hovinga
Congress President
Silver Sponsor
Supporters
ACKNOWLEDGEMENTS
WELCOME ADDRESS
ACKNOWLEDGMENTS
9
8
GTH 2017 ABSTRACT-REVIEWERS
Organizer
National organization committee
Society of Thrombosis and Hemostasis
Research
Feodor-Lynen-Str. 5
30625 Hanover / Germany
P +49 511 532 84 88
F +49 511 532 1684 88
[email protected]
Lorenzo Alberio (Lausanne)
Manuela Albisetti Pedroni (Zurich)
Anne Angelillo-Scherrer (Bern)
Lars Asmis (Zurich)
Henri Bounameaux (Geneva)
Kenneth J. Clemetson (Bern)
Silvio Kathriner (Lucerne)
Rainer Kobelt (Wabern)
Hans-Peter Kohler (Bern)
Wolfgang Korte (St. Gallen)
Thomas Kühne (Basel)
Bernhard Lämmle (Bern/Mainz)
Markus G. Mohaupt (Bern)
Elsbeth Müller-Kägi (Zurich)
Michael Nagler (Bern)
Robert Rieben (Bern)
Monica Schaller Tschan (Bern)
Verena Schröder (Bern)
Jan-Dirk Studt (Zurich)
Eveline Stutz-Grunder (Bern)
Dimitrios Tsakiris (Basel)
Nicolas von der Weid (Basel)
Walter A. Wuillemin (Lucerne)
Congress president
Johanna A. Kremer Hovinga
Department of Hematology and
Central Hematology Laboratory
Inselspital Bern University Hospital and
Department of Clinical Research
University of Bern
3010 Bern / Switzerland
[email protected]
Professional congress organizer
Meister ConCept GmbH
Bahnhofstrasse 55
5001 Aarau / Switzerland
P +41 62 836 20 90
F +41 62 836 20 97
[email protected]
The organizer of the industrial exhibition and
the satellite symposia is Meister ConCept
GmbH, Aarau / Switzerland.
GTH executive board
Bettina Kemkes-Matthes (Giessen)
Michael Spannagl (Munich)
Andreas Tiede (Hanover)
Edelgard Lindhoff-Last (Frankfurt am Main)
Lorenzo Alberio (Lausanne)
Werner Streif (Innsbruck)
Barbara Zieger (Freiburg)
Ingo Ahrens
Lorenzo Alberio
Manuela Albisetti Pedroni
Konrad Andrassy
Anne Angelillo-Scherrer
Lars Asmis
Günter Auerswald
Cihan Ay
Tamam Bakchoul
Jürg Hans Beer
Gregor Bein
Christoph Bidlingmaier
Christoph J. Binder
Arijit Biswas
Christoph Bode
Henri Bounameaux
Hans-Hermann Brackmann
Maria Alexandra Brehm
Ulrich Budde
Heiko Bugger
Alessandro Casini
Hugo ten Cate
Kenneth J. Clemetson
Mihaela Delcea
Carl-Erik Dempfle
Daniel Dürschmied
Wolfgang Eberl
Sabine Eichinger-Hasenauer
Jeroen Eikenboom
Margitta Elvers
Bernd Engelmann
Pierre Fontana
Christof Geisen
Sylvia Haas
Viola Hach-Wunderle
Job Harenberg
Wolf-Achim Hassenpflug
Alexander Haushofer
Sabine Herterich
Hans-Jürg Hertfelder
Katharina Schütt
Susanne Holzhauer
Ingrid Hrachovinova
Kurt Huber
Vytautas Ivaskevicius
Kerstin Jurk
Peter Kalhs
Beate Kehrel
Malte Kelm
Bettina Kemkes-Matthes
Karim Kentouche
Carl Kirchmaier
Robert Klamroth
Paul Knöbl
Hans-Peter Kohler
Stavros Konstantinides
Wolfgang Korte
Johanna A. Kremer Hovinga
Thomas Kühne
Karin Kurnik
Bernhard Lämmle
Florian Langer
Hans-Jürgen Laws
Thomas Lecompte
Marcel Levi
Stefan Lorkowski
Christoph Male
Nikolaus Marx
Wolfgang Miesbach
Markus G. Mohaupt
Jens Müller
Wolfgang Muntean
Michael Nagler
Bernhard Nieswandt
Ulrike Nowak-Göttl
Helmut Ostermann
Ingrid Pabinger-Fasching
Anna Pavlova
Dirk Peetz
Karlheinz Peter
Bernd Pötzsch
Zoltán Prohászka
Peter Quehenberger
Eberhard Rabe
Birgit Reipert
Thomas Renné
Robert Rieben
Jürgen Ringwald
Johannes Rischewski
Mattia Rizzi
Wolfram Ruf
Ulrich Sachs
Sentot Santoso
Monica Schaller Tschan
Rüdiger E. Scharf
Inge Scharrer
Ute Scholz
Wolfgang Schramm
Verena Schröder
Roger Schutgens
Erhard Seifried
Rainer Seitz
Gabriele Siegert
Oliver Söhnlein
Michael Spannagl
Henri Spronk
Udo Steigerwald
Erwin Strasser
Werner Streif
Jan-Dirk Studt
Eveline Stutz-Grunder
Andreas Tiede
Dimitrios Tsakiris
Nicolas von der Weid
Christian von Heymann
Anne Sophie von Krogh
Ulrich Walter
Alisa Wolberg
Walter A. Wuillemin
Barbara Zieger
GTH 2017 ABSTRACT-REVIEWERS
CONTACTS & COMMITTEES
CONTACTS & COMMITTEES
Congress venue
11
Registration fees
Congress Center Basel
Messeplatz 21
4058 Basel / Switzerland
P +41 58 206 28 28
[email protected]
www.congress.ch
On-site
fees
Member of GTH
CHF 390.00 CHF 185.00
Non-member
CHF 485.00 CHF 220.00
PhD student, MTA, nursing staff, phyCHF 180.00 CHF 120.00
sician in training, retired member (*)
Congress website
Student (*)
www.gth2017.org
Patients
Saturday only
Opening hours
Wednesday, 15 February 2017
Thursday, 16 February 2017
Friday, 17 February 2017
Saturday, 18 February 2017
Day
tickets**
07:30 – 18:00
07:30 – 18:00
07:30 – 18:00
07:30 – 12:30
CHF 75.00 CHF 40.00
CHF 20.00
* Proof of current status needs to be provided along with the
registration or on-site at the latest. Only then can a deduction
be granted
** Only one day ticket may be purchased.
Congress language
Methods of payment at the registration desk
The official congress language is English. The
educational and scientific lectures will be held
in English. All PowerPoint presentations have to
be prepared in English only.
On-site you can pay in cash or with credit card
(Visa, MasterCard, Maestro).
The following is included in the registration fee:
Simultaneous oral translation is exclusively
available for the special symposium TTP &
ADAMTS13 on Saturday, 18 February 2017,
08:30 –11:15.
• Name badge
• Congress bag and congress documents
•
Opening Ceremony and Get Together on
­Wednesday, 15 February 2017
• Admission to all scientific sessions and symposia, poster area and industrial exhibition
• Free WLAN access
Internet
Name badges
During the meeting wireless internet access is
available throughout the venue – you will receive
a password at the registration desk.
All congress attendees must wear their official
name badge at all times to gain admission to the
meeting rooms and industrial exhibition area.
Registration desk
In case of lost or forgotten badges, replacement
can be obtained at the registration desk, an administrative fee of CHF 20.00 will be charged.
Satellite symposia and workshops will be held in
German or English.
The registration desk is located in the entrance
hall (ground floor). Registration on-site is possible at the registration desk. However, waiting
time can be shortened by online registration in
advance. Pre-registered participants can pick
up their badge at the pre-registered desk in the
entrance hall (ground floor).
P +41 58 206 28 20
F +41 58 206 21 66
Helpful telephone numbers
Police 117
Credit Allowance
Social program
Certificate of Attendance with EFN codes
Wednesday, 15 February 2017, 17:30:
Opening Ceremony, room San Francisco
followed by Welcome Reception and
Get Together in the industrial exhibition.
The certificate of attendance can be submitted
to the Ärztekammer in Germany where you are
registered.
In order to issue your certificate, we kindly ask
you to scan your EFN codes as well as the barcode on your badge each day in the afternoon.
Please note that for technical reasons barcodes
cannot be scanned after the congress or on
another day. Certificates stating the total of your
acquired credits will be available for download
on the website www.gth2017.org within four
weeks after the congress.
Certificate of Attendance without EFN codes
The congress is accredited by the following
Swiss societies with the following credit amount:
SSGIM Swiss Society of General Internal
Medicine:
19 AIM/MIG credits
SPOG Swiss Paediatric Oncology Group:
12 credits
SSH Swiss Society of Hematology:
17.5 credits
Wednesday, 15 February 2017:
4 credits
Thursday, 16 February 2017:
5.5 credits
Friday, 17 February 2017:
6 credits
Saturday, 18 February 2017:
2 credits
The certificate of attendance can be submitted
to the respective “Österreichische Landesärztekammer”.
Cloakroom
The cloakroom is located in the entrance hall
and closes each day 30 minutes after the last
session in the program.
Friday, 17 February 2017, 18:30:
Networking Evening, at the Offene Kirche
Elisabethen, Elisabethenstrasse 10–14,
4051 Basel
Tickets can be purchased at the Registration
desk:
CHF 75.00 for GTH members and non-members
CHF45.00 for PhD students, MTAs, nursing staff
physicians in training, retired members and students.
Industrial exhibition
Opening hours
Wednesday, 15 February 2017
Thursday, 16 February 2017
Friday, 17 February 2017
09:00 – 18:00
07:30 – 18:00
07:30 – 18:00
Please visit the industrial exhibition on the first
floor. For further information, please see the list
of exhibitors (page 74) and the floor plan (page
81).
Disclaimer
The organizer and the congress organization
dis­claim responsibility for any kind of damage to
property and persons which may occur in conjunction with the congress. Attendees take part
in all events of this congress at their own risk.
The organizer reserves the right to make program changes if necessary. No full or partial refunds are made to the attendees in the event of
cancellations or other changes in the program
or of non-appearance of speakers. Program
changes will be posted at the registration desk,
at the entrance of the session halls, as well as
on the website.
Fire 118
Currency
Ambulance 144
The currency of Switzerland is CHF (Swiss
Francs). You will find cash machines/ATMs next
to the Congress Center Basel as well as at the
airport and most banks, post offices, hotels and
shopping areas in Basel. Currency exchange offices are also widely available at banks and post
offices in Basel as well as at the airport and train
stations.
Taxi +
41 61 222 22 22 Basel City
+41 79 655 77 67 Airport Taxi Service
GENERAL INFORMATION
10
GENERAL INFORMATION
GENERAL INFORMATION
13
INFORMATION FOR SPEAKERS AND PRESENTERS
City of Basel (see map on page 82)
Arrival by plane
Speakers Center / media check
Poster exhibition
Basel is located in the triangle where Switzerland, France and Germany meet. A beautiful,
well-tended old city, the river Rhine – all of this
is Basel. Added to this is a wide selection of
hotels, restaurants and bars, good shopping
and a comprehensive range of possibilities for
free-time activities, including some 40 museums
– some of which enjoy an international reputation (i.e. the Beyeler Foundation, the Art Museum
Basel, or the Tinguely Museum).
EuroAirport Basel-Mulhouse-Freiburg is fifteen minutes from the city center. Bus connections to the city center leave every 15 minutes.
Take bus Nr. 50 to “Basel SBB” and then Tram
No. 2 to “Messeplatz/Exhibition Square”.
From Zurich Airport: there are direct train
connections to Basel every hour, travel time one
hour.
The Speakers Center / media check is located
on the 2nd floor of the Congress Center.
The poster exhibition is located in the foyer on
the second floor.
Opening hours
Arrival by railway
Technical requirements
Basel is an international rail hub with direct ICE,
IC and EC day and night connections to and
from Germany, Austria, Italy, France and the
Benelux countries.
All three of Basel’s railway stations – SBB (Switzerland), SNCF (France) and DB (Basel Badischer Bahnhof, Germany) – are within 5–10 minutes of the Congress Center Basel.
With tram No. 1 or 2 from the Swiss or French
(SBB/SNCF) railway stations; you can reach the
Congress Center Basel in 10 minutes (Messeplatz/Exhibition Square).
From the German Railway (DB) station (Basel
Badischer Bahnhof) you can be at “Messeplatz /
Exhibition Square” in 5 minutes by tram No. 2 or 6.
The Speakers Center and all meeting rooms
are equipped with Microsoft Windows-based
notebooks. For smooth operation of ses­
sions, speakers are requested not to bring
their presentation directly to meeting rooms.
All presentations and additional media files
have to be uploaded in the speakers center at least 1 hour before the corresponding
session starts. It is essential to verify proper
function at the speakers center, particularly
if video and/or animation are included in the
presentation. Please note that internet access
will not be available during your presentation.
Posters should be prepared in English and be of
DINA0 size (841x1189mm), portrait format. Posters have to be mounted on the poster boards
provided before Thursday, 16 February 2017
10:00. Posters will remain accessible to all attendees throughout the congress until the end
of the poster session on Friday, 17 February
2017.
Basel is the oldest university city in Switzerland
(550 years) and one of Europe’s leading teaching and research locations for the life sciences, medical research, as well as for energy
technology and culture. As Switzerland’s most
dynamic economic region and one of the most
productive and innovative worldwide, Basel is a
key location for the pharmaceutical industry.
Public transportation within the city
Reservation in a Basel hotel includes the “Mobility Ticket” which allows you to use the public
transportation system in and around the city for
the duration of your stay free of charge (zones
10, 11, 13 and 15, incl. the way to and from the
EuroAirport). On the day of arrival, your printed
hotel reservation confirmation guarantees a free
transfer by public transport from the train station
or the EuroAirport to the hotel, where you will
be given the Mobility Ticket upon check-in. No
waiting around or puzzling over ticket machines
– because you’ve got the Mobility Ticket!
Arrival by car
Basel is the point where the Swiss, French and
German motorway networks meet. Please take
the exit “Messe” from the A2 motorway which
leads directly to Exhibition Square and the Congress Center Basel. There is a multi-storey car
park with space for 1300 vehicles (day rate:
CHF 50.00).
Wednesday, 15 February 2017
Thursday, 16 February 2017
Friday, 17 February 2017
Saturday, 18 February 2017
07:00 – 18:00
07:00 – 18:00
07:00 – 18:00
07:30 – 12:15
When reviewing your presentation at the spea­
kers center, make sure all fonts, images, and
animations appear as expected and that all
audio or video clips are working properly. The
following presentation file types are accept­
able: Microsoft Office PowerPoint (.ppt, .pptx),
Adobe Acrobat (.pdf), Media Files (.wmv, .mpg,
.avi, .swf, .wav, .mov, .mp3).
Please prepare your PowerPoint presentations
with an aspect ratio of 16:9.
GPS
Oral communications of scientific abstracts
Parkhaus Messe Basel
Riehenstrasse 101
4058 Basel / Switzerland
Presenters are advised to finish their presentations well in advance.
Steinenberg 14, 5051 Basel-Center
P +41 61 268 68 68
Open: Mo-Fr 09:00 –18:30; Sa 09:00 –17:00
Presentation time is 9 min, followed by 3 min
for questions/discussion. Please make sure that
your presentation does not take longer, chairpersons are advised to follow the schedule strictly and to interrupt if necessary.
Tourist information Bahnhof SBB
Abstracts
Centralbahnstrasse 10
4051 Basel – Basel Hauptbahnhof
P +41 61 268 68 68
Open: Mo–Fr 08:00 –18:00; Sa 09:00 –17:00
All abstracts will remain online to enable you
sharing with your colleagues and linking to your
CV.
Tourist information Barfüsserplatz
Adhesives to mount your poster can be picked
up at the registration desk.
Poster session
Friday, 17 February 2017
17:15 – 18:15
During this session, poster presenters should be
available for questions and discussions.
Please remove posters at the end of the poster
session. Remaining posters will be disposed of
and cannot be stored.
Best poster
During the sessions “Best Poster Basic Sci­
ence” on Thursday, 16 February 2017, 11:00 –
12:00 and “Best Poster Clinical Science” on
Friday, 17 February 2017, 11:00 –12:00 the ten
top scoring poster abstracts will be presented
concisely in each session.
Presentation time is 3 min, followed by 2 min
for questions/discussion. Please make sure that
your presentation does not take longer, chairpersons are advised to strictly follow the schedule and to interrupt if necessary.
Congress attendees have the possibility to
select the best poster in basic science as well
as the best poster in clinical science from these
20 abstracts at the designated computer station in the industrial exhibition from Thursday,
16 Feb­ruary 2017 10:00 to Friday, 17 February
2017 14:00.
The highest scoring posters will receive the best
poster award during the poster viewing session
on Friday, 17 February 2017 in the poster area.
INFORMATION FOR SPEAKERS AND PRESENTERS
12
TRAVEL INFORMATION
TRAVEL INFORMATION
SCIENTIFIC PROGRAM
Annually, the GTH confers a number of awards
and grants.
Session types
The award and grant recipients of 2017 will be
announced in the opening ceremony of the 61st
GTH Annual Meeting in Basel, Switzerland on
Wednesday, 15 February 2017.
The society appreciates it when applicants are
present at the opening ceremony of the congress to pick up the respective award or grant
in person.
Alexander Schmidt Award
• For excellent research in hemostasis.
Award for Young Researchers
• For excellent research by young scientists in the field of thrombosis and vascular medicine.
• For excellent research by young scientists in the field of bleeding disorders.
Hans-Egli-Research Grant
• For young physicians for a 6 months research project on congenital bleeding disorders.
Rudolf Marx Grant
• For young scientists from German-speaking countries.
P
SSy
SOA
HL
OC
SAT
WS
Plenary
Special symposia
State of the Art
Highlight
Oral communications
Satellite symposia
Workshops
Plenary lectures
Ten plenary lectures given by distinguished invited speakers in five sessions (thematically grouped and containing one basic research and one
clinically orientated lecture) will provide updates
on main topics of the meeting and showcase
some of the latest clinical and basic science in
the field of thrombosis and hemostasis.
Special symposia
Two special symposia, one dedicated to FXIII
(on Thursday, 16 February 2017), the other to
Thrombotic Thrombocytopenic Purpura and
ADAMTS13 (on Saturday, 18 February 2017),
each with 6 lectures, impart a deep insight into
both clinical and basic science in these topics.
Additional special symposia on Friday, 17 February and Saturday, 18 February 2017 deal with
different aspects of the care of patients with
hemophilia and related disorders. The special
symposia on Saturday are of special interest to
patients and were organized together with patients.
State of the Art
Fourteen state of the art and two new, hot or
discussed sessions usually comprising lectures
of three invited speakers introduce the attendee
to recent developments in basic and clinical
science.
15
AWARDS AND GRANTS OF THE GTH
Highlight session
There are five highlight sessions each with a clinical pearl, a personal view of the invited speaker on the most remarkable advances of the last
12 –18 months in the field of thrombosis and hemostasis, and oral communications of top scoring abstracts (two per session), recognized with
a GTH 2017 best abstract award.
Oral communications
Eight oral communication-sessions of scientific
abstracts feature the most interesting developments in various topics.
Satellite symposia
There are 20 interesting satellite symposia
sponsored by our industrial partners, who
chose the topics and speakers. Thematically, they outline some of the most innovative
treatment options in hemostasis, thrombosis
and vascular medicine.
Workshops
On the first day of the congress workshops are
offered for health care professionals.
SCIENTIFIC PROGRAM
14
AWARDS AND GRANTS OF THE GTH
SESSION TYPES
SCIENTIFIC PROGRAM
Lima
Ground Floor
Ärztlicher Beirat
der Deutschen
Hämophiliegesellschaft
MTA-Workshop I
(Haemochrom
Diagnostica GmbH)
Hämophilie und ihre
Diagnostik
Ständige Kommission
Hämophilie
AG
Thrombotische
Mikroangiopathie
Ständige Kommission
Pädiatrie
German Pediatric
Hemophilia Research
MTA-Workshop II
BMA- / MTA-Arbeitskreis
State of the Art
Laboratory Diagnostics
Satellite Symposium
Pfizer AG
SIPPET and the
Future Management of
Hemophilia
Plenary
Highlight
Satellite Symposium
Daiichi Sankyo
Deutschland GmbH
Safety first:
Antikoagulation auch bei
Risikopatienten?
Poster
Satellite Symposium
CSL Behring GmbH
Beginn einer neuen Zeitrechnung – neue Optionen zur
Individualisierung der Therapie
der Hämophilie A und B
State of the Art
Working Group
Weiterbildung
für HämophilieAssistentinnen und
-Assistenten
(Novo Nordisk
Pharma GmbH)
Hämophiliebehandlung
im praktischen Alltag
Miscellaneous
08:00
08:30
08:45
09:00
09:15
09:30
09:45
10:00
10:15
10:30
10:45
11:00
11:15
11:30
11:45
12:00
12:15
12:30
12:45
13:00
13:15
13:30
13:45
14:00
14:15
14:30
14:45
15:00
15:15
15:30
15:45
16:00
16:15
16:30
16:45
17:00
17:15
17:30
17:45
18:00
18:15
18:30
18:45
19:00
19:15
Shanghai 1+2
Ground Floor
Shanghai 3+4
Ground Floor
Sydney
2nd Floor
San Francisco
3rd Floor
Nurse-Workshop
(Bayer)
Hämophilie und Schmerz:
Was mit Therapie und
Kommunikation alles
möglich ist
AG
Perioperative Hämostase
AG
Women’s Health
Aktuelles aus der AG
State of the Art
Atherothrombosis and
Platelets
Satellite Symposium
Grifols Deutschland GmbH
Current Views on Immunology
in Hemophilia and von Willebrand Disease
State of the Art
Perioperative Hemostasis
WEDNESDAY
Kairo 1+2
Ground Floor
State of the Art
Hemostasis
in the Elderly
THURSDAY
Delhi
Ground Floor
Satellite Symposium
Biotest AG
«Wer die Wahl hat …»
BDDH Symposium
Thrombophilie und
Wirtschaftlichkeitsprinzip
Pro und Contra
FRIDAY
08:00
08:30
08:45
09:00
09:15
09:30
09:45
10:00
10:15
10:30
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11:00
11:15
11:30
11:45
12:00
12:15
12:30
12:45
13:00
13:15
13:30
13:45
14:00
14:15
14:30
14:45
15:00
15:15
15:30
15:45
16:00
16:15
16:30
16:45
17:00
17:15
17:30
17:45
18:00
18:15
18:30
18:45
19:00
19:15
Boston 1+2
Ground Floor
17
SCIENTIFIC PROGRAM
SCIENTIFIC PROGRAM
WEDNESDAY, 15 FEBRUARY 2017
Opening ceremony
NEW, HOT or DISCUSSED
Oral Communication
Sat./Lunch Symposium
Symposium
Workshop
SATURDAY
16
SCIENTIFIC PROGRAM
WEDNESDAY
THURSDAY
FRIDAY
SATURDAY
WEDNESDAY, 15 FEBRUARY 2017
SCIENTIFIC PROGRAM
Hämophilie, ein Überblick: Ursachen, Molekular Mechanismen & Genetik
A. Karst (Essen, Germany)
09:30
Grundlagen der primären und sekundären Hämostase unter besonderer
Berücksichtigung von FVIII und FIX: Thrombozyten­funktion &
Zu­sammen­­spiel mit den Gerinnungsfaktoren
A. Karst (Essen, Germany)
10:30
Kaffeepause
11:00
Therapiekonzepte: Substitution & Gentherapie
B. Schuster (Essen, Germany)
11:15
Hämophilie im Gerinnungslabor: Diagnostik der Hämophilie, Monitoring
der Therapie & Diagnostik der Faktoreninhibitoren
B. Schuster (Essen, Germany)
WEDNESDAY
Shanghai 1+2
Ende des MTA Workshops
Nurse-Workshop (Bayer)
Hämophilie und Schmerz:
Was mit Therapie und Kommunikation alles möglich ist
Ständige Kommission Hämophilie
Chairs: R. Klamroth (Berlin, Germany), K. Kurnik (Munich, Germany)
Aktuelle Projekte
Konstitution der Arbeitsgruppen
Treffen der Arbeitsgruppen
Wahl der Sprecher
MTA Workshop I (Haemochrom Diagnostica GmbH)
Hämophilie und ihre Diagnostik
09:00
09:00 – 12:00
11:45 – 12:45
Shanghai 3+4
AG Perioperative Hämostase
Chairs: L. Graf (St. Gallen, Switzerland), W. Korte (St. Gallen, Switzerland)
Schwerpunkt präoperative Abklärungen: Vorgehensweisen, Vorschlag
Feasibility-Studie
13:00 – 13:30
Ständige Kommission Pädiatrie
Delhi
13:00 – 14:30
Kairo 1+2
MTA Workshop II
BMA-/MTA-Arbeitskreis
13:00
Tätigkeitsbericht “MTA-Arbeitskreis” seit Gründung 2009
G. Stöver (Aschaffenburg, Germany)
13:20
Wahlvorschläge Nachfolge | Wahl neue Sprecherinnen und Sprecher
G. Klose (Mannheim, Germany)
G. Stöver (Aschaffenburg, Germany)
09:00
Begrüssung
13:40
09:10
Physiotherapeutische Ansätze der Schmerzbehandlung
J. Dayo (Frankfurt am Main, Germany)
Geräte- bzw. Reagenzprobleme im Alltag | Kurzvorträge diverser
Referent­innen und Referenten
14:20
Diskussion
09:50
Schmerz bei Patienten mit Hämophilie und die therapeutischen Optionen
K. Holstein (Hamburg, Germany)
10:30
Kaffeepause
11:00
Mit Patienten darüber reden: der Berliner Schmerzfragebogen
B. Rothe (Berlin, Germany)
S. Gottstein (Berlin, Germany)
K. Grosse (Berlin, Germany)
11:50
Feedback aus den Gruppen und Zusammenfassung
FRIDAY
THURSDAY
Delhi
WEDNESDAY
Kairo 1+2
11:00 – 12:30
THURSDAY
09:00 – 12:30
12:30
SATURDAY
Ärztlicher Beirat der Deutschen Hämophiliegesellschaft
Delhi
FRIDAY
08:00 – 09:45
19
SCIENTIFIC PROGRAM
SCIENTIFIC PROGRAM
WEDNESDAY, 15 FEBRUARY 2017
SATURDAY
18
SCIENTIFIC PROGRAM
WEDNESDAY, 15 FEBRUARY 2017
SCIENTIFIC PROGRAM
Begrüssung und Vorstellung
K. Andritschke (Moerfelden-Walldorf, Germany), E. Müller-Kägi (Zurich, Switzerland)
13:10
Klinische Messmethoden in der Praxis
M. Stemberger (Munich, Germany)
14:30
Kaffeepause
14:45
Hypnose – Wirkungsvolles Skill Set für die Hämophiliebehandlung
C. Ceppi (Duebendorf, Switzerland)
16:45
Schlusswort & Auswertung
K. Andritschke (Moerfelden-Walldorf, Germany), E. Müller-Kägi (Zurich, Switzerland)
13:00 – 13:45
THURSDAY
WEDNESDAY
Shanghai 1+2
FRIDAY
Update Hämophilietherapie
M. Sigl-Kraetzig (Blaubeuren, Germany)
AG Women’s Health
Aktuelles aus der AG Women’s Health
Chairs: R. Bauersachs (Darmstadt, Germany), U. Scholz (Leipzig, Germany)
14:25
Challenges in diagnosing heparin-induced thrombocytopenia
M. Nagler (Bern, Switzerland)
14:50
Complement and thrombotic microangiopathy
S. Meri (Helsinki, Finland)
14:00 – 15:15
Shanghai 1+2
State of the Art
Atherothrombosis and Platelets
Chairs: M. Elvers (Duesseldorf, Germany), K. Jurk (Mainz, Germany)
14:00
Effects of omega-3 alpha-linolenic acid on platelets and endothelial cells
J. H. Beer (Baden, Switzerland)
14:25
MicroRNA-mediated mechanisms of the cellular stress response in
atherosclerosis
A. Schober (Munich, Germany)
14:50
Serotonin and thrombosis
D. Dürschmied (Freiburg, Germany)
14:00 – 15:15
Sydney
State of the Art
Hemostasis in the Elderly
Chairs: C. Ay (Vienna, Austria), A. ten Cate-Hoek (Maastricht, The Netherlands)
13:00
NOACs und Schwangerschaft
B. Linnemann (Frankfurt am Main, Germany)
14:00
Use of DOACs in elderly patients – opportunities and risks
J. Beyer-Westendorf (Dresden, Germany)
13:15
NOACs und Menstruation
S. Halimeh (Duisburg, Germany)
14:25
VTE in the elderly – insights gained from SWITCO
D. Aujesky (Bern, Switzerland)
13:30
Besonderheiten des Von-Willebrand-Syndroms bei Frauen
F. Bergmann (Hanover, Germany)
14:50
Hemostasis and Cancer
I. Pabinger-Fasching (Vienna, Austria)
13:00 – 13:45
Boston 1+2
13:30 – 14:00
Delhi
AG Thrombotische Mikroangiopathie
Chair: J. A. Kremer Hovinga (Bern, Switzerland)
German Pediatric Hemophilia Research Database (GEPHARD)
Chairs: C. Bidlingmaier (Munich, Germany), C. Königs (Frankfurt am Main, Germany)
13:30 – 15:15
Shanghai 3+4
13:30
Quality assurance in thrombelastographic methods – difficulties and
results
M. Spannagl (Munich, Germany)
13:55
State of the Art
Laboratory Diagnostics
Chairs: L. Asmis (Zurich, Switzerland), F. Bergmann (Hanover, Germany)
Peripartal fibrinogen determination – what is the best way?
L. Kaufner (Berlin, Germany)
14:20
Pathophysiological insights into the antiphospholipid syndrome
K. Lackner (Mainz, Germany)
Anesthesiological management in postpartal hemorrhage in the light of
the new 2016 AWMF guideline
H. Lier (Cologne, Germany)
14:45
Managing platelet inhibitors in the perioperative setting
M. Cattaneo (Milan, Italy)
Sitzung der Studienkommission
14:00 – 15:15
Boston 1+2
14:00
State of the Art
Perioperative Hemostasis
Chair: W. Korte (St. Gallen, Switzerland)
WEDNESDAY
13:00
14:00
SATURDAY
Weiterbildung für Hämophilie-Assistentinnen und -Assistenten
(Novo Nordisk Pharma GmbH)
Hämophiliebehandlung im praktischen Alltag
THURSDAY
Lima
FRIDAY
13:00 – 17:00
21
SCIENTIFIC PROGRAM
SCIENTIFIC PROGRAM
WEDNESDAY, 15 FEBRUARY 2017
SATURDAY
20
SCIENTIFIC PROGRAM
WEDNESDAY, 15 FEBRUARY 2017
SCIENTIFIC PROGRAM
Satellite Symposium Pfizer AG
SIPPET and the Future Management of Hemophilia
Chair: T. Lehmann (St. Gallen, Switzerland)
15:48
rVIII-SingleChain: Ein neues Faktorkonzentrat im Übergang von
klinischer Studie zur klinischen Praxis
G. Goldmann (Bonn, Germany)
15:30
Welcome
T. Lehmann (St. Gallen, Switzerland)
16:06
IDELVION®: Ergebnisse aus den Studienprogrammen
A. Tiede (Hanover, Germany)
15:35
Factor concentrates: History & Challenges
B. T. Colvin (Chislehurst, United Kingdom)
16:24
IDELVION®: Klinische Praxis
W.-A. Hassenpflug (Hamburg, Germany)
15:55
Why SIPPET matters: Plasma the resurrected star?
N. von der Weid (Basel, Switzerland)
16:42
16:15
SIPPET in context: a critical reflection
T. Lehmann (St. Gallen, Switzerland)
Herausforderung in der Diagnostik von FVIII/FIX: Was ist zu
beachten?
U. Scholz (Leipzig, Germany)
16:35
Q&A
T. Lehmann (St. Gallen, Switzerland)
16:55
Conclusion and closure
T. Lehmann (St. Gallen, Switzerland)
15:30
Welcome and Introduction
J. Oldenburg (Bonn, Germany)
15:35
Strategies to minimize incidence of FVIII inhibitors
E. Santagostino (Milan, Italy)
15:55
Cost impact of inhibitor development
J. Oldenburg (Bonn, Germany)
Begrüssung
E. Minar (Vienna, Austria), D. Tsakiris (Basel, Switzerland)
16:15
15:35
Einfach und sicher antikoagulieren bei Risiko-Patienten
C. Espinola-Klein (Mainz, Germany)
The protective role of VWF against FVIII inhibitors
S. Lacroix-Desmazes (Paris, France)
16:30
16:00
Thromboseprophylaxe und -therapie bei Tumorpatienten – welche Rolle
spielen NOAKs?
C. Ay (Vienna, Austria)
Acquired von Willebrand Syndrome in patients with ventricular assist
device (VAD) or extracorporeal life support (ECLS)
B. Zieger (Freiburg, Germany)
16:45
Summary and Discussion
J. Oldenburg (Bonn, Germany)
16:25
2037 – Zukunft der Gesundheit: Thesen des Zukunftsforschers
G. T. Roos (Lucerne, Switzerland)
16:50
Zusammenfassung und Verabschiedung
E. Minar (Vienna, Austria), D. Tsakiris (Basel, Switzerland)
15:30 – 17:00
Kairo 1+2
SATURDAY
Satellite Symposium Grifols Deutschland GmbH
Current Views on Immunology in Hemophilia and von Willebrand Disease
Chair: J. Oldenburg (Bonn, Germany)
15:30
FRIDAY
THURSDAY
WEDNESDAY
Delhi
Satellite Symposium Daiichi Sankyo Deutschland GmbH
Safety first: Antikoagulation auch bei Risikopatienten?
Chairs: E. Minar (Vienna, Austria), D. Tsakiris (Basel, Switzerland)
Shanghai 1+2
15:30
Satellite Symposium CSL Behring GmbH
Beginn einer neuen Zeitrechnung – neue Optionen zur Individualisierung
der Therapie der Hämophilie A und B
Chairs: R. Klamroth (Berlin, Germany), I. Pabinger-Fasching (Vienna, Austria)
rVIII-SingleChain: Ergebnisse aus den Studienprogrammen
A. Veldman (Marburg, Germany)
WEDNESDAY
15:30 – 17:00
15:30 – 17:00
THURSDAY
Boston 1+2
FRIDAY
15:30 – 17:00
23
SCIENTIFIC PROGRAM
SCIENTIFIC PROGRAM
WEDNESDAY, 15 FEBRUARY 2017
SATURDAY
22
SCIENTIFIC PROGRAM
WEDNESDAY, 15 FEBRUARY 2017
SCIENTIFIC PROGRAM
15:30 – 17:00
Shanghai 3+4
Satellite Symposium Biotest AG
“Wer die Wahl hat …”
Chair: J. A. Kremer Hovinga (Bern, Switzerland)
15:30
Die Qual der Wahl
M. Wehr (Tuebingen, Germany)
15:53
rFVIII-Konzentrate: Welches wählen?
C. Escuriola-Ettingshausen (Moerfelden-Walldorf, Germany)
16:16
SIPPET-Studie und PUPs: Hat man eine Wahl?
M. Albisetti Pedroni (Zurich, Switzerland)
16:39
Unsere Wahl: “Wie human”
J. Schüttrumpf (Dreieich, Germany)
16:15 – 17:15
Sydney
17:30 –*19:15
Welcome Address
B. Kemkes-Matthes (Giessen, Germany)
Welcome Address
Acknowledgments
J. A. Kremer Hovinga (Bern, Switzerland)
Welcome Address
Lukas Engelberger, Member of the Government of the Canton Basel-Stadt
Head of the Public Health Department
Alexander-Schmidt-Lecture
Prognostic factors for remission and survival in acquired hemophilia
A. Tiede (Hanover, Germany)
BDDH Symposium
Thrombophilie und Wirtschaftlichkeitsprinzip: Pro und Contra
Chairs: J. Koscielny (Berlin, Germany), U. Scholz (Leipzig, Germany)
Keynote Lecture
Massimo Rocchi (Basel, Switzerland)
Recipient of the Salzburger Stier 1996, the Swiss Award 2005, the Schweizer
Kleinkunstpreis 2008 and many other awards as well as of a honory doctorate of
the University of Fribourg, Switzerland in 2011.
Contra
C.-E. Dempfle (Mannheim-Lindenhof, Germany)
Pro
R. B. Zotz (Duesseldorf, Germany)
*approximately
Award Ceremony GTH 2017
WEDNESDAY
Followed by Welcome Reception and Get Together in the Industrial Exhibition on the first floor
(until 21:00).
ILLFACT
FRIDAY
THURSDAY
You can rely on LFB
THURSDAY
FRIDAY
Opening Ceremony
San Francisco
25
SCIENTIFIC PROGRAM
SCIENTIFIC PROGRAM
WEDNESDAY, 15 FEBRUARY 2017
WEDNESDAY
24
SCIENTIFIC PROGRAM
WEDNESDAY, 15 FEBRUARY 2017
®
Ansprechpartner Deutschland:
LFB GmbH, An der Alten Ziegelei 5, 48157 Münster, Deutschland, Tel.: 0251/3270-217, Fax: 0251/3270-212
www.lfb-pharma.de
SATURDAY
SATURDAY
Powder and solvent for solution for injection/infusion
SCIENTIFIC PROGRAM
State of the Art
Platelets
Shanghai 1+2
Ground Floor
Oral
Communications
Laboratory
Highlight Session I
Miscellaneous
Best Poster
Basic Science
Satellite Symposium
Satellite Symposium Satellite Symposium Satellite Symposium
Bayer
Octapharma GmbH
Swedish Orphan
Moderne AntiChallenges and
Biovitrum GmbH
koagulation –
opportunities in
Half-life extension in
Von Pionier- zu
hemophilia A and hemophilia – A practical
Alltagsfragen
VWD
guide for Fc fusion proteins
CSL Behring GmbH
Vielfältigkeit von angeborenen Gerinnungsstörungen
und Angiopathien –
Theorie und Praxis
Oral
Communications
Vascular wall,
platelets and acquired
problems
Oral
Communications
Innovation and
Novelty
Satellite Symposium Satellite Symposium Satellite Symposium Satellite Symposium
LFB GmbH
LEO PHARMA GmbH Novo Nordisk Pharma
Stago
Die aktuelle Herausfor- Antikoagulation in
GmbH
Laborkontrolle der
derung: atypische
Therapie und ProChancen einer
Antikoagulation
Von-Willebrandphylaxe – wohin geht individualisierten
Patienten
die Reise?
Hämophilietherapie
Plenary
Highlight
Shanghai 3+4
Ground Floor
Poster
State of the Art
Working Group
Satellite Symposium
Shire – Baxalta
Deutschland GmbH
ADYNOVI – Von Studienergebnissen zur
klinischen Erfahrung
Miscellaneous
08:00
08:30
08:45
09:00
09:15
09:30
09:45
10:00
10:15
10:30
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11:00
11:15
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12:00
12:15
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13:00
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14:00
14:15
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17:30
17:45
18:00
18:15
18:30
18:45
19:00
Foyer 2. OG
2nd Floor
Montreal
2nd Floor
Singapore
2nd Floor
Sydney
2nd Floor
Special Symposium
Factor XIII Structure
and Functions
State of the Art
VTE Management
State of the Art
Pediatric –
Hemostasis
San Francisco
3rd Floor
Plenary Session I
Bayer Thrombosis Award
Special Symposium
Clinical aspects of Highlight Session II Highlight Session III
factor XIII
Hemostasis
Thrombosis
Satellite Symposium
Pfizer Pharma GmbH
Hämophilie-Therapie in
der Zukunft – von guten
Prognosen und neuen
Behandlungsansätzen
Poster Exhibition
State of the Art
Women issues
State of the Art
Hemophilia &
inhibitors
WEDNESDAY
State of the Art
Von-Willebrand-Factor
Kairo 1+2
Ground Floor
State of the Art
VTE intervention
Plenary Session II
THURSDAY
Delhi
Ground Floor
FRIDAY
08:00
08:30
08:45
09:00
09:15
09:30
09:45
10:00
10:15
10:30
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11:30
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12:00
12:15
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17:00
17:15
17:30
17:45
18:00
18:15
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18:45
19:00
Boston 1+2
Ground Floor
27
SCIENTIFIC PROGRAM
SCIENTIFIC PROGRAM
THURSDAY, 16 FEBRUARY 2017
SATURDAY
26
SCIENTIFIC PROGRAM
WEDNESDAY
THURSDAY
FRIDAY
SATURDAY
THURSDAY, 16 FEBRUARY 2017
NEW, HOT or DISCUSSED
Oral Communication
Sat./Lunch Symposium
Symposium
Workshop
SCIENTIFIC PROGRAM
State of the Art
Von Willebrand Factor
Chairs: F. Langer (Hamburg, Germany), B. Zieger (Freiburg, Germany)
08:48
Spatial fibrin clot formation is less affected by clotting factor
deficiency than thrombin generation
E. Zöhrer, A. Schlagenhauf, S. Pohl, B. Leschnik, H. Haidl, S. Gallistl (Graz, Austria)
08:00
Von Willebrand factor processing
M. A. Brehm (Hamburg, Germany)
09:00
Catching microparticles – a methodical comparison
C. Plattfaut, F. Gieseler, A. Freund, G. Riemekasten, A. Müller (Luebeck, Germany)
08:25
Acquired Von Willebrand syndrome in patients with aortic valve disease
S. Susen (Lille Cedex, France)
08:00 – 09:15
WEDNESDAY
Delhi
Effect of DDAVP on hemostasis – more than just VWF release
L. Alberio (Lausanne, Switzerland)
State of the Art
Platelets
Chairs: K. Jurk (Mainz, Germany), J. Koscielny (Berlin, Germany)
08:00
Indications and triggers for platelet transfusions
B. Mansouri Taleghani (Bern, Switzerland)
08:25
In vitro platelet production
D. Baruch (Paris, France)
08:50
Platelet proteomics
R. Zahedi (Dortmund, Germany)
08:00 – 09:15
Shanghai 1+2
08:12
Diagnosing heparin-induced thrombocytopenia (HIT) in 30 minutes:
A prospective evaluation of a rapid diagnostic work-up
M. Marchetti, S. Barelli, F. Monnin, N. Nicolas, E. Matthey, C. Gerschheimer,
L. Alberio (Lausanne, Switzerland)
08:24
Multianalyte determination of NOAC using LC-MS/MS and
comparison with functional coagulation assays
L. Slavik, J. Lukes, M. Zhanelova, M. Nemcova, J. Ulehlova, J. Prochazkova,
A. Hlusi, M. Palova, J. Vaclavik (Olomouc, Czech Republic)
08:36
Fibrin clot formation properties in patients on treatment with oral
anticoagulants correlate with drug concentration and intensity of
anticoagulation
O. Königsbrügge1, G. Weigel 2, I. Pabinger1, C. Ay1 (1Vienna, Austria, 2Innsbruck,
Austria)
SATURDAY
THURSDAY
The implementation of a high-throughput sequencing test for diagnosing
inherited bleeding, thrombotic, and platelet disorders: lessons learned
from an international study
T. Bakchoul, H. Schulze, E. Simeoni, W. Ouwehand, E. Turro (Tuebingen, Germany)
FRIDAY
08:00
Oral Communications
Laboratory
Chairs: L. Graf (St. Gallen, Switzerland), M. Spannagl (Munich, Germany)
Montreal
Special Symposium
Factor XIII Structure and Functions
Chairs: H.-P. Kohler (Bern, Switzerland), L. Muszbek (Debrecen, Hungary)
08:00
Novel biochemical and structural aspects of FXIII
L. Muszbek (Debrecen, Hungary)
08:25
FXIII and fibrin structure
R. Ariëns (Leeds, United Kingdom)
08:50
FXIII-A in energy metabolism
M. Kaartinen (Montreal, Canada)
08:00 – 09:15
Singapore
State of the Art
VTE Management
Chairs: R. Bauersachs (Darmstadt, Germany), S. Konstantinides (Mainz, Germany)
08:00
Predictive variables of recurrence – how to choose long-term
anticoagulation in VTE
P. A. Kyrle (Vienna, Austria)
08:25
Advantages and limitations of patient self-management of oral
anticoagulation in VKA
W. A. Wuillemin (Lucerne, Switzerland)
08:50
Post-thrombotic syndrome – implications and management
A. ten Cate-Hoek (Maastricht, The Netherlands)
WEDNESDAY
08:50
08:00 – 09:15
THURSDAY
Boston 1+2
FRIDAY
08:00 – 09:15
29
SCIENTIFIC PROGRAM
SCIENTIFIC PROGRAM
THURSDAY, 16 FEBRUARY 2017
SATURDAY
28
SCIENTIFIC PROGRAM
THURSDAY, 16 FEBRUARY 2017
SCIENTIFIC PROGRAM
Sydney
State of the Art
Pediatric – Hemostasis
Chairs: K. Kurnik (Munich, Germany), N. von der Weid (Basel, Switzerland)
08:00
Plasma-derived versus recombinant factor concentrates in PUPs:
a never ending debate
E. Berntorp (Malmö, Sweden)
08:25
Gynecological aspects of adolescents with rare bleeding disorders
R. Kulkarni (East Lansing, United States)
08:50
Care, needs and perceptions of adolescents and young adults
growing up with hemophilia A or B in Germany
D. Richter, C. Heller, M. Heuer, S. Schultze-Strasser, D. Schwabe, C. Königs
(Frankfurt am Main, Germany)
09:02
An alternative immune tolerance induction therapy for patients with
inhibitors in hemophilia A
W.-A. Hassenpflug, J. Schrum, R. Dittmer, R. Schneppenheim (Hamburg, Germany)
10:45 – 12:15
Montreal
10:45
Functional and clinical aspects of FXIII
H.-P. Kohler (Bern, Switzerland)
11:10
The first case of congenital FXIII deficiency – A Swiss story
V. Schröder (Bern, Switzerland)
11:35
Acquired FXIII deficiency
A. Ichinose (Yamagata, Japan)
12:00
Coagulation factor XIII: its possible role in corneal wound healing
Z. Z. Orosz1,2, A. Szöor1, Z. Veréb2, Z. Hassan1, E. Katona1, G. Vereb1,
A. Facskó2, L. Muszbek1 (1Debrecen, Hungary, 2Szeged, Hungary)
11:00 – 12:00
Boston 1+2
09:30 – 10:30
San Francisco
WEDNESDAY
09:30
10:00
10:30 – 10:45
Highlight Session I
Miscellaneous
Chairs: B. Kehrel (Muenster, Germany), M. Skowronska (Bern, Switzerland)
Plenary Session I
Chairs: M. A. Brehm (Hamburg, Germany), E. R. Weibel (Bern, Switzerland)
11:00
Life cycle of Weibel Palade bodies
H.C.J. Eikenboom (Leiden, The Netherlands)
New treatment options for thrombotic thrombocytopenic purpura (TTP)
P. Knöbl (Vienna, Austria)
11:20
Regulation of angiogenesis by Von Willebrand factor
A. Randi (London, United Kingdom)
Clinical Pearl
B. Kemkes-Matthes (Giessen, Germany)
11:35
Warfarin inhibits VKORC1 by competitive slow tight binding
K. J. Czogalla1, A. Biswas1, K. Höning1, V. Hornung1,2, K. Liphardt1,
M. Watzka1, J. Oldenburg1 (1Bonn, Germany, 2Munich, Germany)
11:47
Cardiac Protease-Activated Receptor 2 expression is involved in cardiac
fibrosis, diastolic dysfunction and immunological response in the aged
heart
J. Friebel1, M. Witkowski1, A. Weithäuser1, K. Savvatis2, D. Steffens1, M. Kasner1,
T. Tabaraie1, M. Wegner1, U. Landmesser1, U. Rauch-Kröhnert1 (1Berlin, Germany,
2London, United Kingdom)
FRIDAY
FRIDAY
SATURDAY
Bayer Thrombosis Award
Announcement and Presentation of Awardee
Bayer Science and Education Foundation
B. Kemkes-Matthes (Giessen, Germany)
SATURDAY
THURSDAY
San Francisco
Special Symposium
Clinical Aspects of Factor XIII
Chairs: A. Ichinose (Yamagata, Japan), V. Schröder (Bern, Switzerland)
WEDNESDAY
08:00 – 09:15
31
SCIENTIFIC PROGRAM
SCIENTIFIC PROGRAM
THURSDAY, 16 FEBRUARY 2017
THURSDAY
30
SCIENTIFIC PROGRAM
THURSDAY, 16 FEBRUARY 2017
Shanghai 3+4
11:00
Differential effects of novel anticoagulants: FXa versus FIIa inhibition on
coagulation and inflammation
S. Nazir1, K. Shahzad1, I. Gadi1, M. Al-Dabet1, S. Kohli1, S. Ranjan1, F. Bock1,2,
B. Isermann1 (1Magdeburg, Germany, 2Nashville, United States)
11:06
Annexin A7 (ANX7) regulates collagen-dependent platelet activation and
Ca2+ signaling
S. Geue, B. Walker-Allgaier, D. Eißler, P. Münzer, F. Lang, M. Gawaz, O. Borst
(Tuebingen, Germany)
FRIDAY
THURSDAY
WEDNESDAY
11:12
SATURDAY
Best Poster
Basic Science – see also poster list page 60ff
Chairs: M. Schaller Tschan (Bern, Switzerland), W. A. Wuillemin (Lucerne, Switzerland)
P2Y6 depletion enhances metabolic activity and ameliorates outcome of
high fat diet induced obesity in mice
J. Merz, P. Stachon, P. Albrecht, F. Ünal, S. von Garlen, A. Heidenreich,
N. Hoppe, B. Duffner, C. Bode, A. Zirlik (Freiburg, Germany)
11:18
Introduction of a guideline for the treatment of synovitis in patients with
hemophilia
B. Habermann1, A. Seuser2, T. Hilberg3 (1Mainz, Germany, 2Bonn, Germany,
3Wuppertal, Germany)
11:24
The coagulation Factor XIII (FXIII) A subunit activation peptide directs
the evolution of FXIIIA as a proteolytically activated dimeric molecule
A. Biswas, S. Singh, V. Ivaskevicius, J. Oldenburg (Bonn, Germany)
11:30
CLIC1 supports mechanisms related to thrombosis and vascular repair
L. M. Knowles, P. Niewald, E. Ampofo, A. Drawz, I. Müller, H. Eichler, J. Pilch
(Homburg, Germany)
11:00 – 12:00
Singapore
Highlight Session II
Hemostasis
Chairs: W. Miesbach (Frankfurt am Main, Germany), D. Tsakiris (Basel, Switzerland)
11:00
A new era of treatment for patients with hemophilia A with and
without inhibitors?
R. Klamroth (Berlin, Germany)
11:15
Clinical Pearl
J.-D. Studt (Zurich, Switzerland)
11:30
IPS derived endothelial cells from hemophilia A patients with nonsense
mutations contain endogenous FVIII and the high risk inhibitor mutation
R1941X shows abnormal intracellular trafficking of the FVIII heavy chain
H. Singer, N. Nuesgen, J. Oldenburg, O. El-Maarri (Bonn, Germany)
11:47
Targeting anticoagulant protein S to achieve hemostasis in
hemophilia
S. Calzavarini1, L. Bologna1, R. Prince1, M. Manetti2, D. Melchiorre2, I. Rosa2,
N. Dewarrat1, P. Amini1, J.A. Fernandez3, C. Quarroz1, Y. Matsumura4,
J. A. Kremer Hovinga1, J.H. Griffin3, H.-U. Simon1, L. Ibba Maneschi2, F. Saller5,
A. Angelillo-Scherrer1 (1Bern, Switzerland, 2Florence, Italy, 3La Jolla, United
States,4Chiba, Japan, 5Paris, France)
11:00 – 12:00
Sydney
Highlight Session III
Thrombosis
Chairs: L. Asmis (Zurich, Switzerland), I. Pabinger-Fasching (Vienna, Austria)
11:00
Highlight Thrombosis
R. E. Scharf (Duesseldorf, Germany)
11:20
Clinical Pearl
C. Ay (Vienna, Austria)
11:36
Collagen V alpha 2 as a direct target of miR-143 in arteriogenesis
T. Hammerschick1, K. Troidl2, K. T. Preissner1, S. Fischer1 (1Giessen, Germany,
2Bad Nauheim, Germany)
11:42
Phosphorylation of the protein phosphatase 2A inhibitor alphaendosulfine (ENSA) at two distinct sites, serine 67 and serine 109,
in human platelets
E. Walter1, O. Pagel2, R. Zahedi2, A. Smolenski3, S. Gambaryan1,4, U. Walter1,
K. Jurk1 (1Mainz, Germany, 2Dortmund, Germany, 3Dublin, Ireland,
4St. Petersburg, Russian Federation)
11:35
Clinical course of isolated distal deep vein thrombosis in patients with
active cancer: a large multicenter cohort study
F. Dentali1, S. Pegoraro1, S. Barco2, M. di Minno2, D. Mastroiacovo3, F. Pomero4,
C. Lodigiani5, F. Bagna6, W. Ageno1, M. di Nisio1,7 (1Varese, Italy, 2Mainz,
Germany, 3Naples, Italy, 4Avezzano, Italy, 5Cuneo, Italy, 6Rozzano-Milano, Italy,
7Chieti, Italy)
11:48
Fucoidans inhibit cellular responses to the chemokine IL-8 and the
anaphylatoxin C5a better than heparin
S. Alban, K. Ehrig, I. Liewert (Kiel, Germany)
11:47
Platelet transcriptome analysis of mice with altered thrombin
signaling
S. Schubert, F. Marini, C. Santos, H. Binder, W. Ruf (Mainz, Germany)
11:54
FSAP and altered fibrin clot structure: Is there a link to FXIII?
M. Etscheid, N. Beer, R. Seitz, J. Dodt (Langen, Germany)
33
SCIENTIFIC PROGRAM
11:00 – 12:00
WEDNESDAY
SCIENTIFIC PROGRAM
THURSDAY
SCIENTIFIC PROGRAM
FRIDAY
THURSDAY, 16 FEBRUARY 2017
SATURDAY
32
SCIENTIFIC PROGRAM
THURSDAY, 16 FEBRUARY 2017
SCIENTIFIC PROGRAM
Voncento®: Studiendaten und klinische Anwendung
C. Bidlingmaier (Munich, Germany)
12:38
Angeborene Thrombozytopathien und Differentialdiagnose
B. Zieger (Freiburg, Germany)
13:00
Facetten des VWS: Angiodysplasien
W. Eberl (Braunschweig, Germany)
13:22
Faktor IX – ein faszinierendes Molekül
J. A. Kremer Hovinga (Bern, Switzerland)
FRIDAY
THURSDAY
WEDNESDAY
Kairo 1+2
Satellite Symposium Bayer
Moderne Antikoagulation – Von Pionier- zu Alltagsfragen
Chairs: B. Kemkes-Matthes (Giessen, Germany), W. Korte (St. Gallen, Switzerland)
12:15 – 13:45
Shanghai 1+2
Satellite Symposium Octapharma GmbH
Challenges and opportunities in hemophilia A and VWD
Chairs: I. Hegemann (Zurich, Switzerland), K. Schmitt (Linz, Austria)
12:15
Inhibitor development in hemophilia A – A lifelong challenge
C. Escuriola-Ettingshausen (Moerfelden-Walldorf, Germany)
12:35
How to start treatment in hemophilia A PUPs in the light of the SIPPET
study – single center experience
S. Halimeh (Duisburg, Germany)
13:00
Management of surgeries in VWD – maintaining the balance
L. Graf (St. Gallen, Switzerland)
13:20
Current aspects of prophylaxis in VWD
U. Nowak-Göttl (Kiel, Germany)
12:15 – 13:45
Shanghai 3+4
Satellite Symposium Swedish Orphan Biovitrum GmbH
Half-life Extension in Hemophilia – A Practical Guide for Fc Fusion
Proteins
Chairs: D. Tsakiris (Basel, Switzerland), N. von der Weid (Basel, Switzerland)
12:15
Begrüssung
W. Korte (St. Gallen, Switzerland)
12:15
Introduction
D. Tsakiris (Basel, Switzerland), N. von der Weid (Basel, Switzerland)
12:20
Venöse Thromboembolien – Studienlage und Realität zu
Behandlungskonzepten und Therapieansätzen
S. Haas (Munich, Germany)
12:20
Features of recombinant Factor Fc – Immunological potential
F. Nimmerjahn (Erlangen, Germany)
12:40
NOAKs im Alltag – Gibt es noch Überraschungen?
J. Beyer-Westendorf (Dresden, Germany)
12:40
Elocta & Alprolix – Long term data in adults and adolescents
R. Klamroth (Berlin, Germany)
12:55
Diskussion
13:00
Elocta & Alprolix – Long term data in children
C. Wermes (Hanover, Germany)
13:00
Triple-Therapie mit NOAK – Praxis und Studienlage
C. Bode (Freiburg, Germany)
13:20
How to use Elocta – Real world experience from Bonn
G. Goldmann (Bonn, Germany)
13:20
Praktisches Management in besonderen Situationen – Do’s and Dont’s
W. A. Wuillemin (Lucerne, Switzerland)
13:40
13:40
Diskussion
Conclusion & Discussion
G. Goldmann (Bonn, Germany)
R. Klamroth (Berlin, Germany)
F. Nimmerjahn (Erlangen, Germany)
Zusammenfassung
B. Kemkes-Matthes (Giessen, Germany)
D. Tsakiris (Basel, Switzerland)
N. von der Weid (Basel, Switzerland)
C. Wermes (Hanover, Germany)
WEDNESDAY
12:15
12:15 – 13:45
SATURDAY
Satellite Symposium CSL Behring GmbH
Vielfältigkeit von angeborenen Gerinnungsstörungen und Angio­pathien –
Theorie und Praxis
Chairs: A. Huth-Kühne (Heidelberg, Germany), J. A. Kremer Hovinga (Bern,
Switzerland)
THURSDAY
Boston 1+2
FRIDAY
12:15 – 13:45
35
SCIENTIFIC PROGRAM
SCIENTIFIC PROGRAM
THURSDAY, 16 FEBRUARY 2017
SATURDAY
34
SCIENTIFIC PROGRAM
THURSDAY, 16 FEBRUARY 2017
Sydney
Satellite Symposium Pfizer Pharma GmbH
Hämophilie-Therapie in der Zukunft – von guten Prognosen und neuen
Behandlungsansätzen
Chairs: C. Königs (Frankfurt am Main, Germany), J. Oldenburg (Bonn, Germany),
J. Rischewski (Lucerne, Switzerland)
12:15
Neue Konzepte in der Hämophiliebehandlung – Grundlagen der
Gentherapie
R. M. Linden (London, United Kingdom)
12:45
Fallstricke der Faktorenmessung im Hämostase-Labor
U. Scholz (Leipzig, Germany)
13:15
Haemoassist 2 – eine gute Prognose
A. Tiede (Hanover, Germany)
14:00 – 15:15
Shanghai 1+2
Oral Communications
Vascular Wall, Platelets, and Acquired Problems
Chairs: T. Bakchoul (Tuebingen, Germany), C.-E. Dempfle (Mannheim-Lindenhof,
Germany)
Role of platelet factor 4 (PF4) and anti-PF4/polyanion IgG in human
platelet FcRIIA mediated anti-bacterial activity
R. Palankar, T. Kohler, N. Medvedev, J. Wesche, K. Krauel, S. Hammerschmidt,
A. Greinacher (Greifswald, Germany)
14:12
Platelet activation and aggregation provoked by Staphylococcus aureus
secreted proteins
U. Binsker1, J. Wesche1, R. Palankar1, T. P. Kohler1, J. Prucha1, B. Bröker1,
U. Mamat2, J. Pané-Farré1, F. Schmidt1, A. Greinacher1, S. Hammerschmidt1
(1Greifswald, Germany, 2Borstel, Germany)
14:24
Altered platelet lipidomic profile influences thrombotic disposition:
modulation by the CXCL12-CXCR4-CXCR7 axis
M. Chatterjee, D. Rath, J. Schlotterbeck, J. Rheinlaender, B. Walker-Allgaier,
T. E. Schäffer, M. Lämmerhofer, M. Gawaz (Tuebingen, Germany)
14:36
Metformin alters the epigenetic regulation of tissue factor in diabetes
M. Witkowski1, A. Weithauser1, T. Tabaraie1, D. Steffens1, J. Friebel1,
A. Doerner1, M. Kasner1, B. Stratmann2, D. Tschoepe2, U. Landmesser1,
U. Rauch1(1Berlin, Germany, 2Bad Oeynhausen, Germany)
Microvascular flow model to study clot formation in real-time
L. Jenny1, J. Dobó2, P. Gál2, W. Lam3, V. Schröder1 (1Bern, Switzerland,
2Budapest, Hungary, 3Atlanta, United States)
14:12
rhADAMTS13 treatment improves ventricular remodelling and
functionality after cardiac injury in mice
T. Witsch1,2, K. Martinod2, D. D. Wagner2 (1Freiburg, Germany, 2Boston, United
States)
14:48
D-dimer, but not the Khorana score predicts venous thromboembolism
in lung cancer patients
E. Grilz, O. Königsbrügge, J. Riedl, J. Thaler, R. Pirker, C. Ay, I. Pabinger
(Vienna, Austria)
14:24
Activated protein C is a sensitive biomarker to monitor the activity
level of the hemostatic system after activation by recombinant
activated factor VII
H. Rühl, C. Berens, F. I. Winterhagen, J. Müller, J. Oldenburg, B. Pötzsch
(Bonn, Germany)
15:00
14:36
In vitro evaluation of aptamer-based reversible inhibition of anti­
coagulant activated protein C as a novel supportive hemostatic
approach
N. Shahidi Hamedani1, H. Rühl1, S. Gasper1, J. J. Zimmermann1, T. Heiseler2,
J. Oldenburg1, G. Mayer1, B. Pötzsch1, J. Müller1 (1Bonn, Germany, 2Dreieich,
Germany)
Randomized, double-blind, placebo-controlled trial of recombinant
human C1 inhibitor for prophylaxis of hereditary angioedema attacks
B. Giannetti1, V. Grivcheva Panovska2, D. Moldovan3, A. Reshef4, S. Andrejevic5,
R. Hakl6, S. Kivity7, L. Bellizzi1, A. Relan1, B. Giannetti1, M. Cicardi8 (1Leiden,
The Netherlands, 2Skopje, Republic of Macedonia, 3Tirgu Mures, Romania,
4Tel-Hashomer, Israel, 5Belgrade, Serbia, 6Brno, Czech Republic, 7Tel Aviv,
Israel, 8Milan, Italy)
SATURDAY
FRIDAY
14:00
WEDNESDAY
14:00
THURSDAY
Boston 1+2
Oral Communications
Innovation and Novelty
Chairs: Z. Cermakova (Ostrava, Czech Republic), R. Rieben (Bern, Switzerland)
14:00 – 15:15
14:48
Regulation of complement and contact system activation via C1 inhibitor
potentiation and factor XIIa activity modulation by heparins, glycosaminoglycans and other sulfated glycans
S. Alban, E. Lahrsen, A.-K. Schoenfeld (Kiel, Germany)
15:00
Interim results from a dose escalating study of AMT-060 (AAV5-hFIX)
gene transfer in adult patients with severe hemophilia B
W. Miesbach1, M. Tangelder1, K. Meijer2, G. Castaman3, F. Cattaneo4, M. Coppens1, P. Kampmann5, R. Klamroth6, R. Schutgens7, E. Seifried8, J. Schwaeble8
(1Amsterdam, The Netherlands, 2Groningen, The Netherlands, 3Florence, Italy,
4Parma, Italy, 5Copenhagen, Denmark, 6Berlin, Germany, 7Utrecht, The Netherlands, 8Frankfurt am Main, Germany)
14:00 – 15:15
Montreal
State of the Art
Women Issues
Chairs: Y. Fujimura (Nara, Japan), B. Lämmle (Mainz, Germany)
14:00
Management of pregnancy in carriers of hemophilia and rare
bleeding disorders
U. Scholz (Leipzig, Germany)
14:25
Insights into preeclampsia and HELLP
M. Mohaupt (Bern, Switzerland)
14:50
Pregnancy in patients with acquired and hereditary TTP
A. S. von Krogh (Trondheim, Norway)
37
SCIENTIFIC PROGRAM
12:15 – 13:45
WEDNESDAY
SCIENTIFIC PROGRAM
THURSDAY
SCIENTIFIC PROGRAM
FRIDAY
THURSDAY, 16 FEBRUARY 2017
SATURDAY
36
SCIENTIFIC PROGRAM
THURSDAY, 16 FEBRUARY 2017
Singapore
14:00
14:25
14:50
14:00 – 15:15
WEDNESDAY
Sydney
THURSDAY
FRIDAY
Role and mode of action of T cells in inhibitor formation in
hemophilia A
K. Pratt (Bethesda, United States)
Immune tolerance treatment in children and in adults with hemophilia
and inhibitors
R. d’Oiron (Le Kremlin-Bicêtre, France)
Insights into the autoimmune response in acquired hemophilia A
A. Tiede (Hanover, Germany)
State of the Art
VTE Intervention
Chairs: V. Hach-Wunderle (Frankfurt am Main, Germany), M. Schindewolf (Bern,
Switzerland)
14:00
How to prevent chronic thromboembolic pulmonary hypertension after
PE/VTE
S. Konstantinides (Mainz, Germany)
14:25
Minimal-invasive endovascular treatment of acute deep vein thrombosis
N. Kucher (Bern, Switzerland)
14:50
Surgical and interventional therapy for chronic thromboembolic pulmonary hypertension (CTEPH)
C. B. Wiedenroth (Bad Nauheim, Germany)
15:30 – 16:30
San Francisco
Plenary Session II
Chairs: P. A. Kyrle (Vienna, Austria), E. Lindhoff-Last (Frankfurt am Main, Germany)
15:30
Fibrinogen, factor XIII, and red blood cells in thrombosis
A. S. Wolberg (Chapel Hill, United States)
16:00
Thrombophilia and pregnancy complications
S. Middeldorp (Amsterdam, The Netherlands)
16:45 – 18:15
Boston 1+2
SATURDAY
State of the Art
Hemophilia & Inhibitors
Chairs: G. Auerswald (Bremen, Germany), C. Königs (Frankfurt am Main, Germany)
16:45
16:50
Satellite Symposium LFB GmbH
Die aktuelle Herausforderung: atypische Von-Willebrand-Patienten
Chairs: J. Koscielny (Berlin, Germany), W. Miesbach (Frankfurt am Main, Germany)
Begrüssung und Einführung
J. Koscielny (Berlin, Germany), W. Miesbach (Frankfurt am Main, Germany)
Individuelle Behandlung atypischer VWD-Patienten
C.-E. Dempfle (Mannheim-Lindenhof, Germany)
17:10
Diskussion
17:15
Von-Willebrand-Faktor bei Patienten in der Herzchirurgie
U. Scholz (Leipzig, Germany)
17:35
Diskussion
17:40
Prevention of hemorrhage after implantation of mechanical circulatory
support
S. Susen (Lille Cedex, France)
18:00
Diskussion
18:05
Zusammenfassung
J. Koscielny (Berlin, Germany), W. Miesbach (Frankfurt am Main, Germany)
16:45 – 18:15
Satellite Symposium LEO PHARMA GmbH
Antikoagulation in Therapie und Prophylaxe – wohin geht die Reise?
Chair: H. Riess (Berlin, Germany)
Delhi
16:45
VTE-Prophylaxe im klinischen Alltag – Hochrisikopatienten und
perioperatives Management im Fokus
C. von Heymann (Berlin, Germany)
17:15
Update 2017: Was gibt es Neues in der Behandlung tumorassoziierter
Thromboembolien?
H. Riess (Berlin, Germany)
17:45
German Evaluation of Cancer Associated Thrombosis (GECAT) – Eine pro­
spektive Registerstudie zur Versorgung onkologischer Patienten mit VTE
R. Klamroth (Berlin, Germany)
16:45 – 18:15
Satellite Symposium Novo Nordisk Pharma GmbH
Chancen einer individualisierten Hämophilietherapie – spezialisierte
Physiotherapie – gewichtsadaptierte Dosierung – individuelle Pharmakokinetik
Chairs: G. Auerswald (Bremen, Germany), J. A. Kremer Hovinga (Bern, Switzerland)
Kairo 1+2
16:45
Bedeutung der individualisierten Physiotherapie aus der Sicht des
Hämostaseologen, Orthopäden und Physiotherapeuten – ein Expertendialog
S. Halimeh (Duisburg, Germany), M. Rosenthal (Duisburg, Germany), A. Seuser
(Bonn, Germany)
17:25
GuardianTM9: Untersuchung der Pharmakokinetik von Turoctocog alfa im
Verhältnis zum BMI
G. Goldmann (Bonn, Germany)
17:45
Individual pharmacokinetic assessment – the WAPPS-Hemo Project
A. McEneny-King (Waterloo, Canada)
39
SCIENTIFIC PROGRAM
14:00 – 15:15
WEDNESDAY
SCIENTIFIC PROGRAM
THURSDAY
SCIENTIFIC PROGRAM
FRIDAY
THURSDAY, 16 FEBRUARY 2017
SATURDAY
38
SCIENTIFIC PROGRAM
THURSDAY, 16 FEBRUARY 2017
Ansprechrate
Shanghai 1+2
100 % Ansprechrate1,2
16:45
Monitoring der Heparine: APTT, Thrombinzeit oder Anti-FXa?
W. A. Wuillemin (Lucerne, Switzerland)
17:05
Diskussion
17:15
Monitoring der DOAC: Wann, wie, bei wem?
D. Peetz (Berlin, Germany)
17:35
Diskussion
17:45
Thrombophilie-Screening und Interferenzen durch die DOAC
S. Eichinger-Hasenauer (Vienna, Austria)
18:05
Diskussion, Zusammenfassung und Schlussbemerkungen
16:45 – 18:15
Shanghai 3+4
24 Stunden nach initialer Dosierung
von OBIZUR (n=28/28)
Messung der FVIII Aktivität mittels eines Standard-Assays,
um das Ansprechen zu objektivieren1.2
Schnelle Evaluierung (nach 30 Min.), ob die verabreichte Dosis
den gewünschten FVIII Anstieg bewirkt1
Satellite Symposium Shire – Baxalta Deutschland GmbH
One size does not fit all – Individualisierte Behandlungsziele unter
ADYNOVI-Prophylaxe
Chair: A. Huth-Kühne (Heidelberg, Germany)
16:45
Begrüssung und Einleitung
A. Huth-Kühne (Heidelberg, Germany)
16:55
Die Evolution der Hämophilie A Behandlung
F. Langer (Hamburg, Germany)
17:25
Der pädiatrische EHL-Patient – alles gleich oder doch ganz anders?
C. Bidlingmaier (Munich, Germany)
17:50
Wer EHL sagt, muss auch PK sagen
I. Hegemann (Zurich, Switzerland)
FRIDAY
Individuelle Dosiseinstellung reduziert das Risiko einer
Unter- oder Überdosierung1
Satellite Symposium Stago
Laborkontrolle der Antikoagulation
Chair: D. Tsakiris (Basel, Switzerland)
WEDNESDAY
100 %
16:45 – 18:15
THURSDAY
Das erste und einzige rekombinante
porcine-Sequenz FVIII Produkt zur
Behandlung der erworbenen
Hemmkörperhämophilie A.
41
SCIENTIFIC PROGRAM
SCIENTIFIC PROGRAM
THURSDAY, 16 FEBRUARY 2017
SATURDAY
OBIZUR® ZUSAMMENSETZUNG Susoctocogum alfa; Applikation 500E. INDIKATION Behandlung von Blutungsepisoden bei erwachsenen Patienten mit erworbener
Hämophilie, die durch Antikörper gegen den Faktor VIII verursacht wird. OBIZUR ist für die Behandlung angeborener Hämophilie A nicht indiziert. DOSIERUNG/ANWENDUNG Die Dosis, Häufigkeit und Dauer der Therapie mit OBIZUR richten sich nach dem Ort, Ausmass und Schweregrad der Blutungsepisode, nach den angestrebten Faktor
VIII Spiegeln und dem klinischen Zustand des Patienten; intravenöse Verabreichung. KONTRAINDIKATION Bekannte anaphylaktische Reaktionen gegen den Wirkstoff,
gegen Hamsterproteine, sowie gegen einen der Hilfsstoffe. VORSICHTSMASSNAHMEN Bei Auftreten von Überempfindlichkeitsreaktionen wie Ausschlag, generalisierte Urtikaria, Engegefühl in der Brust, Keuchatmung, Hypotonie und Anaphylaxie sollte die Verabreichung gestoppt werden. Neutralisierende Antikörper gegen
porcinen Faktor VIII wurden vor und nach der OBIZUR-Exposition festgestellt. Es wird empfohlen die Behandlung auf der klinischen Beurteilung zu basieren und
nicht auf der Bestimmung von inhibierenden Antikörpern. SCHWANGERSCHAFT Anwendung nur bei eindeutiger Indikationsstellung. UNERWÜNSCHTE WIRKUNGEN
Häufigstes Ereignis in der klinischen Studiewar ein positiver Test für Antikörper gegen porcinen Faktor VIII. Überempfindlichkeit und
allergische Reaktionen sind möglich. INTERAKTIONEN Es wurde über keine Interaktionen von OBIZUR mit anderen Arzneimitteln berichtet. PACKUNGEN Lyophilisat mit 500E. OBIZUR/1ml Wasser für Injektionszwecke. Abgabekategorie B. ZULASSUNGSINHABERIN Baxalta
Schweiz AG, CH-8604 Volketswil. Stand derInformation: Juni 2016. Ausführliche Informationen finden Sie unter www.swissmedicinfo.ch.
HEM 150 02-2017
Referenzen: 1 OBIZUR Fachinformation, Stand der Information Juni 2016. 2 Kruse-Jarres R et al. Efficacy and safety of OBI-1, an antihaemophilic factor VIII
(recombinant), porcine sequence, in subjects with acquired haemophilia A. Haemophilia. 2015 Mar;21(2):162-70 & Supplement.
SCIENTIFIC PROGRAM
Oral
Communications
Bleeding disorders –
Basic science
Shanghai 1+2
Ground Floor
Shanghai 3+4
Ground Floor
Oral
Communications
Vascular Wall
Special Symposium
(Bayer)
Highlight Session IV
Workshop Schmerz und
Pediatric and Women Hämophilie – Interdisziplinäre
Issues
Falldiskussionen mit Experten
Best Poster
Clinical Science
Satellite Symposium Satellite Symposium Satellite Symposium Satellite Symposium Satellite Symposium
Bristol-Myers Squibb Aspen Germany GmbH
Shire – Baxalta
Bayer
Alexion Pharma Germany
GmbH & Co. KGaA und HIT oder nicht HIT – Deutschland GmbH Ein Jahr im Zeichen
GmbH
Pfizer Pharma GmbH das ist hier die Frage! Neue Behandlungswevon Kovaltry®
Thrombosen unklarer
Moderne Gerinnungshemge bei Hemmkörpern
Ätiologie – Herausfordemung – Was gehört dazu,
was ist zu beachten?
Plenary
Highlight
rungen im klinischen Alltag
Poster
State of the Art
Working Group
Miscellaneous
08:00
08:30
08:45
09:00
09:15
09:30
09:45
10:00
10:15
10:30
10:45
11:00
11:15
11:30
11:45
12:00
12:15
12:30
12:45
13:00
13:15
13:30
13:45
14:00
14:15
14:30
14:45
15:00
15:15
15:30
15:45
16:00
16:15
16:30
16:45
17:00
17:15
17:30
17:45
18:00
18:15
18:30
18:45
19:00
Foyer 2. OG
2nd Floor
Montreal
2nd Floor
Singapore
2nd Floor
Sydney
2nd Floor
State of the Art
Pediatric Thrombosis
State of the Art
Aging with Hemophilia
Oral Communications
Venous Thrombosis
NEW, HOT or
DISCUSSED II
VTE: Diagnosis and
Treatment Issues
Highlight Session V
Platelets
Plenary Session III
NEW, HOT or
DISCUSSED I
Hemophilia
Poster Exhibition
WEDNESDAY
Kairo 1+2
Ground Floor
GTH General Assembly
THURSDAY
Delhi
Ground Floor
Plenary Session IV
FRIDAY
08:00
08:30
08:45
09:00
09:15
09:30
09:45
10:00
10:15
10:30
10:45
11:00
11:15
11:30
11:45
12:00
12:15
12:30
12:45
13:00
13:15
13:30
13:45
14:00
14:15
14:30
14:45
15:00
15:15
15:30
15:45
16:00
16:15
16:30
16:45
17:00
17:15
17:30
17:45
18:00
18:15
18:30
18:45
19:00
Boston 1+2
Ground Floor
43
SCIENTIFIC PROGRAM
SCIENTIFIC PROGRAM
FRIDAY, 17 FEBRUARY 2017
Poster viewing
session
SATURDAY
42
SCIENTIFIC PROGRAM
WEDNESDAY
THURSDAY
FRIDAY
SATURDAY
FRIDAY, 17 FEBRUARY 2017
NEW, HOT or DISCUSSED
Oral Communication
Sat./Lunch Symposium
Symposium
Workshop
Boston 1+2
08:00
08:12
THURSDAY
WEDNESDAY
08:24
Investigating the pathomolecular mechanisms an in-frame heterozygous
von Willebrand factor large deletion in a von Willebrand disease patient
with significant bleeding history
H. Yadegari1, N. Marquardt1, V. Ivaskevicius1, O. Rawley2, L. Swystun2,
D. Lillicrap2, J. Oldenburg1 (1Bonn, Germany, 2Kingston, Canada)
Possible role of protein disulfide isomerase PDIA1 in mechanisms of von
Willebrand disease type 3
M. A. Brehm, S. Vollmers, T. Obser, R. Schneppenheim (Hamburg, Germany)
Synergistic effects of a procoagulant bispecific antibody and rescue
therapy on thrombin generation – a potential safety risk?
R. Hartmann1, S. Knappe1, B. Goldstein2, B. Ewenstein2, L. Valentino3,
F. Scheiflinger1 (1Vienna, Austria, 2Cambridge, United States,
3Bannockbum, United States)
08:36
Calcium binding sites of coagulation factor XIII (FXIII) A subunit and their
functional relevance to the activation of FXIII A subunit
S. Singh1, C. Krettler 2, C. Reinhart 2, J. Dodt 3, V. Ivaskevicius1, J. Olden­burg1,
A. Biswas1 (1Bonn, Germany, 2Frankfurt am Main, Germany, 3Langen, Germany)
08:48
Hemophilia macrophages exhibit specific defects relating to wound
healing
J. Pilch, D. Lessig, M. Bernard, E. C. Schwarz, H. Eichler, L. M. Knowles
(Homburg, Germany)
09:00
08:00 – 09:15
Shanghai 1+2
FRIDAY
08:00
08:12
SATURDAY
Oral Communications
Bleeding disorders – Basic science
Chairs: C. von Auer (Mainz, Germany), W.-A. Hassenpflug (Hamburg, Germany)
Plasma derived FVIII concentrates induce neutrophil activation and
neutrophil extracellular trap formation
B. E. Kehrel, A. Bertling, M. F. Brodde (Muenster, Germany)
Oral Communications
Vascular Wall
Chairs: M. Gawaz (Tuebingen, Germany), A. Zirlik (Freiburg, Germany)
Early atheroprotection through fostamatinib fails in established disease
when local macrophage proliferation dominates lesion progression
C. Härdtner1, A. Lindau1, B. Dufner1, N. Hoppe1, F. K. Swirski2, P. Libby2,
C. S. Robbins3, C. Bode1, A. Zirlik1, I. Hilgendorf1 (1Freiburg, Germany,
2Boston, United States, 3Toronto, Canada)
The role of the purinergic receptor P2X7 in the pathogenesis of atherosclerosis
S. von Garlen, A. Heidenreich, P. Stachon, J. Merz, S. Geis, B. Dufner, N. Hoppe,
N. Anto Michel, C. Bode, M. Idzko, A. Zirlik (Freiburg, Germany)
08:24
Targeting coagulation factor Xa with rivaroxaban reduces the onset and
progression of atherosclerosis and enhances plaque stability in ApoE
null mice
J. Posthuma1, J. Posma1, R. van Gorp1, A. Jaminon1, P. Leenders1,
R. van Oerle1, S. Heitmeier2, L. Schurgers1, H. ten Cate1, H. Spronk1
(1Maastricht, The Netherlands, 2Wuppertal, Germany)
08:36
MicroRNA-23a regulates the tissue factor alternative splicing and thrombogenicity
T. Tabaraie, M. Witkowski, J. Friebel, A. Doerner, U. Landmesser, U. Rauch
(Berlin, Germany)
08:48
ADAMTS13 activity, neutrophil extracellular traps (NETs) and platelet
functional capacity in patients with strokes from different etiologies
H. S. Bölting, M. Rumpf, R. Dittrich, J. Minnerup, L. Schuengel, M. F. Brodde,
M. Ritter, B. E. Kehrel (Muenster, Germany)
09:00
The cross talk between coagulation cascade and endothelial cells in a
porcine limb ischemia reperfusion injury model and the protective role of
C1-INH
M. Abdelhafez, J. Shaw, D. Sutter, J. Schnider, H. Jenni, E. Voegelin,
M. Constantinescu, R. Rieben (Bern, Switzerland)
08:00 – 09:15
State of the Art
Pediatric Thrombosis
Chairs: M. Albisetti Pedroni (Zurich, Switzerland), R. Knöfler (Dresden, Germany)
Montreal
08:00
Thrombophilia in pediatric cancer
A. K. C. Chan (Hamilton, Canada)
08:25
Thrombophilia screening in adolescents
U. Nowak-Göttl (Kiel, Germany)
08:50
Cerebral venous thrombosis in neonates, children and adolescents;
results from the German pediatric surveillance unit for rare pediatric
diseases (ESPED)
S. Holzhauer1, K. Kentouche2, A. Kruempel3, C. Heller4, R. Knoefler5,
R. Straeter3, U. Nowak-Göttl6 (1Berlin, Germany, 2Jena, Germany, 3Muenster,
Germany, 4Frankfurt am Main, Germany, 5Dresden, Germany, 6Kiel, Germany)
09:02
Faster spatial fibrin clot formation in neonates than in adults
A. Schlagenhauf1, S. Pohl, E. Zöhrer, B. Leschnik, H. Haidl, S. Gallistl,
W. Muntean (Graz, Austria)
45
SCIENTIFIC PROGRAM
08:00 – 09:15
WEDNESDAY
SCIENTIFIC PROGRAM
THURSDAY
SCIENTIFIC PROGRAM
FRIDAY
FRIDAY, 17 FEBRUARY 2017
SATURDAY
44
SCIENTIFIC PROGRAM
FRIDAY, 17 FEBRUARY 2017
SCIENTIFIC PROGRAM
08:25
Treatment of hepatitis C – what the hemostasiologist should know
J.-F. Dufour (Bern, Switzerland)
08:50
Value of factor prophylaxis in elderly patients with hemophilia
J. Oldenburg (Bonn, Germany)
08:00 – 09:15
FRIDAY
THURSDAY
WEDNESDAY
Sydney
SATURDAY
Management of cardiovascular disease in aging patients with
hemophilia
R. Schutgens (Utrecht, The Netherlands)
Montreal
DOACs dose adherence during initial and long term VTE management.
Practical implications, findings from the RIETE registry.
E. Papadakis1, J. Trujillo-Santos2, P. Di Micco3, F. Dentali4, J.-A. DiazPeromingo5, M.-J. Nunez6, I. Canas7, D. Mastroiacovo8, M.-S. De Sousa9,
A. Banti1, M. Monreal10 (1Thessaloniki, Greece, 2Murcia, Spain, 3Naples, Italy,
4Varese, Italy, 5Santiago de Compostela, Spain, 6Pontevedra, Spain, 7Barcelona,
Spain, 8Avezzano, Italy, 9Vila Nova de Gaia, Portugal, 10Badalona, Spain)
08:12
Patterns of VTE treatment with rivaroxaban in cancer patients – Results
of the prospective Dresden NOAC registry (NCT01588119)
S. Endig, S. Marten, A. Reitter, K. Daschkow, L. Tittl, J. Beyer-Westendorf
(Dresden, Germany)
Survival and recurrent venous thromboembolism in 834 subjects after a
first episode of isolated distal or proximal deep vein thrombosis without
pulmonary embolism
S. Barco1, M. Corti2, A. Trinchero1, C. Picchi2, S.V. Konstantinides1, C. Ambaglio2,
F. Dentali3, M. Barone2 (1Mainz, Germany, 2Pavia, Italy, 3Varese, Italy)
08:36
Clinical outcomes of a management strategy consisting of tailored anticoagulant treatment based on residual vein thrombosis: contemporary
data
M. Nagler1, H. ten Cate2, M. Prins2, A. ten Cate-Hoek2 (1Bern, Switzerland,
2Maastricht, The Netherlands)
08:48
Innate effector-memory T cell activation regulates post-thrombotic vein
wall inflammation and thrombus resolution
F. Shahneh, N. Luther, M. Brähler, F. Krebs, S. Jäckel, P. Wenzel, K. Schäfer,
C. Becker (Mainz, Germany)
09:00
Genotype phenotype association in a large cohort of subjects with protein C or protein S deficiency
L. Böff1, F. Bergmann2, A. Czwalinna2, C. Heller1, M. Krause3,
W. Miesbach1, S. Körber1, E. Seifried1, C. Geisen1 (1Frankfurt am Main, Germany,
2Hanover, Germany, 3Wiesbaden, Germany)
Plenary Session III
Chairs: A. Angelillo-Scherrer (Bern, Switzerland), B. Zieger (Freiburg, Germany)
09:30
Diagnosis and management of immune thrombocytopenia in childhood
T. Kühne (Basel, Switzerland)
10:00
How a protein becomes an autoantigen, lessons learned from HIT
A. Greinacher (Greifswald, Germany)
10:45 – 12:00
Delhi
Oral Communications
Venous Thrombosis
Chairs: J. Beyer-Westendorf (Dresden, Germany), S. Schellong (Dresden, Germany)
08:00
08:24
09:30 – 10:30
Special Symposium (Bayer)
Workshop Schmerz und Hämophilie – Interdisziplinäre Falldiskus­sionen
mit Experten
Chair: K. Holstein (Hamburg, Germany)
Unter der Mitwirkung von
- M. Bernateck (Hanover, Germany)
- C. Gura (Berlin, Germany)
- P. H. Pennekamp (Cologne, Germany)
- A. Tiede (Hanover, Germany)
werden Fälle aus der Praxis und die verschiedenen Behandlungsoptionen
diskutiert.
11:00 – 12:00
Boston 1+2
Highlight Session IV
Pediatric and Women Issues
Chairs: W. Eberl (Braunschweig, Germany), U. Scholz (Leipzig, Germany)
11:00
Highlight: Myocardial infarction in a neonate: Lessons for neonatal and
internal medicine
W. Streif (Innsbruck, Austria)
11:20
Clinical Pearl
M. Albisetti Pedroni (Zurich, Switzerland)
11:35
The staphylococcal toxin Panton-Valentine Leukocidin induces neutrophil extracellular trap (NET) formation that leads to platelet activation
M. F. Brodde1, A. Bertling1, S. Niemann1, A. C. Fender2, H. Van de Vyver1,
B. Schlott3, C. Heilmann1, G. Peters1, B. Löffler3, B. E. Kehrel1 (1Muenster, Germany,
2Duesseldorf, Germany, 3Jena, Germany)
11:47
Prothrombin fragment F1+2 in pregnancy is associated with thrombo­
philic risk factors and a history of venous thromboembolism (VTE)
R. B. Zotz1, R. E. Scharf1, A. Gerhardt2,1 (1Duesseldorf, Germany, 2Ulm, Germany)
WEDNESDAY
08:00
State of the Art
Aging with Hemophilia
Chairs: A. Huth-Kühne (Heidelberg, Germany), W. Schramm (Munich, Germany)
THURSDAY
Singapore
FRIDAY
08:00 – 09:15
47
SCIENTIFIC PROGRAM
SCIENTIFIC PROGRAM
FRIDAY, 17 FEBRUARY 2017
SATURDAY
46
SCIENTIFIC PROGRAM
FRIDAY, 17 FEBRUARY 2017
SCIENTIFIC PROGRAM
11:06
SATURDAY
FRIDAY
THURSDAY
WEDNESDAY
11:12
Development and evaluation of a novel FVIII domain-specific
immunoassay for characterization of anti-FVIII antibodies
B. Pezeshkpoor, A.-C. Berkemeier, J. Müller, T. Albert, J. Oldenburg (Bonn,
Germany)
Blood clotting supports glioma invasion and colonization
J. Pilch, A. Burkardt, C. Wolter, S. Urbschat, R. Ketter, D. Lessig, I. Müller,
H. Eichler, L. M. Knowles (Homburg, Germany)
rVIII-SingleChain: Results of a Phase III PK, efficacy and safety study in
children less than 12 years of age with severe hemophilia A
I. Pabinger1, O. Stasyshyn2, G. Iosava3, C. Djambas Khayat4, J. Ong5, K. Fischer6,
F. Abdul Karim7, A. Veldman8, K. St. Ledger9 (1Vienna, Austria, 2Lviv, Ukraine,
3Tbilisi, Georgia, 4Beirut, Lebanon, 5Davao, Philippines, 6Ultrecht, The Netherlands, 7Kuala Lumpur, Malaysia, 8Marburg, Germany)
11:18
Comparison of biomarkers and immunological parameters between
haemophilia patients, rheumatoid arthritis patients, and control subjects
R. Toenges1, A. Wittenbrinck1, S. Gundermann1, M. Wahle2, R. Schäfer1,
W. Miesbach1 (1Frankfurt am Main, Germany, 2Augsburg, Germany)
11:24
Activation and Inactivation of rVIII-SingleChain
C. Horn, H.J. Metzner (Marburg, Germany)
11:30
Molecular genetic investigations and demonstration of founder effect in
Osler-Rendu-Weber disease
R. Gindele1, T. Major2, Z. Szabo1, K. B. Kovács1, G. Pfliegler1, Z. Bereczky1
(1Debrecen, Hungary, 2Eger, Hungary)
11:36
11:42
11:48
11:54
The special role of anti-ADAMTS13-IgA in acquired TTP: Production
induced by infectious microorganisms?
I. Scharrer, J. Falk (Mainz, Germany)
Variable linkage with platelet functions of genetic mutations in ORAI1,
STIM1 or FERMT3 in patients with severe immune deficiencies
M. Nagy1, T. G. Mastenbroek1, N. J. A. Mattheij1, S. de Witt1, K. J. Clemetson2,
J. Kirschner3,A. S. Schulz4, J. M. E. M. Cosemans1, B. Zieger3,
J. W. M. Heemskerk1 (1Maastricht, The Netherlands, 2Bern, Switzerland,
3Freiburg, Germany, 4Ulm, Germany)
Development and application of methods for the selective measurement
of the human single amino acid exchange variant factor IX Padua
A. Weber1, A. Engelmaier1, D. Voelkel2, R. Pachlinger2, F. Scheiflinger1,
H. Rottensteiner1 (1Vienna, Austria, 2Orth, Austria)
Development, validation and application of a polysialylation-dependent
FVIII activity assay to measure SHP656 (BAX 0826), a next generation
extended half-life recombinant factor VIII product
A. Weber, S. Haindl, G. Mohr, A. Engelmaier (Vienna, Austria)
10:45 – 12:00
Montreal
NEW, HOT or DISCUSSED I
Hemophilia
Chairs: C. Escuriola-Ettingshausen (Moerfelden-Walldorf, Germany),
K. Kentouche (Jena, Germany)
10:45
Many new factor concentrates – what to know and consider before switching
C. Male (Vienna, Austria)
11:10
New FVIII and FIX products – laboratory requirements
B. Pötzsch (Bonn, Germany)
11:35
Possibilities to rebalance hemostasis in hemophilia
A. Angelillo-Scherrer (Bern, Switzerland)
10:45 – 12:00
Singapore
NEW, HOT or DISCUSSED II
Venous Thrombosis: Diagnosis and Treatment Issues
Chairs: B. Kemkes-Matthes (Giessen, Germany), H. ten Cate (Maastricht, The
Netherlands)
10:45
Rivaroxaban or fondaparinux for superficial-vein thrombosis –
a randomized controlled non-inferiority trial
J. Beyer-Westendorf1,2, S. Schellong1, H. Gerlach3, E. Rabe4, J. Weitz5,
K. Jersemann1, K. Sahin6, R. Bauersachs7,8 (1Dresden, Germany, 2London,
United Kingdom, 3Mannheim, Germany, 4Bonn, Germany, 5Hamilton, Canada,
6Cologne, Germany, 7Darmstadt, Germany, 8Mainz, Germany)
11:00
Thrombophilia screening – Which patients, when, and what is appropriate
E. Lindhoff-Last (Frankfurt am Main, Germany)
11:30
How to reverse anticoagulation – options for vitamin K antagonists and
DOACs
S. Eichinger-Hasenauer (Vienna, Austria)
11:00 – 12:00
Sydney
Highlight Session V
Platelets
Chairs: L. Alberio (Lausanne, Switzerland), C. Mannhalter (Vienna, Austria)
11:00
Highlight: Platelet granules – secretory and secretive
K. Jurk (Mainz, Germany)
11:20
Clinical Pearl: Inherited thrombocytopenia due to ANKRD26 mutation
J. Rufener (Bern, Switzerland)
11:35
Phospholipase D1 is a regulator of inflammatory platelet-endothelial
interactions under high shear conditions
M. Klier1, N. Gowert1, S. Jäckel2, C. Reinhardt2, M. Elvers1 (1Duesseldorf,
Germany, 2Mainz, Germany)
11:47
Heterogeneous regulation of platelet adhesive-receptor shedding in
thrombus formation
C. C. F. M. J. Baaten1, F. Swieringa1, T. Misztal2, T. G. Mastenbroek1, M. A. H. Feijge1,
M. M. P. C. Donners1, P. W. Collins3, P. E. J. van der Meijden1, J. W. M. Heemskerk1
(1Maastricht, The Netherlands, 2Bialystok, Poland, 3Cardiff, United Kingdom)
WEDNESDAY
11:00
Best Poster
Clinical Science – see also poster list page 60ff
Chairs: F. Langer (Hamburg, Germany), M. Nagler (Bern, Switzerland)
THURSDAY
Shanghai 1+2
FRIDAY
11:00 – 12:00
49
SCIENTIFIC PROGRAM
SCIENTIFIC PROGRAM
FRIDAY, 17 FEBRUARY 2017
SATURDAY
48
SCIENTIFIC PROGRAM
FRIDAY, 17 FEBRUARY 2017
SCIENTIFIC PROGRAM
Wie setzt man die oralen Antikoagulanzien am besten ein?
C.-E. Dempfle (Mannheim-Lindenhof, Germany)
12:45
Antikoagulation und Schlaganfallprophylaxe
M. Moser (Freiburg, Germany)
13:15
Behandlung und Rezidivprophylaxe von VTE
R. Bauersachs (Darmstadt, Germany)
THURSDAY
WEDNESDAY
Delhi
Shanghai 1+2
Satellite Symposium Bayer
Ein Jahr im Zeichen von Kovaltry®
Chairs: A. Huth-Kühne (Heidelberg, Germany), R. Knöfler (Dresden, Germany)
12:15
Einführung
12:20
Pharmakokinetik in der Hämophilie-Therapie
D. Garmann (Wuppertal, Germany)
12:40
Faktor VIII im Labor – eine Frage des Assays
J. Müller (Bonn, Germany)
13:00
Ein Jahr Kovaltry – Erfahrungen aus der klinischen Praxis mit
pädiatrischen Patienten
C. Bidlingmaier (Munich, Germany)
13:15
Ein Jahr Kovaltry – Erfahrungen aus der klinischen Praxis mit
erwachsenen Patienten
G. Goldmann (Bonn, Germany)
Satellite Symposium Aspen Germany GmbH
HIT oder nicht HIT – das ist hier die Frage!
Chair: A
. Greinacher (Greifswald, Germany)
12:15 – 13:45
Satellite Symposium Alexion Pharma Germany GmbH
Thrombosen unklarer Ätiologie – Herausforderungen im klinischen Alltag
Chair: M. Spannagl (Munich, Germany)
12:15
Einführung und Begrüssung
A. Greinacher (Greifswald, Germany)
12:25
HIT – im Alltag relevant?
E. Lindhoff-Last (Frankfurt am Main, Germany)
12:15
12:45
HIT? HIT! Vom Verdacht zur Diagnose
T. Bakchoul (Tuebingen, Germany)
Umfelddiagnostik bei spontanen Thrombosen
F. Langer (Hamburg, Germany)
12:45
13:05
Therapieansätze beim HIT-Patienten
A. Greinacher (Greifswald, Germany)
Thrombosen bei hämatologischen Erkrankungen
H. K. Al-Ali (Halle, Germany)
13:15
13:25
Der HIT-Patient in der Praxis
J. H. Beer (Baden, Switzerland)
Fallbeispiel atypische Thrombosen bei PNH
J. Chromik (Frankfurt am Main, Germany)
12:15 – 13:45
Kairo 1+2
FRIDAY
12:15 – 13:45
Satellite Symposium Shire – Baxalta Deutschland GmbH
Neue Behandlungswege bei Hemmkörpern
Chair: A
. Tiede (Hanover, Germany)
12:15
Begrüssung und Einleitung
A. Tiede (Hanover, Germany)
12:25
Die individualisierte Therapie bei erworbener Hemmkörper Hämophilie
P. Knöbl (Vienna, Austria)
12:55
40 Jahre FEIBA: Erfahrungen während der ITI
J. Oldenburg (Bonn, Germany)
13:20
Bypassing Agenzien während der ITI: Interim Analyse der ObsITI Studie
C. Escuriola-Ettingshausen (Moerfelden-Walldorf, Germany)
Shanghai 3+4
14:00 – 15:30
GTH General Assembly
Montreal
16:00 – 17:00
Montreal
Plenary Session IV
Chairs: K. J. Clemetson (Bern, Switzerland), J. Oldenburg (Bonn, Germany)
16:00
Therapeutic genome editing with engineered nucleases
T. Cathomen (Freiburg, Germany)
16:30
Phenotypic disorder profiling and next generation sequencing in
bleeding disorders
W. H. Ouwehand (Cambridge, United Kingdom)
WEDNESDAY
12:15
12:15 – 13:45
SATURDAY
Satellite Symposium Bristol Myers Squibb GmbH & Co KGaA und
Pfizer Pharma GmbH
Moderne Gerinnungshemmung – Was gehört dazu, was ist zu
beachten?
Chairs: R. Bauersachs (Darmstadt, Germany), V. Hach-Wunderle (Frankfurt am
Main, Germany)
THURSDAY
Boston 1+2
FRIDAY
12:15 – 13:45
51
SCIENTIFIC PROGRAM
SCIENTIFIC PROGRAM
FRIDAY, 17 FEBRUARY 2017
SATURDAY
50
SCIENTIFIC PROGRAM
FRIDAY, 17 FEBRUARY 2017
SCIENTIFIC PROGRAM
17:15 – 18:15
Einziges NMH mit Zulassung zur
Behandlung und anschliessenden
Rezidivprophylaxe symptoma­
tischer VTE bei Krebspatienten
in der Schweiz.1
Poster viewing session
Foyer
2nd Floor
Approx. 18:00
Presentation of Best Poster Awards
53
NEU
SCIENTIFIC PROGRAM
FRIDAY, 17 FEBRUARY 2017
Eine Operation,
Chemotherapie und
intensive Betreuung.
WEDNESDAY
Ein ThromboembolieRezidiv könnte alles
zunichte machen.*
Behandlung und
anschliessende
Rezidivprophylaxe
®
Fragmin (Natriumdalteparin). Indikationen: Thromboembolieprophylaxe, u.a. Prophylaxe bei immobilisierten
symptomatischer VTE
Patienten; Gerinnungshemmung während Hämodialyse/Hämofiltration; Therapie akuter tiefer Venenthrombosen
bei Krebspatienten1
THURSDAY
*fiktives Patientenbeispiel
Pfizer PFE Switzerland GmbH, Schärenmoosstrasse 99, Postfach, 8052 Zürich
From 18:30
Door opening Networking Evening at the Offene Kirche Elisabethen
Elisabethenstrasse 10 –14, 4051 Basel
SATURDAY
62100-0208-02/16
und Lungenembolien, wenn keine thrombolytische Behandlung oder Embolektomie indiziert ist; Behandlung und
anschliessende Rezidivprophylaxe symptomatischer venöser Thromboembolien bei Krebspatienten; instabile koronare
Herzkrankheit. Dosierung: Thromboembolieprophylaxe: 2500-5000 IE s.c. 1x täglich; Patienten mit eingeschränkter Mobilität:
5000 IE s.c. 1x täglich während 12-14 Tagen oder länger; Gerinnungshemmung während Hämodialyse/Hämofiltration: Bolusinjektion von 5000 IE i.v. oder 30-40
IE/kg KG und anschliessend i.v. Infusion von 10-15 IE/kg KG/h; akute tiefe Venenthrombosen und Lungenembolien: 200 IE/kg KG s.c. 1x täglich; Behandlung und
anschliessende Rezidivprophylaxe symptomatischer venöser Thromboembolien bei Krebspatienten: Dosierungsschemata siehe Arzneimittel-Fachinformation;
instabile koronare Herzkrankheit: 120 IE/kg KG s.c. 2x täglich kombiniert mit ASS. Kontraindikationen: Überempfindlichkeit auf Dalteparin/Heparine (z.B. immunol.
bedingte heparininduzierte Thrombozytopenie); schwere Gerinnungsstörungen; akute, klinisch bedeutsame Blutungen; bakterielle Endokarditis; drohende Fehlgeburt;
operative Eingriffe am ZNS/Auge/Ohr; rückenmarksnahe Regionalanästhesie bei Dosen >5000 IE/24 h; Mehrfach-Stechampulle: Schwangerschaft, Neu-/Frühgeborene
(wegen Gehalt an Benzylalkohol). Vorsichtsmassnahmen: Spinal-/Epiduralanästhesie; mit einem Blutungsrisiko verbundene Erkrankungen; Lungenembolie mit
hämodynamischer Instabilität; Beckenvenenthrombosen; Thrombozytopenie; Auswirkungen auf Laborparameter (Transaminasen); Patienten mit HyperkaliämieRisiko; Osteoporose; Herzklappenprothesen; Untergewicht;. Kinder; peripartale Anwendung. Interaktionen: Vorsicht bei gleichzeitiger Anwendung mit Thrombolytika,
oralen Antikoagulantien, Thrombozytenaggregationshemmern, NSAR, Dextran, systemischen Glucocorticoiden, Clopidogrel, Glykoproteinantagonisten. Unerwünschte
Wirkungen: Thrombozytopenie (Typ I), Hämorrhagien, vorübergehender Anstieg der Transaminasen (AST, ALT), Schmerzen und Hämatome an der Injektionsstelle.
Packungen: s. Arzneimittel-Fachinformation. Verkaufskategorie B. Zulassungsinhaberin: Pfizer PFE Switzerland GmbH, Zürich. Ausführliche Informationen siehe
Arzneimittel-Fachinformation unter www.swissmedicinfo.ch. (V017)
FRIDAY
1. Fragmin® (Dalteparin): aktuelle Fachinformation unter www.swissmedicinfo.ch.
NEU: Nur 1 Injektion für bis zu 14 Tage Schutz
in der Langzeitprophylaxe* – mit IDELVION®
Special Symposium
Neue Möglichkeiten
(und Grenzen?) durch
eine standardisierte
Ultraschall-Untersuchung
früher Gelenkveränderungen
(HEAD-US) bei Patienten
mit schwerer Blutungsneigung – Theorie und
praktische Demonstrationen
für Behandler und Patienten
Plenary
IDELVION®: Erster und einziger rIX mit Albumin-Fusionstechnologie –
für eine neue Zeitrechnung in der Hämophilie-B-Therapie
• FIX-Aktivität: Talspiegel von > 5 % – auch nach 14 Tagen‡,1, 4
• Mediane AsBR von 0,00†, 1
®
Sydney
2nd Floor
Special Symposium
TTP & ADAMTS13
Oral Communications
Bleeding Disorders –
Clinical Studies
State of the Art
Inflammation
Special Symposium
TTP & ADAMTS13
Special Symposium
HIV-Langzeitüberlebende
nach Infektion durch
Blutprodukte
Oral Communications
Platelets
Plenary Session V
Closing ceremony
Highlight
NEW, HOT or DISCUSSED
• Verlängerte Wirksamkeit von bis zu 14 Tagen mit nur 1 Injektion 1
- bis zu 75 % weniger Injektionen!#
Singapore
2nd Floor
Poster
State of the Art
Oral Communication
Working Group
Sat./Lunch Symposium
Miscellaneous
Symposium
Workshop
WEDNESDAY
08:00
08:30
08:45
09:00
09:15
09:30
09:45
10:00
10:15
10:30
10:45
11:00
11:15
11:30
11:45
12:00
12:15
12:30
Montreal
2nd Floor
THURSDAY
TOR!
T
OR!
FAK
Delhi
Ground Floor
SCIENTIFIC PROGRAM
SCIENTIFIC PROGRAM
H Ä M O P H I L I E - B - T H E R A P I E
FREISTOSS INS LEBEN
55
SATURDAY, 18 FEBRUARY 2017
# im Vergleich zur bisherigen prophylaktischen Therapie
laut Fachinformationen 2, 3
‡ bei Anwendung von 50 I.E./ kg IDELVION ®
† im Beobachtungszeitraum in den klinischen Phase-IIIStudien bei vorbehandelten Erwachsenen und Kindern1
1 Santagostino et al., Blood 2016;127(1):1761– 9.
2 Fachinformation IDELVION ®, Stand: April 2016.
3 Fachinformation BeneFIX®
250/500/1000/2000/3000 I.E., Stand: Okt. 2015.
4 Santagostino et al., Blood 2012;120(12):2405 –11.
IDELVION® 250 I.E./500 I.E./1000 I.E./2000 I.E. Pulver und Lösungsmittel zur Herstellung einer Injektionslösung. Wirkstoff: Rekombinantes Fusionsprotein
aus Blutgerinnungsfaktor IX und Albumin. Zusammensetzung: IDELVION® 250 I.E./500 I.E./1000 I.E./2000 I.E. enth. nominal 250 I.E. (100 I.E./ ml), 500 I.E.
(200 I.E./ ml), 1000 I.E. (400 I.E./ml) bzw. 2000 I.E. (400 I.E./ml) rekombinantes Fusionsprotein aus Blutgerinnungsfaktor IX und Albumin (Albutrepenonacog alfa).
Sonst. Bestandteile: Tri-Natriumcitrat Dihydrat, Polysorbat 80, Mannitol, Saccharose, HCl. Lösungsmittel: Wasser f. Injektionszwecke. Anwendungsgebiete:
Therapie u. Prophylaxe von Blutungen bei Pat. mit Hämophilie B (kongenitaler Faktor-IX-Mangel). Gegenanzeigen: Überempfindlichkeit gg. den Wirkstoff od. sonst.
Bestandteile des Präparates, bekannte allergische Reaktion auf Hamsterprotein. Nebenwirkungen: Häufig: Reaktionen a. d. Injektionsstelle, Kopfschmerzen. Gelegentlich:
Schwindel, Überempfindlichkeit, Nesselsucht, Ekzem. Selten: Überempfindlichkeitsreaktionen od. allerg. Reaktionen (z. B. Angioödem, Brennen u. Stechen a. d.
Injektions- / Infusionsstelle, Schüttelfrost, Hautrötung mit Hitzegefühl, generalisierte Nesselsucht, Kopfschmerzen, quaddelartigen Hautausschlag, Hypotonie, Lethargie,
Übelkeit, Unruhe, Tachykardie, Engegefühl i. d. Brust, Zittern, Erbrechen od. Stridor ) können sich in manchen Fällen zu schweren Anaphylaxie (inkl. Schock)
ent wickeln. In Fällen schwerer Anaphylaxie traten diese in engem zeitlichen Zusammenhang mit der Entwicklung von Faktor-IX-Hemmkörpern auf. Nephrotisches
Syndrom (nach versuchter Immuntoleranz-Induktion bei Hämophilie-B-Patienten mit Faktor IX-Hemmkörpern u. bekannter allerg. Reaktion). Sehr selten: Entwicklung
von Antikörpern gg. Hamsterproteine nach d. Anwendung von Faktor IX Produkten aus CHO Zellen., Bildung neutralisierender Antikörper (Hemmkörper) gegen
Faktor IX. Häufigkeit nicht bekannt: Thromboembol. Ereignisse (Risiko bei weniger gut gereinigten Präparaten höher). Verschreibungspflichtig.
Pharmazeutischer Unternehmer: CSL Behring GmbH, Emil-von-Behring-Str. 76, 35041 Marburg. Stand: April 2016
SATURDAY
* Patienten ≥ 12 Jahre: Manche Patienten,
die auf ein einmal wöchentliches Therapieschema gut eingestellt sind, können mit bis
zu 75 I.E./ kg in einem Intervall von 10 oder
14 Tagen behandelt werden.
FRIDAY
Faktor IX (rekombinant), Albumin-Fusionsprotein
Delhi
Special Symposium
Neue Möglichkeiten (und Grenzen?) durch eine standardisierte Ultraschall-Untersuchung früher Gelenkveränderungen (HEAD-US) bei
Patienten mit schwerer Blutungsneigung – Theorie und praktische
Demonstrationen für Behandler und Patienten
Chairs: B. Habermann (Mainz, Germany), M. Sigl-Kraetzig (Blaubeuren, Germany)
08:30
Einleitung – wieso Ultraschall zur Bildgebung bei hämophiler Arthropathie?
M. Sigl-Kraetzig (Blaubeuren, Germany)
08:35
Synovitis bei Patienten mit schwerer Blutungsneigung – frühe pathologische Veränderungen bei Hämophiler Arthropathie und neue Erkenntnisse
im Rahmen der Erstellung einer neuen Leitlinie zu Diagnostik und Therapie.
B. Habermann (Mainz, Germany)
08:50
Ultraschall - wie funktioniert das? Technische Grundlagen, Artefakte,
Chancen und Grenzen der Methode zur Bildgebung an Gelenken
L. Steffgen (Mainleus, Germany)
09:10
Ultraschall als Tool des Behandlers zur Darstellung von Gelenkver­
änderungen bei Patienten mit Blutungsneigung
M. Sigl-Kraetzig (Blaubeuren, Germany)
09:30
Der HEAD-US-Score: untersucherunabhängige Einteilung der durch
standardisierten Ultraschall darstellbaren Gelenkveränderungen
I. Hegemann (Zurich, Switzerland)
09:45
Kernspintomographie oder standardisierter Ultraschall zur Darstellung
von Gelenkveränderungen bei Blutungsneigung – was ist besser?
M. Püsken (Cologne, Germany), M. Sigl-Kraetzig (Blaubeuren, Germany)
10:05
Falldemonstrationen von Patienten mit sonographisch darstellbaren
Gelenkveränderungen (Probanden für die praktische Demonstration)
R. Kobelt (Wabern, Switzerland)
10:15
Praktische Demonstration des Untersuchungsganges der
standardisierten Gelenksonographie nach der Methode von C. Martinoli
(HEAD-US) an Probanden
I. Hegemann (Zurich, Switzerland), M. Sigl-Kraetzig (Blaubeuren, Germany)
08:30 – 09:45
Montreal
Special Symposium
TTP & ADAMTS13
(with simultaneous oral translation English-Deutsch / Deutsch-English)
Chairs: P. Knöbl (Vienna, Austria), J. A. Kremer Hovinga (Bern, Switzerland)
08:30
Historical perspective of TTP and ADAMTS13
B. Lämmle (Mainz, Germany)
08:55
ADAMTS13 interaction with VWF
K. Vanhoorelbeke (Kortrijk, Belgium)
09:20
Insights into the immune response to ADAMTS13 in acquired TTP
M. Schaller Tschan (Bern, Switzerland)
08:30 – 09:45
Singapore
Oral Communications
Bleeding Disorders – Clinical Studies
Chairs: C. Bidlingmaier (Munich, Germany), R. Klamroth (Berlin, Germany)
08:30
Immunogenicity of BAX 855 in previously treated patients with
congenital severe hemophilia A
F. M. Horling1, P. Allacher2, H. Koppensteiner1, W. Engl1, F. Scheiflinger1,
B. Abbühl1, B. M. Reipert1 (1Vienna, Austria, 2Krems, Austria)
08:42
Danger signal-dependent activation of human immune cells by factor
VIII products
L. Miller, K. M. Kistner, E. Ringler, Z. Waibler, on behalf of the ABIRISK
consortium (Langen, Germany)
08:54
Immune tolerance induction (ITI) with factor IX and combined
immunosuppressive therapy in two patients with severe hemophilia B,
longstanding inhibitors and previous allergic reactions
K. Holstein, M. Voigtländer, C. Dicke, F. Langer (Hamburg, Germany)
09:06
Very low-dose recombinant activated factor VII for treatment of major
surgical bleeding
T. Hoffmann, S. Sixt, A. Albert, A. Dierksen, E. Roussel, A. Lichtenberg,
A. Assmann (Duesseldorf, Germany)
09:18
Identification of eight novel mutations and one recurrent mutation in
F13B gene leading to inherited, heterozygous FXIII deficiency
V. Ivaskevicius1, A. Biswas1, S. Singh1, G. Kappert2, S. Halimeh2, H. Rott2,
S. Flommersfeld3, H. Trobisch2, U. Kreibich4, M. Olivieri5, J. Oldenburg1(1Bonn,
Germany, 2Duisburg, Germany, 3Marburg, Germany, 4Zwickau, Germany,
5Munich, Germany)
09:30
Characterization of GGCX mutations identified in VKCFD1 patients
S. Ghosh1, K. J. Czogalla1, K. Liphardt 1, J. Müller 1, K. Höning 1, V. Hornung1,2,
M. Watzka1, J. Oldenburg1 (1Bonn, Germany, 2Munich, Germany)
08:30 – 09:45
Sydney
State of the Art
Inflammation
Chairs: W. Korte (St. Gallen, Switzerland), V. Schröder (Bern, Switzerland)
08:30
DAMPs in systemic inflammation: where they come from and how to get
rid of them?
S. Zeerleder (Amsterdam, The Netherlands)
08:55
Complement activation in sepsis and trauma
M. Huber-Lang (Ulm, Germany)
09:20
Tissue factor and inflammatory mediators of thrombosis
W. Ruf (Mainz, Germany)
57
SCIENTIFIC PROGRAM
08:00 – 11:00
WEDNESDAY
SCIENTIFIC PROGRAM
THURSDAY
SCIENTIFIC PROGRAM
FRIDAY
SATURDAY, 18 FEBRUARY 2017
SATURDAY
56
SCIENTIFIC PROGRAM
WEDNESDAY
THURSDAY
FRIDAY
SATURDAY
SATURDAY, 18 FEBRUARY 2017
SCIENTIFIC PROGRAM
10:25
Treatment of acquired TTP
P. Coppo (Paris, France)
10:50
Hereditary TTP (Upshaw-Schulman syndrome)
Y. Fujimura (Nara, Japan)
10:00 – 11:30
Singapore
10:00
FRIDAY
THURSDAY
WEDNESDAY
10:20
SATURDAY
Leben mit TTP – Sicht der Betroffenen
S. Könen (Niestetal, Germany)
Bericht aus Sicht der DHG (Deutsche Hämophilie Gesellschaft)
W. Kalnins (Nettersheim, Germany)
Bericht aus Sicht der Betroffenen
M. Diederich (Ulm, Germany)
Bericht aus Sicht der Politik
H. Schmidbauer (Nürnberg, Germany)
11:00
Schweizer Perspektive
R. Schwabe (Bern, Switzerland)
11:20
Diskussionsrunde mit allen Vortragenden
Sydney
Reelin is important for PLCgamma2 phosphorylation upon platelet
activation and integrin outside-in signaling
I. Krueger, M. Klier, N. S. Gowert, M. Elvers (Duesseldorf, Germany)
10:36
Platelets are a previously unrecognized source of immune-modulatory
CXCL14
A. Witte, J. Lu, M. Gawaz (Tuebingen, Germany)
10:48
Specific inhibition of extracellular CyPA affects platelet and monocyte
functions in vitro and in vivo
S. von Ungern-Sternberg1, B. Walker-Allgaier1, S. Vogel1, E. Kremmer2,
O. Borst1, T. Billar3, A. May1, M. Gawaz1, P. Seizer1 (1Tuebingen, Germany,
2Munich, Germany, 3Pittsburgh, United States)
11:00
High shear induced platelet rolling velocity and adhesion onto von Willebrand factor are mediated by GpIb alpha clustering as demonstrated by
FRET/FLIM and can be inhibited by alpha linolenic acid
S. Stivala1,2, D. van den Heuvel3, S. De Meyer4, S. Gobbato1, N. Bonetti1,
H. Deckmyn4, G. G. Camici1, T. F. Lüscher1, R. Urbanus3, H. Gerritsen3,
J. H. Beer1,2 (1Zurich, Switzerland, 2Baden, Switzerland, 3Utrecht, The Netherlands, 4Kortrijk, Belgium)
Special Symposium
HIV-Langzeitüberlebende nach Infektion durch Blutprodukte
Chairs: S. Flommersfeld (Marburg, Germany), R. Zimmermann (Heidelberg,
Germany)
10:40
10:00 – 11:15
10:24
Oral Communications
Platelets
Chairs: L. Alberio (Lausanne, Switzerland), D. Dürschmied (Freiburg, Germany)
10:00
A novel splice-specific GFI1B mutation in a family with recessive
macrothrombocytopenia
H. Schulze1, A. Schlagenhauf2, G. Manukjan1, O. Andres1, E. Klopocki1,
S. Panzer3, C. Beham-Schmid2, K. Althaus4, A. Greinacher4, T. Bakchoul4,
M. G. Seidel2 (1Wuerzburg, Germany, 2Graz, Austria, 3Vienna, Austria,
4Greifswald, Germany)
10:12
Antibody-mediated platelet-desialylation: a potential role in platelet
destruction in autoimmune thrombocytopenia
R. Jouni1, J. Alex2, I. Marini2, L. Janzen2, A. Greinacher2, T. Bakchoul1
(1Tuebingen, Germany, 2Greifswald, Germany)
11:30 – 12:30
Montreal
Plenary Session V
Chairs: S. Eichinger-Hasenauer (Vienna, Austria), M. Nagler (Bern, Switzerland)
11:30
Choosing wisely with the help of risk scores – balancing the risk of
stroke and bleeding in atrial fibrillation
G. Y. Lip (Birmingham, United Kingdom)
12:00
How the hemostatic system modulates atherosclerosis
H. ten Cate (Maastricht, The Netherlands)
12:30 – 12:45
Closing Ceremony
Montreal
Farewell and Handover
J. A. Kremer Hovinga (Bern, Switzerland)
WEDNESDAY
10:00
Special Symposium
TTP & ADAMTS13
(with simultaneous oral translation English-Deutsch / Deutsch-English)
Chairs: Z. Cermakova (Ostrava, Czech Republic) A. S. von Krogh (Trondheim,
Norway)
THURSDAY
Montreal
Sabine Eichinger-Hasenauer and Paul Alexander Kyrle (Vienna, Austria)
FRIDAY
10:00 – 11:15
59
SCIENTIFIC PROGRAM
SCIENTIFIC PROGRAM
SATURDAY, 18 FEBRUARY 2017
SATURDAY
58
SCIENTIFIC PROGRAM
SATURDAY, 18 FEBRUARY 2017
No.
Title
Authors
Acquired problems and alterations of coagulation
1
Blood clotting supports glioma invasion and colonization
2 Improved values regarding acquired von Willebrand syndrome
in patients with HeartMate III compared to HeartMate II
61
POSTER LIST
J. Pilch, A. Burkardt, C. Wolter, S. Urbschat, R. Ketter, D. Lessig,
I. Müller, H. Eichler, L. M. Knowles (Homburg, Germany)
U. Geisen1, K. Brehm1, G. Trummer1, F. Beyersdorf1,
M. Berchtold-Herz1, C. Heilmann1, J. Schelling1, A. Schlagenhauf2, B. Zieger1 (1Freiburg, Germany, 2Graz, Austria)
3 Reconstituted whole blood using fresh frozen plasma versus
coagulation factor concentrates: an in vitro study
G. E. Iapichino1,2, M. Ponschab1,3, C. J. Schlimp1,4, S. Süssner3,
J. Cadamuro5, H. Redl1, H. Schöchl1,5 (1Vienna, Austria, 2Milan,
Italy, 3Linz, Austria, 4Edinburgh, United Kingdom, 5Salzburg,
Austria)
4 Hemostatic potential of reconstituted whole blood using fresh
frozen plasma versus increasing concentration of lyoplasma
G. E. Iapichino1,2, M. Ponschab1,3, C. J. Schlimp1,4, C. Gabriel3,
J. Cadamuro5, H. Redl1, H. Schöchl1,5 (1Vienna, Austria, 2Milan,
Italy, 3Linz, Austria, 4Edinburgh, United Kingdom, 5Salzburg,
Austria)
5 Trend in hospital cases of acquired hemophilia A (AHA) 2010
– 2014 in Germany
S. Wahler1, A. Tiede2 (1Hamburg, Germany, 2Hanover, Germany)
6 Procoagulant microparticles and nanoparticles from whole
blood reconstituted with age-different blood components
M. Ponschab1,2, C. J. Schlimp1,3, L. Wisgrill1, A. Spittler1,
C. Gabriel2, J. Zipperle1, G. E. Iapichino1,4, H. Redl1, H. Schöchl1,5
(1Vienna, Austria, 2Linz, Austria, 3Edinburgh, United Kingdom,
4Milan, Italy, 5Salzburg, Austria)
7 Longitudinal analyses of microparticle-associated tissue factor E.-M. Reitter, A. Kaider, C. Ay, J. Thaler, C. Marosi, I. Pabinger
activity and venous thromboembolism (VTE) in cancer patients (Vienna, Austria)
No.
Title
Authors
18 Single-center experience with thrombolysis in high- and
intermediate-risk pulmonary embolism
N. Herr, C. Bode, T. Wengenmayer, D. Duerschmied (Freiburg,
Germany)
19 Real life efficacy and safety of edoxaban for stroke prevention
in atrial fibrillation – Results of the prospective NOAC registry
(NCT01588119)
L. Tittl, J. Hecker, L. Wunder, T. Schreier, A. Reitter, J. Beyer-Westendorf (Dresden, Germany)
N. Mumoli1, S. Barco2, M. Cei3, M. Giorgi-Pierfranceschi3,
20 Prevention and treatment of venous thromboembolism in
patients with solid brain neoplasms: results of a survey among M. Campanini4, A. Fontanella5, W. Ageno6, F. Dentali6 (1Livorno,
Italy, 2Mainz, Germany, 3Piacenza, Italy, 4Novara, Italy, 5Napoli,
Italian physicians
Italy, 6Varese, Italy)
21 CONKO-011: Rivaroxaban in the treatment of venous
thrombembolism (VTE) in cancer patients – a randomized
phase III study
M. Sinn1, A. Jühling1, J. Heinz2, M. Hellmann3, R. U. Trappe4,
T. Südhoff5, B. Günther6, L. Wislocka1, J. Striefler1, U. Pelzer1,
H. Riess1 (1Berlin, Germany, 2Freiburg, Germany, 3Cologne, Germany,
4Bremen, Germany, 5Passau, Germany, 6Duesseldorf, Germany)
22 Long-term clinical outcomes of patients with CYP2C9 and
VKORC1 variants treated with vitamin K antagonists: A
prospective, multicenter cohort study of elderly patients with
venous thromboembolism
M. Nagler1, A. Angelillo-Scherrer1, M. Mean1, A. Limacher1,
C. Abbal2, M. Righini3, H.-J. Beer4, J. Osterwalder5, B. Frauchiger6,
M. Aschwanden7, C. Matter8, N. Kucher1, J. Cornuz2, M. Banyai9,
M. Husmann8, D. Staub7, L. Mazzolai2, O. Hugli2, N. Rodondi1,
D. Aujesky1 (1Bern, Switzerland, 2Lausanne, Switzerland, 3Geneva,
Switzerland, 4Baden, Switzerland, 5St. Gallen, Switzerland,
6Frauenfeld, Switzerland, 7Basel, Switzerland, 8Zurich, Switzerland, 9Lucerne, Switzerland)
23 Clinical observations on potential interactions of phenprocoumon, colchicine and rivaroxaban in a patient with compound
homozygosity for FV Leiden and familial Mediterranean fever
(FMF, M680I)
L. Graf, K. Jung, W. Korte (St. Gallen, Switzerland)
8 Thrombin formation capacity in patients with two different
left-ventricular assist devices and after heart transplantation
A. Schlagenhauf1, U. Geisen2, K. Brehm2, G. Trummer2,
F. Beyersdorf2, M. Berchtold-Herz2, B. Zieger2 (1Graz, Austria,
2Freiburg, Germany)
9 Chronic disseminated intravascular coagulation in a patient
with antiphospholipid antibodies and acquired protein S
deficiency
C. Dicke, K. Holstein, M. Voigtländer, F. Stahl, U. Schnoor,
C. Bokemeyer, F. Langer (Hamburg, Germany)
24 Activation of neutrophils – but not endothelial cells – is regulated by serotonin during myocardial reperfusion injury
M. Mauler, F. Glatzki, N. Herr, C. Schoenichen, T. Witsch,
D. Stallmann, C. Bode, I. Ahrens, I. Hilgendorf, D. Duerschmied
(Freiburg, Germany)
10 Successful inhibitor eradication with ofatumumab in a patient
with acquired hemophilia A
R. Fischer, M. Alrifai, K. Heidinger, B. Kemkes-Matthes (Giessen,
Germany)
25 Protein C and factor X activities from patients with ischemic
stroke and type II diabetes mellitus
O. Kravchenko, O. Savchuk, T. Tsarenko, L. Ostapchenko (Kiev,
Ukraine)
11 Is a too low plasminogen level in the plasma of kidney transplant recipients the reason of irreversible rejection reactions?
H. E. Karges (Marburg, Germany)
26 Inhibition of coagulation factor Xa attenuates myocardial
ischemia reperfusion injury in mice
J. J. Posma, J. J. Posthuma, R. Van Oerle, H. ten Cate,
H. H. Spronk (Maastricht, The Netherlands)
12 Venous thromboembolism and vascular access thrombosis in
patients with end-stage renal disease on chronic hemodialysis: results of the VIVALDI study
O. Königsbrügge, E. Grilz, I. Pabinger, M. Säemann, C. Ay
(Vienna, Austria)
27 Idiopathic catastrophic thrombosis with happy end – a case
report
J. Heid, H. A. Katus, O. Müller (Heidelberg, Germany)
13 Dual mechanical assistance with veno-arterial extracorporeal
membrane oxygenation and percutaneous continuous-flow
device: double trouble for von Willebrand factor
A. Rauch, F. Vincent, E. Jeanpierre, C. Caron, A. Dupont,
N. Rousse, A. Vincentelli, E. Robin, E. Van Belle, J. Goudemand,
S. Susen (Lille, France)
14 Direct oral thrombin inhibitor dabigatran etexilate is able to
control chronic disseminated intravasal coagulation: a case
report
W. Korte, L. Graf (St. Gallen, Switzerland)
15 Management of epidural bleeding in a patient with acquired
hemophilia A masked by phenprocoumon therapy
M. Alrifai, R. Fischer, K. Heidinger, B. Kemkes-Matthes (Giessen,
Germany)
Antithrombotic treatment
16 Arterial thrombosis
J. J. Michiels1,2 (1Antwerp, Belgium, 2Rotterdam, The Nether28 The molecular etiology and pathophysiology of platelet-melands)
diated aspirin responsive erythromelalgia and microascular
thrombosis in JAK2, CALR and MPL mutated thrombocythemia
29 Effect of alpha-2 plasmin inhibitor p.Arg6Trp polymorphism
and antigen level on the risk of myocardial infarction in young
patients
Bleeding disorders, coagulation and fibrinolytic factors
rVIII-SingleChain: results of a phase III PK, efficacy and
31 Comparison of biomarkers and immunological parameters R. Toenges1, A. Wittenbrinck1, S. Gundermann1, M. Wahle2,
R. Schäfer1, W. Miesbach1 (1Frankfurt am Main, Germany,
2Augsburg, Germany)
safety study in children less than 12 years of age with
severe hemophilia A
Differential effects of novel anticoagulants: fXa versus fIIa S. Nazir1, K. Shahzad1, I. Gadi1, M. Al-Dabet1, S. Kohli1, S. Ranjan1, F. Bock1,2, B. Isermann1 (1Magdeburg, Germany, 2Nashville,
United States)
D. Bertaggia Calderara1, D. Kröll2, C. Gerschheimer1, N. Nicolas1,
G. Stirnimann2, L. Alberio1 (1Lausanne, Switzerland, 2Bern,
Switzerland)
I. Pabinger1, O. Stasyshyn2, G. Iosava3, C. Djambas Khayat4,
J. Ong5, K. Fischer6, F. Abdul Karim7, A. Veldman8, K. St. Ledger9
(1Vienna, Austria, 2Lviv, Ukraine, 3Tbilisi, Georgia, 4Beirut,
Lebanon, 5Davao, Philippines, 6Ultrecht, The Netherlands, 7Kuala
Lumpur, Malaysia, 8Marburg, Germany, 9King of Prussia, United
States)
30 inhibition on coagulation and inflammation
17 How to assess in vivo anticoagulant effect of Rivaroxaban
E. Katona, A. Orosz, Z. Mezei, L. Balogh, Z. Bereczky, I. Edes,
L. Muszbek (Debrecen, Hungary)
between hemophilia patients, rheumatoid arthritis
patients and control subjects
POSTER LIST
60
POSTER LIST
POSTER LIST
No.
Title
32 Authors
Introduction of a guideline for the treatment of synovitis
in patients with hemophilia
33 The coagulation factor XIII (FXIII) A subunit activation
peptide directs the evolution of FXIIIA as a proteolytically
activated dimeric molecule
34 FSAP and altered fibrin clot structure: Is there a link to
B. Habermann1, A. Seuser2, T. Hilberg3 (1Mainz, Germany, 2Bonn,
Germany, 3Wuppertal, Germany)
No.
Title
M. Etscheid, N. Beer, R. Seitz, J. Dodt (Langen, Germany)
36 What hemophilia patients expect from the new extended
half-life (EHL) products and their willingness to switch –
Results from the DACH region
S. von Mackensen1, W. Kalnins1, L. Hostettler2, J. Krucker2,
M. Albisetti3, J. Weiss4, I. Pabinger4, J. Oldenburg5 (1Hamburg,
Germany, 2Altstaetten, Switzerland, 3Zurich, Switzerland, 4Vienna,
Austria, 5Bonn, Germany)
37 Monitoring of perioperative factor VIII treatment in a remote
hospital by electronic diary smart medicationTM
W. Mondorf, D. Schmoldt (Frankfurt am Main, Germany)
38 An Asp94Gly missense mutation in GP1BB causes severe
Bernard-Soulier syndrome in an Iraqi family
D. Boeckelmann, E. Lerner, J. Schelling, K. Neubauer,
K. Sandrock-Lang, B. Zieger (Freiburg, Germany)
39 Impact of maintaining higher FVIII trough levels with BAX 855:
Rationale and design of the PROPEL study
H.-Y. Lee1, B. E. Abbuehl2, A. Hafeman3, W. Engl2, L. Patrone3,
L. A. Valentino4, B. M. Ewenstein5 (1Zurich, Switzerland, 2Vienna,
Austria, 3Westlake Village, United States, 4Chicago, United States,
5Cambridge, United States)
40 Nonacog beta pegol in adult and paediatric patients: pooled
data from the paradigmTM clinical program
J. Oldenburg1, M. Carcao2, S. R. Lentz3, J. Mahlangu4,
M. Mancuso5, T. Matshushita6, C. Négrier7, W. H. Ong Clausen8,
S. Ehrenforth8, G. Young9 (1Bonn, Germany, 2Toronto, Canada,
3Iowa, United States, 4Johannesburg, South Africa, 5Milan,
Italy, 6Nagoya, Japan, 7Lyon, France, 8Søborg, Denmark, 9Los
Angeles, United States)
41 Challenges in immune tolerance induction in an adult patient
with non-severe hemophilia A
P. Kuta1, S. Achenbach1, T. Zöller2, R. Zimmermann1 (1Erlangen,
Germany, 2Coburg, Germany)
42 Prevalence of overweight and obesity in children, adolescents
and young adults with severe hemophilia A – results of
3 German pediatric hemophilia treatment centers
M. Olivieri1, C. Königs2, S. Horneff3, C. Bidlingmaier1 (1Munich,
Germany, 2Frankfurt am Main, Germany, 3Bonn, Germany)
43 Pharmacokinetic results of two studies with a novel fibrinogen W. Stevens1, A. Bellon1, F. Bridey1, Ph. de Moerloose2 (1Les Ulis,
France, 2Geneva, Switzerland)
concentrate in subjects with afibrinogenaemia
44 Pitfalls in carrier testing of hemophilia A
B. Preisler1, I. Radermacher1, I. Schwarze1, R. Kuhlemann1,
R. Maurer1, J. Beckedahl1, L. Rothbrust1, J. Junen1, U. Scholz2,
B. Pezeshkpoor1, B. A. Pavlova1, J. Oldenburg1 (1Bonn, Germany,
2Leipzig, Germany)
45 Long-term use of recombinant fusion protein linking coagulation factor IX with albumin (rIX-FP) in previously treated
patients with hemophilia B
S. Halimeh1, A. Lubetsky2, U. Martinowitz2, T. Lissitchkov3,
A. Veldman4, E. Santagostino5 (1Duisberg, Germany, 2Tel Hashomer, Israel, 3Sofia, Bulgaria, 4Marburg, Germany, 5Milan, Italy)
46 Resolution of target joints during once-weekly prophylaxis
with rIX-FP in patients with hemophilia B
H. J. Laws1, H. Hanabusa2, C. Négrier3, T. Lissitchkov4, G. Castaman5,6, A. Tagliaferri7, K. Fukutake2, M. F. López Fernández8,
A. Veldman9, E. Santagostino10 (1Duesseldorf, Germany, 2Tokyo,
Japan, 3Lyon, France, 4Sofia, Bulgaria, 5Vicenza, Italy, 6Florence,
Italy, 7Parma, Italy, 8La Coruña, Spain, 9Marburg, Germany,
10Milan, Italy)
S. Wahler1, A. Müller2 (1Hamburg, Germany, 2Munich, Germany)
Authors
48 Efficacy and safety of a VWF/FVIII concentrate in surgical
procedures – results from the ongoing study Wilate-STATE
S. Halimeh1, M. Daoud1, M. Rieke2, T. Lang2, J. Kadar3, S. Alesci4,
J. Koscielny5, J. Feddern6, S. Seeger6 (1Duisburg, Germany,
2Hohne, Germany, 3Cologne, Germany, 4Bad Homburg, Germany,
5Berlin, Germany, 6Langenfeld, Germany)
49 Combined congenital deficiency of coagulation factors VII and
X in two siblings with heterozygous factor V Leiden mutation
(R506Q)
K. Heidinger1, R. Fischer1, M. Alrifai1, A. Pavlova2, B. Kemkes-Matthes1 (1Gießen, Germany, 2Bonn, Germany)
50 Efficacy and safety of rVIII-SingleChain in 21 major surgeries
J. Oldenburg1, C. Djambas Khayat2, J. Mahlangu3, R. Baker4,
C. Leissinger5, E. Santagostino6, M. F. Lopez-Fernandez7,
F. Abdul Karim8, A. Veldman9, K. St. Ledger10, I. Pabinger11
(1Bonn, Germany, 2Beirut, Lebanon, 3Johannesburg, South Africa,
4Nedlands, Australia, 5New Orleans, United States, 6Milan, Italy,
7La Coruña, Spain, 8Kuala Lumpur, Malaysia, 9Marburg, Germany,
10King of Prussia, United States, 11Vienna, Austria)
51 A preliminary study to find novel interaction partners for the
coagulation factor XIII (FXIII) B subunit free form
S. Singh1, J. Dodt2, A. Reuter2, V. Ivaskevicius1, J. Oldenburg1,
A. Biswas1 (1Bonn, Germany, 2Langen, Germany)
52 Determining the causality of heterozygous missense mutations detected in F13A1 and F13B genes and reported from
patients with mild coagulation factor XIII (FXIII) deficiency
A. Biswas1, A. Thomas1, J. Dodt2, H. Philippou3, E. Heathershaw3,
H. E. Jürgen1, V. Ivaskevicius1, J. Oldenburg1 (1Bonn, Germany,
2Langen, Germany, 3Leeds, United Kingdom)
53 Annual bleeding vs. factor VIII/IX consumption – comparison
of result in 2014 and 2015 according to electronic diary
smart-medicationTM
R. Fischer1, H. Eichler2, K. Holstein3, R. Klamroth4, A. Nimtz-Talaska5,
H. Richter6, K. Severin7, C. Wermes8, W. Mondorf9 (1Giessen,
Germany, 2Homburg/Saar, Germany, 3Hamburg, Germany, 4Berlin,
Germany, 5Frankfurt an der Oder, Germany, 6Muenster, Germany,
7Cologne, Germany, 8Hanover, Germany, 9Frankfurt am Main,
Germany)
54 The regulatory profile of the 5´ untranslated region of F13A1
gene of coagulation factor XIII (FXIII) A subunit
M. A. Jamil, S. Singh, V. Ivaskevicius, O. El-Maarri, J. Oldenburg,
A. Biswas (Bonn, Germany)
55 Long-term immunogenicity, safety and efficacy of
human-cl rhFVIII in previously treated children with severe
hemophilia A
J. Bichler1, A. Klukowska2, V. Vdovin3, T. Szczepanski4, I. Dzhunova1,
R. Liesner5 (1Lachen, Switzerland, 2Warsaw, Poland, 3Moscow,
Russian Federation, 4Katowice, Poland, 5London, United Kingdom)
56 Individualized prophylaxis with Nuwiq® (human-cl rhFVIII) in
adult PTPs with severe hemophilia A
J. Bichler1, C. Kessler2, K. Meijer3, A. Armstrong4, S. Knaub1,
G. Pezeshki5, M. Wang6 (1Lachen, Switzerland, 2Washington DC,
United States, 3Groningen, The Netherlands, 4Helsinki, Finland,
5Hoboken, United States, 6Aurora, United States)
57 Efficacy and safety of Nuwiq® in clinical trials with previously
treated patients with severe hemophilia A
R. Klamroth1, J. Bichler2, M. Jansen3, L. Belyanskaya2,
S. Knaub2, R. Liesner4, J. Oldenburg5, A. Tiede6, C. Kessler7
(1Berlin, Germany, 2Lachen, Switzerland, 3Vienna, Austria,
4London, United Kingdom, 5Bonn, Germany, 6Hanover,
Germany, 7Washington DC, United States)
58 Interim bleeding data of 522 hemophilia A patients from the
international AHEAD Study after 3 years of observation
K. Steinitz-Trost1, J. Oldenburg2, D. A. Tsakiris3, C. Hermans4,
K. Khair5, R. Liesner5, M. G. Mazzucconi6, G. Spotts7, A. J. Reininger1, A. Gringeri1 (1Vienna, Austria, 2Bonn, Germany, 3Basel,
Switzerland, 4Brussels, Belgium, 5London, United Kingdom,
6Rome, Italy, 7Westlake Village, United States)
59 Feiba global outcome study (FEIBA-GO): first demographic
data from a real world study on FEIBA in patients with
inhibitors
K. Steinitz-Trost1, C. Escuriola Ettingshausen2, C. Hermans3,
P. A. Holme4, C. Negrier5, S. Rangarajan6, A. Rocino7, J. Windyga8,
A. Gringeri1, R. Crea1, A. R. Cid9 (1Vienna, Austria, 2FrankfurtMoerfelden, Germany, 3Brussels, Belgium, 4Oslo, Norway, 5Bron,
France, 6Basingstoke, United Kingdom, 7Naples, Italy, 8Warsaw,
Poland, 9Valencia, Spain)
A. Biswas, S. Singh, V. Ivaskevicius, J. Oldenburg (Bonn,
Germany)
FXIII?
35 Amidolytic thrombin activity under the ischemic stroke peptide T. Katrii, O. Savchuk (Kiev, Ukraine)
pool influence
47 Epidemiological insights about hemophilia B by analysis of
German hospital quality reports
63
POSTER LIST
POSTER LIST
62
POSTER LIST
POSTER LIST
No.
Title
Authors
60 Inhibitor development in previously untreated patients with
severe hemophilia A treated with human-cl rhFVIII, a new
generation recombinant FVIII of human origin
65
POSTER LIST
A. Russo1, C. Altisent2, A. Borel-Derlon3, H. Chambost4, M. Gattens5,
Y. Gruel6, A. Klukowska7, C. Koenigs8, T. Lambert9, R. J. Liesner10,
M. Sigaud11, M. Abashidze12, O. Aleinkova13, M. J. Belletrutti14,
M. Carcao15, A. K. C. Chan16, L. Dubey17, J. Ducore18, N. A. Fouzia19,
N. Kavardakova20, M. El Khorassani21, S. Lohade22, V. Turea23,
J. K. M. Wu24, V. Vdovin25 (1Mainz, Germany, 2Barcelona, Spain,
3Caen, France, 4Marseille, France, 5Cambridge, United Kingdom,
6Tours, France, 7Warsaw, Poland, 8Frankfurt am Main, Germany,
9Le Kremlin Bicetre, France, 10London, United Kingdom, 11Nantes,
France, 12Tbilisi, Georgia, 13Minsk, Belarus, 14Edmonton, Canada,
15Toronto, Canada, 16Hamilton, Canada, 17Lviv, Ukraine,
18Sacramento, United States, 19Vellore, India, 20Kiev, Ukraine)
61 Autologous serum infusion induces no thrombin formation but
generation of activated protein C
C. Berens, H. Rühl, J. Rossa, A. Winterhagen, J. Oldenburg,
J. Müller, B. Pötzsch (Bonn, Germany)
62 Treatment of acquired hemophilia A with recombinant porcine
FVIII in Germany
C. Hart1, A. Huth-Kühne2, R. Klamroth3, M. Angstwurm4,
M. Stemberger4, M. Spannagl4 (1Regensburg, Germany,
2Heidelberg, Germany, 3Berlin, Germany, 4Munich, Germany)
K. Holstein, M. Voigtländer, C. Dicke, F. Langer (Hamburg,
63 Pulmonary embolism in a patient with severe factor VII deficiency after femoral neck fracture despite thromboprophylaxis Germany)
with low-molecular-weight heparin
No.
Title
Authors
74 Platelet aggregation testing on a routine coagulation analyzer
W. Miesbach, B. Zwinge, R. Toenges, L. Karmal, V. Makki,
S. Müller, S. Gundermann (Frankfurt am Main, Germany)
75 Unambiguous and sensitive measurement of active coagulation proteases
A. Weber, A. Engelmaier, G. Prodinger (Vienna, Austria)
76 Quantification of TAFI in human plasma by LC-MS/MS
M. Rauh, S. Weiß, K. Heußner, M. Chada, J. Zierk, W. Rascher,
H.-G. Topf (Erlangen, Germany)
77 Diagnostic challenges of von Willebrand disease
S. Schneppenheim, R. Dittmer, H. El-Abd Müller, U. Budde
(Hamburg, Germany)
78 A rapid and simple assay for the determination of ADAMTS-13 M. Griffiths, H. Vetr, N. B. Binder (Vienna, Austria)
activity
79 Evaluation and clinical validation of a chromogenic FIX assay
for reliable post infusion measurements of recombinant and
next generation factor IX products
J. Müller, J. Oldenburg, B. Pötzsch (Bonn, Germany)
80 TechnoZym® ADAMTS-13 activity assay for determination of
inhibitory antibodies against ADAMTS-13
L. Wagner, F. Nasufi, M. Kafka, N. B. Binder (Vienna, Austria)
81 Measuring direct oral anticoagulants in standardized fully
automated thrombin generation on Ceveron® alpha
L. Wagner1, E. Wimmer2, J. Seier2, N. B. Binder1, A. C. Haushofer2
(1Vienna, Austria, 2Wels, Austria)
82 Evaluation of DOAC Interferences on Technoclot® PT Owren
L. Rosenmayr, L. Wagner, N. B. Binder (Vienna, Austria)
83 Difficulties in diagnosing antiphospholipid syndrome in
patients undergoing DOAC therapy
T. Flieder1, M. Weiser1, T. Eller2, M. Dittrich3, K. von Bargen1,
F. Knüttgen1, A. Hohbein1, J. Kuhn1, C. Knabbe1, I. Birschmann1
(1Bad Oeynhausen, Germany, 2Bad Salzuflen, Germany,
3Wuerzburg, Germany)
84 Performance of a recombinant fusion protein linking coagulation factor IX with recombinant albumin (rIX-FP) in the
one-stage assay
A. Veldman1, A. Feussner1, U. Kalina1, K. St. Ledger2 (1Marburg,
Germany, 2King of Prussia, United States)
85 A. Weber, S. Haindl, G. Mohr, A. Engelmaier (Vienna, Austria)
64 Genetic therapy for hemophilia: What’s new?
M.-K. Holz1, K. Waack-Buchholz1, D. Reinhardt1, H. Hanenberg2
(1Essen, Germany, 2Duesseldorf, Germany)
65 In-vitro analysis of siRNA based inhibition of function of
activated protein C (APC): Towards an alternative therapeutic
option for hemophilia
D. Mirgal1, V. Pujari1, K. Ghosh2, S. Shetty1 (1Mumbai, India,
2Surat, India)
66 Novel insights in the molecular etiology of recessive von
Willebrand disease 2N due to D’D3 Factor VIII-binding site
mutations of von Willebrand factor
J. J. Michiels1,2, F. Hansen3, R. Dingle3, A. Batorova4, T. Prigancova4, P. Smejkal5, M. Penka5, I. Vangenechten1, A. Gadisseur1
(1Edegem, Belgium, 2Rotterdam, The Netherlands, 3London,
United Kingdom, 4Bratislava, Slovakia, 5Brno, Czech Republic)
67 Protein S and purpura fulminans: What’s new?
R. Prince1, S. Calzavarini1, M. Yasuhiro2, J. H. Griffin3,
J. A. Fernández3, F. Saller4, A. Angelillo-Scherrer1
(1Bern, Switzerland, 2Chiba, Japan, 3La Jolla, United States,
4Le Kremlin-Bicetre, France)
86 rVIII-SingleChain plasma activity can be measured using both
the one-stage and the chromogenic substrate assay: Results
from an international field study
A. Veldman1, A. Feussner1, U. Kalina1, H. Metzner1, C. Horn1,
A. Stowers1, K. St. Ledger2 (1Marburg, Germany, 2King of
Prussia, United States)
68 Successful factor VIII re-exposure after long-term aPCC
prophylaxis in two hemophilia A patients with inhibitors
C. Königs1, A. Siegemund2, D. Stichel1, A. Orlowski1, C. Heller1,
J. Kahle1, D. Schwabe1, U. Scholz2 (1Frankfurt am Main, Germany,
2Leipzig, Germany)
87 Platelet-dependent von Willebrand factor activity – an
important constituent of the diagnostic repository to classify
von Willebrand syndrome
O. Tiebel, K. Trautmann, U. Platzbecker, R. Knöfler, G. Siegert
(Dresden, Germany)
69 rVIII-SingleChain in hemophilia A patients: A population
pharmacokinetic model
Y. Zhang2, J. Roberts2, D. Bensen-Kennedy2, A. Veldman1,
K. S. Ledger2, J. Sidhu3 (1Marburg, Germany, 2King of Prussia,
United States, 3Parkville, Australia)
88 Rapid immunoassays for diagnosis of heparin-induced thrombocytopenia: comparison of diagnostic accuracy, reproduci­­b­­ility, and costs in clinical practice
A. Bankova1, Y. Andres2, M. Horn3, L. Alberio4, M. Nagler3
(1Lucerne, Switzerland, 2Muri, Switzerland, 3Bern, Switzerland,
4Lausanne, Switzerland)
70 Comparison of data security of the electronic patient diary
smart medicationTM with manual documentation in a paper
diary
A. Roesch1, R. Fischer2, W. Mondorf3, D. Schmoldt1 (1Dreieich,
Germany, 2Giessen, Germany, 3Frankfurt am Main, Germany)
89 Is platelet aggregation testing dependent on fibrinogen level?
L. Graf, J. Worden, W. Korte (St. Gallen, Switzerland)
90 Replacing the aPTT for monitoring of unfractionated heparin
with the Prothrombinase induced Clotting Time (PiCT) – significant influence on dosing
W. Korte, L. Graf, C. Knöpfel (St. Gallen, Switzerland)
B. Pezeshkpoor, A.-C. Berkemeier, J. Müller, T. Albert, J. Oldenburg (Bonn, Germany)
91 Clauss fibrinogen assay obviously underestimates fibrinogen
level not confirmed in thromboelastometry – A case report
T. Lang1, M. Rieke1, M. Bachler2, B. Schenk2, M. Hermann2,
M. Tollnick1, D. Fries2 (1Hohne, Germany, 2Innsbruck, Austria)
C. Horn, H. J. Metzner (Marburg, Germany)
92 A Flow cytometer-based platelet aggregation assay permits
platelet function testing in small blood volumes
S. Liedtke, J. Wesche, K. Althaus, T. Thiele, A. Greinacher
(Greifswald, Germany)
93 Genetic heterogeneity in patients with von Willebrand disease
type I: a regional study from Northeast Germany
M. Steiner, D. Jenzen, R. Toenges, D. Friday, B. Krammer-Steiner
(Rostock, Germany)
Laboratory tests
71 Development and evaluation of a novel FVIII domain-
specific immunoassay for characterization of anti-FVIII
antibodies
72
Activation and inactivation of rVIII-SingleChain
73 Protein Z – Does its analyzation make any clinical sense?
G. Kappert, M. Daoud, M. Siebert, H. Rott, S. Halimeh (Duisburg,
Germany)
Development, validation and application of a polysialyla-
tion-dependent FVIII activity assay to measure SHP656
(BAX 0826), a next generation extended half-life recombinant
factor VIII product
POSTER LIST
64
POSTER LIST
POSTER LIST
No.
Title
Authors
94 Comparison of factor VIII assays using physiological triggers
G. J. Praefcke, M. Kusch, C. Grundmann, S. Keitel, A. Hunfeld,
R. Seitz (Langen, Germany)
Pediatric and neonatal thrombosis and hemostasis
No.
Title
Authors
114 Evaluation of platelet activation after electric cardioversion
J. Gaugler, A. Schlagenhauf, B. Egner, W. Schwinger, E. Bisping,
S. Gallistl, H. Haidl (Graz, Austria)
115 Platelet dense granule production and dense granule release
defects in pediatric patients with storage pool disorder
J. Eilenberger1, G. Manukjan1, O. Andres1, C. Schambeck2,
S. Eber2, H. Schulze1 (1Wuerzburg, Germany, 2Munich, Germany)
116 Practical limitations of diagnostic algorithms in heparin
induced thrombocytopenia: A case report
S. Nowak-Harnau, S. Enkel, B. Zimmermann, C. Reiss,
T. Bakchoul (Tuebingen, Germany)
117 Supra-normal closure time caused by recombinant von
Willebrand factor in PFA
T. Kragh, M. Spannagl (Munich, Germany)
Z. Cermakova1, P. Kovarova1, J. A. Kremer Hovinga2 (1Ostrava,
Czech Republic, 2Bern, Switzerland)
95 The „German Pediatric Hemophilia Research Database“
(GEPHARD) – a project of the `Standing Committee Pediatrics
of the Society for Thrombosis and Hemostasis Research´ to
improve the quality of hemophilia care for children
C. Bidlingmaier1, C. Escuriola Ettingshausen2, K. Kentouche3,
M. Olivieri1, W. Eberl4, B. Zieger5, K. Kurnik1, C. Königs6, for
the GEPHARD Study Group (1Munich, Germany, 2Moerfelden,
Germany, 3Jena, Germany, 4Braunschweig, Germany, 5Freiburg,
Germany, 6Frankfurt am Main, Germany)
96 Acquired von Willebrand disease in infants with aortopulmonary shunt
G. Wiegand1, V. Icheva1, U. Budde2, M. Hofbeck1 (1Tuebingen,
Germany, 2Hamburg, Germany)
118 Prophylactic plasma treatment in patients with hereditary
thrombotic thrombocytopenic purpura
97 Late onset of thrombosis in siblings with homozygous protein
C deficiency
C. Wermes, M. Suslovych, C. Detering, M. von Depka (Hanover,
Germany)
Vascular wall biology and disorders
98 Adolescent male suffering from thrombosis is not uncommon
I. Wieland1, A. Biering2, K. W. Sykora1 (1Hanover, Germany,
2Wolfsburg, Germany)
99 Thrombotic events in the neonatal period – a case series of
common manifestations
M. Rohde, V. Vaillant, H. Ehrhardt, K.-P. Zimmer, B. KemkesMatthes, C. Mauz-Körholz, H. Hauch (Giessen, Germany)
100 Anterior spinal artery syndrome in pediatric patients: diagnostic and therapy
A. M. Cseh, J. Kirschner, H. Meinicke, H. Fuchs, B. Zieger
(Freiburg, Germany)
101 Systemic mast cell activation disease during adolescence and
heparin levels in blood plasma
M. Vysniauskaite, A. Selbitz, S. Unkrig, F.-J. Dumoulin, J. Homann,
J. Oldenburg, G. J. Molderings, H.-J. Hertfelder (Bonn, Germany)
Platelets – Physiology and Disorders of platelet number and function
102 Annexin A7 (ANX7) regulates collagen-dependent platelet S. Geue, B. Walker-Allgaier, D. Eißler, P. Münzer, F. Lang,
M. Gawaz, O. Borst (Tuebingen, Germany)
activation and Ca2+ signaling
103 The special role of anti-ADAMTS13-IgA in acquired TTP:
Production induced by infectious microorganisms?
104 Variable linkage with platelet functions of genetic
mutations in ORAI1, STIM1 or FERMT3 in patients with
severe immune deficiencies
105 Phosphorylation of the protein phosphatase 2A inhibitor
alpha-endosulfine (ENSA) at two distinct sites, serine 67
and serine 109, in human platelets
67
POSTER LIST
J. Falk, T. Vigh, I. Scharrer (Mainz, Germany)
M. Nagy1, T. G. Mastenbroek1, N. J. A. Mattheij1, S. de Witt1,
K. J. Clemetson2, J. Kirschner3, A. S. Schulz4, J. M. E. M. Cosemans1,
B. Zieger3, J. W. M. Heemskerk1 (1Maastricht, The Netherlands,
2Bern, Switzerland, 3Freiburg, Germany, 4Ulm, Germany)
E. Walter1, O. Pagel2, R. Zahedi2, A. Smolenski3, S. Gambaryan1,4,
U. Walter1, K. Jurk1 (1Mainz, Germany, 2Dortmund, Germany,
3Dublin, Ireland, 4St. Petersburg, Russian Federation)
119 120 121 Molecular genetic investigations and demonstration of
founder effect in Osler-Rendu-Weber disease
CLIC1 supports mechanisms related to thrombosis and
vascular repair
Collagen V alpha 2 as a direct target of miR-143 in
arteriogenesis
122 Activated protein C protects against accelerated atherosclerosis in diabetes by restricting p66shc expression in
macrophages
R. Gindele1, T. Major2, Z. Szabo1, K. B. Kovács1, G. Pfliegler1,
Z. Bereczky1 (1Debrecen, Hungary, 2Eger, Hungary)
L. M. Knowles, P. Niewald, E. Ampofo, A. Drawz, I. Müller,
H. Eichler, J. Pilch (Homburg, Germany)
T. Hammerschick1, K. Troidl2, K. T. Preissner1, S. Fischer1
(1Giessen, Germany, 2Bad Nauheim, Germany)
K. Shahzad1, I. Gadi1, S. Nazir1, M. Al-Dabet1, S. Kohli1, S. Ranjan1, F. Bock1,2, B. Isermann1 (1Magdeburg, Germany, 2Nashville,
United States)
123 Autophagy status in factor VIII secreting endothelial cells
M. A. Jamil, H. Singer, N. Nüsgen, J. Oldenburg, O. El-Maarri
(Bonn, Germany)
124 Analysis of proteolytic von Willebrand factor (VWF) fragments
in patients with VWF-related diseases
J. Irle1, K. Schwierczek1, H. Rossmann1, T. Falter1, C. von Auer1,
A. Trinchero1, K. Lackner1, Z. Ruggeri2, B. Lämmle1, K. Jurk1
(1Mainz, Germany, 2La Jolla, United States)
125 In patients with uncontrolled arterial hypertension platelets
and coagulation factor XI are responsible of modifications of
thrombin generation
J. Lagrange, Y. Weihert, S. Kossmann, T. Münzel, S. Karbach,
P. Wenzel (Mainz, Germany)
126 Investigating the interconnection between complement and
coagulation in xenotransplantation
R. Sfriso1, N. Klymiuk2, E. Wolf2, J. Seebach3, R. Rieben1 (1Bern,
Switzerland, 2Munich, Germany, 3Geneva, Switzerland)
127 Platelet-localized FXI promotes a vascular coagulation-inflam- S. Kossmann1, J. Lagrange1, S. Jackel1, K. Jurk1, M. Ehlken1,
A. Daiber1, U. Walter1, T. Renné2,3, W. Ruf1,4, T. Münzel1,
matory circuit in arterial hypertension
P. Wenzel1 (1Mainz, Germany, 2Hamburg, Germany, 3Stockholm,
Sweden, 4La Jolla, United States)
106 Immunoglobulin G subclass distribution of anti-ADAMTS13
antibodies in a cohort of 47 patients with acquired thrombotic
thrombocytopenic purpura
G. Sinkovits, M. Réti, Z. Prohászka (Budapest, Hungary)
107 Intra- and intercellular fate of iron oxide nanoparticles in
platelets
K. Aurich, J. Wesche, R. Koch, J. Fuhrmann, A. Greinacher
(Greifswald, Germany)
128 Clinical relevance of marginal low Protein S
P. Lodemann1, D. Peetz1, T. Held1, W. Ludwig1, J. Oldenburg2
(1Berlin, Germany, 2Bonn, Germany)
108 Frequency and analysis of hospital cases of heparin induced
thrombocytopenia type 2 (HIT 2) in Germany
S. Wahler1, A. Müller2 (1Hamburg, Germany, 2Munich, Germany)
129 Characterisation of previously unknown protein C gene
variants
109 Phenotyping platelets from patients with inherited platelet
disorders by immunofluorescence microscopy
K. Althaus1, C. Blumentritt1, U. Strobel1, T. Bakchoul2,
A. Greinacher1 (1Greifswald, Germany, 2Tuebingen, Germany)
S. Körber1, L. Böff1, F. Bergmann2, A. Czwalinna2, B. Bomke3,
C. Heller1, M. Krause4, B. Luxembourg1, K. Kurnik5, W. Miesbach1,
C. Geisen1 (1Frankfurt am Main, Germany, 2Hanover, Germany,
3Duesseldorf, Germany, 4Wiesbaden, Germany, 5Munich, Germany)
110 Initiation of a prospective observational cohort study of
patients with acquired thrombotic thrombocytopenic purpura
(TTP)
T. Falter1, A. Trinchero1, K. Jurk1, H. Roßmann1, K. Lackner1,
B. Lämmle1,2, C. von Auer1 (1Mainz, Germany, 2Bern, Switzerland)
A. Jühling, M. Sinn, E. T. Wolter, S. Bischoff, U. Pelzer,
L. Wislocka, J. K. Striefler, F. Brandes, H. Riess, R. Klamroth
(Berlin, Germany)
111 Evaluation of platelet parameters in pediatric thrombocytopenic patients
R. Knöfler, S. Hackel, B. Arneth, J. Lohse, J. Stächele, O. Tiebel
(Dresden, Germany)
130 GE-CAT – German Evaluation of Cancer associated Thrombosis A prospective register trial for patients with hematological
and oncological diseases and venous thromboembolism in
Berlin
131 Study of fibrinolytic parameters in Indian patients with venous
thrombosis
A. Prabhudesai1, S. Shetty1, K. Ghosh2, B. Kulkarni1 (1Mumbai,
India, 2Surat, India)
132 Characterization of antithrombin variants in thrombotic
patients with normal and reduced activity
R. Deshpande1, B. Kulkarni1, K. Ghosh2, S. Shetty1 (1Mumbai,
India, 2Surat, India)
Venous thrombosis
112 This abstract has been withdrawn
113 The power of large platelets: Comprehensive functional
characterization of large and small platelets from healthy
volunteers
S. Handtke, R. Palankar, M. Ferrara, S. Cauhan, A. Greinacher,
T. Thiele (Greifswald, Germany)
POSTER LIST
66
POSTER LIST
POSTER LIST
No.
Title
69
POSTER LIST
Authors
No.
Title
Authors
133 Application of massive parallel sequencing searching for rare
genetic variants associated with thrombophilia – implementation to clinical practice
P. Vrtel, L. Slavik, R. Vodicka, R. Vrtel, L. Slavik, J. Ulehlova,
J. Prochazkova, A. Hlusi, M. Palova, M. Prochazka (Olomouc,
Czech Republic)
150 Identification of novel mutations in FGA fibrinogen gene in
Pakistani congenital afibrinogenemia patients
T. Khan1, A. Naz1, A. Biswas2, N. Ahmed3, S. Ahmed1, T. Shamsi1,
J. Oldenburg2 (1Karachi, Pakistan, 2Bonn, Germany, 3Lahore,
Pakistan)
134 Advances in diagnosis, classification and management of
lower extremity deep vein thrombosis (DVT), prevention of
DVT recurrence and the post-thrombotic syndrome: personal
experiences and appraisal of the literature
J. J. Michiels1,2, W. Moossdorff1, J. M. Michiels1,3, M. U. Lao1,
H. Maasland1, H. Smeets1, M. Han1, P. Dulicek4, V. Stvrtinova4,5,
Z. Pecsvarady4, P. Poredos4,6, A. Gadisseur7, W. Schroyens7 (1Rijnmond Rotterdam, The Netherlands, 2Rotterdam, The Netherlands,
3Rotterdam-Zuid, The Netherlands, 4Prague, Czech Republic,
5Bratislava, Slovakia, 6Ljubljana, Slovenia, 7Antwerp, Belgium)
152 Quantification of the antimetastatic effects of heparins by
Single-cell force spectroscopy
H. Schillers, A. Schmidt, S. Bobe, N. Martins-Castanheira
(Muenster, Germany)
153 Gene polymorphism of plasminogen activator inhibitor-1 is
a risk factor of thrombosis in patients with antiphospholipid
syndrome
L. Mukhametova, R. Aisina, T. Reshetnyak, L. Patrushev,
K. Gershkovich (Moscow, Russian Federation)
135 The role of an endothelial specific g-protein coupled receptor
in thrombosis
L. Gottlob1, P. Dusart1, L. Fagerberg2, D. A. Trégouët3,
P. Morange4, M. Germain3, M. Civelek5, T. Renne1,6, J. Odeberg1,
L. Butler1 (1Stockholm, Sweden, 2Solna, Sweden, 3Paris, France,
4Marseille, France, 5Charlottesville, United States, 6Hamburg,
Germany)
155 Combinations of recombinant staphylokinase (STA) and single-chain urokinase-type plasminogen activator (scuPA) induce
synergistic thrombolysis in vitro
R. Aisina, L. Mukhametova, K. Gershkovich, S. Varfolomeyev
(Moscow, Russian Federation)
156 Positive and negative role of oxidative stress in the prognosis
of patients with gastric cancer.
M. K dzierska, J. Kolodziejczyk-Czepas, J. Jakubik, J. Piekarski,
A. Jeziorski, P. Nowak, P. Potemski (Lodz, Poland)
Women issues in thrombosis and hemostasis
136 Angiogenesis in a porcine von Willebrand disease model
M. von Depka, H. Allerkamp, C. Pfarrer, M. Ekhlasi-Hundrieser,
C. Detering, S. Lehner (Hanover, Germany)
137 Successful pregnancy in patient with homozygous sickle cell
disease and prior pulmonary embolism – a case report
J. Notter, G. Amstad, B. Drexler, K. Loukidis (Basel, Switzerland)
138 Highly procoagulant extracellular vesicles in amniotic fluid
J. Thaler1, L. Hell1, L. Wisgrill1, C. Ay1, A. Spittler1, M. Schwameis1,
B. Jilma1, P. Altevogt2, I. Pabinger1 (1Vienna, Austria, 2Heidelberg,
Germany)
139 Dead fetus syndrome (DFS) in 2017 – a no more existing
entity? From individual patients to pathophysiological insights
F. Bergmann1, A. Czwalinna2, H. Groening1, R. Schwerdfeger1,
R. Schild1, U. Budde2 (1Hanover, Germany, 2Hamburg, Germany)
140 Risk of pregnancy-associated recurrent venous thromboembolism (VTE) in women with a history of first venous
thrombosis
A. Gerhardt1,2, R. E. Scharf2, R. B. Zotz2 (1Ulm, Germany,
2Duesseldorf, Germany)
141 Comparison of two laboratory methods for thrombin
generation in pregnancy with high risk for thrombosis
M. Schwethelm, M. Martinez, I. Hoesli, D. Tsakiris (Basel,
Switzerland)
142 Bernard Soulier syndrome in pregnancy and delivery – a case
report
K. Liebscher, I. Niemann, I. Bogner, A. Siegemund, M. Krause,
U. Scholz (Leipzig, Germany)
143 Successful pregnancy outcome in a case of JAK2 positive
essential thrombocytemia after treatment with peginterferon
alpha-2b
M.-V. Teleanu, S. Jaramillo, S. Schönsteiner, S. Estenfelder,
P. Schwarzwälder, C. Langer, M. Kull (Ulm, Germany)
Innovation and Novelty
144 P2Y6 depletion enhances metabolic activity and amelio rates outcome of high fat diet induced obesity in mice
J. Merz1, P. Stachon, P. Albrecht, F. Ünal, S. von Garlen,
A. Heidenreich, N. Hoppe, B. Duffner, C. Bode, A. Zirlik (Freiburg,
Germany)
145 Development and application of methods for the selective A. Weber1, A. Engelmaier1, D. Voelkel2, R. Pachlinger2, F. Scheiflinger1, H. Rottensteiner1 (1Vienna, Austria, 2Orth, Austria)
146 Fucoidans inhibit cellular responses to the chemokine
measurement of the human single amino acid exchange
variant factor IX Padua
S. Alban, K. Ehrig, I. Liewert (Kiel, Germany)
IL-8 and the anaphylatoxin C5a better than heparin
Late breaking posters
147 The effect of storage on the platelet hemostatic activity
E. V. Roitman, I. M. Kolesnikova (Moscow, Russian Federation)
148 Evaluation of platelet hemostatic capacity using new thrombo- E. V. Roitman, I. M. Kolesnikova (Moscow, Russian Federation)
elastography-based assay
149 Blood rheology factors for thrombus formation in some
oncohematological diseases
E. V. Roitman, I. M. Kolesnikova (Moscow, Russian Federation)
POSTER LIST
68
POSTER LIST
POSTER LIST
Abdelhafez, Mai45
Aisina, Roza69
Al-Ali, Haifa Kathrin
51
Alban, Susanne
32, 36, 68
Alberio, Lorenzo
28, 49, 58
Albisetti Pedroni, Manuela 24, 45, 47
Alrifai, Mohammed60
Althaus, Karina66
Andritschke, Karin20
Angelillo-Scherrer, Anne
47, 49
Ariëns, Robert29
Asmis, Lars
20, 33
Auerswald, Günter
38, 39
Aujesky, Drahomir21
Aurich, Konstanze66
Ay, Cihan
21, 22, 33
Baaten, Constance C. F. M. J. 49
Bakchoul, Tamam 28, 37, 50, 58
Bankova, A.65
Barco, Stefano
33, 46, 61
Baruch, Dominique28
Bauersachs, Rupert
20, 29, 50
Beer, Jürg Hans
21, 50
Berens, Christina64
Bergmann, Frauke
20, 68
Bernateck, Michael47
Berntorp, Erik30
Bertaggia Calderara, Debora 60
Beyer-Westendorf, Jan
21, 34, 46, 49
Bichler, J.63
Bidlingmaier, Christoph20, 34, 41, 51,
57, 66
Binsker, Ulrike37
Biswas, Arijit
32, 62, 63
Bode, Christoph34
Boeckelmann, Doris62
Böff, L.46
Bölting, H. S.
45
Brehm, Maria Alexandra
28, 30, 44
Brodde, M. F.
44
Calzavarini, Sara33
Cathomen, Toni51
Cattaneo, Marco21
ten Cate, Hugo
49, 59
ten Cate-Hoek, Arina
21, 29
Ceppi, Camilla20
Cermakova, Zuzana
36, 58, 67
Chan, Anthony K. C.
45
Chatterjee, Madhumita37
Chromik, Jörg51
Clemetson, Kenneth J.
51
Colvin, Brian T.
22
Coppo, Paul58
Cseh, Annamaria66
Czogalla, Katrin Jeannette 31
Dayo, John18
Dempfle, Carl-Erik
24, 37, 38, 50
Deshpande, Rutuja67
Dicke, Christina60
Diederich, Michael58
D’Oiron, Roseline38
Dufour, Jean-François46
Dürschmied, Daniel
21, 58
Eberl, Wolfgang
34, 47
Eichinger-Hasenauer, Sabine41, 49, 59
Eikenboom, H. C. J.
30
Eilenberger, J.67
Elvers, Margitta21
Engelberger, Lukas25
Endig, S.46
Escuriola-Ettingshausen, 24, 35, 49, 50
Carmen
Espinola-Klein, Christine22
Etscheid, Michael
32, 62
Falk, Jennifer66
Falter, Tanja66
Fischer, Ronald
60, 63
Flieder, Tobias65
Flommersfeld, Sabine58
Friebel, Julian31
Fujimura, Yoshihiro
37, 58
Garmann, Dirk 51
Gaugler, J.67
Gawaz, Meinrad44
Gerhardt, Andrea68
Geue, Sascha
32, 66
Ghosh, Suvoshree57
Giannetti, B.37
Gindele, Réka
48, 67
Goldmann, Georg
23, 35, 39, 51
Gottlob, Leonardo68
Gottstein, Saskia18
Graf, Lukas19, 28, 35, 61,
65
Greinacher, Andreas
47, 50
Griffiths, M.65
Grilz, Ella37
Grosse, Katrin18
Gura, Christoph47
Haas, Sylvia34
Habermann, Björn
32, 56, 62
Hach-Wunderle, Viola
38, 50
Halimeh, Susan
20, 35, 39, 62
Hammerschick, Thomas
32, 67
Handtke, Stefan66
Härdtner, Carmen44
Hart, Christina64
Hassenpflug, Wolf-Achim
23, 30, 44
Hegemann, Inga
35, 41, 56
Heid, Julia61
Heidinger, Kathrin63
Herr, Nadine61
71
LIST OF CHAIRS, SPEAKERS AND AUTHORS
Hoffmann, Till57
Holstein, Katharina
18, 47, 57, 64
Holz, Maj-Kristin64
Holzhauer, Susanne45
Horling, Frank M.
57
Horn, Carsten
48, 64
Huber-Lang, Markus57
Huth-Kühne, Angela
34, 41, 46, 51
Iapichino, Giacomo60
Ichinose, Akitada31
Irle, J.67
Ivaskevicius, Vytautas57
Jamil, Muhammad Ahmer
63, 67
Jühling, Anja67
Jurk, Kerstin
21, 28, 49
Kaartinen, Mari29
Kalnins, Werner58
Kappert, Günther64
Karges, Hermann E.
60
Karst, Andreas18
Katona, Éva61
Katrii, Tetiana62
Kaufner, Lutz21
K dzierska, Magdalena69
Kehrel, Beate
31, 47
Kemkes-Matthes, Bettina25, 30, 31, 34,
49
Kentouche, Karim49
Khan, Tehmina69
Klamroth, Robert19, 22, 33, 35,
39, 57, 63
Klier, Meike49
Klose, Gudrun19
Knappe, S.44
Knöbl, Paul
31, 50, 56
Knöfler, Ralf
45, 51, 66
Knowles, L. M.
32, 67
Kobelt, Rainer56
Kohler, Hans-Peter
29, 30
Könen, Susanne58
Königs, Christoph
20, 36, 38, 64
Königsbrügge, Oliver
28, 60
Konstantinides, Stavros
29, 38
Körber, S.67
Korte, Wolfgang19, 21, 34, 57,
60, 65
Koscielny, Jürgen
24, 28, 38, 39
Kossmann, Sabine67
Kragh, Thorsten67
Kravchenko, Olha61
Kremer Hovinga, Johanna A.20, 24, 25, 34,
39, 56, 59
Krueger, Irena59
Kucher, Nils38
Kühne, Thomas47
Kulkarni, Roshni30
Kurnik, Karin
19, 30
Kuta, Piotr62
Kyrle, Paul A.
29, 38, 59
Lackner, Karl20
Lacroix-Desmazes, Sébastien23
Lagrange, Jérémy67
Lämmle, Bernhard
37, 56
Lang, Thomas65
Langer, Florian
28, 41, 48, 51
Laws, H. J.
62
Lee, Hye-Youn62
Lehmann, Thomas22
Liebscher, K.68
Liedtke, S.65
Lier, Heiko21
Linden, R. Michael
36
Lindhoff-Last, Edelgard
38, 49, 50
Linnemann, Birgit20
Lip, Gregory Y.
57
Lodemann, Peter67
Male, Christoph49
Mannhalter, Christine49
Mansouri Taleghani, Behrouz28
Marchetti, Matteo28
Mauler, Maximilian61
McEneny-King, Alanna 39
Meri, Seppo21
Merz, Julian
32, 68
Michiels, Jan Jacques
61, 64, 68
Middeldorp, Saskia38
Miesbach, Wolfgang
33, 36, 38,
39, 65
Miller, Lilija57
Minar, Erich22
Mirgal, Darshana64
Mohaupt, Markus37
Mondorf, Wolfgang62
Moser, Martin50
Mukhametova, Lilia69
Müller, Jens
51, 65
Müller-Kägi, Elsbeth20
Muszbek, László29
21, 46, 48, 59,
Nagler, Michael
61
Nagy, Magdolna
48, 66
Nazir, S.
32, 60
Nimmerjahn, Falk35
Notter, Julia68
Nowak-Göttl, Ulrike
35, 45
Nowak-Harnau, S.67
23, 36, 46, 50,
Oldenburg, Johannes
51, 62, 63
Olivieri, Martin62
Orosz, Zsuzsanna Z.
31
Ouwehand, Willem H.
51
Pabinger-Fasching, Ingrid21, 22, 33,
48, 61
Palankar, Raghavendra37
Papadakis, Emmanouil46
Peetz, Dirk41
Pennekamp, Peter H.
47
Pezeshkpoor, Behnaz
48, 64
Pilch, Jan
44, 48, 60
Plattfaut, Corinna29
Posma, Jens J.
61
Posthuma, Jelle45
Pötzsch, Bernd49
Prabhudesai, Aniket67
Praefcke, Gerrit J.
66
Pratt, Kathleen38
Preisler, Barbara62
Prince, Raja64
Püsken, Michael56
Randi, Anna30
Rauh, Manfred65
Reitter, Eva-Maria60
Richter, D.30
Rieben, Robert36
Riess, Hanno39
Rischewski, Johannes36
Rocchi, Massimo25
Roesch, Andreas64
Rohde, Marius66
Roitman, E. V.
68
Roos, Georges T.
22
Rosenmayr, L.65
Rosenthal, Marc39
Rothe, Beatrice18
Ruf, Wolfram57
Rufener, Janine49
Rühl, Heiko36
Russo, A.64
Santagostino, Elena23
Schaller Tschan, Monica
32, 56
Scharf, Rüdiger E.
33
Scharrer, I.48
Schellong, Sebastian46
Schillers, Hermann69
Schindewolf, Marc38
Schlagenhauf, Axel
45, 60
Schmidbauer, Horst58
Schmitt, Klaus35
Schneppenheim, Sonja65
Schober, Andreas21
20, 23, 24, 36,
Scholz, Ute
37, 39, 47
Schramm, Wolfgang46
Schröder, Verena
31, 36, 57
Schubert, Sebastian 33
Schulze, Harald58
Schuster, Bernhard18
Schutgens, Roger46
Schüttrumpf, Jörg24
Schwabe, Rudolf58
Schwethelm, M.68
Seeger, S.63
Seuser, Axel39
Sfriso, Riccardo67
Shahidi Hamedani, Nasim36
Shahneh, Fatemeh46
Shahzad, Khurrum67
Siegert, G. 65
Sigl-Kraetzig, Michael
20, 56
Singer, Heike33
Singh, Sneha
44, 63
Sinkovits, György66
Sinn, Marianne61
Skowronska, Magdalena31
Slavik, Ludek28
Spannagl, Michael
21, 28, 51
Steffgen, Ludwig56
Steiner, Michael65
Steinitz-Trost, Katharina63
Stemberger, Michaela20
Stevens, W.62
Stivala, Simona59
Stöver, Gertrud19
Streif, Werner47
Studt, Jan-Dirk33
Susen, Sophie
28, 39, 60
Tabaraie, T.45
Teleanu, Maria-Veronica68
Thaler, Johannes68
Tiede, Andreas23, 25, 36,
38, 47, 50
Tittl, Luise61
Toenges, Rosa
48, 61
22, 33, 35, 41
Tsakiris, Dimitrios
Vanhoorelbeke, Karen56
Veldman, Alex
22, 64, 65
von Auer, Charis
44
von Depka, M.
68
von der Weid, Nicolas
22, 30, 35
von Garlen, Sunaina44
von Heymann, Christian
39
von Krogh, Anne Sophie
37, 58
von Mackensen, Sylvia62
von Ungern-Sternberg, Saskia59
Vrtel, P.68
Vysniauskaite, M.66
Wagner, L.65
Wahler, Steffen
60, 62, 66
Walter, E.
32, 66
Weber, Alfred
48, 65, 68
Wehr, Marco24
Weibel, Ewald R. 30
Wermes, Cornelia
35, 66
LIST OF CHAIRS, SPEAKERS AND AUTHORS
70
LIST OF CHAIRS, SPEAKERS AND AUTHORS
LIST OF CHAIRS, SPEAKERS AND AUTHORS
HEM152 12-2016
Wiedenroth, Christoph B.
38
Wiegand, Gesa66
Wieland, Ivonne66
Witkowski, Marco37
Witsch, Thilo36
Witte, Alexander59
Wolberg, Alisa S.
38
Wuillemin, Walter A.
29, 32, 34, 41
Yadegari, Hamideh44
Unerfüllter Bedarf erfordert
unvergleichliches Engagement.
Das Leben jener Menschen zu verändern, die mit seltenen oder
komplexen Erkrankungen leben – das ist unsere Bestimmung.
Weitere Informationen auf: www.ShireSwitzerland.ch
Shire, Baxalta Schweiz AG | CH - 8604 Volketswil
Zahedi, René28
Zeerleder, Sacha57
Zieger, Barbara23, 28, 34,
47, 60
Zimmermann, Rainer58
Zirlik, Andreas44
Zöhrer, E.29
Zotz, Rainer B.
24, 47
73
LIST OF CHAIRS, SPEAKERS AND AUTHORS
LIST OF CHAIRS, SPEAKERS AND AUTHORS
INDUSTRIAL EXHIBITION
INDUSTRIAL EXHIBITION
INDUSTRIAL EXHIBITION
first floor
28
27b
27a
1
29
26
Info- and voting desk for participants
and Lounge area
30
25
2
31
24
23
32
Halle 4.1
20
19
17 17a
33
Saal Singapore
Auditorium Montreal
4
22
21
5
Saal Sydney
16
34
18
35
12 11
Foyer 2.Stock
Büro
Büro
Büro
second floor
Poster exhibition
1.52
40
44
7
14
36
41 42
6
10
Büro
9
75
LIST OF EXHIBITORS – NUMERICAL
No.
Company
City
Country
1
Swedish Orphan Biovitrum GmbH
Martinsried
Germany
2
Stago
Asnières sur Seine Cedex France
4
CSL Behring GmbH
Hattersheim
Germany
5
Probe & go Labordiagnostica GmbH
Lemgo
Germany
6
Mitsubishi Tanabe Pharma GmbH
Zurich
Switzerland
7
Technoclone GmbH
Vienna
Austria
9
International Society on Thrombosis and Haemostasis (ISTH)
Carrboro
United States
10
GTH – Gesellschaft für Thrombose und Hämostaseforschung
Hanover
Germany
11
Schattauer GmbH
Stuttgart
Germany
12
Schweizerische Hämophilie-Gesellschaft SHG
Altstätten
Switzerland
14
DSM Nutritional Products Ltd
Aesch
Switzerland
16
Chugai Pharma Europe Ltd.
Frankfurt am Main
Germany
16
Roche Diagnostics Deutschland GmbH
Mannheim
Germany
16
Roche Pharma AG
Grenzach-Wyhlen
Germany
17
Sekisui Diagnostics GmbH
Pfungstadt
Germany
17a
Bucher Biotec AG
Basel
Switzerland
18
Bristol-Myers Squibb GmbH & Co. KGaA und Pfizer Pharma GmbH
Munich / Berlin
Germany
18
Pfizer Pharma GmbH
Berlin
Germany
19
ABBOTT AG
Baar
Switzerland
20
LEO Pharma GmbH
Neu-Isenburg
Germany
21
Intersero GmbH
Walluf
Germany
22
Haemochrom Diagnostica GmbH
Essen
Germany
23
Octapharma GmbH
Langenfeld
Germany
24
Novo Nordisk Pharma GmbH
Mainz
Germany
25
Bayer
Leverkusen
Germany
26
Shire
Unterschleissheim
Germany
27a
BPL Bioproducts Laboratory GmbH
Neu-Isenburg
Germany
27b
Helena Biosciences Europe
Gateshead, Tyne and Wear United Kingdom
28
Daiichi Sankyo Deutschland GmbH
Munich
Germany
29
Alexion Pharma Germany GmbH
Munich
Germany
30
LFB GmbH
Muenster
Germany
31
Biotest AG
Dreieich
Germany
32
Grifols Deutschland GmbH
Frankfurt am Main
Germany
33
Axon Lab AG
Baden
Switzerland
33
Werfen GmbH
Kirchheim bei München
Germany
34
Pfizer PFE Switzerland GmbH
Zurich
Switzerland
35
CoaChrom Diagnostica GmbH
Maria Enzersdorf
Austria
35
ENDOTELL AG
Allschwil
Switzerland
36
Siemens Healthcare Diagnostics GmbH
Eschborn
Germany
40
ISMAAP (International Self Monitoring Association of oral Anticoagulated Patients)
Geneva
Switzerland
41
Orphanet Switzerland
Geneva
Switzerland
42
VFTH e.V.
Frankfurt am Main
Germany
44
S. Karger Verlag für Medizin und Naturwissenschaften GmbH
Freiburg
Germany
INDUSTRIAL EXHIBITION
74
FLOOR PLAN
Company
77
INDUSTRIAL EXHIBITION
LIST OF SPONSORS
City
Country
No.
Company
City
Country
ABBOTT AG
Baar
Switzerland
19
Abbott AG
Baar
Switzerland
Alexion Pharma Germany GmbH
Munich
Germany
29
Alexion Pharma Germany GmbH
Munich
Germany
Axon Lab AG
Baden
Switzerland
33
Aspen Germany GmbH
Munich
Germany
Bayer
Leverkusen
Germany
25
Baxalta Schweiz AG
Volketswil
Switzerland
Biotest AG
Dreieich
Germany
31
Bayer
Leverkusen
Germany
BPL Bioproducts Laboratory GmbH
Neu-Isenburg
Germany
27a
Biotest AG
Dreieich
Germany
Bristol-Myers Squibb GmbH & Co. KGaA und Pfizer Pharma GmbH
Munich / Berlin
Germany
18
Bristol-Myers Squibb GmbH & Co. KGaA und Pfizer Pharma GmbH
Munich / Berlin
Germany
Bucher Biotec AG
Basel
Switzerland
17a
CSL Behring GmbH
Hattersheim
Germany
Chugai Pharma Europe Ltd.
Frankfurt am Main
Germany
16
Daiichi Sankyo Deutschland GmbH
Munich
Germany
CoaChrom Diagnostica GmbH
Maria Enzersdorf
Austria
35
Grifols Deutschland GmbH
Frankfurt am Main
Germany
CSL Behring GmbH
Hattersheim
Germany
4
Leinhardt Diagnostics
Lenzburg
Switzerland
Daiichi Sankyo Deutschland GmbH
Munich
Germany
28
LEO Pharma GmbH
Neu-Isenburg
Germany
DSM Nutritional Products Ltd
Aesch
Switzerland
14
LFB GmbH
Muenster
Germany
ENDOTELL AG
Allschwil
Switzerland
35
Novo Nordisk Pharma GmbH
Mainz
Germany
Grifols Deutschland GmbH
Frankfurt am Main
Germany
32
Octapharma GmbH
Langenfeld
Germany
GTH – Gesellschaft für Thrombose und Hämostaseforschung
Hanover
Germany
10
Pfizer AG
Zurich
Switzerland
Haemochrom Diagnostica GmbH
Essen
Germany
22
Pfizer PFE Switzerland GmbH
Zurich
Switzerland
Helena Biosciences Europe
Gateshead, Tyne and Wear United Kingdom 27b
Pfizer Pharma GmbH
Berlin
Germany
International Society on Thrombosis and Haemostasis (ISTH)
Carrboro
United States
9
Regierungsrat des Kantons Basel-Stadt
Basel
Switzerland
Intersero GmbH
Walluf
Germany
21
Roche Pharma (Schweiz) AG
Reinach
Switzerland
ISMAAP (International Self Monitoring Association of oral Anticoagulated Patients)
Geneva
Switzerland
40
Shire
Unterschleissheim
Germany
LEO Pharma GmbH
Neu-Isenburg
Germany
20
Stago
Asnières sur Seine Cedex
France
LFB GmbH
Muenster
Germany
30
Swedish Orphan Biovitrum GmbH
Martinsried
Germany
Mitsubishi Tanabe Pharma GmbH
Zurich
Switzerland
6
Technoclone GmbH
Vienna
Austria
Novo Nordisk Pharma GmbH
Mainz
Germany
24
Octapharma GmbH
Langenfeld
Germany
23
Orphanet Switzerland
Geneva
Switzerland
41
Pfizer PFE Switzerland GmbH
Zurich
Switzerland
34
Pfizer Pharma GmbH
Berlin
Germany
18
Probe & go Labordiagnostica GmbH
Lemgo
Germany
5
Roche Diagnostics Deutschland GmbH
Mannheim
Germany
16
Roche Pharma AG
Grenzach-Wyhlen
Germany
16
S. Karger Verlag für Medizin und Naturwissenschaften GmbH
Freiburg
Germany
44
Schattauer GmbH
Stuttgart
Germany
11
Schweizerische Hämophilie-Gesellschaft SHG
Altstätten
Switzerland
12
Sekisui Diagnostics GmbH
Pfungstadt
Germany
17
Shire
Unterschleissheim
Germany
26
Siemens Healthcare Diagnostics GmbH
Eschborn
Germany
Stago
Asnières sur Seine Cedex France
36
2
Swedish Orphan Biovitrum GmbH
Martinsried
Germany
1
Technoclone GmbH
Vienna
Austria
7
VFTH e.V.
Frankfurt am Main
Germany
42
Werfen GmbH
Kirchheim bei München
Germany
33
LIST OF SPONSORS
76
INDUSTRIAL EXHIBITION
LIST OF EXHIBITORS – ALPHABETICAL
Company
Contribution
Baxalta Deutschland GmbH (now part of Shire)
Exhibition space
Hospitality Lounge
Symposium
CHF69,500.00
Bayer
Advertising
Bag inserts
Exhibition space
Hospitality Lounge
Symposium
CHF117,600.00
Biotest AG
Exhibition space
Symposium
CHF33,250.00
Bristol-Myers Squibb GmbH & Co. KGaA und Pfizer Pharma GmbH
Bag inserts
Exhibition space
Hospitality lounge
Symposium
CHF27,660.00
Daiichi Sankyo Deutschland GmbH
Exhibition space
Symposium
CHF21,000.00
Mitsubishi Tanabe Pharma GmbH
Exhibition space
CHF2,370.00
Novo Nordisk Pharma GmbH
Advertising
Exhibition space
Scientific Lounge
Symposium
Workshop
CHF86,750.00
Pfizer AG
Symposium
CHF12,500.00
Pfizer PFE Switzerland GmbH
Advertising
Exhibition space
CHF8,425.00
Pfizer Pharma GmbH
Bag inserts
Exhibition space
Hospitality lounge
Symposium
CHF41,490.00
Roche Diagnostics Deutschland GmbH
Exhibition space
CHF17,775.00
Swedish Orphan Biovitrum GmbH
Advertising
Exhibition space
Hospitality lounge
Symposium
CHF44,200.00
79
FLOOR PLAN GROUND FLOOR
FLOOR PLAN GROUND FLOOR
78
FSA DISCLOSURE REQUIREMENT
FSA DISCLOSURE REQUIREMENT
second floor
Xarelto . Test im
Praxisalltag bestanden
®
Umfangreiche Daten zur Schlaganfall-Prophylaxe bei
nicht valvulärem Vorhofflimmern* aus dem Praxisalltag .
1
www.xarelto.de
* Prophylaxe v. Schlaganfällen und system. Embolien bei erwachsenen Patienten m. nicht valvulärem Vorhofflimmern und einem od. mehreren Risikofaktoren wie kongestive
Herzinsuffizienz, Hypertonie, Alter ab 75 J., Diab. mell., vorherigem Schlaganfall od. transitorischer ischämischer Attacke i.d. Anamnese
1 Camm, A. J. et al.,Eur Heart J 2015; DOI:10.1093/eurheartj/ehv466
L.DE.MKT.GM.03.2016.2771
Dieses Arzneimittel unterliegt einer zusätzlichen Überwachung. Bitte melden Sie jeden Verdachtsfall einer Nebenwirkung über das Bundesinstitut für Arzneimittel und Medizinprodukte: www.bfarm.de Xarelto 15 mg/20 mg Filmtabletten. Wirkstoff: Rivaroxaban. Vor Verschreibung Fachinformation beachten. Zusammensetzung: Wirkstoff: 15 mg/20 mg
Rivaroxaban. Sonstige Bestandteile: Mikrokristalline Cellulose, Croscarmellose-Natrium, Lactose-Monohydrat, Hypromellose, Natriumdodecylsulfat, Magnesiumstearat, Macrogol
(3350), Titanoxid (E171), Eisen(III)oxid (E172). Anwendungsgebiete: Prophylaxe von Schlaganfällen und systemischen Embolien bei erwachsenen Patienten mit nicht-valvulärem
Vorhofflimmern und einem oder mehreren Risikofaktoren, wie kongestiver Herzinsuffizienz, Hypertonie, Alter ab 75 Jahren, Diabetes mellitus, Schlaganfall oder transitorischer
ischämischer Attacke in der Anamnese. Behandlung von tiefen Venenthrombosen (TVT) und Lungenembolien (LE) sowie Prophylaxe von rezidivierenden TVT und LE bei Erwachsenen.
Besondere Patientengruppen: Patienten, die kardiovertiert werden sollen: Bei Patienten, bei denen eine Kardioversion erforderlich sein kann, kann die Behandlung mit Xarelto begonnen oder fortgesetzt werden. Gegenanzeigen: Überempfindlichkeit gegen Rivaroxaban oder einen d. sonst. Bestandteile; akute, klinisch relevante Blutungen; Läsionen od. Situationen, wenn diese als signifikantes Risiko für eine schwere Blutung angesehen werden; gleichzeitige Anwendung von anderen Antikoagulanzien außer in der speziellen Situation der
Umstellung der Antikoagulationstherapie od. wenn unfrakt. Heparin in Dosen gegeben wird, die notwendig sind, um die Durchgängigkeit eines zentralvenösen oder arteriellen
Katheters zu erhalten; Lebererkrankungen, die mit einer Koagulopathie u. einem klinisch relevanten Blutungsrisiko, einschließlich zirrhotischer Patienten mit Child Pugh B und C,
verbunden sind; Schwangerschaft u. Stillzeit. Vorsichtsmaßnahmen und Warnhinweise: Klinische Überwachung in Übereinstimmung mit der antikoagulatorischen Praxis
während der gesamten Behandlungsdauer empfohlen. Die Gabe von Xarelto sollte bei Auftreten einer schweren Blutung unterbrochen werden. Mit zunehmendem Alter kann sich d.
Blutungsrisiko erhöhen. Die Anwendung von Rivaroxaban wird nicht empfohlen bei Patienten: - mit einer schweren Nierenfunktionsstörung (Kreatinin-Clearance < 15 ml/min), - die
gleichzeitig eine systemische Behandlung mit Wirkstoffen erhalten, die sowohl CYP3A4 als auch P-gp stark inhibieren, z. B. Azol-Antimykotika oder HIV-Proteaseinhibitoren, - mit
erhöhtem Blutungsrisiko, - die gleichzeitig mit starken CYP3A4 Induktoren behandelt werden, es sei denn, d. Patient wird engmaschig auf Zeichen u. Symptome einer Thrombose
überwacht; da keine Daten vorliegen, bei Patienten: - unter 18 Jahren, - mit künstlichen Herzklappen, - mit einer LE, die hämodynamisch instabil sind oder eine Thrombolyse oder
pulmonale Embolektomie benötigen, - die zeitgleich mit Dronedaron behandelt werden. Die Anwendung sollte mit Vorsicht erfolgen bei Erkrankungen, die mit einem erhöhten Blutungsrisiko einhergehen; bei Patienten: - mit einer schweren Nierenfunktionsstörung (Kreatinin-Clearance 15 – 29 ml/min), - mit einer Nierenfunktionsstörung, wenn gleichzeitig andere Arzneimittel eingenommen werden, die zu erhöhten Rivaroxaban Plasmaspiegeln führen, - die gleichzeitig auf die Gerinnung wirkende Arzneimittel erhalten; bei Anwendung
von neuraxialer Anästhesie oder Spinal/Epiduralpunktion. Für Patienten mit einer mittelschweren oder schweren Nierenfunktionsstörung sowie für Patienten mit einer TVT/LE, deren
abgeschätztes Blutungsrisiko überwiegt, gelten spezielle Dosisempfehlungen. Bei Patienten mit dem Risiko einer ulzerativen gastrointestinalen Erkrankung kann eine ulkusprophylaktische Behandlung erwogen werden. Obwohl d. Behandlung mit Rivaroxaban keine Routineüberwachung d. Exposition erfordert, können d. mit einem kalibrierten quantitativen
Anti-Faktor Xa-Test bestimmten Rivaroxaban-Spiegel in Ausnahmesituationen hilfreich sein. Xarelto enthält Lactose. Nebenwirkungen: Häufig: Anämie, Schwindel, Kopfschmerzen,
Augeneinblutungen, Hypotonie, Hämatome, Epistaxis, Hämoptyse, Zahnfleischbluten, gastrointestinale Blutungen, gastrointestinale u. abdominale Schmerzen, Dyspepsie, Übelkeit,
Verstopfung, Durchfall, Erbrechen, Pruritus, Hautrötung, Ekchymose, kutane und subkutane Blutung, Schmerzen in den Extremitäten, Blutungen im Urogenitaltrakt (Menorrhagie sehr
häufig bei Frauen < 55 Jahre b. d. Behandlung d. TVT, LE sowie Prophylaxe von deren Rezidiven), Nierenfunktionseinschränkung, Fieber, periphere Ödeme, verminderte Leistungsfähigkeit, Transaminasenanstieg, postoperative Blutungen, Bluterguss, Wundsekretion. Gelegentlich: Thrombozythämie, allergische Reaktion, allergische Dermatitis, zerebrale und intrakranielle Blutungen, Synkope, Tachykardie, trockener Mund, Leberfunktionsstörung, Urtikaria, Hämarthros, Unwohlsein, Anstieg von: Bilirubin, alkalischer Phosphatase im Blut, LDH,
Lipase, Amylase, GGT. Selten: Gelbsucht, Blutung in einen Muskel, lokale Ödeme, Anstieg von konjugiertem Bilirubin, vaskuläres Pseudoaneurysma. Häufigkeit nicht bekannt: Kompartmentsyndrom oder (akutes) Nierenversagen als Folge einer Blutung. Erfahrungen seit der Marktzulassung (Häufigkeit nicht abschätzbar): Angioödeme u. allergische Ödeme,
Cholestase und Hepatitis (einschließlich hepatozelluläre Schädigung), Thrombozytopenie. Verschreibungspflichtig. Stand: FI/15; Juli 2015 Bayer Pharma AG, 13342 Berlin, Deutschland
third floor
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FLOOR PLAN SECOND AND THIRD FLOOR
FLOOR PLAN SECOND AND THIRD FLOOR
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CITY MAP OF BASEL
WIE DEFINIEREN SIE PROTEKTION BEI IHREN
CITY MAP OF BASEL
HÄMOPHILIE A UND B PATIENTEN?
9
A
1
8
4
6
3
2
B
efmoroctocog alfa
(rekombinanter humaner Gerinnungsfaktor VIII,
Fc Fusionsprotein [rFVIIIFc])
• Elocta (rFVIIIFc ) und Alprolix (rFIXFc): die ersten, rekombinanten, durch
Fc-Fusionstechnologie halbwertszeitverlängerten Faktorpräparate für
Hämophilie A und B Patienten
7
• Niedrige Blutungsraten und geringe Injektionsfrequenzen1-4
• Flexibilität und individualisierte Behandlung5,6
5
A Congress Center Basel
Messeplatz 21
4058 Basel
B Offene Kirche Elisabethen
Elisabethenstrasse 10
4051 Basel
1 Swissôtel Le Plaza, Messeplatz 25, 4005 Basel
2 Hotel The Passage, Steinengraben 51, 4051 Basel
3 Hotel Basel, Münzgasse 12, 4001 Basel
4 Hotel D, Blumenrain 19, 4051 Basel
5 Hotel Novotel Basel City, Grosspeterstrasse 12, 4052 Basel
6 Hotel Krafft, Rheingasse 12, 4058 Basel
7 Hotel Schweizerhof Basel, Centralbahnplatz 1, 4002 Basel
8 Aparthotel Adagio City Basel, Hammerstrasse 46, 4058 Basel
• > 2 Jahre Langzeiterfahrung mit Elocta und Alprolix7-10
1. Mahlangu, J. et al. Phase 3 study of recombinant factor VIII Fc fusion protein in severe hemophilia A. Blood. 2014;123:317-25. 2. Young, G. et al. Recombinant factor VIII Fc fusion protein
for the prevention and treatment of bleeding in children with severe hemophilia A. J Throm Haemost. 2015;13:967-77. 3. Powell, J. S. Phase 3 Study of Recombinant Factor IX Fc Fusion Protein
in Hemophilia B. N Engl J Med. 2013;269:2313-23. 4. Kulkarni R et al. Kids B-Long: Safety, efficacy, and pharmacokinetics of long-acting recombinant factor IX Fc fusion protein (rFIXFc) in
previously treated children with hemophilia B. 67th Annual Meeting of the National Hemophilia Foundation (NHF), 13–15 August 2015; Dallas, USA. Poster CRCT07. 5. Fachinformation ELOCTA,
Stand: Mai 2016. 6. Fachinformation ALPROLIX, Stand: Oktober 2016. 7. Sobi™ Press Release. 9 June 2014. 8. Sobi Press Release. 24 November 2015. 9. Sobi™ Press Release. 31 March 2014.
10. Biogen™ Press Release. 13 May 2016
Alprolix® (Eftrenonacog alfa). I: Behandlung und Prophylaxe von Blutungen bei vorbehandelten Patienten mit Hämophilie B (kongenitaler Faktor-IX-Mangel). D: Intravenöse Anwendung nach Rekonstitution.
Berechnung der Dosis in Abhängigkeit von Körpergewicht und den zu erreichenden Faktor-IX-Spiegeln. Empfohlene Faktor-VIII-Spiegel Hämarthrose im Frühstadium, Muskelblutung oder orale Blutung
20-40 I.E./dl; umfangreichere Hämarthrose, Muskelblutung oder Hämatom 30-60 I.E./dl; lebensbedrohende Blutungen 60-100 I.E./dl; kleinere chirurgische Eingriffe 30-60 I.E./dl; grössere chirurgische
Eingriffe 80-100 I.E./dl. Individualisierte Langzeitprophylaxe 50 I.E./kg einmal wöchentlich oder 100 I.E./kg alle 10 Tage. Therapieüberwachung empfohlen. KI: Überempfindlichkeit gegenüber Wirkstoff
oder Hilfsstoffen. W/VM: allergische Überempfindlichkeitsreaktionen, Bildung neutralisierender Antikörper, Risiko thrombotischer Komplikationen. IA: Keine bekannt. Unerwünschte Wirk.: Häufig:
Kopfschmerzen, orale Parästhesie, obstruktive Uropathie; Gelegentlich: verminderter Appetit, Schwindel, Dysgeusie, Palpitationen, Hypotonie, Mundgeruch, Hämaturie, Nierenkolik, Müdigkeit,
Schmerzen an der Infusionsstelle P: Pulver und Lösungsmittel zur Herstellung einer Injektionslösung. Packung enthält 1 Durchstechflasche mit Pulver, 5 ml Lösungsmittel in einer Fertigspritze,
1 Kolbenstange, 1 Adapter für die Durchstechflasche, 1 Infusionsset, 2 Alkoholtupfer, 2 Pflaster, 1 Mullkompresse. Verkaufskategorie B. Stand: Oktober 2016. Zul.-Inh.: Swedish Orphan Biovitrum AG, Luzern.
Ausführliche Informationen: Arzneimittel-Fachinformation unter www.swissmedicinfo.ch.
Elocta® (Efmoroctocog alfa). I: Behandlung und Prophylaxe von Blutungen bei vorbehandelten Patienten mit Hämophilie A (kongenitaler Faktor-VIII-Mangel). D: Intravenöse Anwendung nach
Rekonstitution. Berechnung der Dosis in Abhängigkeit von Körpergewicht und den zu erreichenden Faktor-VIII-Spiegeln. Empfohlene Faktor-VIII-Spiegel Hämarthrose im Frühstadium, Muskelblutung
oder orale Blutung 20-40 I.E./dl; umfangreichere Hämarthrose, Muskelblutung oder Hämatom 30-60 I.E./dl; lebensbedrohende Blutungen 60-100 I.E./dl; kleinere chirurgische Eingriffe 30-60 I.E./dl;
grössere chirurgische Eingriffe 80-100 I.E./dl. Individualisierte Langzeitprophylaxe 50 I.E./kg alle 3-5 Tage. Therapieüberwachung empfohlen. KI: Überempfindlichkeit gegenüber Wirkstoff oder
Hilfsstoffen. W/VM: Überempfindlichkeitsreaktionen oder allergische Reaktionen, Bildung neutralisierender Antikörper. I: Keine bekannt. Unerwünschte Wirk.: Gelegentlich Kopfschmerzen,
Schwindel, Dysgeusie, Bradykardie, Hypertonie, Hitzewallungen, Angiopathie, Husten, Unterbauchschmerzen, Ausschlag, Arthralgie, Myalgie, Rückenschmerzen, Gelenkschwellung, Unwohlsein, Schmerzen
im Brustraum, Kältegefühl, Hitzegefühl, positiver Test auf Faktor-VIII-Antikörper, Hypotonie im Rahmen des Eingriffs. Selten allergische Überempfindlichkeitsreaktionen bis hin zum anaphylaktischen Schock.
Bei unzureichendem klinischen Ansprechen aufgrund Bildung neutralisierender Antikörper gegen Faktor VIII, ein spezialisiertes Hämophiliezentrum kontaktieren. P: Pulver und Lösungsmittel
zur Herstellung einer Injektionslösung. Packung enthält 1 Durchstechflasche mit Pulver, 3 ml Lösungsmittel in einer Fertigspritze, 1 Kolbenstange, 1 Adapter für die Durchstechflasche, 1 Infusionsset,
2 Alkoholtupfer, 2 Pflaster, 1 Mullkompresse. Verkaufskategorie B. Stand: Mai 2016. Zul.-Inh.: Swedish Orphan Biovitrum AG, Luzern. Ausführliche Informationen: Arzneimittel-Fachinformation unter
www.swissmedicinfo.ch.
Alprolix und Elocta sind Marken von Swedish Orphan Biovitrum AB (publ).
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9 Hotel Basilisk, Klingentalstrasse 1, 4057 Basel
Swedish Orphan Biovitrum Ag
Dammstrasse 19, CH-6300 Zug